Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-01-23, 07:36   #1
wallemf
Registered User
 
wallemfs avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 137
Överträning?

Jag tränar styrketräning 3-5 dagar i veckan med störst inrikting på att bli stark i knäböj, mark och bänk och jag tycker oftast att det är väldigt kul och ser inte att jag skulle klara mig utan min träning.

Dock har jag på senaste tiden inte haft någon lust att träna så jag bestämde mig för en vilovecka, som snart har blivit 2 viloveckor. Kontentan är att jag känner mig rejält mycket piggare, gladare och behöver någon timme mindre sömn per natt för att känna mig pigg.

Jag tränar väldigt sällan till failure, kör muskelgrupperna 1-2ggr per vecka med en totalvolym om ca 15-20 set per muskel per vecka.

Hur ska jag tackla det här? Jag vill tillbaks till träningen så snart det går, men när man mår oförskämt bra utan den, hur hade ni gjort?

/En vilsen själ
wallemf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-23, 08:09   #2
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Du skriver inte vad det egentligen är för problem du får av träningen...

Dock är ju motivationsbrist ett av de tidigare symptomen på överträning.

För att slippa detta så ska du helt enkelt träna mindre ifall övriga parametrar (sömn, kost, stress, etc) är konstanta, eftersom du inte har tillräckligt bra återhämtningsförmåga för att klara den nivån du befinner dig på. Aternativt ser du till att få bättre förutsättnignar till återhämtning.

Nu vet jag inte hur stor risk det är att man faktiskt åker på överträning av styrketräning. Jag vet att det är hyfsat lätt gjort av löpträning, och har råkat ut för det ett antal gånger, med lite påföljande förslitningsskador. Jag har nog aldrig varit i närheten av att åka på nåt liknande av styrketräning. Eventuellt har jag hamnat i motivationsbrist träsket, men aldrig nåt värre. Men det kan ju som sagt räcka. Det är ju inte kul att träna om det inte är kul...

Senast redigerad av svenbanan den 2019-01-23 klockan 08:10.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-23, 09:15   #3
oldman
Registered User
 
oldmans avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 232
DU kan ju testa att dra ner det till 3 dagar i veckan i en månad och se hur det känns.-
oldman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-23, 09:18   #4
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 006
Citat:
Ursprungligen postat av wallemf Visa inlägg
Hur ska jag tackla det här? Jag vill tillbaks till träningen så snart det går, men när man mår oförskämt bra utan den, hur hade ni gjort?

/En vilsen själ
Jag mår ofast skit efter träning. Kallsvettas, hjärtklappning, extremt trött.. Känns nästan som jag har influnsa. Så har det varit i 15 år nu sedan jag gick in i väggen. Tränar trots det 4-5 styrke och 1 pass cardio i veckan. Mår mycket bättre om jag inte tränar alls kroppsligt. Piggare, mer energi, sover bättre men psykiskt mår jag skit av att inte träna. Det som funkar bättre för mig är lättare träning med fokus på kontakt och pump, tung expolsiv träning som aktiverar CNS rejält gör mig väldigt dålig.

Senast redigerad av Mats J den 2019-01-23 klockan 09:20.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-23, 16:24   #5
wallemf
Registered User
 
wallemfs avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 137
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du skriver inte vad det egentligen är för problem du får av träningen...

Dock är ju motivationsbrist ett av de tidigare symptomen på överträning.

För att slippa detta så ska du helt enkelt träna mindre ifall övriga parametrar (sömn, kost, stress, etc) är konstanta, eftersom du inte har tillräckligt bra återhämtningsförmåga för att klara den nivån du befinner dig på. Aternativt ser du till att få bättre förutsättnignar till återhämtning.

