Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2009-08-10, 14:26   #61
jocke12
Registered User
 
jocke12s avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 944
Frontböj
90 kg - 5, 5, 5
100 kg - 3, 3

Jump shrugs
50 kg - 4, 4, 4, 4
Gillar övningen tack vare dess enkelhet - "hoppa med stången i händerna".

Magmaskin
3-4 set

Fantastiskt kort pass, ser jag nu på papper.
jocke12 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-10, 15:10   #62
siimon89
Registered User
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 593
Citat:
Ursprungligen postat av jocke12 Visa inlägg
Frontböj
90 kg - 5, 5, 5
100 kg - 3, 3

Jump shrugs
50 kg - 4, 4, 4, 4
Gillar övningen tack vare dess enkelhet - "hoppa med stången i händerna".

Magmaskin
3-4 set

Fantastiskt kort pass, ser jag nu på papper.
Ser fint ut Du fick ju med hela frivändningen i 2 moment kan man ju säga.
Själv tränar jag för fullt på frivändningar nu och jag gör framsteg. PR ligger på 52.5kg nu efter 2 pass av träning. More 2 come

Hur många pass kör du egentligen per vecka, alltså hur många underkropp, överkropp eller helkropp kör du?
siimon89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-10, 16:26   #63
kalajset
Registered User
 
kalajsets avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 4 426
Det är verkligen en rejäl skillnad på bilderna du la upp nu senast, och med tanke på hur kort tid det faktiskt är mellan fototillfällena, är det bara än mer "bra jobbat".

Jump shrugs har jag faktiskt aldrig sett/hört talas om, vad är det tänkt att träna upp främst?.
__________________
Träningsjournal.
kalajset är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-10, 17:40   #64
jocke12
Registered User
 
jocke12s avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 944
Citat:
Ursprungligen postat av siimon89 Visa inlägg
Ser fint ut Du fick ju med hela frivändningen i 2 moment kan man ju säga.
Själv tränar jag för fullt på frivändningar nu och jag gör framsteg. PR ligger på 52.5kg nu efter 2 pass av träning. More 2 come

Hur många pass kör du egentligen per vecka, alltså hur många underkropp, överkropp eller helkropp kör du?
Hah, ja faktiskt. Plockade bort det lilla partiet emellan de båda rörelserna, dock ... och det är ju lite där skon klämmer för mig.

Grymt! Känns tekniken okay också? Keep me posted.

Öh. Jag kör ju inte slaviskt efter något veckoschema. Kör ju en tre-split där två är överkropp och en är underkropp. Sen försöker jag klämma in kanske två sprintpass i veckan på det. Så en bra vecka: ett pass underkropp, två pass överkropp och två utomhuspass (som väl egentligen är benträning det med). Som en intressant liten side-note vill jag verkligen inte att mina ben ska växa. Tycker de är oproportionerligt stora ... and i like my pants slim-fit. Man kan ju fråga sig hur jag tänker när jag lägger upp mitt schema.

Citat:
Ursprungligen postat av kalajset Visa inlägg
Det är verkligen en rejäl skillnad på bilderna du la upp nu senast, och med tanke på hur kort tid det faktiskt är mellan fototillfällena, är det bara än mer "bra jobbat".

Jump shrugs har jag faktiskt aldrig sett/hört talas om, vad är det tänkt att träna upp främst?.
Tack så mycket, kalajset! Värmer!

Det är explosivitetsträning. siimon89 länkade till någon studie en sida tillbaka i min journal som visar att det är en bättre övning än ryck (har jag för mig att det var) för att träna upp explosivitet, så jag var tvungen att testa. Kändes skön. Gillar som sagt enkelheten i den. Prova du med
jocke12 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-10, 17:50   #65
jocke12
Registered User
 
jocke12s avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 944
Mätte upp ett VJ till 66 cm nyss. Antar att det gills som pb då jag inte mätt upp något högre tidigare (även om jag är övertygad om att det varit högre).

Ligger du kvar på 67, siimon? Akta!
jocke12 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-10, 18:29   #66
siimon89
Registered User
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 593
Citat:
Ursprungligen postat av jocke12 Visa inlägg
Hah, ja faktiskt. Plockade bort det lilla partiet emellan de båda rörelserna, dock ... och det är ju lite där skon klämmer för mig.
Det som gjort en enorm skillnad för mig för att fånga stången, är att öka flexibiliteten i handleder och triceps. Den är sjukt viktig i en frivändning har jag märkt! Jag började stretcha enligt följande:

Triceps 10sek x 3
Handleder (ovansidan) 10sek x 3
Handleder (undersidan) 10sek x 3

Testa upprepa detta schema 2-3 ggr per dag åtminstone för ett bra resultat. Gör det varje dag tills nästa gång du testar en frivändning. Stretcha även enligt schemat innan du utför frivändningen oxå!
Sedan finns ju även en del punkter som gjort en stor skillnad från första gången jag försökte mig på en frivändning.

