Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-08-24, 10:25   #46
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Adama Visa inlägg
Har en golvfråga om DIY-byggen.

Jag har betonggolv i källaren och funderar på hur jag ska göra med golvet. En enkel lösning är ju att lägga in 6 mm, 8 mm, 12 mm everlast-golv. Och därefter är får det vara klart. Vad tror ni om det?

Har ju läst andra som lägger in träskivor och ovanpå det gummi. Eller reglar upp och bygger podium osv. Varför då?

Jag kommer inte med flit tappa stången från höga höjder och kommer ha powerrack utifall det skulle hända. Vetefasen om jag ens tänker marka tungt, men om jag gör det, skulle det inte då räcka med betong + everlast? Vad tillför träskivor? Hade inte tänkt marka med järnskivor utan det kommer i såfall vara gummerade vikter.

Någon som har lite åsikter kring detta?
Jag har tränat på många gym som haft rena betonggolv med sådana där tjocka tunga gummimattor där man kört marklyft eller liknande. Om det där everlast är nåt liknande så borde det väl funka hur bra som helst kan jag tycka...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-24, 10:48   #47
Adama
Registered User
 
Adamas avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 5 010
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag har tränat på många gym som haft rena betonggolv med sådana där tjocka tunga gummimattor där man kört marklyft eller liknande. Om det där everlast är nåt liknande så borde det väl funka hur bra som helst kan jag tycka...

Jag menade självfallet everroll. Tänkte rätt, skrev fel
Adama är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-24, 11:37   #48
Adama
Registered User
 
Adamas avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 5 010
Men men, får väl se, kanske börjar med 6 mm everroll och om det känns otillräckligt längre fram så är det ju enkelt att även lägga in något lager plywood.

Just i mitt fall blir det väl böj+bänk i racket, och mark+rodd på golvet. Kan ju spara snortunga singlar till när man är på riktig klubb/gym.
Adama är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-28, 18:20   #49
Adama
Registered User
 
Adamas avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 5 010


Nu börjar min crib ta form. Det blev ett Body Solid PowerLine PPR200X. Mycket nöjd!

När golvet är på plats så kommer det kännas än bättre. Och lite inredning av olika slag, får väl se vad jag hittar på
Adama är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-28, 19:12   #50
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
Jag kanske ser en sak som du kommer bli störd på =)
Din bänk ser ut att ha samma glipa som min hade tills jag byggde om den, speciellt i bänkpress så kanske du märker framöver att röfven hamnar i mellanrummet och att du kanske får svårt att positionera dig, kolla om du kan flytta om och borra nya hål.

Jag borrade om och krympte mellanrummet med 7cm!! och kan ändå vinkla upp ryggstödet
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-28, 19:13   #51
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
Jag röstar också att du bygge en ram där du ska lyfta så du kan klämma fast din matta annars finns nog risken att mattan glider runt några mm hit och dit
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-28, 19:15   #52
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
Citat:
Ursprungligen postat av Arnesson Visa inlägg
Fallskyddsplattorna, är de fastsatta i golvet? Om, hur?
Dom är inte fastsatta i golvet, under plattorna ligger ett lager med reglar som dessa vilar på, bara fastklämd egentligen i ramen. Det finns även små piggar som man sätter ihop fallskyddsplattorna med så de inte glappar
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-28, 19:22   #53
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
En lite mer öppen fundering kring ditt val av 6mm everroll, det kommer inte dämpa dina vikter något i princip utan det kommer nog mest bara skydda ytskicktet från direktsmällar.

Nu kanske jag är lite överbeskyddande mot golvet, men jag vill ha ett material som tar upp smällar och fördelar trycket på en större yta så det inte blir 3cm golvyta som ska bära upp allt vid ev släpp.
Plywood är en lösning men personligen tycker jag inte att plywood fördelar trycket på samma sätt som ex. 45mm reglar eller annat "tjockare" material gör, Plywood är ett komplement och skydd, inte stötfångare
Även om du inte idag tror du kommer tappa tyngre vikter så kommer du garanterat göra det framöver =), Bygg så det håller direkt istället för att snåla... byggmaterialet är en investering i hållbarhet i längden
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-28, 20:06   #54
shifty
Ådrig medlem
 
shiftys avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Linköping
Inlägg: 318
Citat:
Ursprungligen postat av Fettecke Visa inlägg
En lite mer öppen fundering kring ditt val av 6mm everroll, det kommer inte dämpa dina vikter något i princip utan det kommer nog mest bara skydda ytskicktet från direktsmällar.

