Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-16, 09:48   #46
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Jag kanske inte riktigt hänger med i diskussionen här, men varför skulle volymen vara för lite? I tråden om träningsvolym är tonen att över 10 set per vecka och muskelgrupp är förkastligt och eftersom Brad säger så så är det så. Här kommer någon och tränar ca 12-13 set per muskelgrupp och vecka och då är det för lite?
I volymtråden är det väl att 10 set är minimum. Brad säger ju att mer är bättre.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-16, 10:04   #47
zol
Registered User
 
zols avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 350
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
I volymtråden är det väl att 10 set är minimum. Brad säger ju att mer är bättre.
Du är väl en förespråkare och vad jag förstått byggt en grym kropp på relativt låg volym. Du kan väl inte mena att du tycker att 125 set i veckan med 10-15 reps i vardera övning är lite?
__________________
Zols Journal
zol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-16, 12:43   #48
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Citat:
Ursprungligen postat av zol Visa inlägg
Du är väl en förespråkare och vad jag förstått byggt en grym kropp på relativt låg volym. Du kan väl inte mena att du tycker att 125 set i veckan med 10-15 reps i vardera övning är lite?
Jag kan inte se någonstans att TS beskriver antalet set per muskelgrupp. Så visst, 125 är totala antalet, men om man delar upp det blir ju volymen inte tokhög per muskelgrupp.

Bröst: 12,5
Framsida lår: 12,5
Baksida lår 12,5
Rygg: 12,5
Axlar: 12.5
Biceps: 12,5
Triceps: 12,5
Vader: 12,5
Mage: 12,5
Underarmar: 12,5

Jag tycker i alla fall att det blir konstigt att räkna antalet set över hela kroppen när man kollar på volym eftersom det kan vara helt missvisande.

Jag har tex kört 126 set nu under en sjudagarsperiod men högre än exemplet ovan i bröst, rygg, ben och mindre i vader, mage, undermar så på så sätt borde mina set vara mer slitsamma och totalvolymen per muskelgrupp blir helt förändrad. Tex dubblerad för bröst, rygg och ben.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.

Senast redigerad av Määng den 2018-11-16 klockan 12:53.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-16, 15:15   #49
zol
Registered User
 
zols avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 350
Citat:
Ursprungligen postat av Määng Visa inlägg
Jag kan inte se någonstans att TS beskriver antalet set per muskelgrupp. Så visst, 125 är totala antalet, men om man delar upp det blir ju volymen inte tokhög per muskelgrupp.

Bröst: 12,5
Framsida lår: 12,5
Baksida lår 12,5
Rygg: 12,5
Axlar: 12.5
Biceps: 12,5
Triceps: 12,5
Vader: 12,5
Mage: 12,5
Underarmar: 12,5

Jag tycker i alla fall att det blir konstigt att räkna antalet set över hela kroppen när man kollar på volym eftersom det kan vara helt missvisande.

Jag har tex kört 126 set nu under en sjudagarsperiod men högre än exemplet ovan i bröst, rygg, ben och mindre i vader, mage, undermar så på så sätt borde mina set vara mer slitsamma och totalvolymen per muskelgrupp blir helt förändrad. Tex dubblerad för bröst, rygg och ben.
Det är väl betydligt mer rimligt att även TS gjort så.

Tycker bara det är lite märkligt att flertalet av svaren i tråden förkastar hans schema helt och tycker träningsmängden är liten. Om man fördelar ut 125 set på ett rimligt sätt, tycker iaf inte jag det är någon katastrofalt låg volym. Skulle snarare hävda tvärtom.

Om vi skulle leka med tanken att TS kör enligt nedan, så menar vissa i tråden på att de inte ens skulle lyckas bibehålla den massan de redan har. Skulle vilja se deras scheman. Lite som att prata k*kstorlek på Flashback.

Bröst: 30
Framsida lår: 15
Baksida lår 15
Rygg: 30
Axlar: 15
Biceps: 10
Triceps: 10
__________________
Zols Journal

Senast redigerad av zol den 2018-11-16 klockan 15:23.
zol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-16, 15:28   #50
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Citat:
Ursprungligen postat av zol Visa inlägg
Det är väl betydligt mer rimligt att även TS gjort så.