Här kommer en summering värd att notera:

Hängande Frivändning

Positionen från hängande (från mitten av låret)

* Axelbrett med fötterna

* Bröst ut, skulderblad bakåt och nere

* Rumpa bak/ut

* Stång placerad mot mitten av framsida lår

* Blicken framåt

* Stången så nära kroppen som möjligt

* Försök behålla armarna så avslappnade som möjligt

* Axlarna framför och över stången


Citat:
Ursprungligen postat av jocke12 Visa inlägg
Grymt! Känns tekniken okay också? Keep me posted.
Ja den känns bättre och bättre för varje gång. Har filmat mig själv med en mobilkamera för att sedan analysera vad jag gör rätt respektive fel, samt repeterat hur tekniken ska utföras om och om igen. Sedan har jag även skrivit ner den lista jag precis skrev på ett papper + lite till och lagt framför mig då jag ska göra en frivändning för att bli extra vaksam till tekniken.

För övrigt är det än sålängen inte en hel frivändning, utan från hängande position. Ändå bara den explosiva delen jag är ute efter ändå.


Citat:
Ursprungligen postat av jocke12 Visa inlägg
Öh. Jag kör ju inte slaviskt efter något veckoschema. Kör ju en tre-split där två är överkropp och en är underkropp. Sen försöker jag klämma in kanske två sprintpass i veckan på det. Så en bra vecka: ett pass underkropp, två pass överkropp och två utomhuspass (som väl egentligen är benträning det med). Som en intressant liten side-note vill jag verkligen inte att mina ben ska växa. Tycker de är oproportionerligt stora ... and i like my pants slim-fit. Man kan ju fråga sig hur jag tänker när jag lägger upp mitt schema.
Okej, det låter bra det Om du inte vill öka mer än nödvändigt på benen gäller det ju att ligga på 3-5 reps samt 2-5 sets ungefär för att inte lägga på sig mer muskelmassa än nödvändigt för att bli starkare. Samt att alltid köra på 90-100% i hastighet och 80-100% av 1RM.

Men det visste du kanske redan

Citat:
Ursprungligen postat av jocke12 Visa inlägg
Det är explosivitetsträning. siimon89 länkade till någon studie en sida tillbaka i min journal som visar att det är en bättre övning än ryck
Studien visade på att en Jump shrug ger mer total kraft än bara en vanlig frivändning. Sen går det ju att köra tyngre med en jump shrug än en frivändning eftersom du inte alls använder axlarna i samma utsträckning för att få upp stången på framsida axlar.

Senast redigerad av siimon89 den 2009-08-10 klockan 18:31.
siimon89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-10, 18:34   #67
siimon89
Registered User
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 593
Citat:
Ursprungligen postat av jocke12 Visa inlägg
Mätte upp ett VJ till 66 cm nyss. Antar att det gills som pb då jag inte mätt upp något högre tidigare (även om jag är övertygad om att det varit högre).

Ligger du kvar på 67, siimon? Akta!
Har inte mätt och testat på 2v. nu om inte mer. Så jag kan inte svara på det än, ligger kvar på 67 av senast mätning iaf. Har inte tappat iaf. det är jag rätt säker på.
siimon89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-11, 21:07   #68
jocke12
Registered User
 
jocke12s avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 944
Citat:
Ursprungligen postat av siimon89 Visa inlägg
Det som gjort en enorm skillnad för mig för att fånga stången, är att öka flexibiliteten i handleder och triceps. Den är sjukt viktig i en frivändning har jag märkt! Jag började stretcha enligt följande:

Triceps 10sek x 3
Handleder (ovansidan) 10sek x 3
Handleder (undersidan) 10sek x 3

Testa upprepa detta schema 2-3 ggr per dag åtminstone för ett bra resultat. Gör det varje dag tills nästa gång du testar en frivändning. Stretcha även enligt schemat innan du utför frivändningen oxå!
Sedan finns ju även en del punkter som gjort en stor skillnad från första gången jag försökte mig på en frivändning.

Här kommer en summering värd att notera:

Hängande Frivändning

Positionen från hängande (från mitten av låret)

* Axelbrett med fötterna

* Bröst ut, skulderblad bakåt och nere

* Rumpa bak/ut

* Stång placerad mot mitten av framsida lår

* Blicken framåt

* Stången så nära kroppen som möjligt

* Försök behålla armarna så avslappnade som möjligt

* Axlarna framför och över stången




Ja den känns bättre och bättre för varje gång. Har filmat mig själv med en mobilkamera för att sedan analysera vad jag gör rätt respektive fel, samt repeterat hur tekniken ska utföras om och om igen. Sedan har jag även skrivit ner den lista jag precis skrev på ett papper + lite till och lagt framför mig då jag ska göra en frivändning för att bli extra vaksam till tekniken.

