Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-04-25, 11:10   #1
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Näringsintag träningsdag/vilodag.

En fundering.

Många verkar äta mer träningsdagar än icketräningsdagar.

Men samtidigt så pratas det om att musklerna byggs under vila. Borde det inte vara vettigt att äta lika mycket eller mer under vilodagar då?
Självklart så förstår jag att man ska få i sig mat så fort som möjligt efter träning. Men sett över hela dygnet borde det väl vara vettigt att tillföra lika mycket energi under vilodagar, eller?
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-25, 11:31   #2
Ronn
Duck and Cover!
 
Ronns avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Stocktown
Inlägg: 1 828
Om man förbrukar mer på träningsdagarna så är det ju logiskt att kompensera för det oavsett om man deffar eller bulkar.

Sen är ju muskeltillväxten förhöjd direkt efter träning så det där med att muskler växer under vila innebär inte att förhållandena är optimala dagen efter.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shaguaa
Hur du gör din kropp mer bekväm, Skynda dig, gå, Tycker du det, man?
Det kött mina ögon, länken till det, hur är det med dig? Tycker du det? mina pojkvänner tycker också det! det är gratis Shiping. Det är ett Ped Egg Söt äggformade DIY fotfil känslokallt och Dead Skin Remover + 1 Emery Pad
Ronn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-25, 11:33   #3
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Citat:
Ursprungligen postat av Ronn Visa inlägg
Om man förbrukar mer på träningsdagarna så är det ju logiskt att kompensera för det oavsett om man deffar eller bulkar.

Sen är ju muskeltillväxten förhöjd direkt efter träning så det där med att muskler växer under vila innebär inte att förhållandena är optimala dagen efter.
Muskeltillväxten är förhöjd drygt 1-2 dygn beroende på hur vältränad man är och hur hårt man tränat.

Dessutom har man sett att muskelproteinsyntesen peakar vid 24 h efter träning för att sedan klättra nedåt till baseline vid kring 30-36 h, hos tränade personer.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-25, 11:45   #4
Ronn
Duck and Cover!
 
Ronns avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Stocktown
Inlägg: 1 828
Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
Muskeltillväxten är förhöjd drygt 1-2 dygn beroende på hur vältränad man är och hur hårt man tränat.

Dessutom har man sett att muskelproteinsyntesen peakar vid 24 h efter träning för att sedan klättra nedåt till baseline vid kring 30-36 h, hos tränade personer.
Visst men vad är din poäng?

Om man ligger i bulk har man redan ett överskott, varför skulle man göra överskottet större på vilodagarna?

Om man ligger i deff så har man underskott, varför skulle man göra underskottet mindre på vilodagarna?

Ligger man i balans så ligger man i balans.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shaguaa
Hur du gör din kropp mer bekväm, Skynda dig, gå, Tycker du det, man?
Det kött mina ögon, länken till det, hur är det med dig? Tycker du det? mina pojkvänner tycker också det! det är gratis Shiping. Det är ett Ped Egg Söt äggformade DIY fotfil känslokallt och Dead Skin Remover + 1 Emery Pad
Ronn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-25, 12:25   #5
tlk
nattzor
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 2 050
Jag äter iaf mindre på vilodagar än på träningsdagar under mina deff-perioder. Mest för jag är så jäkla hungrig under dagen efter mina träningspass och kan bara inte gå hela dagen med det matsuget utan att göra något åt det. Blir runt balans på mina träningsdagar allt som allt. På vilodagarn är det mycket lugnare och då äter jag mindre för att helt enkelt komma på underskott när man slår ut det på veckan.

Senast redigerad av tlk den 2013-04-25 klockan 12:27.
tlk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-25, 12:38   #6
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Citat:
Ursprungligen postat av Ronn Visa inlägg
Visst men vad är din poäng?

Om man ligger i bulk har man redan ett överskott, varför skulle man göra överskottet större på vilodagarna?

Om man ligger i deff så har man underskott, varför skulle man göra underskottet mindre på vilodagarna?

Ligger man i balans så ligger man i balans.
Jag förstår inte vad du pratar om. Du sade att muskeluppbyggnaden inte nödvändigtvis var optimal dagen efter. Jag svarade med fakta. Det finns inget givet upplägg för hur man ska äta på olika dagar. Det är kontextuellt och handlar om vad man mår och presterar bäst på också.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-25, 12:49   #7
Ronn
Duck and Cover!
 