Tycker bara det är lite märkligt att flertalet av svaren i tråden förkastar hans schema helt och tycker träningsmängden är liten. Om man fördelar ut 125 set på ett rimligt sätt, tycker iaf inte jag det är någon katastrofalt låg volym. Skulle snarare hävda tvärtom.

Om vi skulle leka med tanken att TS kör enligt nedan, så menar vissa i tråden på att de inte ens skulle lyckas bibehålla den massan de redan har. Skulle vilja se deras scheman. Lite som att prata k*kstorlek på Flashback.

Bröst: 30
Framsida lår: 15
Baksida lår 15
Rygg: 30
Axlar: 15
Biceps: 10
Triceps: 10
Jag håller med dig men det verkar som att de flesta bara tagit fram ett snitt per vecka och kommit fram till 12,5.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-16, 17:53   #51
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Tacksam för alla svar och den diskussion tråden har bidragit till!

För att förtydliga så innebär mina 10 övningar 10 olika muskelgrupper och således förslår schemat mycket riktigt 12.5 set per vecka och muskel.

Det ska även nämnas att det ibland blir 6 eller t.o.m. 7 set då allt handlar om hur bra jag känner att seten har varit och hur mycket stryk muskeln har fått.

Anledningen till helkroppspass är för att det tar för mycket tid att ta sig till gymmet så ju färre gånger jag behöver ta mig dit desto bättre. Övningarna hade jag mer än gärna dragit ner på för att förkorta passen, men nojjar då att det kommer vara en ytterligare faktor som är negativ för tillväxten.

Höga reps föredras av samma anledning - mig veterligen pekar det mesta på att hög repsvolym bygger bättre än låg.

Något som jag har funderat en del på och som kanske borde få en egen tråd är hur viktigt viktprogression egentligen är. Kan en muskel inte utmanas tillräckligt pass ut och pass in genom att köra på samma vikter?

De senaste två åren har jag tappat en del i vikter i vissa övningar, vilket jag tror är till följd av att jag börjat lägga mer mental fokus på att muskeln ska jobba och mindre fokus på vikt. Bänk är där jag har tappat mest då jag ett tag gick in på gymmet och reppade en 12a på 105 kg på första set, medan jag idag har det svårt att göra detsamma med 95kg.

Jag är nog lite mer rippad än vad jag var för 2 år sedan, men skiljer max 2kg på vågen. Ska dock nämnas att bänk kan ha fått en del stryk p.g.a ovana då bänken alldeles för ofta är upptagen numer och jag tvingas köra i maskin.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-16, 18:03   #52
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Pokkes Visa inlägg
hur menar du?
Det som har fastnat i huvudet för mig är hur det via IGF-1 gynnar cancerceller. En snabb googling visade däremot att det även finns många fördelar med IGF-1. Hur som helst vill jag försöka hålla en bra balans och varken överdriva eller dra ner för mycket på proteinintaget.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-16, 18:12   #53
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Något som jag har funderat en del på och som kanske borde få en egen tråd är hur viktigt viktprogression egentligen är. Kan en muskel inte utmanas tillräckligt pass ut och pass in genom att köra på samma vikter?

De senaste två åren har jag tappat en del i vikter i vissa övningar, vilket jag tror är till följd av att jag börjat lägga mer mental fokus på att muskeln ska jobba och mindre fokus på vikt. Bänk är där jag har tappat mest då jag ett tag gick in på gymmet och reppade en 12a på 105 kg på första set, medan jag idag har det svårt att göra detsamma med 95kg.
Jag tror det var Layne Norton som skrev att han hade upplevde att när han gick från att träna byggarinriktat till att träna styrkeinriktat så minskade han i storlek fastän han ökade i styrka. Så man kan nog bli sämre på det ena samtidigt som man blir bättre på det andra.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-17, 05:48   #54
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Har i några månader nu kört tre helkroppspass/veckan, ca 45-60 per pass enligt HST och lagt in rest-pause. Behåller formen alldeles utmärkt och om något känner jag mig ännu hårdare nu och starkare än någonsin. Gick från att i 12 månader kört en klassisk brosplit med en väldigt hög träningsvolym och ca 8-9 h på gymmet till ca 3. Funkar finemang och är en hållbara livsstil för min del. Kommer säkert att ändras igen med tiden.. men tänker fortsätta att experimentera med den här extremt låga volymen i något halvår till och utvärdera under tiden.
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)