Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-12-04, 13:25   #1
Lawliet
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2019
Inlägg: 53
Natrium och Kalium

Hej!

I och med en omställning av kosten, så kommer jag nu få i mig en hel del mer natrium. Detta beror främst på att de nya proteinpulver (ärt och soja) jag nu använder, innehåller mer salt än vassle.
Kvarg som hade en positiv Kalium/natrium ratio byts även ut till andra källor som kommer ha mera natrium.

Jag fungerar bra, och får bäst resultat i gymmet av att köra en diet med högt intag av protein. Jag verkar även ha en kaloribalans på ca 4000 kcal, så jag kommer behöva dessa shakes för att orka få i mig alla kalorier och det intag av protein som jag siktar på.

Efter att ha läst på en del, så kan ett samtida högre intag av kalium återställa en del av balansen som rubbas vid stort intag av natrium. Så klart äter jag livsmedel som innehåller kalium, men ration är fortfarande häftigt förändrad än det jag fick i mig innan.

Så nu har jag fått hem 5 burkar med kalium-tillskott, och tar 270g kalium (motsvarar typ en halv banan?), fem gånger om dagen vid måltider.

Tankar på detta? Onödigt, eller kan det bidra till en bättre salt-balans?
Lawliet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-04, 14:17   #2
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
kroppen är duktig på att göra sig av med överskott av natrium.
Får du i dig för mycket natrium så försök att dra ner på det istället. se över andra källor.

rekommenderat intag är enligt slv 3.5g kalium om dagen.
får du i dig mer än så redan från kosten behöver du inte tillskott.

Det är inte så att man kan käka hur mycket natrium som helst och kompensera det med en massa kalium.
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-04, 14:43   #3
Lawliet
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2019
Inlägg: 53
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
kroppen är duktig på att göra sig av med överskott av natrium.
Får du i dig för mycket natrium så försök att dra ner på det istället. se över andra källor.

rekommenderat intag är enligt slv 3.5g kalium om dagen.
får du i dig mer än så redan från kosten behöver du inte tillskott.

Det är inte så att man kan käka hur mycket natrium som helst och kompensera det med en massa kalium.
Tack!

Okej det låter ju lovande att kroppen klarar det.

Yes jag använde en site och loggade mitt vanliga intag av mat. Givet RDI så hamnade jag på över 250% natrium och inte ens 30% Kalium. Det var såpass häftigt att jag direkt gjorde en hel del nedskärningar på olika källor till natrium, samt fick mitt ryck och beställde en massa kalium

Jag har nyligen gått över till en helt vegansk kost. Kommer nog ta ett tag innan jag hittat alla de nya råvaror och maträtter som kommer ge mig en bra balans. Fram tills dess beställde jag kalium-tillskottet för att jag inte riktigt orkar ha bananer med mig överallt.
Lawliet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-04, 18:21   #4
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 517
Men grönsaker och frukter innehåller massor av kalium. En av våra viktigaste källor till kalium är potatis !

Ska inte var några problem att få i dig kalium med en vegankost.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 09:30   #5
Lawliet
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2019
Inlägg: 53
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Men grönsaker och frukter innehåller massor av kalium. En av våra viktigaste källor till kalium är potatis !

Ska inte var några problem att få i dig kalium med en vegankost.
Det är mycket riktigt!

Mitt enda problem nu är att jag är väldigt aktiv och inte har en aptit/mage som klarar av att ens i närheten matcha mitt kaloribehov (ca 4000 kcal). Så mina primära kolhydratskällor är för tillfället pasta, havregryn/musli och bröd. Börjar jag äta för mycket saker som mättar alldelles för mycket per kalori, som potatis och grönsaker, så hamnar jag på ännu lägre kalorier.

Det har jag dock gjort sedan bytet till vegankost. Än så länge klagar jag inte, det har lett till en riktigt grym deff då jag är nere på en bf% som jag inte varit på flera år. Men jag måste ju hamna på kaloribalans förr eller senare. Hoppas kroppens nivåer av leptin/ghrelin och allt annat som reglerar hunger och energi som kroppen gör av med kommer ikapp mig snart, och att jag istället får det mera vanliga problemet att det snarare är en ansträngning att gå ner i låg bf%.

