Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-06-28, 08:35   #1
Lady_Luck
Guest
 
Inlägg: n/a
Unhappy Hjälp mig, snälla!

Jag har problem som jag behöver hjälp med.
Först ska jag väl säga att jag har stora problem med ätstörningar och har nu fått hjälp i form av Prozac.
De senaste 6 månaderna har jag legat på ett energiintag på runt 1500 kcal och tränat spinning ca 2 ggr/vecka. Jag har gått morgonpromenader varje morgon.
Jag har alltid rört exremt mycket på mej. Sen nyår har jag gått ner ca 12 kilo och många centimetrar.
Nu är jag underviktig på 44 kg.
Förra veckan mådde jag så dåligt av mina tabletter att jag inte orkade röra på mej alls, men åt som jag brukar och gick ner nåt kilo.
Denna vecka har jag fått mer energi och rört mer på mej, men skippat morgonpromenaderna. Nu har jag gått upp 2 kilo och gått upp lite i mina mått! Det är väl ingenting, tycker många- men en katastrof för mej!
Jag vet inte vad jag ska ta mej till? Varför reagerar min kropp såhär? Kan den ställa in sej på svält efterså lång tid och sänka förbränningen först nu?
Eller är det helt enkelt att jag inte toktränar som innan?
För jag vill verkligen inte träna som innan, med ångest för varje uteblivet träningspass...
Jag vet att jag ätit för lite för den mängd träning jag genomfört- men jag har försökt att äta mer, men jag kan inte få i mej mer?
Kan inte nån kunnig berätta för mej hur mycket jag behöver få i mej per dag, och fördelningen? Om jag tränar spinning 2gg/vecka + kanske simning eller styrka.
Ska jag börja med morgonpromenaderna?
Tänk på att jag är tjej, 20 år och väger 44kg..Kan tillägga att jag använder"kosttränaren".
Snälla hjälp mej!
Hoppas att det finns nån där ute som kan tänka sej svara på mina frågor- för jag har jättemycket mer jag undrar över!
Tack på förhand!
  Svara med citat
Gammal 2002-06-28, 08:44   #2
ekim
Mycket Flitig Medlem
 
ekims avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Inlägg: 127
Post

Du motsäger ju dig själv

Du får inte gå ner mer i vikt du behöver snarare gå upp i vikt att träna hårt och mycket är helt ok men då måste man äta tillräckligt också 1500kcal är väldigt lite för någon som tränar hårt. Jag hjälper gärna till att anpassa din kost men du kommer att öka i både vikt och mått men jag skulle inte bli förvånad om din fett procent blev lägre...
Nå vad tycks vågar du ge det ett försök?
ekim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-06-28, 08:53   #3
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 523
Post

Var står jag och vart vill jag gå ?

Du får säkert hjälp med de frågorna av riktiga läkare men det är ju defrågorna som är det viktiga !

Du har ju kommit ned till den gränsen av vad kroppen tål !

Ta det lugnt, vila, och intresserad dig för något annat än din kropp ett tag.

Jag har tränat på gym i 20 år och har säkert inte själv någon sund inställning till träning men sett en del andra människor.

På de flesta gym finns det alltid någon tjej som ligger på gränsen eller är idrottaneroktiker. De tränar inte bara fyra pass på gymmet i veckan utan tränar spinning, aerobic, bodypump, springer några kvällar i veckan, klättrar i berg och går på dykningskurser. Samtidigt som de äter ..... lite.
En sak som de har gemensamt, det är att de inte lyssnar på andra än sig själv och tror att de kommer att svälla som ballonger när de slutar träna.
Är du en sådan ?

Använd den hjälp du kan få och låt kroppen komma ikapp med dig själv.

Sverker
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-06-28, 09:32   #4
johan-cr
Erfaren Medlem
 
johan-crs avatar
 
Reg.datum: Jun 2002
Ort: Ronneby
Inlägg: 240
Post

Hej Lady_Luck

Har läst några av dina tidigare inlägg på ett annat forum och nu blir jag verkligen konfunderad.

