Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-03, 08:49   #1
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Vad har ni för målsättningar med träningen 2019?

Och hur gick det 2018?

2018 tog jag flera stora steg på löpfronten och höll uppe styrkan och muskelmassan på ett godkänt vis. I stort ett bra träningsår, framförallt väldigt mycket träning. Jag hade dock väldigt många mål för året och detta känner jag att jag vill ändra nu inför 2019.

Målsättningar 2019
- Billinge trail halvmarathon: persa. Sub 1:55 kanske.
- Laegavegur trail-ultra 55K: sub 7 h
- Lidingöloppet 30K: persa. Sub 2:30.
- Marklyft: 270 kg
- Knäböj: 185 kg
- Militärpress: 90 kg

Löpning
Egentligen så bryr jag mig bara om Laugavegur och LL men eftersom jag föll på Billinge i fjol så borde ett pers vara tämligen lättplockat. Var dessutom ett kul lopp så varför inte spika det redan nu? Det kan dyka upp fler mål under året men just nu så brinner jag inte för ett pers på 10K eller en tid på maran.

Styrka
Har gett upp bänkpress, åtminstone resultat inom övningen, och fastnat helt för press över huvudet. Dips hade varit kul att persa i men kan inte påstå att det känns jätteviktigt för mig. Sammanfattningsvis så känner jag att jag kan öka mina möjligheter för personbästan genom att ha färre viktiga event inplanerade i år. En lugn vår skulle t.ex. göra susen. Förra vintern/våren/tidiga sommaren hade jag Vasaloppet, 10K, Göteborgsvarvet och Vätternrundan. Lägg även till att jag kommer att mjukstarta löpningen under början av året och det är helt skilda förutsättningar från 2018. Tror på detta!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 09:18   #2
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
För 2018, inga specifika mål. Ska försiktigt försöka trappa upp cyklingen för att kunna börja cykla till jobbet igen på våren. Annars köra vidare som 2017 men förhoppningsvis mera nedrekropp genom hela året.
Målen för 2018 (ovan) gick helt åt skogen även om det inte var specifika. Kunde inte cykla nåt vidare pga höftproblem och verkar inte slippa problemen heller. Lagt knäböj mer eller mindre på hyllan. Skadeproblem i axeln under våren och sommaren så blev i alla fall mera benträning då (i maskiner). Slarvat med benträningen under hösten då jag prioriterat bänken istället.

Målen för 2019 är igen att hållas skadefri och snitta på 4 gympass per vecka. Köra vidare med mera hypertrofifokus då min kropp håller ihop bäst så. 2018 var nog mitt sämsta år hittils gällande vardagsmotion så ska skärpa mig igen där.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 09:29   #3
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Lagt knäböj mer eller mindre på hyllan. Slarvat med benträningen under hösten då jag prioriterat bänken istället.
Underkroppsmålen är de jag är mest orolig för då även jag slarvade med benträningen 2018. Jag underskattar säkerligen knäböjen då jag egentligen bara kollar på mitt resultat, 180 kg, och tänker "dåligt, måste bli bättre". Har ju dock varit småfet tidigare och satsat på detta utan framgång så det är säkert mycket svårare än vad jag tror.

Lägg till att jag inte BRINNER för varken marklyfts- eller knäböjsmålet, det är mer att det är dags nu och att det hade varit roligt, och jag blir ännu mer orolig
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 10:07   #4
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Vad har ni för målsättningar med träningen 2019?

Orkar inte sätta upp årsmål. Kortsiktigt blir det dock en liten löpsatsning. Varvetmilen om 11 veckor, målet blir att slå nuvarande miltid på 44:20 vilket ska vara högst möjligt eftersom a) det loppet innehöll en jobbig backe som sög och 2) jag hade inte tränat för att springa en snabb mil vilket jag ska göra nu.
Sedan blir det Göteborgsvarvet och där vet jag ännu inte vilket mål som är rimligt att sätta.

I övrigt blir det väl tråkiga mål som att hålla sig skadefri och träna smart. 100 kg över huvudet vore kul, men där är jag så pass nära idag att det är för fegt för att ha som årsmål.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 10:19   #5
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Varvetmilen om 11 veckor, målet blir att slå nuvarande miltid på 44:20.

Sedan blir det Göteborgsvarvet och där vet jag ännu inte vilket mål som är rimligt att sätta.
Miltiden kommer du ha alla möjligheter i världen att slå, högst sannolikt kommer du att förbättra den markant. Tempen lär vara perfekt och banan är ju snorplatt.

Du kan ju utgå från vad du får på Varvetmilen men håller inte för osannolikt att du kommer kunna sätta sub 1:40 som mål. Mycket beror på om vädret har tänkt att bli likadant som i fjol, är det 25 grader och strålande sol så tappar man flera minuter.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 10:28   #6
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 591
Få ordning på mina höftbesvär: Nu kör jag fullt fokus på rehab och målet är att kunna träna vettiga normaltunga SL pass med knäböj och marklyft 2ggr/vecka utan att få besvär.

Bänkpress med tröja: 180kg
Bänkpress raw med tävlingsteknik: 95kg
Sälrodd: RGA light challenge (göra allt rätt och placera mig högt upp på listan)

Att bli bättre på att linda knälindor: Det ska gå snabbt, jämnt hårddraget utan glipor och kännas ok för lyftaren.
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 10:48   #7
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Inga alls. Har man kommit upp i åldern och tränat länge vet man att det är stopp. En kaka hit eller dit på stången gör ingen skillnad. Det sitter i kosten. Det avgör hur man ser ut(om det nu är något man bryr sig om).

