Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-04-01, 21:46   #1
ulf123
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 160
fiber för att göra proteindrink mer mättande?

Finns det något man kan blanda i proteindrinkar för att göra dem mer mättande utan att lägga till särskilt mycket energi?
ulf123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-01, 21:54   #2
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 067
havregryn..
psylliumfrön

Annars vetekli/kruskakli. men det borde bli lite mycket fibrer kanske, dessutom måste de nog svälla ett tag för att vara aptitliga
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-01, 22:24   #3
ulf123
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 160
Jag har nu läst på lite om psylliumfrö och det verkar vara precis vad jag behöver.

Tack.
ulf123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-02, 07:11   #4
d3rrty
Registered User
 
d3rrtys avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Linköping
Inlägg: 56
jag brukar blanda i fiberberikade havregryn för att få det lite mer mättande.
d3rrty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-02, 09:52   #5
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Fråga;

Kan man blanda havregryn och vassleprotein i en shaker och endast fylla på med vatten och dricka det? Då med syfte att på ett enkelt sätt få i sig lite energi (alltså inte i samband med träning).

Är denna blandning "drickbar"? Kommer havregrynen att minska vasslets snabba upptag?
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-02, 10:01   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Kan man blanda havregryn och vassleprotein i en shaker och endast fylla på med vatten och dricka det? Då med syfte att på ett enkelt sätt få i sig lite energi (alltså inte i samband med träning).

Ja.

Kommer havregrynen att minska vasslets snabba upptag?

Ja. Det är inte säkert att det är en nackdel.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-02, 10:04   #7
Runda Grodan
Registered User
 
Runda Grodans avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: In a van down by the river
Inlägg: 6 102
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Fråga;

Kan man blanda havregryn och vassleprotein i en shaker och endast fylla på med vatten och dricka det? Då med syfte att på ett enkelt sätt få i sig lite energi (alltså inte i samband med träning).

Är denna blandning "drickbar"? Kommer havregrynen att minska vasslets snabba upptag?
Det går bra att dricka om man mixar havregrynen. Omixade havregryn blir nog lite svårt att skölja ned.
Runda Grodan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-02, 10:40   #8
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
...

Kommer havregrynen att minska vasslets snabba upptag?

Ja. Det är inte säkert att det är en nackdel.
Passar på att fördjupa mig lite med avseende på ovanstående. Vassleprotein är ju i första hand ett protein som stimulerar syntes (anabolt). Beror denna verkan endast på dess snabba upptag, eller har det också att göra med själva proteinmolekylerna?

Tanken att blanda havregryn och vassle är i första hand att blandningen skall verka anti-katabolt (Har inte kasein och därav vassle).

Citat:
Ursprungligen postat av Runda Grodan Visa inlägg
Det går bra att dricka om man mixar havregrynen. Omixade havregryn blir nog lite svårt att skölja ned.
Hmm har varken mixer eller tillgång till mikrovågsugn, så då kanske blandningen inte är särskilt lämplig?
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-02, 10:53   #9
Stenmark
Registered User
 
Stenmarks avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 87
Havren kommer väl suga upp vissa prottemokelyler, men den suger ju inte upp allt, så de bli ju både snabba och lite långsammare protte.

Köp Fiberberikad havre, den är sällan så stor att man inte kan svälja det, blir ju lite grötlikt
__________________
Kombinerar träning med nöje halvlyckat!

Min Journal
Stenmark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-02, 11:22   #10
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Citat:
Ursprungligen postat av Stenmark Visa inlägg
Havren kommer väl suga upp vissa prottemokelyler, men den suger ju inte upp allt, så de bli ju både snabba och lite långsammare protte.

Köp Fiberberikad havre, den är sällan så stor att man inte kan svälja det, blir ju lite grötlikt
Alltså, jag har ätit vanlig fiberberikade havregryn till gröt i typ 6 år nu. Min fråga handlar mer om att på ett enkelt sätt kunna ta med sig en shaker med lite vassleprotein och havregryn till jobbet, och snabbt kunna fylla på med vatten och dricka det.

Har varken tillgång till mixer eller mikrovågsugn, så därav min fråga.
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-02, 11:53   #11
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Passar på att fördjupa mig lite med avseende på ovanstående. Vassleprotein är ju i första hand ett protein som stimulerar syntes (anabolt). Beror denna verkan endast på dess snabba upptag, eller har det också att göra med själva proteinmolekylerna?
Det är sannolikt snabbheten samt aminosyra sammansättningen som gör att vassle är relativt bra på att stimulera proteinsyntesen, men det är ändå en väldigt liten stimulans i förhållande till EAA. Om vassle ingår i en mer komplett måltid med både fett och kolhydrater så uppför det sig mycket mer som en långsammare proteinkälla.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-02, 11:54   #12
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Det är sannolikt snabbheten samt aminosyra sammansättningen som gör att vassle är relativt bra på att stimulera proteinsyntesen, men det är ändå en väldigt liten stimulans i förhållande till EAA. Om vassle ingår i en mer komplett måltid med både fett och kolhydrater så uppför det sig mycket mer som en långsammare proteinkälla.
Tack för klargörandet!
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)