Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-01-22, 21:40   #31
Boven2k1
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

vågar inte gå till skolan imorgon...låter som om jag ska få en örfil
  Svara med citat
Gammal 2002-01-22, 21:46   #32
Boven2k1
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

dynamitmormor, jag håller med dig till viss del! det är jättebra att ni håller igång och framförallt tycker om det ni håller på med!
  Svara med citat
Gammal 2002-01-22, 21:57   #33
Dynamitmormor
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Ja visst.. Jag håller ju med dig också till en viss del.
  Svara med citat
Gammal 2002-01-23, 01:11   #34
Peter
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2001
Inlägg: 1 121
Post

Jag tycker inte det är så enkelt som att det är en bra ide som borde utvecklas och att eventuell ineffektivitet bara beror på dåliga instruktörer. För att få en styrketräningseffekt brukar man säga att man måste träna på minst 50% av 1 RM. Och för att få konditionsträning måste man komma upp i ganska hög puls. Att göra någonting mitt emellan är inte optimalt tycker jag.

Att dessutom träna en övning tills instrukören tycker det är dags att byta tycker jag inte heller är så smart. Jag har själv varit på bodypumppass och blivit väldigt trött och fick mjölksyra eftersom jag inte är van att göra så många repetitioner. Om jag fick träningsvärk kommer jag inte riktigt ihåg men det fick jag säkert. Betvivlar däremot att jag blev starkare, fick fastare lår, mindre fett på magen eller bättre kondition, vilket jag tror merparten av utövarna är ute efter.

Peter
Peter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-01-23, 07:52   #35
JP
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Karlstad
Inlägg: 161
Post

Hothothot!

Känsligt ämne det här. BP är en ok träningsform. Inte optimal vare sig ur styrke- eller kodnitions/förbränningssynpunkt. MEN säkert fullt tillräcklig motion för en stor andel av svenska folket. Det jag reagerar på är att det marknadsförs som något det inte är. Ungefär som spinning marknadsfördes när det introducerades. Överord och överoptimistiska tolkningar av fysiologiska fakta slår i längden tillbaks på företeeelsen själv. Vi inom gymbranschen har säkert själva gjort liknande missar (jag har definitivt gjort det i början av åttiotalet, då jag var färsk och hot på att asälja gymträning). Tempot i passet är ju styrt av konceptet, vilket gör att den stackars instruktören får räta in sig i ledet, oavsett sin egen åsikt eller vad som observeras bland deltagarna. Synd, då rolig träning (för det verkar många tycka att BP är - då har konceptet till viss del lyckats)även bör vara riskfri och effektiv träning.
Intresseföreningen för BP:s utveckling efterlyses?
JP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-01-23, 07:54   #36
JP
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Karlstad
Inlägg: 161
Thumbs up

...och tjejer var snälla mot Boven21. Ingen förtjänar stryk för att ha deltagit i en debatt. Usama och folk på hans nivå kanske skulle ha stryk, men annars är det tveksamt...
JP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-01-23, 11:53   #37
Viveqa
Registered User
 
Viveqas avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lund
Inlägg: 719
Post

Jag är förmodligen tjatig, men jag vill bara berätta vad min erfarenhet har lärt mig.
Med allt vad jag kan förmoda så är den större än din, även ifall jag inte kommer att säga något om den utan att veta vem du är.

1. det finns inget större samband mellan hur pass jobbigt/påfrestande något är och hur pass stora resultat det ger.

2. Vill man påverka sin kropps utseende med träning så finns det två sätt att göra detta
a. öka muskelmassan
b. förbränna fett
Och det är allt.
Något sådant som att forma/tona kroppen existerar inte, ser det ut som att man har gjort det som beror det på att a och b har skett. Vare sig a eller b sker lätt, och det är ännu svårare att försöka få dem att ske samtidigt. Bäst gör man i att dela upp sin träning i olika perioder med olika väldigt klara målinriktningar där du måste veta precis vad du gör och varför och göra det så effektivt du kan.
Detta gäller ifall man vill träna så att det ger synliga resultat, att bara hålla i gång för sin hälsas skull och för att det är kul vilket är det absolut viktigaste är en annan sak. Men då ska det ju vara just hälsosamt (ej ge skador).
Viveqa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-01-23, 14:22   #38
mangs
I´m just kidding. Or am I?
 
mangss avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 4 410
Post

Bra skrivet "hjältinnan". Det blir ett bra betyg för dig...
__________________
drzwj, uoy ssim I
mangs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-01-23, 15:51   #39
Boven2k1
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

enormt kul att se att så många engagerar sig i denna diskussion! hoppas det fortsätter!
  Svara med citat
Gammal 2002-01-23, 16:21   #40
Dynamitmormor
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Tränar man bodypump tränar man väl ändå inte kondition!
  Svara med citat
Gammal 2002-01-23, 16:27   #41
Dynamitmormor
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Å föresten JP... Klart han inte ska få stryk för att ha deltagit i en debatt.. Han skojade ju bara
  Svara med citat
Gammal 2002-01-23, 16:35   #42
Johan1685
Erfaren Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Luleå
Inlägg: 94
Post

Tjena!

dynamitmormor om man inte tränar kondition vad tränar man då under ett BP pass??

MVH /Johan
Johan1685 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-01-23, 16:48   #43
JP
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Karlstad
Inlägg: 161
Post

Skojade han? Oj då missuppfattade jag! Hans skräck kändes påtagligt ända hit ner! Nej, jag skämtade faktiskt jag också!
JP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-01-23, 16:56   #44
Boven2k1
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

hehehe...jag som trodde jag skulle bli tagen på allvar för det där med örfilen! haha
  Svara med citat
Gammal 2002-01-23, 17:16   #45
Dynamitmormor
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Till Johan: På Bodypump tränar man styrke .. inte kondition
  Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)