Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-09-25, 07:06   #2026
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Hur gick det på LL?

Skickat från min D5803 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-25, 07:58   #2027
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Lidingöloppet

Innan
Tryckte i mig så mycket skit jag kunde i fredags; Ben and Jerrys, godis, gifflar och mat. På lördagsmorgonen blev det pasta och köttbullar samt resterande gifflar. Två timmar innan loppet åt jag upp de tre mackorna som jag hade med mig. Kände mig så pass fullproppad som jag kunde göra utan att behöva riskera håll i tid och otid. Precis innan start så joggade jag runt lite och var noga med att stretcha ut ljumskarna samt höger baksida, de två områdena som jag brukar känna av vid längre distanser.

Loppet

0-20 km
Första biten fick jag tänka på att hålla igen, folk stack iväg i alldeles för högt tempo. Min GPS-klocka skvallrade om fem min/km-tempo. Sagt och gjort så lät jag folk springa ifrån mig medan jag lade mig någonstans kring 5:40-tempo. Det tog inte så långt tid förrän jag hade kommit in i mitt nötar-tempo. Jag hade två podcasts förberedda som jag försökte intressera mig i medan kroppen gick på autopilot. Dagsformen skvallrade om att sub tre timmar var långt ifrån omöjligt. Jag fick även en boost av att terrängen inte var lika jävlig som jag hade föreställt mig. Visst, det kom backar hyfsat frekvent, men inte så många jävliga.

Jag skulle säga att första 20 km var exakt enligt min plan: man var trött men samtidigt på autopilot.

20-25 km
Nu började det att bli lite jobbigare. Distansmarkeringarna vid banan gav både en boost samt sänkte mig. Man blev glad över att det närmade sig slutet samtidigt som exempelvis sju km ändå är en bit till. Jag hade dessutom börjat få rejält ont i fötterna, gammal hederlig skoskav. Någonstans här så bytte jag till musik, något som ökade motivationen.

25-28 km
Aborrebacken. Hahahahaha. Jag hade inte gått i någon backe hittills, faktum är att jag snarare blev förbannad på de som gick i backarna då de blockerade mig som löpte i dom. Nu hade jag börjat bli rejält sliten och kommer då till en vänstersväng som ser ut att gå lodrätt uppåt. Helvete! Förstod direkt vilken backe det var. Jag försökte inte ens utan lutade mig framåt och gick i rask takt uppför den värsta delen.

Det kom även en till backe innan loppet var över, en backe som var så pass jävlig att jag gick även i den. Den här delen av banan var riktigt tung!

28-30 km
Här hade man självklart vittring. Jag hade inte förmå mig själv att öka så pass mycket i tempo att jag riskerade att spränga mig(hade ju som mål att verkligen ta ut mig till max) utan det blev bara en liten ökning av tempot. På den långa målrakan var jag så pass fräsch att jag kunde lägga av en hyfsat mäktig älg-spurt.

Stats
Distans: 30,4 km
Tid: 2:49:48
Snittempo: 5:35 min/km

Uppnådde mitt mål med marginal samt slog alla bekanta och vänner som tävlade i år. Jättenöjd och stolt över resultatet.

Efter
Hade så ont i fötterna att jag knappt kunde gå. Fick gå i strumplästen. Uppenbarligen var mina nya skor inte tillräckligt insprungna. Jag var även öm i benen, men inte på något extremt sätt. Humöret, innan jag hade fått i mig lite godsaker och bira, var minst sagt halvdant. Tände till på minsta grej och fick be om ursäkt till morsan ett par gånger

Det här skäms jag över...
Jag var ett svin i spåret, ett äkta prakt-arsel. I mitt vanliga liv så är jag ganska bufflig och så mot polare men annars väluppfostrad och snäll. Det var jag inte i lördags. Eftersom att jag var i den sista startgruppen men höll ett tempo som skvallrade om att jag borde ha varit i en tidigare startgrupp så sprang jag bara om folk, jag blev aldrig omsprungen. Jag måste ha sprungit förbi flera hundra personer. Vi hade blivit tillsagda att man skulle hålla sig till höger om man sprang långsamt och till vänster om man sprang snabbt. Låt oss säga att i princip ingen som sprang till vänster i spåret sprang snabbt. Efter ett tag så tröttnade jag på att göra omkörningar i diken eller springa upp i skogsbrynet. Jag tryckte mig förbi dom istället. En utsträckt arm rakt fram som jag lade mot personens vänstra axel samtidigt som jag tryckte bort personen och tog mig förbi. Höll inte personen ifrån tillräckligt så blev jag förbannad och satte en axel mot axel när jag körde om. Jag insåg att jag betedde mig illa men jag tänkte inte låta mina medlöpare sabotera min tid.