Nu vet jag inte hur stor risk det är att man faktiskt åker på överträning av styrketräning. Jag vet att det är hyfsat lätt gjort av löpträning, och har råkat ut för det ett antal gånger, med lite påföljande förslitningsskador. Jag har nog aldrig varit i närheten av att åka på nåt liknande av styrketräning. Eventuellt har jag hamnat i motivationsbrist träsket, men aldrig nåt värre. Men det kan ju som sagt räcka. Det är ju inte kul att träna om det inte är kul...
Problem skulle jag nog inte säga att det är, enbart att jag generellt känner mig piggare, gladare och mår bättre på dem flesta plan. Återhämtning gällande mat/sömn känner jag ändå att jag har bra ordning på.

Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Jag mår ofast skit efter träning. Kallsvettas, hjärtklappning, extremt trött.. Känns nästan som jag har influnsa. Så har det varit i 15 år nu sedan jag gick in i väggen. Tränar trots det 4-5 styrke och 1 pass cardio i veckan. Mår mycket bättre om jag inte tränar alls kroppsligt. Piggare, mer energi, sover bättre men psykiskt mår jag skit av att inte träna. Det som funkar bättre för mig är lättare träning med fokus på kontakt och pump, tung expolsiv träning som aktiverar CNS rejält gör mig väldigt dålig.
Jag förstår, då kan det kanske vara på sin plats att testa lite mer kontakt/pump-träning ett tag för att se om mitt välmående håller i sig. Kan även tillägga att jag mår bättre även psykiskt nu under min viloperiod.


Tack för era svar.

Senast redigerad av wallemf den 2019-01-23 klockan 16:26.
wallemf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-23, 16:25   #6
wallemf
Registered User
 
wallemfs avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 137
Citat:
Ursprungligen postat av oldman Visa inlägg
DU kan ju testa att dra ner det till 3 dagar i veckan i en månad och se hur det känns.-
Har testat det också men tycker det känns likadant.
wallemf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-23, 16:44   #7
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Hur gammal är du? Jag är nyss fyllda 40 och känner mig allmänt trött i vardagen när jag har kört mina 2-3 pass i veckan under en längre period. Och då kör jag inte på något sätt speciellt stor volym, men visst, tar ju i och kör till tekniskt fail ibland. Tycker att träningen är rolig, men det blir inte så mycket ork över till annat (efter heltidsjobb). Är du ingen ungdom så kanske det är ganska naturligt?
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-23, 16:57   #8
wallemf
Registered User
 
wallemfs avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 137
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Hur gammal är du? Jag är nyss fyllda 40 och känner mig allmänt trött i vardagen när jag har kört mina 2-3 pass i veckan under en längre period. Och då kör jag inte på något sätt speciellt stor volym, men visst, tar ju i och kör till tekniskt fail ibland. Tycker att träningen är rolig, men det blir inte så mycket ork över till annat (efter heltidsjobb). Är du ingen ungdom så kanske det är ganska naturligt?
27 år gammal, bör inte vara en parameter :-D

Dock jobbar jag heltid med ett ganska stressigt jobb, men det har jag gjort under alla år i mitt arbetsliv och med likvärdig träningsvolym, kanske är det åldern som tar ut sin rätt!
wallemf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-23, 17:08   #9
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
27... då har du antagligen NOLL barn (får sova ut hur ofta du vill) och kanske tom. bor i HYRESRÄTT (har inga måsten förutom jobbet)?

Då vette fan .. skojar.. (mestadels)
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-23, 17:23   #10
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 709
Kan väl vara så att du behövde en deload efter en långvarig träningsperiod! : ) Och nu känner dig återhämtad och redo att kötta igång igen?
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-23, 19:50   #11
wallemf
Registered User
 
wallemfs avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 137
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
27... då har du antagligen NOLL barn (får sova ut hur ofta du vill) och kanske tom. bor i HYRESRÄTT (har inga måsten förutom jobbet)?

Då vette fan .. skojar.. (mestadels)
Ha ha! Om det vore så väl... :-)

Citat:
Ursprungligen postat av CalleP Visa inlägg
Kan väl vara så att du behövde en deload efter en långvarig träningsperiod! : ) Och nu känner dig återhämtad och redo att kötta igång igen?
Så är det möjligen. Får ge det ett försök.

Tack för alla svar
wallemf är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)