Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-11-14, 21:06   #1
Crescentfresh
Registered User
 
Crescentfreshs avatar
 
Reg.datum: Oct 2017
Inlägg: 5
Chins hemma på vilodagar?

Hej!

Jag undrar om det går bra att träna chins och pullups hemma på vilodagarna, eller riskerar man att överträna?
Vill bli bättre på dessa övningar men gillar inte att träna dem på gymmet. Plus att jag redan kör latsdrag som jag tycker är en rolig övning.

Kör idag 16 set rygg per vecka fördelat på två överkroppspass (2 varianter av latsdrag och 2 roddvarianter totalt per vecka).
Crescentfresh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-14, 22:08   #2
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag har tidigare kört pullups 5 dagar per vecka utan att överträna. Dock körde jag inte latsdrag på gymmet samtidigt. Möjligen kan jag ha kört en del hantelrodd och/eller marklyft samtidigt. Det minns jag inte riktigt. Men det känns troligt att jag gjorde det.

Då gjorde jag lika många reps i varje set, och så många set jag klarade med 60s vila mellan seten. Jag gjorde aldrig fler reps per set än att jag i alla fall orkade 5-6 set, och då jag ökade inte på antalet reps förrän jag hade klarat 11 set på det antalet reps. I praktiken gör man kanske 40% så många reps jämfört med ett set till failure. Klarar man 10 reps i ett set, så gör man kanske 4 reps per set och försöker klara 10 set (med bara 60s vila) innan man för öka till 5 reps nästa pass.

Detta är ett (av flera) sätt att kunna göra ganska många repetitioner utan att det sliter så mycket. Ett bra sätt om man vill bli bra på att göra pullups, men inte så stort fokus på hypertrofi och maxstyrka för berörda muskler. Dessutom tar det bara en kvart, och man blir knappt svettig. Perfekt att göra hemma.

Det kan dock vara att rekommendera att byta ut ett av dessa pass varje vecka mot ett par set till failure för att pusha på utvecklingen en aning. Det jag gjorde var 5 set tll failure med 3 min vila. Dessutom bytte jag ut nåt pass ibland mot viktade pullups (kanske ett pass per varannan vecka eller nåt). Då gjorde jag kanske 8-10 set av mest treor tror jag.

Ifall du redan kör en massa latsdrag på gymmet så har du säkert täckt in allt som har med hypertrofi att göra. Jag tror du inte behöver mycket annat än nån variant som inte är så slitsam för att kunna få till en massa reps. Dvs nåt liknande det jag beskrev ovan (inte några viktade eller set till failure dock). Dessutom tror jag inte du ska köra pullups i fem dagar extra utöver dina två ryggdagar. Men kanske tre dagar extra borde kunna funka. Då får väl prova dig fram lite. Ifall du märker att du inte klarar dina ryggdagar lika bra då du även kör pullups så får du skala bort nånting. Du lär ju inte bli övertränad på en vecka eller två i vilket fall...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-14, 22:17   #3
Bubblan84
Registered User
 
Bubblan84s avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Luleå
Inlägg: 1 513
Har också kört en del chins hemma plus två ryggdagar. Liknande upplägg som svenbanan nämner med 10 set med kort vila. Snabbt och effektivt. Skulle tippa på att de allra flesta kan köra fler än 16 set rygg utan att bli övertränade. Dock spelar väl iofs på träningsvana, kost och sömn in en hel del också. Har man alla bitar på plats så kan du definitivt köra lite extra chins hemma på vilodagar i alla fall.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av NNIF Visa inlägg
haha tänkt dig då i början på seklet
"ska du sporta utan kavaj? är du gheeyy eller?"
Citat:
Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
Formpolisen på youtube brände hela proppskåpet och långa var köerna bland de som skulle lära far göra barn.
Min journal
Bubblan84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-15, 13:06   #4
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Det är nog ganska individuellt. Men jag tror att så länge man inte har någon skada eller har problem med axlar eller armbågar så kan man mosa på chins och pullups rätt hårt innan man blir övertränad. Jag har haft flera perioder i livet där jag kört pullups och liknande övningar 6-7 dagar i veckan och ändå ökat bra utan alltför mycket känningar och tecken på förslitning/överträning. Nu när jag tränar och tävlar i armbrytning blir ibland bicepsfästet lite irriterat och då drar jag ner på chinsen för att ge biceps mer tid för återhämtning. Annars köttar jag på som vanligt.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-15, 13:23   #5
Hyperion1
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 327
Risken finns att latsen blir alldeles för dominanta i förhållande till de muskler som ansvara för att rotera och vrida skulderbladen uppåt. Detta i sin tur kan medföra att man får problem med axlarna och diverse övningar där man ska pressa över huvudet.