Ronns avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Stocktown
Inlägg: 1 828
Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
Jag förstår inte vad du pratar om. Du sade att muskeluppbyggnaden inte nödvändigtvis var optimal dagen efter. Jag svarade med fakta. Det finns inget givet upplägg för hur man ska äta på olika dagar. Det är kontextuellt och handlar om vad man mår och presterar bäst på också.
Du kan väl försöka ge relevanta svar på det som frågas om istället för att ge fyrkantiga svar på saker som ingen frågat om.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shaguaa
Hur du gör din kropp mer bekväm, Skynda dig, gå, Tycker du det, man?
Det kött mina ögon, länken till det, hur är det med dig? Tycker du det? mina pojkvänner tycker också det! det är gratis Shiping. Det är ett Ped Egg Söt äggformade DIY fotfil känslokallt och Dead Skin Remover + 1 Emery Pad
Ronn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-25, 13:01   #8
burro
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 122
Citat:
Ursprungligen postat av Ronn Visa inlägg
Du kan väl försöka ge relevanta svar på det som frågas om istället för att ge fyrkantiga svar på saker som ingen frågat om.
Du kan väl försöka ge korrekta svar istället för faktafel
burro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-25, 13:20   #9
tlk
nattzor
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 2 050
För att klargöra så brukar det se ut så här på ett ungefär:

Träningsdag:

03:30 frukost bestående av vassle och carbosyn. runt 500kcal.
04-06:30 träna satan.
06:45 lunch. kanske 1500kcal.
12:00 middag. nån 1000kcal till.
18:00 nattamad på cirkus 1000kcal.

Sen vilodag:
06:00 brunch på kanske 1000kcal.
12:00 middag på kanske 1000kcal.


2000 extra på träningsdagar då mao.


Men räknar man med "24 timmar från avslut" så är det i princip att brunchen på vilodagen efter ingår däri. och middagen hakar på inom 30h.




Oroar jag mig någonsin över om det är opti? Inte för fem öre. Jag trivs med det. Works for me.

Enda som egentligen inte känns så skönt är nattamaden.. äta på kvällar är lite så där :S
tlk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-25, 13:27   #10
Ronn
Duck and Cover!
 
Ronns avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Stocktown
Inlägg: 1 828
Citat:
Ursprungligen postat av burro Visa inlägg
Du kan väl försöka ge korrekta svar istället för faktafel
Att man sett i studier att proteinsyntesen peakar runt 24h är inte samma sak som optimala förhållanden och när vi ändå pratar om optimala förhållanden kanske vi ska ställa oss frågan optimala förhållanden för vad innan vi börjar slänga runt studier och anklaga varandra för faktafel? Det finns så vitt jag vet inget som pekar på att du kan utnyttja den peaken genom att ha ännu högre överskott på vilodagarna än på träningsdagarna.

Kan vi hålla oss till Beemel's fråga angående överskott på träningsdagar kontra vilodagar?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shaguaa
Hur du gör din kropp mer bekväm, Skynda dig, gå, Tycker du det, man?
Det kött mina ögon, länken till det, hur är det med dig? Tycker du det? mina pojkvänner tycker också det! det är gratis Shiping. Det är ett Ped Egg Söt äggformade DIY fotfil känslokallt och Dead Skin Remover + 1 Emery Pad
Ronn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-25, 13:28   #11
Nebuchadnezzar
Registered User
 
Nebuchadnezzars avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 670
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
En fundering.

Många verkar äta mer träningsdagar än icketräningsdagar.

Men samtidigt så pratas det om att musklerna byggs under vila. Borde det inte vara vettigt att äta lika mycket eller mer under vilodagar då?
Självklart så förstår jag att man ska få i sig mat så fort som möjligt efter träning. Men sett över hela dygnet borde det väl vara vettigt att tillföra lika mycket energi under vilodagar, eller?
Många vill hålla ett konstant överskott och vill därför kompensera för träningens energiförbrukning. För ett givet energiöverskott under, säg, en månad, kommer det inte spela någon praktisk roll om du flyttar över ett par hundra kalorier till nästa dag eller vice versa.

Citat:
Ursprungligen postat av Ronn Visa inlägg
Du kan väl försöka ge relevanta svar på det som frågas om istället för att ge fyrkantiga svar på saker som ingen frågat om.
Nebuchadnezzar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-25, 13:32   #12
tlk
nattzor
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 2 050
Citat:
Ursprungligen postat av Ronn Visa inlägg
Kan vi hålla oss till Beemel's fråga angående överskott på träningsdagar kontra vilodagar?
Ja, snälla, kan ni?
tlk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-25, 15:31   #13
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Citat:
Ursprungligen postat av Ronn Visa inlägg
Du kan väl försöka ge relevanta svar på det som frågas om istället för att ge fyrkantiga svar på saker som ingen frågat om.
Erkänn bara att du inte har koll på läget eftersom du skrev att det inte innebär att förutsättningarna för muskeltillväxt är optimala dagen efter. Jag skrev hur det ligger till och du blev arg för att din okunskap slog dig i ansiktet.

Det sagt finns det ju inget givet svar. Man kan argumentera för olika saker baserat på en rad förutsättningar.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-25, 18:41   #14
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Innan den här pajkastningen urartar så tolkar jag det att koncensus är att det beror på vad man själv trivs med och att det inte gör någon extremskillnad i hur man gör. Tack för det!
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-25, 19:12   #15
Rabiat
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 2 156
JAG mår bäst av att ligga på samma intag veckans alla dagar. Så länge du får i dig dina 25000 kcal eller vad det nu kan vara under veckan tror jag inte det spelar så himla stor roll ifall intaget fluktuerar lite eller inte.
Rabiat är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)