Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-12-01, 08:50   #1
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Varför får jag bättre form av att överäta protein?

Jag och ett par vänner har en härlig rutin av att någon gång i månaden dunka i oss kvarg och proteinpulver samtidigt som vi kollar ett filmmarathon. Det kan bli över ett eller två kilo kvarg per person och flera deciliter proteinpulver. Jag ligger definitivt på kaloriöverskott dessa dagar.

Efterföljande dag är formen alltid signifikant bättre. Musklerna är mer definierade och jag känner mig "fyllig" på ett bra sätt. Inte blöt och vattnig som man kan bli när man överäter kolhydrater.

Vad beror detta på? Finns det fler som har märkt liknande effekt på formen när ni överäter endast protein? Fettinlagring borde väl ske i någon utsträckning av kaloriöverskottet?

*Edit om det spelar någon roll i sammanhanget så tränar jag styrketräning fyra gånger per vecka och ror dagligen. Någon mil roddmaskin per dag blir det under vintern.

Senast redigerad av Sheikah den 2019-12-01 klockan 08:57.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-01, 09:05   #2
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Jag och ett par vänner har en härlig rutin av att någon gång i månaden dunka i oss kvarg och proteinpulver samtidigt som vi kollar ett filmmarathon. Det kan bli över ett eller två kilo kvarg per person och flera deciliter proteinpulver. Jag ligger definitivt på kaloriöverskott dessa dagar.

Efterföljande dag är formen alltid signifikant bättre. Musklerna är mer definierade och jag känner mig "fyllig" på ett bra sätt. Inte blöt och vattnig som man kan bli när man överäter kolhydrater.

Vad beror detta på? Finns det fler som har märkt liknande effekt på formen när ni överäter endast protein? Fettinlagring borde väl ske i någon utsträckning av kaloriöverskottet?

*Edit om det spelar någon roll i sammanhanget så tränar jag styrketräning fyra gånger per vecka och ror dagligen. Någon mil roddmaskin per dag blir det under vintern.
Postar denna studie igen:
Antonio, J., Peacock, C.A., Ellerbroek, A. et al. The effects of consuming a high protein diet (4.4 g/kg/d) on body composition in resistance-trained individuals. J Int Soc Sports Nutr 11, 19 (2014) doi:10.1186/1550-2783-11-19

Under åtta veckor låg alltså testgruppen på ett kaloriöverskott och hade i princip fördubblat sitt proteinintag (162 ± 69 g protein/dag innan studien, sedan +307 ± 69). De ökade fettfri massa med typ 2kg och ökade inte fettmassa någonting (istället en minimal minskning). Tyvärr har jag ej sett någon till studie efter denna som kollat på just extrema mängder proteinintag.

Slutsatsen av författarn:
Citat:
This is the first investigation in resistance-trained individuals which demonstrates that a hypercaloric high protein diet does not contribute to a fat mass gain. Furthermore, there was no change in body weight or lean body mass. This is in contrast with other overfeeding studies which showed gains in body weight, fat mass and lean body mass; however, those investigations were performed in non exercise-trained individuals that were consuming a lower protein diet (in comparison to our study). It should be noted that the subjects in the current study did not alter their training. It would be intriguing to ascertain if a high protein diet concurrent with a heavy resistance bodybuilding training regimen would affect body composition (i.e. increase lean body mass and lower fat mass).
Själv tycker jag att det inte är några problem att ligga på lågt kroppsfett och se rippad ut och samtidigt öka i styrka stadigt, men om det nu är mitt höga proteinintag (300+g/dag) eller kombinationen det + cardio, eller något annat, är väl svårt att säga helt och hållet.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-01, 09:08   #3
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Postar denna studie igen:

Antonio, J., Peacock, C.A., Ellerbroek, A. et al. The effects of consuming a high protein diet (4.4 g/kg/d) on body composition in resistance-trained individuals. J Int Soc Sports Nutr 11, 19 (2014) doi:10.1186/1550-2783-11-19



Under åtta veckor låg alltså testgruppen på ett kaloriöverskott och hade i princip fördubblat sitt proteinintag (162 ± 69 g protein/dag innan studien, sedan +307 ± 69). De ökade fettfri massa med typ 2kg och ökade inte fettmassa någonting (istället en minimal minskning). Tyvärr har jag ej sett någon till studie efter denna som kollat på just extrema mängder proteinintag.



