Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-25, 12:27   #7756
Catstyle
Registered User
 
Catstyles avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 3 284
Citat:
Ursprungligen postat av Magdisc Visa inlägg
Jag är en nybörjare på löpning och behöver en del tips.
Nu springer jag milen på 56-58 minuter men vill gärna hamna under 50 minuter till i augusti då jag ska springa midnattsloppet.
Senaste månaden har jag mest fokuserat på att faktiskt springa milen samt lite styrketräningspass (på seperata dagar).

Löpning 4 gånger i veckan och styrketräning 2 gånger i veckan är något jag tänkte köra på.

Nu till min fråga, hur ska jag fortsätta för att kapa minuterna? Fortsätta springa milen 1 månad till och sen börja med intervaller, fartlekar etc. Är som sagt nybörjare på löpning så vet inte riktigt hur snabbaste vägen till att kapa minuter är
Är du såpass grön inom löpning och springer milen på dryga 56 minuter nu så kommer du att förbättra dig hur du än gör.
4 gånger i veckan är rätt mycket, men funkar det för dig så visst.
Att bara springa en mil varje gång verkar rätt trist.
Försök hitta lite variation i löpningen, typ fartlek, snabbdistans m.m.
Viktigaste är att du tycker det är kul.
Catstyle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-25, 12:31   #7757
Torwald
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 936
Att "maxa" på milen varje träningspass verkar både tråkigt, mentalt svårt och onödigt slitsamt. Att få ihop 10k på ett träningspass totalt är nog inte fel, men försök åtminstone att dela upp det så att du värmer upp kanske 10 minuter, springer tempo/tröskelfart i kanske 20-40 minuter och joggar ner i 15-20 minuter. Varva sådana pass med lite längre, lugnare pass (kanske 12-15k) och intervaller, inte nödvändigtvis korta utan det kan vara bra att springa längre på 800m-2k med joggvila någon minut mellan. Känner du dig sliten någon vecka kan du utesluta intervallpasset och bara ta ett lugnt återhämtningspass i stället.

Så hade nog jag lagt upp det. Ta det försiktigt i början, och lyssna på kroppen.

/T
Torwald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-25, 16:43   #7758
Everest
Registered User
 
Everests avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 109
Ska bli spännande att se vad Musse gör för tid i Hamburg på söndag. 2.11 krävs för OS-plats... Kanske kan bli tufft men han verkar ju va i form!
__________________
Ironman Sub9 - en uthållighetsjournal!: http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=151419

http://markushagberg.com/wordpress/
Everest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-25, 17:11   #7759
Cno
Registered User
 
Cnos avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 125
Citat:
Ursprungligen postat av Everest Visa inlägg
Ska bli spännande att se vad Musse gör för tid i Hamburg på söndag. 2.11 krävs för OS-plats... Kanske kan bli tufft men han verkar ju va i form!
Ja det ska verkligen bli intressant. Är en OS-plats ett uttalat mål från hans sida eller?

Det skulle vara så kul om det kom ett gäng svenska långdistansare som kunde "sparka arsle". Typ 10000m under 27 och så.
Cno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-25, 17:17   #7760
Cno
Registered User
 
Cnos avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 125
När jag har sprungit ett lite tuffare pass blir jag alltid, efter ett tag, kall. Det börjar i fingrar och tår och sedan kryper kylan långsamt inåt kroppen. Det spelar ingen roll om jag har ätit bra eller inte men det som krävs är energi för att återfå värmen. För övrigt är det endast då som jag fryser, annars brukar jag alltid vara lite för varm vilket knappast är roligt heller. Någon annan som fungerar på det sättet eller?
Cno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-25, 17:24   #7761
Morty
Registered User
 
Mortys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 7 397
Citat:
Ursprungligen postat av Cno Visa inlägg
När jag har sprungit ett lite tuffare pass blir jag alltid, efter ett tag, kall. Det börjar i fingrar och tår och sedan kryper kylan långsamt inåt kroppen. Det spelar ingen roll om jag har ätit bra eller inte men det som krävs är energi för att återfå värmen. För övrigt är det endast då som jag fryser, annars brukar jag alltid vara lite för varm vilket knappast är roligt heller. Någon annan som fungerar på det sättet eller?
Jag blir också superkall efter en del pass. Varm dusch + bastu är givet!
__________________
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-25, 17:32   #7762
Cno
Registered User
 
