Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-03-15, 09:39   #16
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Old Nick Visa inlägg
Nä, ju mer jag tänker på det desto mer känns det som att 3k eller 5k borde strykas det också. Jag vill se starkt och explosivt. Och bara "grundläggande saker".

Vem springer snabbast, vem hoppar högst/längst. Vem lyfter tyngsta vikten ovanför huvudet? O.s.v.

100 meter löpning
100 meter simning
Längdhopp
Höjdhopp
Släggkastning (eller något annat kast)
Clean and Jerk

Tror inte jag vill se mer än så. Inga stavhopp, maror, gymnastik, e-sport, knyppling eller poker. Ingen mellanmjölk alls.
Jag håller faktiskt med dig om att det kanske inte prompt måste vara flera grenar med samma syfte. Det kanske tiokampen skulle tjäna på? Nu var dock frågan hur en tiokamp skulle se ut, därav har jag med t.ex. både 100 och 400 meter.

Om jag frångår trådens frågeställning och sladdar in på ditt spår så skulle jag göra så här:

100 meter
5 000 meter
Höjdhopp
Längdhopp
Spjut
Clean and Jerk

Jag tycker faktiskt inte att simning är så pass relevant att man måste krångla in den i programmet. Jag förstår varför man vill ha med det men jag tycker inte att det "varför" är tillräckligt starkt. Då avgör jag hellre allt på land och sparar in på lite praktiska problem.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-15, 12:01   #17
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av Old Nick Visa inlägg
Måste det vara tio grenar? Jag kan tycka att många av förslagen är bra. Helt onödigt med flera kortdistanser och häcklöpning. Stavhopp kan ryka också. Och diskus. Precis som du säger. Men atlasstenar? Känns som en onödig gren det också. Om man inte ser det som nödvändigt att ersätta stavhopp med något.

Två löpgrenar. Kort och meddellång. 100 meter och 3k eller 5k känns perfekt. Längd- och höjdhopp givetvis. Clean and Jerk låter helt perfekt. Och något kast. Spjut eller kulstötning. Fast jag är inte speciellt förtjust i kulstötning. Tycker det är rätt trist att kolla på. Släggkastning är dock brutalt som fan. Det kanske skulle vara något?

Simning är ju också en såndär grundläggande grej. Det skulle faktiskt också kunna vara med.

Man vill ju ha det starkt och explosivt. Maror, dartkastning och fristående gymnastik låter som ett säkert sätt att göra det ännu sämre än idag.
Kan nog tycka att tiokamp ska ha just tio grenar.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-15, 14:00   #18
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Då löpningarna är så pass många så skulle jag nog som sagt dra ned 100 till 60, inte alla, ens sprinters kan tillgodogöra sig de där 40 sista. Sedan kanske 200m. Men en lite längre sträcka är bra så det blir lite spridd. Fast det låter inte bra, 60 och 200 mot 100 och 400, låter mer självklart.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-15, 17:00   #19
dodie
Registered User
 
dodies avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Örebro
Inlägg: 376
Jag tänker lite outside the box, vore kul med lite mer spridning:

Dessa får vara kvar
- 100 meter
- Spjutkastning
- Längdhopp
- Höjdhopp

Dessa är nya:
- 5000 meter
- 20m klättervägg på tid
- Yxkastning på måltavla
- 20m gå på händer
- farmers walk med nån bra vikt
- Liansvingning (kom inte på nåt bättre som sista , tänkte först nån mer balsngrej...)

Dessa grejnar introducerar lite mer fokus på skills, balans och styrka.

Borttagna grenar.
- 1500 meter
- Diskus
- Stavhopp
- 400 meter
- 100 meter häck
- Kulstötning
Det räcker med en sorts "kasta långt-gren". Räcker även med en lång och en kort löpning.
dodie är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)