Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-06-15, 13:04   #1
Dasse
Banned User
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Uppsala
Inlägg: 185
Question Tillskott eller makrill

Går det inte precis lika bra att smälla i sig lite makrill ( så du får i dig motsvarande mängd omega-3 som från tillskott) istället för att köpa dyra tillskott? Eller är kvaliteten väldigt varierande beroende på var fisken är fångad osv.? (Vill ju i och för sig inte käka kass fisk från östersjön )
Dasse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-06-18, 00:12   #2
Dasse
Banned User
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Uppsala
Inlägg: 185
Post

Har jag ställt en fruktansvärt korkad fråga eller är det bara så att ingen kan svara?
Har använt sökfunktionen men hittade inget relevant där.
Dasse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-06-18, 05:32   #3
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 523
Post

Hej Dasse !
" Har använt sökfunktionen men hittade inget relevant där "

Vad är relevant ? För några månader sedan var frågan upp på forumet. Tror att det var något kring " Makrill i tomatsås " Jag har för mig att vi skrev en del där men inriktningen föll något mot miljögifter efter ett tag.

Visst är ren fisk eller fiskkonserver ett utmärkt alternativ. Ibland t o m bättre än oljor. En burk makrill i tomatsås ger dig ca 1.5 g omega-3 vilket troligen är den undre gränsen för " dagsbehov " av omega-3.

Fisk i kasseodlingar äter ju den mat vi människor ger dem. Är då inte säker på att fettkvaliten är likvärdig med vildfångad fisk. Svårt att tro det finns kasseodling i östersjön på den svenska sidan. Kasseodling smutsar ned vattnet lokalt och det är få kommuner som ger tillstånd till det.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-06-18, 05:39   #4
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 523
Post

http://ho me.admax.net/kolozzeum/ubb/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=3&t=000185

Nej !! Vänta detta var inte rätt länk !!

Men GOTT om synpunkter om makrill. Du får nog söka vidare själv ifall du är intresserad


[ 18 Juni 2002: Inlägget har ändrats av: Sverker ]
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-06-18, 21:00   #5
mane
Erfaren Medlem
 
Reg.datum: Dec 2001
Ort: uppsala
Inlägg: 140
Post

orkar du äta mycket fisk varje dag så kör på det! du får mycket protein också! varför skulle det vara fel att äta makrill
mane är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-06-18, 22:16   #6
Dasse
Banned User
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Uppsala
Inlägg: 185
Post

Sorry! Jag är usel på sökning och hade förstås lyckats med konststycket att inte söka på makrill utan på omega-3 vilket verkar konstigt t.o.m. för mig själv så här i efterhand. Kan bara beklaga, får gå en kurs i sökning. Trodde ett tag att allt fett i en makrillburk bestod av samma proportioner omega-3 som tillskotten! Synd att det inte var så, fast då hade det väl inte funnits som tillskott. Tack så väldigt mycket för svaren dock.
Dasse är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)