Missöde 1: Jag var en av få som sprang snabbt nedför. Kör om en snubbe i diket och hoppar upp på banan lite för tidigt. Min fot möter hans fot och han snubblar framåt. Som tur var så lyckades han parera och hålla sig uppe.

Missöde 2: Jag kör min buffliga omkörnings-taktik. Tjejen jag gör det på gillar det INTE: "FÖR I HELVETE TA DET LITE LUGNT!". Detta är precis innan Aborrebacken och jag börjar gå strax efter omkörningen. Är väldigt nervös för att hon ska springa i backen och komma ifatt mig och fortsätta utskällningen.

Jag är lite stolt över att jag sket fullständigt i vad andra tyckte och gjorde min grej samtidigt som jag skäms över att jag betedde mig osportsligt och illa.

Sammanfattning
Jag följde min game-plan fullt ut. Alla saker som jag tänkt på innan gjorde jag: hitta MITT tempo och nöta det, släppa lös i nedförsbackarna, lagom fart i uppförsbackarna samt lyckas koppla bort det jobbiga under merparten av loppet. Jag kom med marginal under tre timmar. Om jag springer nästa år igen ska jag sikta på 2:40 h, känns som att jag vet hur jag ska gå tillväga för att uppnå det.

LL var ett kanon-arrangemang där allt var väldigt väl uppstyrt, kan varmt rekommendera det. Allting gick väldigt smidigt.

Tack och bock!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-25, 08:04   #2028
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Kul! Haha vad gjorde din morsa som du tände till på? Andades hon på dig med bakisandedräkt, såsom du brukade göra?
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-25, 08:07   #2029
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Kul! Haha vad gjorde din morsa som du tände till på? Andades hon på dig med bakisandedräkt, såsom du brukade göra?
Hahaha! Jag kunde knappt gå och hon hade sagt att vi var tvungna att gå en dryg kilometer till bussen som skulle vänta vid startområdet. När vi i princip är där så säger hon att hon inte vet om bussen skulle vänta där eller vid målområdet. Då blev jag nästan galen när jag insåg att jag kanske hade haltat en kilometer i onödan, när morsan sjukt lätt hade kunnat ta reda på hur det var INNAN vi började att gå
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-25, 09:24   #2030
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Stort grattis!

Låter som en riktig mäktig upplevelse och du ska vara sjukt stolt! Riktig bra tid fick du också!

Grattis ännu en gång!
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-25, 09:35   #2031
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
Stort grattis!

Låter som en riktig mäktig upplevelse och du ska vara sjukt stolt! Riktig bra tid fick du också!

Grattis ännu en gång!
Tack snälla! Allt gick verkligen helt perfekt förutom att jag inte förmådde mig att döda mig själv totalt under de sista kilometerna. Det spelade dock mindre roll då jag uppnådde min måltid med marginal. Antar att den förmågan är en av grejerna som skiljer en atlet från en motionär.

Lite bilder:

En timme innan start


Startområdet


Under loppet


Målområdet


Efter loppet
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-25, 14:49   #2032
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Vid 08:02:00 börjar jag synas i bild. Spurtade inte riktigt så snabbt som jag mindes det Sjukt kul med film, ska beställa hem en. De filmade vid olika passager och klipper ihop en personlig rulle för dig. Kan vara kul att se ansiktsuttryck och hållning förändras samt om de lyckades få med någon otillåten omkörning på film

https://www.youtube.com/watch?time_c...&v=SLSr9MpF7-8
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-25, 20:13   #2033
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
25/9

Bänkpress
110x9 tpb? Kan ha gjort 10 st
115x4
115x4

Axelpress maskin
3 set

T.extensions kettlebell
18x7
18x7
18x7

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-25, 21:17   #2034
Mickee
Registered User
 
Mickees avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Varberg
Inlägg: 6 168
Härlig sammanfattning och grattis till prestationen!
__________________
Journal: Jodå, så att...
Instagram: Mickeee90
170-122,5-220
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-25, 21:17   #2035
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Mickee Visa inlägg
Härlig sammanfattning och grattis till prestationen!
Thanks bro!

