Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-01-22, 11:39   #16
Bamse79
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Ume
Inlägg: 1 361
Post

Kan tänkas att bodypump är "bra" för personer som inte har eller tränar så ofta, ett bra sätt att hålla igång i alla fall...
__________________
Here we go!
Bamse79 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-01-22, 11:45   #17
Baha
Way of the ape
 
Bahas avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Sverige
Inlägg: 2 636
Post

arne

hur kan ett sånt pass se ut ungefär?

om du orkar förklara här
Baha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-01-22, 11:48   #18
JP
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Karlstad
Inlägg: 161
Post

"Allting går att sälja med mördande reklam - kom och köp konserverad gröt!". Tror att det var Blå Tåget som sjöng så på 70-talets proggtid (vi som är 60-talister eller äldre kanske minns). Body pump är precis som Spinning, A-box och andra träningsformer med döfräcka namn ett koncept. Syftet är i första hand att tjäna pengar. Att det råkade handla om träning den här gången gav Body Pump. På andra marknader kan det handla om att ställa sitt eget horoskop eller att handla aktier över en nätmäklare, sälja korv eller stickade mössor med cool design och noll köldtålighet eller någon annan form av vara eller tjänst. Inget ont i det, eftersom köpare verkar finnas. Det blir däremot fel, ineffektivt eller rent av farligt när konceptet föreskriver övningar, utförande eller upplägg som inte är fysiologiskt motiverade - gärna i sken av att vara supervetenskapligt. Tyvärr är det inte helt ovanligt. En felkälla ytterligare blir ju när instruktören i Ytterböle ska instruera det han/hon lärt sig på Konceptkursen (ofta en eller två dagar). Här blir det gärna fel igen, oavsett hur bra konceptet är. Jag ska strax gå och studera ett Body Pumppass live. Ser fram emot detta mycket! Kommer att älska att höra motiveringen till tredjedelsknäböj, press mot pannan och en sjuttiofemma bänkpress... Återkommer med en kort recention inom kort!
JP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-01-22, 13:19   #19
JP
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Karlstad
Inlägg: 161
Post

Jag har sett och jag blev inte mycket klokare. Bra instruerat av vår instruktör, tyckte jag. MEN vad bråttom de hade i alla övningar. Följden blev fällda ryggar, släppta svankar och mycket "duns i botten" i alla rörelser. Stackars leder! Jag blir ju lite tveksam, minst sagt, till att rekommendera Body Pump till den målgrupp jag antar det är avsett för. Utan ordentlig rörelseskolning och bra teknik i samtliga övningar, kan det gå riktigt illa (nämnas kan att frivändning är en övning som ingår...).
JP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-01-22, 15:30   #20
GhostFace
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Jag är inne lite på samma bana som JP ovan...
undrar om inte ex leder & rygg tar lite för mkt stryk eftersom takten på passet är snabbt. De flesta som börjar passet som nybörjare, kanske aldrig riktigt har varit med på liknande aktiviteter förut och sedan "kastas" in i passets rytm & aningen komplicerade (för en otränad, ovan människa) övningar. Deras leder, om vi talar om ex. en medelålderskvinna, har möjligen inte stärkts under tidigare fysisk träning och därför kan en skada, sorgligt nog, vara oundviklig inom kort.

Teoretiskt talat såklart....

Men samtidigt är träningsformen ex. BodyPump bättre än ingen alls om man utgår från att den utförs korrekt.

  Svara med citat
Gammal 2002-01-22, 15:46   #21
Boven2k1
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

precis, håller med ghostface och jp...det verkar som om dom stressar igenom övningarna! vilket inte är speciellt bra, speciellt inte för nybörjare som många av dom är...aldrig bra att lära sig en övning fel från början för då är det svårt att skola om sig...dessutom är det farligt!

men helt klart en bra idé! skulle vilja höra lite mer detaljerat från arnes upplägg på Power Lift!

MVH
Boven2k1
  Svara med citat
Gammal 2002-01-22, 15:49   #22
Boven2k1
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

sen måste jag tillägga att jag har visat era åsikter för tjejerna...dom blev minst sagt upprörda och tyckte ni hade lite att komma med...jag bara log, BIG SMILE
  Svara med citat
Gammal 2002-01-22, 16:17   #23
JP
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Karlstad
Inlägg: 161
Thumbs up

Vad blev de upprörda över? Jag tycker att mycket i Body pump kan vara bra träning för vissa, om än i lite förändrad form. Är det de som säljer konceptet förstår jag deras upprördhet - eftersom vi "har gjort en repa i lacken". Men annars vet jag intee varför de skulle ha anledning att vara upprörda. De är välkomna att kontakta mig för diskussion.
JP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-01-22, 16:25   #24
Boven2k1
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

håller med dig jp...BP är inte helt fel, men det kan helt klart utvecklas till något bättre! ta inte åt dig av vad tjejerna sa, tjejerna vart nog mer irriterade på mig för att tjurig som jag var kallade in experterna för att diskutera detta... en tjej påstod att det är "vemsomhelst" som skriver i detta forum, dom menade att många här verkade ha dålig erfarenhet...menar dom allvar så kan dom ju inte ha alla hästar i hagen?
  Svara med citat
Gammal 2002-01-22, 17:04   #25
Viveqa
Registered User
 
Viveqas avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lund
Inlägg: 719
Red face

Jag tar tillbaka att jag tyckte att BP skulle kunna vara dugligt som introduktion för den som aldrig tidigare tränat och rekommenderar Arnes metod istället (eftersom han lider en sån stor brist på erfarenhet ).