För övrigt är det än sålängen inte en hel frivändning, utan från hängande position. Ändå bara den explosiva delen jag är ute efter ändå.




Okej, det låter bra det Om du inte vill öka mer än nödvändigt på benen gäller det ju att ligga på 3-5 reps samt 2-5 sets ungefär för att inte lägga på sig mer muskelmassa än nödvändigt för att bli starkare. Samt att alltid köra på 90-100% i hastighet och 80-100% av 1RM.

Men det visste du kanske redan



Studien visade på att en Jump shrug ger mer total kraft än bara en vanlig frivändning. Sen går det ju att köra tyngre med en jump shrug än en frivändning eftersom du inte alls använder axlarna i samma utsträckning för att få upp stången på framsida axlar.
Det känns faktiskt inte riktigt värt det längre att jobba på frivändningen sen du hittade jump shrugs åt mig, måste jag erkänna. Det får komma senare. Tror jag kommer få tillräckligt med resultat av mina jump shrugs.

Och jo, jag kör bara ordentligt lågreps för ben. Försöker hålla mig under 5 reps, men gärna 3. Och ja, alltid maximal hastighet (med bibehållen hyfsad teknik), men det ur explosivitetssyfte mer än att låta bli att bygga.

Citat:
Ursprungligen postat av siimon89 Visa inlägg
Har inte mätt och testat på 2v. nu om inte mer. Så jag kan inte svara på det än, ligger kvar på 67 av senast mätning iaf. Har inte tappat iaf. det är jag rätt säker på.
Hehe. Gör en mätning! Först till 70 får vad?
jocke12 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-11, 21:51   #69
Pendelous
Erfaren Medlem
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 202
Citat:
Ursprungligen postat av jocke12 Visa inlägg
Enda hyfsade jämförelsebilden jag har är, tyvärr, den här:



Den är ca 2 år gammal och då ca ett halvår innan jag började styrketräna. Tyvärr är det ju bara armarna, or the lack thereof, som syns. Vikten är 3 kg mindre än på bilden ovanför.
Väger du verkligen 87 kilo på bilden? Du ser bra mycket grövre ut än 3 kg på din "nya" bild.
Pendelous är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-11, 22:03   #70
jocke12
Registered User
 
jocke12s avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 944
Citat:
Ursprungligen postat av Pendelous Visa inlägg
Väger du verkligen 87 kilo på bilden? Du ser bra mycket grövre ut än 3 kg på din "nya" bild.
Sjukt nog så gör jag faktiskt det, men det handlar ju om ett utbyte av fett och muskler. Visst är det mer än 3 kg muskelmassa till, det tvivlar jag inte på. Jag var upp i 102 kg utan att känna mig överdrivet fet, så jag tror jag kan väga rätt mycket utan att det egentligen syns (med kläderna på).
jocke12 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-11, 22:18   #71
Pendelous
Erfaren Medlem
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 202
Okej, ser ut som du hade riktigt smala armar på förebilden iallafall. Så du har hunnit med både bulk och deff då?
Diggar din nuvarande fysik hursom
Pendelous är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-11, 22:22   #72
jocke12
Registered User
 
jocke12s avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 944
Citat:
Ursprungligen postat av Pendelous Visa inlägg
Okej, ser ut som du hade riktigt smala armar på förebilden iallafall. Så du har hunnit med både bulk och deff då?
Diggar din nuvarande fysik hursom
Hehe, ja. Har tyvärr inget mått från den tiden, men pinsamt små. Fortfarande mitt sämsta, men jag hoppas de börjar krypa ikapp snart.

Japps. 87 -> 83 -> 102 -> 89 ungefär.

Tack så mycket!
jocke12 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-12, 13:40   #73
siimon89
Registered User
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 593
Citat:
Ursprungligen postat av jocke12 Visa inlägg
Det känns faktiskt inte riktigt värt det längre att jobba på frivändningen sen du hittade jump shrugs åt mig, måste jag erkänna. Det får komma senare. Tror jag kommer få tillräckligt med resultat av mina jump shrugs.
Okej Det låter som en bra idé ifall du inte har lust att lära dig en hel frivändning. Resultaten är nog väl så bra! Nackdelen isåfall är väl att du inte får 1/2 frontböj och jumpshrugs (om du kör hängande och inte djupa landningar) i en övning. Men har du tiden att splitta båda ser jag ingen nackdel med det. Sen tycker jag personligen att frivändningar är sjuktskoj så skulle själv inte vilja splitta men det är en annan femma!

