Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-01-02, 22:33   #2071
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Hello Again!

Andra dagen på 2019 och jag sammanställde förra årets träningspass precis som jag gjort från 2016. Mitt mål med 2018 var att träna minst 200 träningspass och det nådde jag mer eller mindre precis. Totalt blev det 206 träningspass, blandat på joggning, cykling, motionscykel, gym och BJJ. Jag har fått till 100 BJJ-pass, vilket är 24 st mer från 2017. Gympassen har gått ner 10 st men inte bara i antal utan även kvalite. Jag tränar främst på jobbet nu och försöker få till 30 minuter per pass och köra lite mer intensivt. Blandar knäböj, bänkpress, hantelflyes, bicepscurl, skivstångsrodd, chins och pushdowns. Får ändå kört en del, trots att jag inte höjer vikter direkt. Känner mig nöjd så just nu då fokuset har legat på BJJ:n hela året. Det har faktiskt märkts, jag blir bättre och bättre hela tiden och väldigt få som är bättre än mig just nu på klubben. Det känns alltid så motiverande att kunna vinna mot någon som tidigare alltid vunnit mot en!

Jag hoppas kunna träna på lika bra även detta året och förhoppningsvis kunna hålla mig frisk och skadefri i så stor utsträckning som möjligt. På bilderna ser ni även de dagar jag har varit sjuk eller skadad. Det är alltså sjukdom eller skada som gjort att jag inte velat eller kunnat träna, t.ex. halsont, snuvig eller på annat vis känt av att något inte varit bra. Hoppas det håller sig på en liknande nivå eller lägre detta året, trots att vi har fått vår lilla Luna som troligtvis kommer dra på sig en del förkylningar..

Jag lägger upp en bild på den totala sammanställningen om någon är intresserad och om ingen är det så är det för mig själv i framtiden.


__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-21, 19:17   #2072
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Hello!

En liten uppdatering Jag ville träna något idag innan min sambo åkte till jobbet så kände att löpning går snabbt och smidigt samt ger högst kalori per minut-träning haha så började jogga, vilket jag inte gjort sedan förra året senast oc hdå endast sprungit 5 km tre gånger. Milen gjorde jag senast för säkert 5 år sedan.. Idag när jag kommit runt den vanliga rundan, ca 3.5 km, kände jag att jag inte var nöjd. Tänkte att jag kör iaf 5 km och fortsatte. När jag kom till 5 km tänkte jag, ska jag våga mig på milen? Orkar jag? Fortsatte och varje extra kilometer kändes det bättre och bättre, vid 8 km var jag riktigt trött men hörde från mobilen att jag låg bra till. Mitt mål var under 60 min på milen och när mobilen sa 9 km så kände jag att det blev lättare, visste att snart är det över haha.

Sluttiden blev 47 min 17 sekunder, vilket för mig var helt sjukt. Inte löpt på över ett - ett och ett halvt år och då endast 3 st 5 km-turer.. Gott att veta att lite cykling och min BJJ håller igång konditionen. Väger ju även 90.5 kg så blev riktigt nöjd med tiden. Mitt PB ligger på 42 min 53 s och tror detta sattes för 5 - 7 år sedan.
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-13, 20:55   #2073
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Hello again!
Nu var dagen här, dagen som jag kämpat för under tio års tid. Jag har fått svart bälte i Braziliansk Jiu-jitsu!

Totalt har jag tränat kampsport sedan jag var 14 år men hade ca 2 - 3 år som jag inte tränade alls. För tio år sedan började jag köra BJJ på allvar och körde 3 - 4 pass i veckan. När jag fick blått bälte körde jag lite mindre en period, ca 2 pass i veckan. Fick steppa upp för att få mitt lila och sedan har jag legat på misnt 3 pass i veckan men ofta 4. När jag trodde jag skulle få brunt bälte men inte fick det ändrade jag mig ännu mer. En period på ca 1 år körde jag 4 - 5 pass i veckan och riktigt hårt med fokus på att utvecklas. Det gjorde att jag fick mitt bruna bälte. Sedan har jag fortsatt och utvecklats och kört på riktigt hårt. Efter två år som brunbälte fick jag fyra stripes och efter detta blev det närmare mitt svarta bälte. Två år till har nu gått och jag kände att jag var värd mitt svarta bälte och det tyckte tränarna också! Så sjukt stolt över vad jag åstadkommit. Trots många skador så har jag kämpat på och kommit tillbaka och utvecklats.

