Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-01-24, 18:45   #1
alexelias
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 79
Axlar vid PPL-upplägg?

Jag försöker anamma PPL-konceptet (Ja, jag är en nybörjare) och har ett par tankar rörande axlar (främst baksida/ovansida axlar):

Axelpressövningar (i olika dess former), Triceps & Bröst tycker jag fungerar riktigt smidigt på Push-dagarna.

Andra axelövningar som t.ex. Face Pull, Lateral Raises, Sittande Baklyft är sådant jag gärna hade kört på t.ex. Pull-dagen (alternativt Ben-dagen).

Skulle ni säga att nämnda axelövningar "är Push", och att jag skulle "överträna" nämnda områden ifall jag lägger dem på andra dagar?

Alltså, Militärpress+Bench+Etc Dag1 följt av Lateral Raises, Rodd osv. Dag2.

Kaka på kaka?
alexelias är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-24, 19:39   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Bra fråga. Är inte 100 på vad du menar med "sittande baklyft", men jag antar att det är en ren bakre-deltoid-övning, och såna tycker jag hör hemma på pull-dagen. Facepulls skulle jag också kört på pull-dagen, den tar ju utöver bakdeltoiderna lite på övre rygg, biceps och grepp, som är pull-muskler (det där ordet låter inte helt kristet att säga ). Mellandeltoider och därmed lateral raises brukar man lägga på push-dagen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-25, 12:37   #3
alexelias
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 79
Tack för din input
alexelias är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-25, 14:49   #4
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Face pulls är också rätt lämpligt att köra som en del i uppvärmning inför pressövningar för att få igång supraspinatus mm för att stabilisera axlarna. Då bör man väl kanske inte helt köra skiten ur sig så resten av passet blir lidande.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-25, 20:42   #5
Jhammar
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 118
Ett tips är att köra det som PLP istället, detta för att minimera risken för problem i axlar och armbågar, flera muskler som tränas under press-passen tränas även på drag-passen, som t.ex. trapezius (om du axelpressar).
Och för att besvara din fråga så anser jag att sidolyft bör vara på press-passet.
Jhammar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-25, 22:04   #6
NickeSthlm
Registered User
 
NickeSthlms avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 392
Först: leta upp ett välberövat PPM-upplägg, är normalt det enklaste och bästa när du ändå är relativt ny inom träning.

Sen: nej. Visst, vissa övningar skulle kunna gå under ett pull-pass men börja med att hålla det enkelt. Initialt kommer du långt med militärpress och sidolyft (lateral raise).

Sittande baklyft (misstänker att du menar sittande omvända flyes) är inte heller något du måste ha med i upplägget, se till att ha ordentligt med rodd så klarar du dig långt. Du kan småfila senare.

Enkla saker att ha koll på när du strukturerar ditt upplägg: Se till att ha en bra fördelning av set mellan muskelgrupperna & se till att det blir en jämn fördelning av push och pull..

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
NickeSthlm är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)