Slutsatsen av författarn:





Själv tycker jag att det inte är några problem att ligga på lågt kroppsfett och se rippad ut och samtidigt öka i styrka stadigt, men om det nu är mitt höga proteinintag (300+g/dag) eller kombinationen det + cardio, eller något annat, är väl svårt att säga helt och hållet.
Hur når du upp till 300g per dag? Vilken mat? Pulver?
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-01, 09:21   #4
Edd
Registered User
 
Edds avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 76
Sen har du ju DIT , (Diet-induced thermogenesis).
https://en.wikipedia.org/wiki/Specific_dynamic_action

Någon får rätta mig om jag har fel men tror Protein ligger på 20-30%. Så 20-30% av kcal i proteinet försvinner under nedbrytningen/lagringen.

Senast redigerad av Edd den 2019-12-01 klockan 09:24.
Edd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-01, 09:28   #5
Edd
Registered User
 
Edds avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 76
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Hur når du upp till 300g per dag? Vilken mat? Pulver?
Räknade lite lätt på kalori appen:
500g kycklingbröst
1kg Broccoli
1 kg Kvarg
en skopa proteinpulver
/ om dagen då är du uppe i ungefär 300g
Edd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-01, 09:31   #6
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Hur når du upp till 300g per dag? Vilken mat? Pulver?
1 skopa vassle+1 kasein efter träning. Blir väl i alla fall 500g kött (nöt eller kyckling) + alla grönsaker till lunch.

En typisk kvällsmat kan vara:

Typ 3 olika bägare med overnight oats / mix med totalt 500g kvarg, 500g yoghurt eller fil, 3dl havre/musli/granola, 3-4 skopor vassle med olika smaker fördelat på de olika bägarna, lite bär och kakao och annat som ej har protein.
3+ ägg, 1 glas mjölk + massa annat (sallad, fruktsallad) som ej har protein. En skopa vassle är väl ca 20 gram så totalt blir väl vassle+kasein typ 100 gram protein bara det.

Vad det ger och inte ger för muskeltillväxt utöver vanliga rekommendationerna spelar mig ingen roll för övrigt. Jag trivs med matupplägget och skulle inte vilja minska på någonting.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-01, 09:31   #7
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Edd Visa inlägg
Räknade lite lätt på kalori appen:

500g kycklingbröst

1kg Broccoli

1 kg Kvarg

en skopa proteinpulver

/ om dagen då är du uppe i ungefär 300g
Såpass. Tack för info. Ser inte så brutalt ut.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-01, 09:33   #8
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
1 skopa vassle+1 kasein efter träning. Blir väl i alla fall 500g kött (nöt eller kyckling) + alla grönsaker till lunch.



En typisk kvällsmat kan vara:



Typ 3 olika bägare med overnight oats / mix med totalt 500g kvarg, 500g yoghurt eller fil, 3dl havre/musli/granola, 3-4 skopor vassle med olika smaker fördelat på de olika bägarna, lite bär och kakao och annat som ej har protein.

3+ ägg, 1 glas mjölk + massa annat (sallad, fruktsallad) som ej har protein. En skopa vassle är väl ca 20 gram så totalt blir väl vassle+kasein typ 100 gram protein bara det.



Vad det ger och inte ger för muskeltillväxt utöver vanliga rekommendationerna spelar mig ingen roll för övrigt. Jag trivs med matupplägget och skulle inte vilja minska på någonting.
Intressant. Tack.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-01, 10:43   #9
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Jag och ett par vänner har en härlig rutin av att någon gång i månaden dunka i oss kvarg och proteinpulver samtidigt som vi kollar ett filmmarathon. Det kan bli över ett eller två kilo kvarg per person och flera deciliter proteinpulver. Jag ligger definitivt på kaloriöverskott dessa dagar.

Efterföljande dag är formen alltid signifikant bättre. Musklerna är mer definierade och jag känner mig "fyllig" på ett bra sätt. Inte blöt och vattnig som man kan bli när man överäter kolhydrater.

Vad beror detta på? Finns det fler som har märkt liknande effekt på formen när ni överäter endast protein? Fettinlagring borde väl ske i någon utsträckning av kaloriöverskottet?

*Edit om det spelar någon roll i sammanhanget så tränar jag styrketräning fyra gånger per vecka och ror dagligen. Någon mil roddmaskin per dag blir det under vintern.
Protein är vätskedrivande och Glykogen vätskebindande det är säkert den enda orsaken till att du känner dig tightare eller mjukare i kroppen. Bygga muskler tar betydligt längre tid och är till 99% ett resultat av anpassning genom styrketräning.