Citat:
Ursprungligen postat av jocke12 Visa inlägg
Och jo, jag kör bara ordentligt lågreps för ben. Försöker hålla mig under 5 reps, men gärna 3. Och ja, alltid maximal hastighet (med bibehållen hyfsad teknik), men det ur explosivitetssyfte mer än att låta bli att bygga.
Det låter bra det! Men angående din överkroppsträning, om du verkligen vill satsa på bra sprinttider, kan det ju ha viss negativpåverkan ifall du kör alltför mkt fokus på hypertrophy. Fast kanske du inte gör?

Citat:
Ursprungligen postat av jocke12 Visa inlägg
Hehe. Gör en mätning! Först till 70 får vad?
Jadu, möjligt att jag redan är där iom. att jag hunnit vila ut mig ännu mer sedan sist jag testade och kört ytterligare träning. Äran räcker långt! Bara tanken av att ha gått från 59 - 70cm sen skulle kännas sjukt tillfredställande. Sen vore det ju såklart trevligt om det vore rätt snart så man kan sikta ännu högre!

Senast redigerad av siimon89 den 2009-08-12 klockan 13:42.
siimon89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-12, 13:50   #74
jocke12
Registered User
 
jocke12s avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 944
Citat:
Ursprungligen postat av siimon89 Visa inlägg
Okej Det låter som en bra idé ifall du inte har lust att lära dig en hel frivändning. Resultaten är nog väl så bra! Nackdelen isåfall är väl att du inte får 1/2 frontböj och jumpshrugs (om du kör hängande och inte djupa landningar) i en övning. Men har du tiden att splitta båda ser jag ingen nackdel med det. Sen tycker jag personligen att frivändningar är sjuktskoj så skulle själv inte vilja splitta men det är en annan femma!
Ja, det är säkert en rolig övning när man väl får till den. För mig är det pest.

Citat:
Ursprungligen postat av siimon89 Visa inlägg
Det låter bra det! Men angående din överkroppsträning, om du verkligen vill satsa på bra sprinttider, kan det ju ha viss negativpåverkan ifall du kör alltför mkt fokus på hypertrophy. Fast kanske du inte gör?
Det gör jag absolut. Jag rangordnade nog aldrig mina mål riktigt i början, men all benträning till trots är det nog fortfarande beachen som lockar mest. Inte lika kul att träna för, men ett resultat jag hellre skulle vilja ha, om det finns någon logik i det. Överkropp kommer tränas för att maximera hypertrofi, men det kommer ju leda till styrka det med. Kanske till och med bättre än benen då de inte kommer få sig samma variation (i och med att jag gärna håller repstalet lågt).

Citat:
Ursprungligen postat av siimon89 Visa inlägg
Jadu, möjligt att jag redan är där iom. att jag hunnit vila ut mig ännu mer sedan sist jag testade och kört ytterligare träning. Äran räcker långt! Bara tanken av att ha gått från 59 - 70cm sen skulle kännas sjukt tillfredställande. Sen vore det ju såklart trevligt om det vore rätt snart så man kan sikta ännu högre!
Coolt. Får man fråga hur du mäter? Själv har jag inte hittat något riktigt optimalt sätt. Hoppar just nu mot en uppmätt tidningsrulle jag satt upp i ett lampfäste och försöker nicka på den. Tips?

Ja, det är en grym ökning på väldigt kort tid. Det har du gjort bra!
jocke12 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-12, 14:19   #75
kalajset
Registered User
 
kalajsets avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 4 426
Hmm, jag som just undrade hur man mäter dessa hopp på ett bra sätt.

Ska definitivt kika på jump shrugs närmare, verkar vara en kul övning.

Jag tror förövrigt ang. överkroppshypertrofi att det lär nog krävas en hel del muskelmassa innan det påverkar negativt i just sprinter. (Förutsatt att kroppsvikten kan hållas förhållandevis låg såklart). Betydligt mer än vad gemene gymmare har, får man nog ändå lov att påstå. Går man till yttersta eliten har ju dessa oftast väldigt väl utvecklade överkroppar i framförallt 100m, och är oftast rejält starka i överkropp såväl som underkropp med. Svårt att säga var gränsen går såklart, men sprintmässigt är det säkerligen bättre att väga i princip så lite som möjligt med så mycket muskelmassa som möjligt, så länge inte något av det inkräktar på prestationen då, givet. Tar man de som sprungit de tre bästa tiderna någonsin på 100m t ex, Usain Bolt, Asafa Powell, samt Tyson Gay, får man fram att de alla har ett BMI på mellan 22.5-24.5 ca. Det är ganska högt, särskilt med tanke på att de har i princip noll mängd kroppsfett.
__________________
Träningsjournal.
kalajset är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)