Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-01-24, 15:01   #1
Alphadmg
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 1
Rehab av ländrygg och hamstring

Hej!

Efter snart ett års problem med rygg och minst 30 besök hos kiropraktor kom vi fram till att problemen fortsätter vara återkommande;

Periodvis extremt ont i nedre rygg, med stor påverkan på gång, sömn och träning i helhet.

5e ländryggskota har varit inflammerad återkommande och när jag väl känt mig helt bra och testat gymma så kommer inte sällan ryggskott och till följd allt från smärtor i nedre rygg, fötter, bröstrygg och nacke.

Vanligt röntgen visade på liten svank vid 1a ländryggskotan men inget som ska påverka märkvärdigt.

Blev vidareskickad till magnetröntgen och fick desto intressantare svar;

Liten spricka vid 5e ländryggskota "från födsel" enligt ortopedläkaren, som resulterat i en liten påbyggnad som kan vara anledning till smärta.

Dehydrerad disk (ländryggskota 5) samt väldigt liten tendens till diskbråck.

Allt detta sade han dock inte borde påverka mig OM det var så att jag hade en väl fungerande kropp, vilket han radade upp mina troliga problem:



Hamstring, baksida lår - Extremt korta muskler. (Tidigare hockeyspelare)

Nedre ryggmuskler - Extremt svaga jämfört med övrig kropp, till synes helt platt, något jag inte själv tänkt på.

Nu har jag bokat in Rehab för att fixa iordning detta, men av tidigare erfarenhet av vård så är dom sällan lika mycket till extremister som vi andra.

Så till huvudfrågan (TLDR):

Jag vill maximera min rehab allt från kost, kosttillskott, träning och vila.
Har ni några tips på alla hörn och kanter?

Träningsövningar?
Hur mycket man bör träna?
Är kombination med övrig kroppsträning bättre?
Kaloriöverskott krav?
När är stretchingen som bäst?

Skriv gärna om ni har liknande erfarenheter av detta.


Som svar till varför jag inte frågar sjukgymnasten och väntar är att jag vill se eventuella lösning från fler håll då jag är källkritisk när det gäller utbildade personers kunskap då det finns bra och dåliga i alla branscher.

Uppskattar all hjälp jag kan tänkas få. Vill gärna komma igång med tränande igen.

25 år
190 cm
94 kg

(17-20% kroppsfett)

bänk; 110kg
knäböj; 120-140 kg
Marklyft 140-160kg

(Märker att det blev fel forumdel, moderator får gärna flytta)

Senast redigerad av Alphadmg den 2019-01-24 klockan 15:05. Anledning: Fel forumdel
Alphadmg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-24, 20:22   #2
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Tuffa tider. Känner med dig. Haft liknande men inte lika illa. Rekommenderar denna bok:

Motions- och idrottsskador och deras rehabilitering
https://www.bokus.com/bok/9789186323...oaAhuSEALw_wcB

Väldigt mkt bra info om allt möjligt. Särskilt för rygg.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-26, 09:40   #3
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Jag skulle nog ändå vilja så fröet att besöka en kunnig sjukgymnast. Om kiropraktorn inte kan hjälpa dig trots 30 besök så är det kanske värt att utforska andra vårdgivare?

Och absolut, kompetens och arbetssätt kan skilja sig mellan yrkesutövare, jag gick personligen igenom över 15 st sjukgymnaster (och naprapater) innan jag hittade någon som jag tyckte funkade och som ville "jobba" med mig.

Jag är inte helt säker på att det enbart gäller kunskapen, jag fick också intrycket av att det även gäller "patientkemi" (typ personkemi mellan vårdgivare och patient :p). Dvs att vårdgivaren faktiskt lyssnar och förstår patienten, och att patienten lyssnar på och litar på vårdgivaren.

Eller är det en sjukgymnast som du kommer träffa i "Rehab"?

Vad gäller MR på ländrygg, får jag gissa att det är L5/S1 som var dehydrerad? Det är samma som man kunde se problem på vid min MR och jag har fått intrycket av att det är ett väldigt förekommande "bildfynd" även hos personer som inte har några symptom eller problem kopplat till just den disken. Dvs den är ganska "utsatt" och vanligtvis behöver inte "bildfynd" alltid innebära en förklaring till orsaken till problematiken.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-26, 17:05   #4
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Var bor du?

Dina frågor är rätt så generellt ställda utifrån den informationen vi får av dig. Vad gör ont, när? Bättre av vissa positioner? Hur känns träningen? Har du ont bara i en punktsmärta i ryggen eller är det över ett större område? Utstrålningar i benet/benen? Hur länge har du haft ont och hur varierar smärtan över dagen/veckan/månaden/året?

Det är olyckligt att du gått till en kiropraktor 30(!) gånger utan att ha blivit bättre. Vad fick du för behandling där?

Angående MR-svaret så är radiologiska undersökningar endast 1/3 gällande att ställa diagnos och behandling. De två andra är klinisk undersökning samt din egna berättelse, upplevelse och preferens.

Huruvida MR-svaret är relevant eller ej beror ju på de två andra faktorerna. Ibland är det man ser ovidkommande, och ibland kan det förklara symptomen. Det är därför det är så viktigt att undersöka så noggrant som möjligt (och det är därför det är lika fel och löjligt att påstå att MR-svaret ger allt som att säga att MR-svaret inte säger något).
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)