Annars så handlar det nog just om att försöka sälja en upp-poppad och trendig(=kan ta mer betalt) version utav vanlig hederlig gammal gympa.

[ 22 Januari 2002: Inlägget har ändrats av: ¤Heroinegirl¤ ]
Viveqa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-01-22, 17:13   #26
adde
A de e adde
 
addes avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: gbg
Inlägg: 1 095
Post

Det rör sig nog om en förklädd variant av PT-syndromet. Om BP instruktören (som säkert har gått minst 10 timmars utbildning) säger att det ska vara 120 grader i benen och att det minsan BÅDE bygger muskler och föbränner fett, så är det ju sant.

Det måste ju vara sant, intruktören sa ju att det var så...

/adde
__________________
"I wouldn't even think about playing music if I was born in these times... I'd probably turn to something like mathematics"
-Bob Dylan

"Hellre en bra trekant än en ond cirkel"
adde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-01-22, 17:22   #27
Viveqa
Registered User
 
Viveqas avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lund
Inlägg: 719
Exclamation

Det handlar om marknadslagarna, det som folk vill ha/köpa kommer alltid någon att sälja även ifall det under ytan är icke-existerande.

Som ex. en träningsmetod som både bränner fett och ger muskler OCH bättre kondition också vidare, utan att kräva alltför mycket utav dig - speciellt inte utav egen tankeverksamhet, är trendig och helt socialt accepterad o.s.v.

Liksom New-Age terapier som på ett trollslag befriar dig ifrån alla dina problem .

Det är vad jag kallar patetiskt .

Kontentan är att grad utav säljbarhet styr och inte grad utav verklig resultatgivning.

[ 22 Januari 2002: Inlägget har ändrats av: ¤Heroinegirl¤ ]
Viveqa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-01-22, 17:35   #28
Viveqa
Registered User
 
Viveqas avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lund
Inlägg: 719
Unhappy

Gym-marknaden är tyvärr tacksam att sälja verkningslöst skräp på (både när det gäller träningen och kosttillskott), eftersom den stora massan ändå inte är uthålliga nog att fortsätta träna regelbundet och då beror de uteblivna resultaten helt enkelt på detta.

[ 22 Januari 2002: Inlägget har ändrats av: ¤Heroinegirl¤ ]
Viveqa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-01-22, 21:34   #29
Dynamitmormor
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Jäklar vilken diskussion det blev av det här! Jag är nämligen en av de tjejer som "Boven2k1" diskuterade med i skolan.
Jag blir irriterad när ni säger att Bodypump bara är skit. Säger ni det så är ni ju dumma. Många här har inte ens provat på det och ändå säger dom att det är skit.
Bodypump är en bra träningsform för en del och inte för andra, men att smutskasta det är fel. Ni som har klagat på instruktörerna och sagt att dom stressar igenom övningarna, knappt vet vilken muskel som tränas osv kan ju bara haft otur.
Jag tränade bodypump förut och jag har aldrig varit med om att en instruktör stressat igenom något. Denne har alltid varit noga med att förklara övningarna och vilka muskler som tränas. Jag säger inte att Bodypump är det bästa träningssättet. Jag är ju inte dum. Och jag tror inte på att det ska vara någon slags mirakelträning där man kan bränna både fett och bygga muskler på kort tid samtidigt men det finns positiva saker med bodypump också. Tycker man det är tråkigt att gå i gym och kanske har svårt att komma åt vissa muskelgrupper är ju då bodypump jättebra för dom. Instruktörer som hjälper en, förklarar hur man ska göra osv. Det är ju en utmärkt lösning för dom.
Men som "Boven2k1" också säger så behövs det ju utvecklas. Det är en bra ide. mMan ska ta lugnt med övningarna och inte stressa. Därför får man vara noga med att instruktörerna som kör passen vet vad dom gör!
Jag blir bara så jävla arg när någon kastar skit över hela grejen!!!!!!
  Svara med citat
Gammal 2002-01-22, 21:38   #30
Petrus
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2001
Ort: sverige
Inlägg: 1 232
Post

Citat:
Ursprungligen skickat av adde:
<STRONG>Det rör sig nog om en förklädd variant av PT-syndromet. Om BP instruktören (som säkert har gått minst 10 timmars utbildning) säger att det ska vara 120 grader i benen och att det minsan BÅDE bygger muskler och föbränner fett, så är det ju sant.

Det måste ju vara sant, intruktören sa ju att det var så...

/adde</STRONG>
*LOL*


Touché...

[ 22 Januari 2002: Inlägget har ändrats av: Tinner ]
Petrus är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)