Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-02-20, 20:35   #1
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Juicepress eller blender?

Jag håller på att fundera över lätta sätt att få i både mig och barnen mer grönsaker. Däribland ingefära som är nyttigt om man har inflammationssjukdomar men inte så lätt att placera i maten. Så funderar vad som r bästa mellan att köpa en juicepress, slowjuicer eller en blender?

Och jag vet inte om det blev under rätt tråd men det har ju med kost och näring att göra.
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-20, 21:16   #2
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Blender, myckt mer versatil och man får i sig större del av råvaran.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-20, 23:32   #3
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 785
Ställde mig själv den frågan för ett tag sedan och blev en ny blender till slut (gamla hade gått sönder) av just den anledningen att jag kan ha den till allt möljligt.

Vet dock inte vad som är "bäst" näringsmässigt. Verkar finnas fördelar och nackdelar med bägge. En snabb googling ger en generell översikt

Juicing 101
more concentrated amounts of vitamins and nutrients
easier absorption of nutrients
some juices contain more sugar than sodas
lack of fiber, which is essential for healthy digestion, controlling blood sugar, and lowering risk of heart disease

Blending 101
blended fruits and vegetables retain all their fiber for healthy digestion
the fibrous parts of fruits and vegetables fill you up and also contain antioxidants"
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 14:32   #4
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Jag har ju även en mixerstav som kanske är lika bra också?
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 14:45   #5
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Krävs en ganska kraftfull blender om man har frusen frukt/bär eller skall bryta ner fibrerna i tex ingefära.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 14:52   #6
dodie
Registered User
 
dodies avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Örebro
Inlägg: 376
Jag har en mixertyp som kallas för bullet, vetefan om det räknas som blender. Men den är riktigt effektiv, mixar sönder allt till molekyler typ. Man kan slänga i vad som helst typ, men ingefära kan bli svårt att försöka mixa i med annat för att dölja den, det smakar ju sjukt starkt

Har väldigt svårt att tänka mig att en stavmixer kan göra samma sak, iallafall på rimlig tid.
__________________
Journal: Dodie's Project Mass 2018/19
dodie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 19:02   #7
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Mixer för mig har också en bra. Man vet inte allt om exakt vad man får i sig heller så det är bäst att ta allting. Ser inte riktigt meningen med juice press annat är om man vill separera ren juice. Finns en del frukter som blir bra så men jag tror mycklet mer på att blenda allting och inte utelämna något. Har massor av frukt runt buset och får blendar man allting blir det mer mättande likaså. ANvänder skalen till en hel del saker likaså.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-22, 17:28   #8
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Jag håller på att fundera över lätta sätt att få i både mig och barnen mer grönsaker. Däribland ingefära som är nyttigt om man har inflammationssjukdomar men inte så lätt att placera i maten. Så funderar vad som r bästa mellan att köpa en juicepress, slowjuicer eller en blender?
Blandare är överlägsna ur näringssynpunkt då man tar vara på allt. Samtidigt har råsaftcentrifuger sina fördelar. Till exempel om du vill få i dig stora mängder morötter eller rödbetor och vill undvika stora mängder fibrer. Är man inte van och plötsligt häver i sig en stor mängd fibrer leder det oftast till magproblem.

Sedan kan det på sätt och vis vara bra att ersätta dricksvattnet med hemmagjorda drycker gjorda med en råsaftscentrifug. Man vet inte exakt vad man får i sig genom dricksvattnet. Och av det som vi vet att vi får i oss genom dricksvattnet har vi ingen större koll över hur det påverkar vår hälsa, framförallt inte i det långa loppet.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)