Pommes strips kan jag dock äta MYCKET av. Om man köper hem något bra fettsnålt märke, kan det ju vara en rätt så okej källa att få i sig rejält med kalium samt kolhydrater och kcal? Och de brukar väl inte vara saltade, så då har jag ju full kontroll själv hur mycket natrium jag saltar på dom.
Lawliet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 10:15   #6
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av Lawliet Visa inlägg
Det är mycket riktigt!

Mitt enda problem nu är att jag är väldigt aktiv och inte har en aptit/mage som klarar av att ens i närheten matcha mitt kaloribehov (ca 4000 kcal). Så mina primära kolhydratskällor är för tillfället pasta, havregryn/musli och bröd. Börjar jag äta för mycket saker som mättar alldelles för mycket per kalori, som potatis och grönsaker, så hamnar jag på ännu lägre kalorier.
Så i princip har du med flit valt en dålig kost och vill kompensera upp det med kaliumtabletter?
kalium är lätt att få i sig
http://matkalkyl.se/naringsamnen57.php


Citat:
Ursprungligen postat av Lawliet Visa inlägg
Pommes strips kan jag dock äta MYCKET av. Om man köper hem något bra fettsnålt märke, kan det ju vara en rätt så okej källa att få i sig rejält med kalium samt kolhydrater och kcal? Och de brukar väl inte vara saltade, så då har jag ju full kontroll själv hur mycket natrium jag saltar på dom.
Ja, pommes är lättätet.

men jag hänger inte med riktigt - du säger att du har svårt att få i dig 4000kcal men i nästa stund vill du ha så fettsnål mat som möjligt?
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 10:55   #7
Lawliet
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2019
Inlägg: 53
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
Så i princip har du med flit valt en dålig kost och vill kompensera upp det med kaliumtabletter?
kalium är lätt att få i sig
http://matkalkyl.se/naringsamnen57.php




Ja, pommes är lättätet.

men jag hänger inte med riktigt - du säger att du har svårt att få i dig 4000kcal men i nästa stund vill du ha så fettsnål mat som möjligt?
Nja, jag har inte ändrat på min kost drastiskt sedan jag gick över till veganskt. Kolhydratskällorna är i stort sett de samma som jag alltid haft. De största förändringen är att jag ersatt kött, vasslepulver och kvarg, med veganska produkter. Och även äter lite mera grönsaker och baljväxter. Det jag nu noterat är att de tidigare natrium-småla proteinkällorna nu kommer med mycket mera natrium.

Exempelvis:
vassleprotein-pulver:0.5g salt/100g
Lindahls kvarg: 0.1g salt/100g
Ärtprotein-pulver: 2.9g salt/100g
Sojaprotein-pulver: 2.8g salt/100g
Random kött måttligt saltat: inte mycket
"Vegme-bites": 1.4g salt/100g

Jag vet att det antagligen inte är optimalt att basera en stor del av mitt proteinintag på just proteinpulver, men det har jag alltid gjort, med fördelaktiga resultat. Dessutom, min nuvarande livssituation med en 4 månaders bebis, gör det ännu svårare att alltid ha diverse olika matlådor (som inte är salt-fyllda halv/helfabrikat) med bra proteinkällor förberedda över hela dagen. Pulver är smidigt och jag kommer fortsätta trycka mycket av det. Jag är även grymt nöjd med hur mina finnar och problem med hyn har helt försvunnit sen jag slutade med vassle.

Angående kolhydrater och fett. För det första så har jag testat olika sätt att bygga upp ration, och kommit fram till att jag mår bäst och presterar bäst med högst andel kolhydrat. Sedan det faktum att om jag äter en måltid med stor andel fett, så håller jag mig mätt mycket längre och kan helt glömma att ha aptit igen för nästa måltid. Samma mängd kolhydrater smälter min mage mycket effektivare.

Så kortfattat: Jag vill fortsätta att äta mycket kolhydrater, samt protein med stor andel från pulver. Och allt fungerar hur bra som helst, förutom att jag bara blivit nojig över min natrium/kalium ratio som har förändrats då jag bytt ut främst mina primära protein-källor.

Jag tar dock till mig att det definitivt är bättre att alltid lyckas ha riktig mat fixad och förberedd som täcker alla mina behov. Dock så går det inte alltid ihop i praktiken med ett tidspressat liv. Att ha ett piller tillgängligt kräver ingen tid eller förberedelse från min sida..
Lawliet är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)