Torbjörn Åkerfeldt visade på 90 talet, då han var relativt väl beläst och vältränad, att kroppen kan lagra in en del av överskottet som muskelprotein vid cykling av proteinintaget. Höga koncentrationer av aminosyror i blodet är giftigt och kroppen gör sig av med dem genom transaminering vilket ökar vätskeomsättningen kraftigt. Vilket de flesta av oss känner till Det kissas mest hela tiden då proteinintaget är högt.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-01, 12:51   #10
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 519
100 gram protein kräver 7 dl vatten för att vi ska kunna utsöndra all bildat urinämne. Jag brukar skriva 1liter vatten för 100 gram protein eftersom det alltid kommer med lite salt, purin, kreatinin mm.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-09-10, 09:13   #11
Okarin
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2021
Inlägg: 142
Nyfiken på detta ämne.

Om målet är att hålla sig deffad året om, tror ni det är bättre med riktigt jäkla mycket protein (mindre fett och kolhydrater)?
Okarin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-09-11, 15:35   #12
Kraftsportis1
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2022
Inlägg: 69
Citat:
Ursprungligen postat av Okarin Visa inlägg
Nyfiken på detta ämne.

Om målet är att hålla sig deffad året om, tror ni det är bättre med riktigt jäkla mycket protein (mindre fett och kolhydrater)?
Allt annat lika, ja - förutsatt att du fortfarande får i dig tillräckligt mycket fett för att hålla hormonerna i styr och tillräckligt med kolhydrater för att träningen ska vara opåverkad.

Fullkomligt anekdotiskt men jag äter alltid 2.7-3.0+ g protein/kv, och även om jag inte är i någon monsterform håller jag vad jag upplever är en rätt bra form året runt.

I min erfarenhet är det även värt att lägga en del, eller majoriteten, av sin utökade kalorbudget vid en bulk på extra protein då jag upplever att det finns en avtagande marginalnytta av kolhydrater. Efter en viss gräns blir träningen eller "trycket" liksom inte bättre bara för att man lägger till ytterliggare kolhydrater
Kraftsportis1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-09-11, 20:26   #13
Okarin
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2021
Inlägg: 142
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftsportis1 Visa inlägg
Allt annat lika, ja - förutsatt att du fortfarande får i dig tillräckligt mycket fett för att hålla hormonerna i styr och tillräckligt med kolhydrater för att träningen ska vara opåverkad.

Fullkomligt anekdotiskt men jag äter alltid 2.7-3.0+ g protein/kv, och även om jag inte är i någon monsterform håller jag vad jag upplever är en rätt bra form året runt.

I min erfarenhet är det även värt att lägga en del, eller majoriteten, av sin utökade kalorbudget vid en bulk på extra protein då jag upplever att det finns en avtagande marginalnytta av kolhydrater. Efter en viss gräns blir träningen eller "trycket" liksom inte bättre bara för att man lägger till ytterliggare kolhydrater
Vad är rimlig fettmängd egentligen?

Jag tycker jag äter för mycket fett när jag äter så mycket som libidot mår bra av. Någonstans mellan 90-120g per dag (väger typ 75). Låg tidigare mycket lägre, men det gillade inte ballen.

Jag funderar mycket på om det verkligen gör någon skillnad för en gök att ligga på antingen 1,7g/kg kv eller typ 2,5g/kg kv. I det senare alternativet blir det mycket mer tänk kring pulver, kvarg och skit. I det första kan man äta mycket ägg och fågel så är man liksom hemma. Men tråkigt om man slösar tiden i gymmet på uteblivna resultat.
Okarin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-09-17, 12:27   #14
Pseudoracle
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2023
Ort: Falkenberg
Inlägg: 11
Citat:
Ursprungligen postat av Okarin Visa inlägg
Men tråkigt om man slösar tiden i gymmet på uteblivna resultat.
om man får tro din andra tråd så är det ju ditt mål. :-)
Pseudoracle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-09-17, 18:07   #15
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Också anekdotiskt; när jag åt som mest paleo-aktigt hade jag inga problem att hålla mig i, för mig, god form, samtidigt som jag åt mig mätt mest hela tiden. Mycket protein, lagom fett, låg mängd (>100 gram) kolhydrat.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)