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-25, 22:52   #2036
HMS Laestander
Registered User
 
HMS Laestanders avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 7 298
Snyggt jobbat!

Flinade för mig själv, faktiskt högt, när jag visualiserade hur det måste sett ut när en brölig Macke kommer löpandes för att ta sig om någon som håller sig i fel fält. Hoppas innerligt man kan få nåt klipp på det.

Du hinner ju iallafall bränna förbi ett par fem-sex stycken på sluttampen där! (Reviderar efter vidare granskning till typ 25-30 pers minst)
__________________
Drömmen om att bli Bäst

597 RAW. Mark: 262 - Böj: 190 - Bänk: 145

Senast redigerad av HMS Laestander den 2017-09-25 klockan 22:54.
HMS Laestander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-25, 22:58   #2037
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av HMS Laestander Visa inlägg
Snyggt jobbat!

Flinade för mig själv, faktiskt högt, när jag visualiserade hur det måste sett ut när en brölig Macke kommer löpandes för att ta sig om någon som håller sig i fel fält. Hoppas innerligt man kan få nåt klipp på det.
Haha tack! Jag har beställt hem filmen nu, borde vara i min ägo inom ett par dagar. Det är så klart en komisk grej men samtidigt så skäms man lite om det var så att jag sprang runt och gjorde folk förbannade på riktigt.

Fick dra skämskudden över mig när min kompis skrev att hans flickvän, som jag känner ganska väl, hade blivit tacklad av mig. Hon hade som tur var bara garvat åt det

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-25, 23:47   #2038
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Grattis till att ha klarat din första (?) etapp av klassikern!

Hahaha! Klockren löpstil. Se upp, gubbar och kärringar, här ska jag fram!

Jag gjorde nåt liknande på Midnattsloppet för tolv år sen. Startade i en långsam grupp och fick springa förbi folk. Dock var jag inte intresserad av nån sluttid utan vid en backe mot slutet kunde man vinna ett spurtpris. Det tänkte jag se till att göra. Tror det var 100 m. Tar fart i typ 20 m och dundrar sen upp för backen där det ser ledigt ut. Precis innan backen tar slut får jag dock sicksacka några gånger mellan andra löpare. Och en meter från mållinjen är jag typ blockad av tre pers och får stanna upp en halv sekund. Så jävla surt när jag kollar min spurttid efteråt och inser att jag missade förstapriset (enda priset, nya löparskor) med två tiondelar. Fan att jag inte bara var lite råare och slängde mig fram där på slutet...
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-26, 10:06   #2039
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Springer man 3 mil har man immunitet mot det mesta. Don't worry about it.
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-26, 14:17   #2040
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Grattis till att ha klarat din första (?) etapp av klassikern!

Hahaha! Klockren löpstil. Se upp, gubbar och kärringar, här ska jag fram!

Jag gjorde nåt liknande på Midnattsloppet för tolv år sen. Startade i en långsam grupp och fick springa förbi folk. Dock var jag inte intresserad av nån sluttid utan vid en backe mot slutet kunde man vinna ett spurtpris. Det tänkte jag se till att göra. Tror det var 100 m. Tar fart i typ 20 m och dundrar sen upp för backen där det ser ledigt ut. Precis innan backen tar slut får jag dock sicksacka några gånger mellan andra löpare. Och en meter från mållinjen är jag typ blockad av tre pers och får stanna upp en halv sekund. Så jävla surt när jag kollar min spurttid efteråt och inser att jag missade förstapriset (enda priset, nya löparskor) med två tiondelar. Fan att jag inte bara var lite råare och slängde mig fram där på slutet...
Fy satan så surt! Jag förstår verkligen ditt missnöje. Det är lite som att sikta på t.ex. sub 21 på fem km och få 21:02 och efteråt känna att man hade lite mer i tanken...

Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
Springer man 3 mil har man immunitet mot det mesta. Don't worry about it.
Pttja, sanning med modifikation
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)