Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-11-25, 07:53   #38551
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Nån som har behövt avvänja sig vid förkylningsnässpray? Jag fick flera förkylningar på rad och nu är jag kalastäppt utan spray. Tänker att det kan vara en idé att avvänja en näsborre i taget så att man kan andas lite genom näsan iallafall?
Jag var beroende av nässpray i minst 10 år. En flaska om dagen lätt. Du behöver "Nasonex" som är avsvällande men med annan substans än i vanliga nässprayer.

Gå till läkare och förklara så får du schema av denne. Har för mig att min läkare sade 2 sprut i varje näsborre morgon och kväll och första veckan kunde jag ta vanlig nässpray på morgonen vid behov. Och sluta med all spray efter 2 veckor.

Jag behövde ta nasonex ett antal gånger under dagen i en månad och trappa ner det sista veckan. Sedan blev det faktiskt ganska bra.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-25, 10:40   #38552
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Jag var beroende av nässpray i minst 10 år. En flaska om dagen lätt. Du behöver "Nasonex" som är avsvällande men med annan substans än i vanliga nässprayer.

Gå till läkare och förklara så får du schema av denne. Har för mig att min läkare sade 2 sprut i varje näsborre morgon och kväll och första veckan kunde jag ta vanlig nässpray på morgonen vid behov. Och sluta med all spray efter 2 veckor.

Jag behövde ta nasonex ett antal gånger under dagen i en månad och trappa ner det sista veckan. Sedan blev det faktiskt ganska bra.
Broder, nu förstår jag varför Laffe gav dig hederstiteln Brofessor
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-25, 11:54   #38553
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Jag var beroende av nässpray i minst 10 år. En flaska om dagen lätt. Du behöver "Nasonex" som är avsvällande men med annan substans än i vanliga nässprayer.

Gå till läkare och förklara så får du schema av denne. Har för mig att min läkare sade 2 sprut i varje näsborre morgon och kväll och första veckan kunde jag ta vanlig nässpray på morgonen vid behov. Och sluta med all spray efter 2 veckor.

Jag behövde ta nasonex ett antal gånger under dagen i en månad och trappa ner det sista veckan. Sedan blev det faktiskt ganska bra.
Jag har allergi så jag skulle nog i princip kunna använda nasonex året runt. Jag har dock aldrig tyckt att kortisonsprayer hjälpt ett skit mot allergi, jag blev helt fascinerad av otrivinen jag använde när jag var förkyld då det är det enda som har varit effektivt mot min nästäppa.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-25, 11:58   #38554
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Jag har allergi så jag skulle nog i princip kunna använda nasonex året runt. Jag har dock aldrig tyckt att kortisonsprayer hjälpt ett skit mot allergi, jag blev helt fascinerad av otrivinen jag använde när jag var förkyld då det är det enda som har varit effektivt mot min nästäppa.
Otrivin Comp är ju skitbra men den verkar ju på något vis blocka upp allti i bihålorna för att stoppa rinnandet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-25, 12:09   #38555
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Räknas "Skidjackor" som vinterjackor?

Håller dom en varm i minus 20-30 grader?

Typ en sån här:
https://www.xxl.se/columbia-ride-ont...164061_2_style
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-25, 12:22   #38556
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Räknas "Skidjackor" som vinterjackor?

Håller dom en varm i minus 20-30 grader?

Typ en sån här:
https://www.xxl.se/columbia-ride-ont...164061_2_style
Jag tycker det där verkar vara nåt i stil med en skaljacka. Så det lär nog bero på hur mycket kläder du har på dig under. Samt vad du ägnar dig åt för aktivitet.

Ska du stå still i två timmar i -20 så skulle jag tro att du behöver ha rejält många tröjor under.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-25, 12:22   #38557
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Räknas "Skidjackor" som vinterjackor?

Håller dom en varm i minus 20-30 grader?

Typ en sån här:
https://www.xxl.se/columbia-ride-ont...164061_2_style
Skidjackor brukar framför allt vara skal. Skall vara hyfsat smidiga och hålla ute fukt, vind och snö.

Beroende på väder brukar jag ha, i ordning:
Underställ
T-shirt
"Onepiece"
Fleecetröja
Tröja
Skidjacka

Senast redigerad av PureWhey den 2019-11-25 klockan 12:23.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-25, 14:20   #38558
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Damn.

Inget för mig då tack för hjälpen!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-25, 14:42   #38559
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Damn.

Inget för mig då tack för hjälpen!
Om du verkligen ska vara i -20 till -30 skulle jag rekommendera en rejäl dunjacka. Jag har en Fjällräven Expedition Down. Finns nog liknande billigare. Den är man varm i kan jag säga i alla fall.

PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-25, 14:43   #38560
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Om du verkligen ska vara i -20 till -30 skulle jag rekommendera en rejäl dunjacka. Jag har en Fjällräven Expedition Down. Finns nog liknande billigare. Den är man varm i kan jag säga i alla fall.

Det får nog bli att sikta in sig på något sånt där
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-25, 15:13   #38561
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Kan varmt rekommendera Norrønas Trollveggen, varm och komprimerar dunjacka för halva priset en motsvarande jacka skulle kosta hos något annat märke
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-25, 15:27   #38562
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Räknas "Skidjackor" som vinterjackor?

Håller dom en varm i minus 20-30 grader?

Typ en sån här:
https://www.xxl.se/columbia-ride-ont...164061_2_style
Jag är lite av en expert på jackor och dåligt väder.

Det du borde kolla efter är en vettig regn/skaljacka och sedan en dunjacka under det.

Det blir mycket billigare att köpa det separat än att försöka hitta en jacka som har allt dvs både hög regnpelare men också bra isolering. Dun är det bästa du kan ha för värme, men dunjackor i säg är oftast aldrig helt regn/vattentäta, vissa kan vara impregnerade så de tål väta ganska bra men det blir aldrig så bra som en riktig skal/PVC jacka.

Senast redigerad av Bärsärk den 2019-11-25 klockan 15:30.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-25, 15:29   #38563
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Om det är varmt nog för att regna så är det för varmt för att ha dun under regnjackan. Frågan gäller ju jackor för -20, vattenpelare blir ju helt ovidkommande
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-25, 15:31   #38564
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Om det är varmt nog för att regna så är det för varmt för att ha dun under regnjackan. Frågan gäller ju jackor för -20, vattenpelare blir ju helt ovidkommande
Det hade ju varit bra om det hade varit konstant -20, men vissa dagar är ju varmare än andra och när det töar vill man inte ha något som är helt vattentätt.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-25, 15:33   #38565
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Kan varmt rekommendera Norrønas Trollveggen, varm och komprimerar dunjacka för halva priset en motsvarande jacka skulle kosta hos något annat märke
Norröna och billigt? Nja

Man bör fråga sig vilken aktivitet som ska utföras. Med tanke på vad StarkaUlf länkade så verkar det vara någon form av fysisk aktivitet. Eller är han så dåraktig att han tror att den räcker för stillastående i minus 20-30?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)