Tänk att jag har haft som en dröm sedan jag var liten när de frågade klassen i lågstadiet vad man skulle göra när man blev större och jag sa "jag ska få svart bälte i någon kampsport" och här sitter jag, 31 år gammal och har fucking svart bälte i BJJ. Jag och ca 180 st till i Sverige har svart bälte i BJJ. Det är svårt att ta in hur mycket träning, ansträngning och mindset som behövs för att lyckas. Oklart hur många som börjar bjj men som aldrig tar sig dit men när man tänker att man måste vara dedikerad i ca 10 år så förstår man nog snabbt att det är en otroligt liten procent.




__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-28, 12:47   #2074
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Hello!
Nu var det dags för den årliga uppdateringen. Har ingen aning om någon läser, annars får det bli enbart för min egen del då

år 2020 har ju varit ett ovanligt år.. Träningsmässigt har jag försökt köra på som vanligt. Dock har jag skadat båda mina knän i BJJ:n, vilket gjort att jag har två skador i menisken. Dock har det blivit bättre nu det senaste men vågar inte ta ut något i förskott. Får operera mig om jag vill enligt ortopeden men ha tyckte vi kunde vänta och se i några månader ifall det blev bättre.

Jag har fortsatt köra mycket BJJ och en hel del gym på jobbet där jag kör oftast 30 - 60 min styrketräning.

Totalt har jag lyckats få ihop 206 pass och mitt mål är att nå över 200 pass per år, vilket gjort att jag har lyckats i år igen. Har gjort över 200 pass sedan 2016 iaf.

Träningslokalen har egentligen varit nedstängd två gånger under året, vilket gjort att mindre folk tränat. Jag är ju dock instruktör nu mera och har egen nyckel, vilket gjort att jag har en mindre grupp med 4 - 6 pers som kört 2 - 4 pass i veckan. Det har varit välbehövligt och roligt.

Jag har dock varit mer sjuk än vanligt 2020 och haft Corona i april i två veckor. Sedan var jag sjuk i kraftig hosta men negativ i Corona i november. Då också sjuk i två veckor. Totalt sjuk frän träning har varit 62 dagar. Normalt verkar jag ligga på runt 30 - 40 dagar sjuk från att kunna träna ett "normalt år" enligt min excel-fil.

Viktmässigt har jag legat runt 88 - 91 kg, viket har varit väldigt stabilt.

Här är bild från min Excel-fil med mina antal pass sammanlagt per år. För större bild tryck på länken under.


https://ibb.co/cbgd22X
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-28, 13:21   #2075
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Under 2019 verkar det ju ha varit uppdateringar kvartalsvis - kanske håller i sig under 2020 också!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-01-29, 13:57   #2076
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Under 2019 verkar det ju ha varit uppdateringar kvartalsvis - kanske håller i sig under 2020 också!
Ja, jag har nog uppdaterat när det varit något speciellt Roligt att titta tillbaka här ibland haha

Jag kan absolut skriva mer här! Kul att du läst och skrev
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-30, 09:30   #2077
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
Ja, jag har nog uppdaterat när det varit något speciellt Roligt att titta tillbaka här ibland haha

Jag kan absolut skriva mer här! Kul att du läst och skrev
Haha

En gång i månaden vore ju stora framsteg! 206 pass är ju riktigt bra och skönt att ha en egen nyckel. Det underlättar ju en hel del i dessa tider.
Hoppas dock att menisken fortsätter bli bättre (skönt att det inte var korsbandet iaf)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-02-15, 23:26   #2078
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Haha

En gång i månaden vore ju stora framsteg! 206 pass är ju riktigt bra och skönt att ha en egen nyckel. Det underlättar ju en hel del i dessa tider.
Hoppas dock att menisken fortsätter bli bättre (skönt att det inte var korsbandet iaf)
Ja, verkligen! Var orolig innan jag var säker. Kan fortsatt köra hårda pass men vissa grejer vågar jag inte köra och det är främst där mina underben trycks ihop mot rumpan, alltså typ sitta på knä eller liknande.. Svårt i submission wrestling, MMA eller BJJ men då jag är bland toppen på klubben så kan jag ofta bestämma matchen relativt väl med de flesta.

Nu har mitt jobb bestämt sig för att stänga ner gymmet pga Corona, vilket är ett jävla skämt. Så nu blir det mindre träning pga. detta om jag inte vill köra hemma efter jobbet.. Tråkigt att köra kroppsövningar hemma i mitt tycke.

Mitt mål är att mina knän ska bli så bra att jag kan springa utan att få ont i flera dagar. Hade gärna försökt springa en mil igen, mitt rekord som jag fick dagen innan jag skadade vänsterknät var 43 minuter om jag minns rätt.
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)