Tidigare har du sagt att du struntar i vikten och bara bryr dig om måtten. Varför väger du dig då varje dag (som det verkar) och i ditt inlägg här verkar det som att din uppgång med 2kilo är en katastrof för dig? Släng ut vågen och bry dig bara om måtten istället.

Jag har inte sett några mått på hur lång du är men 44 kilo verkar väldigt lite iaf (du säger själv att du är underviktig).

Du säger också att du använder Coops kosttränaren men att du där har den inställd på bantning (sett på annat forum). På 44 kilo tycker jag verkligen inte att du skall ställa den på bantning. Särskilt inte när du själv säger att du är underviktig.

Jag tycker att du skall våga att äta mer och då ta frasses erbjudande om att lägga upp en bra kost för dig. Tror säkert att du kommer att få massor av bra tips på detta forumet.
johan-cr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-06-28, 09:42   #5
Lady_Luck
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Wow! Vilken respons! Tackar!
Jo, jag vet att hela mitt problem är komplext, jag vet att jag inte borde bry mej om vikten men väger mej varje dag ändå..men jag är sjuk..och vill bli frisk, men jag vill inte gå upp i mått!
Jag kan tänka mej att kassera vågen, men just måttbanden får bli kvar!
Jag är jätterädd för att jag går upp i mått om jag fortsätter att träna- så just nu försöker jag att passivera (finns det nåt sånt ord?!) mej totalt.
Jag vet att jag har en sjuk bild av min kropp, men jag vill ända bli lite smalare, speciellt lår och rumpa.
Jag vill jättegärna ha hjälp med allt det ni föreslagit, men jag kan inte acceptera större muskler.
Mitt lår är 48 cm och jag vill ha det till 45...hur ska jag göra...och ska jag äta mer eller träna mindre?
Kan jan nån gång äta gott? Och isåfall, hur mycket!
Jag vet att jag tjatar och frågar samma saker hela tiden, ni får väl ursäkta för detta, men dessa forum är min ända väg att få svar på de frågor jag burit på så länge.
Men det skulle somsagt vara skitbra om nån bara ville lägga upp en dag /vecka hur mat och träning ska se ut..men ha i åtanke..ökar centimetrarna (ok- kanske lite väl att dra ner mer, bara de inte går upp..men ett stillastående kan jag ta) så får lilla dumma Lady_Luck spatt..
  Svara med citat
Gammal 2002-06-28, 09:51   #6
The Dwag
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Men lilla vännen ! Du väger 44kilo och vill gå ner i vikt ?? Hur lång är du ?

Tycker nog att du verkar vara väldigt farligt ute !
  Svara med citat
Gammal 2002-06-28, 09:59   #7
ekim
Mycket Flitig Medlem
 
ekims avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Inlägg: 127
Post

Att lägga upp ett bra kost schema(ett som tar hänsyn till mer än protein, kolhydrater och fett) tar väldigt lång tid iallafall för mig har inte ens orkat/haft tid att göra ett så bra schema som jag skulle vilja ha åtmigsjälv...har inget emot att göra ett åt dig men då måste du försöka lägga undan måttbandet också kanske inte omedelbart men trappa ner tills du inte mäter alls. Hur lång är du?
ekim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-06-28, 10:27   #8
Lady_Luck
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Jag är 164 cm..så det är inte sådär jättefarligt smalt. Underkroppen finns det att "ta på".
Jag vill inte gå ner i vikt. Jag vill bara kunna hålla mina nuvarande mått- helst bli lite smalare. För 48 cm runt ett lår är inte smalt, eller hur?
  Svara med citat
Gammal 2002-06-28, 10:50   #9
Mallan
"livsnjutare"
 
Mallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Sverige
Inlägg: 1 019
Talking

Hej Lady Luck!

Tycker att det låter som om det handlar om mkt mer än bara mat och utseende.
Måste hålla med Sverker här. Släpp ditt utseende och tankarna kring din "yttre kropp" ett tag. Jag förstår att det kan kännas hopplöst, men jag tror att det är "insidan" som behöver hjälp just nu.