Nu kanske jag är lite överbeskyddande mot golvet, men jag vill ha ett material som tar upp smällar och fördelar trycket på en större yta så det inte blir 3cm golvyta som ska bära upp allt vid ev släpp.
Plywood är en lösning men personligen tycker jag inte att plywood fördelar trycket på samma sätt som ex. 45mm reglar eller annat "tjockare" material gör, Plywood är ett komplement och skydd, inte stötfångare
Även om du inte idag tror du kommer tappa tyngre vikter så kommer du garanterat göra det framöver =), Bygg så det håller direkt istället för att snåla... byggmaterialet är en investering i hållbarhet i längden
Men det är väl inget konstigt att träna rakt på ett betong-golv? Sen till marklyften (exempelvis), kan man väl ha några 20mm mattor, en på varje sida. Där själva viktkakorna slår ner / vilar. Borde väl vara safe?
shifty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-29, 09:52   #55
Adama
Registered User
 
Adamas avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 5 010
Angående bänken så ja, den har en irriterande stor glipa. Jag kan nog montera om dynorna med, ska kolla på det. Men om jag bryggar och spänner upp mig ordentligt så kan jag klara mig med både rumpa och huvud på överdelen.

Angående golv så får jag nog prova mig fram lite. Att det hörs någon gång i veckan från marklyft är ju inte hela världen tror jag.

Men en variant som jag provtränat i är:



Och det är ju absolut något jag lätt kan bygga.

En nackdel med att regla upp är ju att det blir kortare till taket, nu funkar ju chins och ev militärpress.
Adama är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-31, 10:32   #56
david80
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 186
Fettecke: Är du nöjd med bänken från Nordic fighter, förutom glipan vid sitsen? Stabil?
Jag är ute efter en bänk till ett vettigt pris och det skull kunna vara en sådan.
david80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-01, 21:54   #57
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
Citat:
Ursprungligen postat av david80 Visa inlägg
Fettecke: Är du nöjd med bänken från Nordic fighter, förutom glipan vid sitsen? Stabil?
Jag är ute efter en bänk till ett vettigt pris och det skull kunna vara en sådan.
Jag är inte nöjd med den, hade lugnt betalat mer för en bättre bänk.
Den funkar, men inte mer än så... De prolem jag anser bänken har är:

1. Ursprungligen har den för stort glapp mellan sits och ryggstöd vilket gör att du måste bygga om/borra nya hål i bänken för att den ska börja bli användbar

2. Den är lite för vinglig vid skulderbladen vid tyngre bänkpressar (för klent material)

3. Det går inte köra sälroddar då det är går skenor längst golvet på bänken.

4. Det är smått irritersamt att ändra vinkel på bänken då själva glidmekanismen är långt ifrån friktionsfri =/

Det enda som är bra med den är att den "funkar" att ligga på, men absolut inget mer

Senast redigerad av Fettecke den 2015-09-01 klockan 21:57.
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-01, 23:08   #58
david80
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 186
Då ska jag inte ha den iallafall
Tack för infon.
david80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-02, 11:46   #59
hugok
Böj i curlracket
 
hugoks avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Lund
Inlägg: 3 020
Jag har tänkt bygga ett podie på ett betonggolv med fallskyddsmattor. Grejen är att jag har järnvikter och vill gärna att det håller för mark uppemot en 280 kg. Det är svårt att få en uppfattning om hur det skulle påverka betonggolvet när jag inte har några plattor. Tror du att det är något som kan bli ett problem?

Hur köpte du fallskyddsplattorna och vad kostade de? Jag tänker mest så att man inte behöver köpa storköp. Har tänkt ha något annat i mitten som jag står på för att spara lite pengar.
hugok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-02, 13:08   #60
Ristretto
Risotto
 
Ristrettos avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 5 687
på exceed performance finns en begagnat-sida där Eleikoprylar säljs ut, bland annat samma gummimattor som används i deras podier.

Jag tror inte att det räcker med ett lager av dessa för att skydda golvet om du har järnvikter. Jag skulle lägga ett par lager plyfa under, om du inte vill minimera vibrationer också. I den här tråden: http://www.kolozzeum.com/forum/showt...=150317&page=5
kan du se hur jag byggde mitt golv i garaget i ett kedjehus för att inte irritera grannarna.
__________________
Journal: Scuderia Gluteus
Ristretto är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)