Cnos avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 125
Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
Jag blir också superkall efter en del pass. Varm dusch + bastu är givet!
Den som ändå hade bastu. Dags att göra slag i saken och bygga en på landet i sommar, men det hjälper mig inte nu. Aja, en varm dusch funkar kanske ändå. Och en pilsner eller två, kanske...
Cno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-25, 18:38   #7763
Morty
Registered User
 
Mortys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 7 397
Citat:
Ursprungligen postat av Cno Visa inlägg
Den som ändå hade bastu. Dags att göra slag i saken och bygga en på landet i sommar, men det hjälper mig inte nu. Aja, en varm dusch funkar kanske ändå. Och en pilsner eller två, kanske...
Gymmet har bastu, avslutar mina utepass där ibland bara pga det. Hemma får en varm dusch räcka. Duschen gör fan lika mycket för min psykiska återhämtning som ett ordentligt mål mat.
__________________
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-25, 20:35   #7764
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Cno Visa inlägg
Den som ändå hade bastu. Dags att göra slag i saken och bygga en på landet i sommar, men det hjälper mig inte nu. Aja, en varm dusch funkar kanske ändå. Och en pilsner eller två, kanske...
Många idrottare är noga med att få på sig torra kläder och överdragskläder efter att de har gjort något ansträngande.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-25, 22:20   #7765
Springer
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 1 708
Att byta till torr tröja gör underverk. Sen får man snabba sig i uteduschen när det är runt nollan och nordan ligger på...
__________________
Tränar helst i skogen - löpning och skogsarbete
Springer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-25, 23:00   #7766
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Cno Visa inlägg
Ja det ska verkligen bli intressant. Är en OS-plats ett uttalat mål från hans sida eller?

Det skulle vara så kul om det kom ett gäng svenska långdistansare som kunde "sparka arsle". Typ 10000m under 27 och så.
Ja han siktar helt klart mot att ta sig till OS såvitt jag läst. Tror han grejar det om bara inte det är pissiga förhållanden.

Han lär väl inte hinna/klara av mer än max ett till maraton innan kvaltiden är ute? När är det egentligen, i maj nån gång va?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-25, 23:19   #7767
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
Gymmet har bastu, avslutar mina utepass där ibland bara pga det. Hemma får en varm dusch räcka. Duschen gör fan lika mycket för min psykiska återhämtning som ett ordentligt mål mat.
Ett varmt bad är ännu bättre än bastu. Helt oslagbart innan träning också!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-26, 08:15   #7768
Torwald
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 936
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ja han siktar helt klart mot att ta sig till OS såvitt jag läst. Tror han grejar det om bara inte det är pissiga förhållanden.

Han lär väl inte hinna/klara av mer än max ett till maraton innan kvaltiden är ute? När är det egentligen, i maj nån gång va?
När jag har sett intervjuer tycker jag ändå han har varit ganska ödmjuk inför det. Det är ett väldigt tufft krav, väldigt nära svenska rekordet till och med. Men det är klart att det vore ballt att se en riktigt bra svensk löpare på OS! Gillar dessutom Musse, han verkar ha en väldigt trevlig och ödmjuk inställning.
Torwald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-26, 08:55   #7769
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Torwald Visa inlägg
När jag har sett intervjuer tycker jag ändå han har varit ganska ödmjuk inför det. Det är ett väldigt tufft krav, väldigt nära svenska rekordet till och med. Men det är klart att det vore ballt att se en riktigt bra svensk löpare på OS! Gillar dessutom Musse, han verkar ha en väldigt trevlig och ödmjuk inställning.
Ja jag menar inte att han sagt att kvalgränsen bara är en formalitet, och att han i princip redan är i os. Men hela hans satsning går ju ut på att ta sig till os. Det är ju hans stora målsättning.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-29, 20:04   #7770
Fishtank
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 2 533
Hur gör ni för återhämtningen efter längre rundor(3+ mil.)
Har varit som ett jävla kolli hela kvällen.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Fishtank är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)