Mitt råd är; ta hjälp av ngn instanst liknande Embla i Stockholm (vet inte var du bor och dina kommunikationsmöjligheter). Terapi är ett underskattat "fenomen". Kom till botten med ditt "verkliga" problem.

STORT LYCKA TILL!!!

Du verkar ha viljan..använd den!!
__________________
"börjar om på nytt..."

FAIRING Sports Nutrition
Mallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-06-28, 10:56   #10
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Post

Lady: 44 kilo på 164 är lite.
Mitt första tips är att sluta hänga på forum för folk som tränar.
Mitt andra är att söka hjälp hos en läkare/dietist.
Utan att ha sett dig i verkligheten så kan jag inte säga hur långt du har kommit men det är bättre att hindra en ätstörning i tid innan du får alla följdproblem. Visserligen är jag kille men ibland tycker jag det är jobbigt att jag börjar tappa hår vilket i mitt fall är åldersrelaterat men som också är en vanligt följd av ätstörningar.
Till sist önskar jag dig lycka till i framtiden och låt läkandet av kroppen ta tid så att du inte börjar träna för tidigt igen.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-06-28, 11:03   #11
Lady_Luck
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Ja..jag är sjuk..men jag håller på att få hjälp, och tro mej- bara på 2 veckor har jag gjort enorma framsteg med mej själv..mitt tänkande och så..men jag fattar fortfarande inte varför jag går upp i mått! Kan man verkligen det när man struntar i morgonpromenaderna?
Jag kanske äter för mycket kolhydrater? För snabba undviker jag..nä, jag vet inte vad jag ska göra..men vad säger ni, hur mycket kcal bör jag inta om jag tränar spinning 2 gånger och är normalrörlig resten av veckan..?
  Svara med citat
Gammal 2002-06-28, 12:16   #12
Joachim B
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Göteborg
Inlägg: 652
Post

Om dina mått ökar när du drar ned på träningen beror det med all sannolikhet på att kroppen äntligen kan lagra glykogen (bränsle) och vätska i muskelcellerna. Detta borde även medföra att du får bättre definition. Dvs att musklerna syns bättre.

I övrigt håller jag med om det mesta som redan har sagts.
__________________
Joachim Bartoll
Kommunikationsdirektör, Redaktionschef
MM Sports
Joachim B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-06-28, 14:05   #13
Lady_Luck
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Jaha..det där lät intressant..varför har jag inte kunnat lagra glykogen innan? Och musklerna syns defenitivt inte mer, jag tycker att jag blir plufsig..
  Svara med citat
Gammal 2002-06-28, 14:20   #14
gasoliner
pölsa å hackorv!
 
gasoliners avatar
 
Reg.datum: Dec 2001
Ort: Karlskoga
Inlägg: 1 207
Post

kanske kan bero på att du haft ett för lågt kolhydratintag i samband med träning?nu när du vilar känner kroppen att det finns tillräckligt för att lagra lite energi?

jag konsumerar tex.ca 40% av min dagliga kolispool i samband med träningen.

lycka till och hoppas det går bra! //Gassy
__________________
-- "monoruta" for life --
gasoliner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-06-28, 14:20   #15
Munter
Butter
 
Munters avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 138
Post

LadyLuck, om du är så pass undernärd så är det inte direkt konstigt att kroppen, smart som den är, försöker ta vara på allt du stoppar i den. Utelämnar du promenaderna förbränner du mindre och kroppen kan lagra mer energi (till det bättre, i ditt fall). Men jag föreslår som en del andra att du tar kontakt med några riktigt kunniga på området, t.ex terapister eller varför inte en metabolist/dietist. "Webbproffs" kan ge hälsovådliga råd för någon som är i det närmsta anorektisk. Inte för att jag sett några här än så länge, men ett varningens ord bara. Bra att du uppsökt hjälp i alla fall, hoppas det går bra för dig.

[ 28 Juni 2002: Inlägget har ändrats av: munter ]
__________________
][\/][uskel ][\/][unter
Commencing operation snake ape - Snake (David Hayter)
Munter är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)