Ville bara ha det sagt. Men ni nybörjare kan ju sätta upp ert mål att bänka 100kg eller vad det nu är..
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 10:50   #8
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
200 i marklyft.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 11:06   #9
Man and Machine
Stenhård medlem
 
Man and Machines avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 1 689
Citat:
Ursprungligen postat av Crillos Visa inlägg
Inga alls. Har man kommit upp i åldern och tränat länge vet man att det är stopp. En kaka hit eller dit på stången gör ingen skillnad. Det sitter i kosten. Det avgör hur man ser ut(om det nu är något man bryr sig om).

Ville bara ha det sagt. Men ni nybörjare kan ju sätta upp ert mål att bänka 100kg eller vad det nu är..
Skön kommentar!

Citat:
Ursprungligen postat av Man and Machine Visa inlägg
Bli 10 kg lättare, putsa tiden på 10 km och sätta nytt pb på Concept 2 roddmaskinen. Varit för mycket småskador och skit för att orka satsa på något vettigt styrkemål. 100 kg i militärpress ligger väl närmst om det blir något.
Lol, 2018 års mål funkar även 2019.
Man and Machine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 11:10   #10
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Man and Machine Visa inlägg

Lol, 2018 års mål funkar även 2019.
Hur har du gått tillväga när du har satsat på pressen? Bara kört på känsla?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 11:20   #11
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Få lite mer muskler och springa lite fortare.
Hålla mig skadefri.
Ha kolozzeums bästa röv.
Fin sommarform.

Om jag inte skriver upp några målvikter så kanske jag kan klara av att hålla mig skadefri.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 11:24   #12
Man and Machine
Stenhård medlem
 
Man and Machines avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 1 689
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Hur har du gått tillväga när du har satsat på pressen? Bara kört på känsla?
Ganska planlöst, i bästa fall 2 gånger i veckan så satsning kanske är en överdrift. Åtminstone ena passet tungt 2-5 reps 3-5 set och andra passet lite fler reps men samma antal set. Ibland tung press även på andra passet. Tyvärr gjort mina bästa ökningar när jag inte tränat militärpress alls. Följer med intresse ditt upplägg för pressen!
Man and Machine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 11:37   #13
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Man and Machine Visa inlägg
Ganska planlöst, i bästa fall 2 gånger i veckan så satsning kanske är en överdrift. Åtminstone ena passet tungt 2-5 reps 3-5 set och andra passet lite fler reps men samma antal set. Ibland tung press även på andra passet. Tyvärr gjort mina bästa ökningar när jag inte tränat militärpress alls. Följer med intresse ditt upplägg för pressen!
Okej. Just p.g.a. det fetstilta som jag frågade. Jag tycker nämligen att det har varit regelrätt kul att köra program för pressen. RSR för bänk och mark har man ju gjort några gånger så det är inte jättesexigt längre, däremot så blir det kul när det är för en sådan "udda"(i jämförelse med de tre stora) övning som pressen. Ökade minst fem kg av en runda RSR. Det blir lätt relativt tunga vikter varje pass(framförallt i Hirvis) och det tycker jag passar bra för en övning där viktvana är en nyckel(så är det åtminstone för mig).

Andra bonusar är att man får en plan för en övning där man historiskt sett kanske inte alltid har haft en plan samt får ganska hög volym i en övning där man vanligtvis kanske har på sin höjd haft moderat volym. Blir mycket göttigt på en och samma gång. Så rekommenderar detta starkt! Kanske RSR till att börja med då första intrycket av Hirvis är att det är ett tyngre och mer krävande program.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 11:42   #14
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Underkroppsmålen är de jag är mest orolig för då även jag slarvade med benträningen 2018. Jag underskattar säkerligen knäböjen då jag egentligen bara kollar på mitt resultat, 180 kg, och tänker "dåligt, måste bli bättre". Har ju dock varit småfet tidigare och satsat på detta utan framgång så det är säkert mycket svårare än vad jag tror.

Lägg till att jag inte BRINNER för varken marklyfts- eller knäböjsmålet, det är mer att det är dags nu och att det hade varit roligt, och jag blir ännu mer orolig
Var ungefär är ditt nuvande max i böjen? 185 låter ju rätt enkelt om du inte är långt från 180 nu.
Böjen är nog det jag saknar mest i min träning då det var enda övningen jag gjorde konstanta framsteg i tidigare. Känner av i höften av bara ett pass nu och vet att det bara bygger på tills det blir olidligt om jag fortsätter.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 11:55   #15
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Var ungefär är ditt nuvande max i böjen? 185 låter ju rätt enkelt om du inte är långt från 180 nu.
Böjen är nog det jag saknar mest i min träning då det var enda övningen jag gjorde konstanta framsteg i tidigare. Känner av i höften av bara ett pass nu och vet att det bara bygger på tills det blir olidligt om jag fortsätter.
Nu-nu: ~160 kg.
Med en-två månaders kontinuerlig böjträning: 170 kg.

Har försakat övningen under 2018 p.g.a. löpning. Så jag är inte nära 180 kg för tillfället, där i ligger utmaningen 170 kg kommer jag att nå snabbt och "av sig självt", därefter är det 15 kg som ska på stången. När jag lägger fram det så och dessutom tänker på att stora delar av våren och sommaren kommer att dedikeras till löpning så framstår målet tyvärr som betydligt svårare än när jag skrev startinlägget för ett par timmar sedan
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)