Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-02-20, 12:56   #1
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Knä som hoppar ur led

Mitt knä hoppade igår ur led (men hoppade direkt tillbaka igen). Detta har hänt förr 2 gånger om jag kommer ihåg rätt men senaste var 10+ år sedan, sen dess har det hänt lite då och då att det har liksom hoppat till "lite" men inte fullt gett vika etc. HAr inte opererat på det på något sätt och om jag minns rätt så gjordes det ingen magnetröntgen eller liknande då heller så har ingen aning om eventuella mjukdelar tog skada, ingen åtgärd med en vila (vad jag kan minnas).

Just nu så funkar det helt ok att gå (men ömt) men mer ömt vid böjning och sidobelastning som man kan förvänta sig.

Min fråga är om det finns några självtest jag kan göra för att se om "det är någon mening att gå till doktorn med det", om det finns någon nackdel med att vänta några dagar med att gå (hur länge?) och om det ens är troligt att de kommer göra något om jag nu går dit så länge jag kan gå etc.

Också som sidofråga, vilka övningar är bra för att stärka knät/muskler för att undvika det här i framtiden även om det nu är ganska ovanligt så är det väldigt obehagligt.

Tack på förhand!
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-20, 13:12   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Är det knäskålen som hoppat ur led eller har underbenet hoppat ur led gentemot låret?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-20, 16:16   #3
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Är det knäskålen som hoppat ur led eller har underbenet hoppat ur led gentemot låret?
Det är väl lite svårt att veta för mig eftersom det bara hoppar ur och in igen men i samtliga fall så har det blivit som att benet viker sig och jag rasar om det ger någon information?
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-20, 18:50   #4
Sartorius
I'm the half blood prince
 
Sartoriuss avatar
 
Reg.datum: May 2017
Inlägg: 61
Har du någon gång varit utsatt för en smäll eller vridit knät inom idrott ("fastnat med foten")?
Hur hoppar knät "tillbaka"? Är det när du sträcker benet igen? Har knät svullnat upp?
En fysioterapeut som undersöker dig är att föredra framför att gå till en läkare; läkaren kommer med största sannolikhet att råda dig att gå till en fysioterapeut. Fysioterapeuter kan åtminstone i Skåne remittera patienter vidare till ortopeder om det anses behövas.

Edit: Hur ont gör det när det händer, skala 0-10?

Senast redigerad av Sartorius den 2019-02-20 klockan 18:53.
Sartorius är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-20, 21:27   #5
Ramboline
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 262
Jag har 10 operationer 5 i varje knä. När mina hoppade ut led så satt knäskålen på sidan. Jag kunde inte gå på benet efter. Fick gå på kryckor ett tag, sen var det bra tills nästa gång. I dagens läge så har jag ledband som dom har surrat runt knäskålen,och det är skapligt bra. När jag körer ben så har jag special skydd från ortopeden med skenor på båda sidorna för att få bättre stabilitet

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk
Ramboline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-20, 21:33   #6
Ramboline
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 262
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Mitt knä hoppade igår ur led (men hoppade direkt tillbaka igen). Detta har hänt förr 2 gånger om jag kommer ihåg rätt men senaste var 10+ år sedan, sen dess har det hänt lite då och då att det har liksom hoppat till "lite" men inte fullt gett vika etc. HAr inte opererat på det på något sätt och om jag minns rätt så gjordes det ingen magnetröntgen eller liknande då heller så har ingen aning om eventuella mjukdelar tog skada, ingen åtgärd med en vila (vad jag kan minnas).



Just nu så funkar det helt ok att gå (men ömt) men mer ömt vid böjning och sidobelastning som man kan förvänta sig.



Min fråga är om det finns några självtest jag kan göra för att se om "det är någon mening att gå till doktorn med det", om det finns någon nackdel med att vänta några dagar med att gå (hur länge?) och om det ens är troligt att de kommer göra något om jag nu går dit så länge jag kan gå etc.



Också som sidofråga, vilka övningar är bra för att stärka knät/muskler för att undvika det här i framtiden även om det nu är ganska ovanligt så är det väldigt obehagligt.



Tack på förhand!
För min del så tycker jag att jag blir bättre när jag körer Bensparken. Brukar att köra några set med bena raka, och sen
några set med vinklade ben utåt.


Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk
Ramboline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-27, 15:24   #7
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Har läst alla svar och uppskattar verkligen feedbacken och informationen.

Det har gått cirka en vecka nu och det känns mycket bättre men det finns fortfarande vissa smärtor som känns som om det liksom är inne i själv knäskålen, främst i vissa vinklar. Känns även "instabilt" i allmänhet i knät men att gå osv smärtar inte i sig.

Någon som har några tankar om vad detta kan innebära rent i "vad det var som hände" och vad jag måste/borde göra nu? Jag har inte varit hos läkaren eller liknande utan har mest låtit det självläka, har även kört kondition på crosstrainer några gånger utan att det smärtade enormt utan var mest ömt och lite instabilt.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)