Ska du lägga till chins så får du balansera upp med övningar och rörelser över huvudet. Wall slides är en bra övninga att lägga till på vilodagarna. Men rent generellt så skulle jag inte lägga till chins om du redan har en såpass hög volym träning av ryggen.
Hyperion1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-15, 15:31   #6
Scorpionida
Registered User
 
Scorpionidas avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 518
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperion1 Visa inlägg
Risken finns att latsen blir alldeles för dominanta i förhållande till de muskler som ansvara för att rotera och vrida skulderbladen uppåt. Detta i sin tur kan medföra att man får problem med axlarna och diverse övningar där man ska pressa över huvudet.

Ska du lägga till chins så får du balansera upp med övningar och rörelser över huvudet. Wall slides är en bra övninga att lägga till på vilodagarna. Men rent generellt så skulle jag inte lägga till chins om du redan har en såpass hög volym träning av ryggen.
För dominenta lats?



Jag tycker hela överkroppen växer fint av chins, inklusive axlar. Även brösten får en liten bit av hela kakan. Kanske jag har fel.

Senast redigerad av Scorpionida den 2017-11-15 klockan 15:33.
Scorpionida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-15, 15:44   #7
Bubblan84
Registered User
 
Bubblan84s avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Luleå
Inlägg: 1 513
16 set i veckan är väl allt annat än hög volym?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av NNIF Visa inlägg
haha tänkt dig då i början på seklet
"ska du sporta utan kavaj? är du gheeyy eller?"
Citat:
Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
Formpolisen på youtube brände hela proppskåpet och långa var köerna bland de som skulle lära far göra barn.
Min journal
Bubblan84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-16, 06:59   #8
Skrollovicz
Registered User
 
Skrolloviczs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 045
Enda nackdelen är att du behöver sluta kalla dina vilodagar för vilodagar.
Skrollovicz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-16, 11:43   #9
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
helga vilodagen.jpg
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-16, 14:09   #10
Papa Pepe
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 66
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperion1 Visa inlägg
Risken finns att latsen blir alldeles för dominanta i förhållande till de muskler som ansvara för att rotera och vrida skulderbladen uppåt. Detta i sin tur kan medföra att man får problem med axlarna och diverse övningar där man ska pressa över huvudet.

Ska du lägga till chins så får du balansera upp med övningar och rörelser över huvudet. Wall slides är en bra övninga att lägga till på vilodagarna. Men rent generellt så skulle jag inte lägga till chins om du redan har en såpass hög volym träning av ryggen.
Intressant inlägg! Jag har faktiskt själv problem med vänsteraxeln när jag gör pressövningar, främst är det när armarna är ovanför huvudet som det gör ont. Sjukgymnasten förstår inte riktigt vad det beror på (har varit hos två stycken). Jag har kört väldigt mycket chins, särskilt just då när det började göra ont hade jag hög chinsvolym.

Har fortfarande inga problem/smärta med att göra chins dock, det känns som vanligt i princip.

Var har du fått den här infon ifrån? Kan man läsa på mer någonstans?
Papa Pepe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-16, 14:34   #11
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Vi hade en chinstång på jobbet förut och då var det en kille (som även gymade) som gjorde ett set till fail varje morgon, minns inte hur många han gjorde efter ett tag men det var en bra bit över 20. Så nog kan man köra mycket chins.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-16, 17:49   #12
Vattenflaska
Registered User
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 130
Ställer frågan i denna tråd istället för att skapa en ny.

Tips på utrustning för att göra chins hemma?

Tidigare hade jag en variant som vilade på dörrfodret och klämdes fast. https://cdn.pji.nu/product/standard/280/2998078.jpg

Tyvärr har lägenheten jag bor i nu för tunna väggar så den passar inte.

Vad kan man ha istället som är smidigt, utan att göra alltför stor åverkan som håller för mig på ca 100kg?

Helst av allt skulle jag vilja ha romerska ringar för möjligheter att göra fler övningar men är inte jättesugen på att borra med och sätta fast betongankare i taket.
Vattenflaska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-16, 18:41   #13
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Sätt nått så innerväggen blir tjockare. Använder själv en liknande modell.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-17, 16:55   #14
Hyperion1
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 327
Citat:
Ursprungligen postat av Papa Pepe Visa inlägg
Intressant inlägg! Jag har faktiskt själv problem med vänsteraxeln när jag gör pressövningar, främst är det när armarna är ovanför huvudet som det gör ont. Sjukgymnasten förstår inte riktigt vad det beror på (har varit hos två stycken). Jag har kört väldigt mycket chins, särskilt just då när det började göra ont hade jag hög chinsvolym.

Har fortfarande inga problem/smärta med att göra chins dock, det känns som vanligt i princip.

Var har du fått den här infon ifrån? Kan man läsa på mer någonstans?
https://b-reddy.org/2016/09/19/why-p...essing-doesnt/

https://ericcressey.com/train-overhead
Hyperion1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-17, 22:23   #15
Vattenflaska
Registered User
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 130
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Sätt nått så innerväggen blir tjockare. Använder själv en liknande modell.

Det måste ju se någorlunda snyggt ut också enl. sambon.

Det finns ingen sådan chinsstång som är anpassad för tunnare väggar?
Vattenflaska är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)