Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-09-24, 20:19   #16
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
För en som inte är beredd att bomba sönder med vit C, kan man gå ner på en något mer konservativ dos på 1 gram två-tre dagar i rad och ändå få effekt?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-24, 20:21   #17
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Länk fixad!

Finns det några nackdelar med sådana här "enorma/stora" intag C-vitamin?
Funkar intag i valfri form? Piller, brus, frukt etc?
Tack för fixen..

Som jag förstått det är det inga risker för friska människor (annat än ev. lite magknip.. "målet" om man så vill är ju att mätta tarmens förmåga att ta upp c-vitamin vilket ger rännskita). Jag köpte en halvkilos-burk och iaf inte varit sjuk sen i mars. Det kanske inte låter så imponerande men med ett barn på förskola och ett barn i lågstadiet betyder det fan nåt!

PS. har kört som mest 25.000mg under en 8h-period och jag kände mig endast något orolig i magen mot slutet.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-24, 20:23   #18
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
För en som inte är beredd att bomba sönder med vit C, kan man gå ner på en något mer konservativ dos på 1 gram två-tre dagar i rad och ändå få effekt?
Får man tro studien så kanske du kortar ner förkylningens längd med några enstaka procent.. men det skadar ju iaf inte.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-24, 20:36   #19
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Jag skulle ju testa grubs megadoseringsstrategi med C-vitamin (100g/dag), men har inte blivit förkyld sedan tråden dök upp så kan varken säga bu eller bä.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-25, 10:43   #20
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Jag skulle ju testa grubs megadoseringsstrategi med C-vitamin (100g/dag), men har inte blivit förkyld sedan tråden dök upp så kan varken säga bu eller bä.
Nä jag kan inte heller säga med säkerhet, men jag har som sagt trott att något varit på gång ett par gånger. Kört 25g vid ett tillfälle och kanske 8-10g några ggr till. Brukar vara förkyld 4-8 ggr per år så klarar jag mig undan med endast 1-2 detta år så räknar jag det som vetenskapligt/empiriskt bevis

Återkommer i april 2020.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-25, 13:16   #21
stefannn
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Ort: örebro
Inlägg: 1 159
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Om jag känner att jag håller på att bli sjuk tränar jag ett dubbelpass (2 pass på ett tillfälle) då bryter det ut. Så slipper jag vänta.
Så gjorde jag med förr(inte dubbelpass men körde hårt pass som att jag inte var förkyld) , ibland fick jag känslan av att förkylningen som var på gång "tränades" bort, ibland vart man risig som faan dan efter men det hade ju kommit oundvikligen efter några dagar istället!
Har inga som helst vetenskapliga belägg för detta mer än egen erfarenhet!
O du kanske skämta?
Nu är mn gammal och behöver kroppen vila får den vila!
__________________
nobody is perfect. guess i´m nobody

Member of PIO - Påhittad Internet Organisation

Citat:
Ursprungligen postat av Krampus
Jämt.
Hela min sexuallitet är uppbyggd på skogs-porr.




(Hoppas att denna ska hamna i ngns undertext! )
stefannn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-25, 13:27   #22
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Jag kanske missminner mig nu, men har inte högre intag av Zink visat sig kunna motverka och korta ned förkylningstiden?
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-25, 13:32   #23
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Jag kanske missminner mig nu, men har inte högre intag av Zink visat sig kunna motverka och korta ned förkylningstiden?
Har du inte brist på zink lär det inte göra någon större skillnad, men jag har också läst någon studie där man tog C-vitamin i kombination med zink och såg att det hjälpte. Men då skulle det vara sugtabletter och hade kanske tom just med halsont att göra.

Med det sagt så äter jag 20mg zink per dag sedan ett år tillbaka..
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-25, 13:37   #24
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Om jag känner att jag håller på att bli sjuk tränar jag ett dubbelpass (2 pass på ett tillfälle) då bryter det ut. Så slipper jag vänta.
Citat:
Ursprungligen postat av stefannn Visa inlägg
Så gjorde jag med förr(inte dubbelpass men körde hårt pass som att jag inte var förkyld) , ibland fick jag känslan av att förkylningen som var på gång "tränades" bort, ibland vart man risig som faan dan efter men det hade ju kommit oundvikligen efter några dagar istället!
Tror inte man, ung som gammal, kan förkorta en annalkande förkylning genom att medvetet försvaga immunförsvaret (genom ett hårt träningspass). Tidigarelägga den visst, men då med risken att den blir mer utdragen eftersom man går in i den med försvagat immunförsvar.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-25, 14:14   #25
stefannn
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Ort: örebro
Inlägg: 1 159
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Tror inte man, ung som gammal, kan förkorta en annalkande förkylning genom att medvetet försvaga immunförsvaret (genom ett hårt träningspass). Tidigarelägga den visst, men då med risken att den blir mer utdragen eftersom man går in i den med försvagat immunförsvar.
Nej, som jag skrev har jag inge vetenskapliga belägg för det! Upplever dock att förkylningar dras igång när man tränar istället för att bli segdragna, möjligt att de blir mer intensiva istället me. Kortare förlopp!
Återigen bar spekulationer, mycket troligt att de förkylningar jag fått de gånger jag tränade igång de var mildare och likväl hade gått över snabbare än de ggr jag lät bli att träna och förkylningen tog några dar innan den drar igång för att sen hänga i i veckor!
__________________
nobody is perfect. guess i´m nobody

Member of PIO - Påhittad Internet Organisation

Citat:
Ursprungligen postat av Krampus
Jämt.
Hela min sexuallitet är uppbyggd på skogs-porr.




(Hoppas att denna ska hamna i ngns undertext! )
stefannn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-25, 20:26   #26
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Är så riktigt vrålförkyld nu....
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-25, 21:07   #27
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 618
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Nä jag kan inte heller säga med säkerhet, men jag har som sagt trott att något varit på gång ett par gånger. Kört 25g vid ett tillfälle och kanske 8-10g några ggr till. Brukar vara förkyld 4-8 ggr per år så klarar jag mig undan med endast 1-2 detta år så räknar jag det som vetenskapligt/empiriskt bevis

Återkommer i april 2020.
25g är lite väl saftigt på ett bräde. Blir det inte om man tänkt blir det rännskita med dopat rektum.
Om jag inte missminner mig så bör man ta lite åt gången med en halvtimmrs mellanrum.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-25, 21:17   #28
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Är så riktigt vrålförkyld nu....
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-26, 00:56   #29
Korvil
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 113
Väntar på att den skall gå över? Brukar ju ske rätt fort.
Korvil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-26, 06:34   #30
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Min asiatiska tjej gjorde en häxbrygd på färsk ingefära, citron och honung. Var så starkt så att det rev i halsen när jag drack det men det hjälpte verkligen. Allt halsont försvann men hostan kvarstod dock lindrigare.

Min regel är inget gym alls vid feber och så länge du känner dig krasslig. Men normal hosta och snuva kan man träna på om man känner sig pigg och bra i övrigt.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)