Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-07-15, 12:27   #121
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Förutom de obligatoriska Tolkienböckerna gillar jag Katherine Kerrs bokserie om landet Deverry.
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-15, 12:49   #122
Quint
Registered User
 
Quints avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Skene
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av Ado2000 Visa inlägg
Någon som orka ta sig igenom The Malazan books of the fallen av Steve Ericson som kan säga något om dom ?
Läste ut den sista boken för bara någon vecka sedan. Tyckte de var riktigt bra, även om Ericson, likt många andra fantasy-författare, har ett överdrivet behov av att beskriva meningslösa saker ner i detalj.

Jag tycker det är fullständigt ointressant med flera sidor långa beskrivningar av hur fortifikationer är konstruerade, hur insidan av en taverna ser ut, hur arméerna packar upp och ner sina tält och vad oxen som släpar på likvagnen inte tänker...

Men tyckte de flesta av de 10 böckerna i serien var riktigt bra. Var egentligen bara en av böckerna som jag inte riktigt fastnade för "huvudpersonen" i (även om alla böckerna hänger ihop så introduceras det rätt mycket nytt folk mellan de olika böckerna och han växlar vilken/vilka personer som han fokuserar på från bok till bok).
Quint är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-15, 13:03   #123
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Gott få lite mer sommartips! Ska ge mig på Patrick Rothfuss närmst här, så får vi se vart den leder.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-15, 15:23   #124
PRound
Registered User
 
PRounds avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 308
Stephen King's "Det mörka tornet" är verkligen något att drömma sig bort i. Bästa jag någonsin har läst. Men då är jag inte så normal heller.

Alla säger att det blir sämre efter fjärde boken, men jag tycker bara att det blir bättre.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
Han spelade lika bra som det där skelettet i mysteriet på greveholm..
PRound är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-15, 15:25   #125
O_Wao
Tänker råsa!
 
O_Waos avatar
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 6 501
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Gott få lite mer sommartips! Ska ge mig på Patrick Rothfuss närmst här, så får vi se vart den leder.
Jag gillar båda böckerna hittills, han snurrar bort sig i vissa beskrivningar så det blir lite snackigt i tvåan, men annars är det fortfarande väldigt bra.

Citat:
Ursprungligen postat av PRound Visa inlägg
Stephen King's "Det mörka tornet" är verkligen något att drömma sig bort i. Bästa jag någonsin har läst. Men då är jag inte så normal heller.

Alla säger att det blir sämre efter fjärde boken, men jag tycker bara att det blir bättre.
Jag tyckte the Dark Tower var sinnessjukt krånglig och trist, men smaken är väl olika.
__________________
I'm not clumsy. The floor just hates me, the tables and chairs are bullies, and the walls get in my way.

O_Wao = oh wow!
O_Wao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-15, 16:37   #126
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Leifallan Visa inlägg
Förutom de obligatoriska Tolkienböckerna gillar jag Katherine Kerrs bokserie om landet Deverry.
+1 på Deverryböckerna. De första böckerna där var de första böckerna öht som jag läste av fri vlija i yngre åldrar (på svenska). Mycket bra böcker, även om de sista par böckerna inte höll riktigt samma kvalitet enligt mig.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-15, 16:40   #127
Ado2000
You dont make friends with sallad
 
Ado2000s avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 199
Citat:
Ursprungligen postat av Quint Visa inlägg
Läste ut den sista boken för bara någon vecka sedan. Tyckte de var riktigt bra, även om Ericson, likt många andra fantasy-författare, har ett överdrivet behov av att beskriva meningslösa saker ner i detalj.

Jag tycker det är fullständigt ointressant med flera sidor långa beskrivningar av hur fortifikationer är konstruerade, hur insidan av en taverna ser ut, hur arméerna packar upp och ner sina tält och vad oxen som släpar på likvagnen inte tänker...

Men tyckte de flesta av de 10 böckerna i serien var riktigt bra. Var egentligen bara en av böckerna som jag inte riktigt fastnade för "huvudpersonen" i (även om alla böckerna hänger ihop så introduceras det rätt mycket nytt folk mellan de olika böckerna och han växlar vilken/vilka personer som han fokuserar på från bok till bok).
Jaha så där är därför varje bok är över 1000 sidor lång, dom extrema beskrivningarna alltså.
__________________
Min träningsjournal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=175869

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag hade en vilodag 2005.
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Gillar midgets (and goats)
Ado2000 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-15, 17:13   #128
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Ado2000 Visa inlägg
Jaha så där är därför varje bok är över 1000 sidor lång, dom extrema beskrivningarna alltså.
Många författare gör sig skyldiga till det här.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-15, 17:32   #129
Quint
Registered User
 
Quints avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Skene
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av Ado2000 Visa inlägg
Jaha så där är därför varje bok är över 1000 sidor lång, dom extrema beskrivningarna alltså.
Ja, skulle nog kunna minska ned böckerna till hälften (om inte ännu mer) om han tog bort allt onödigt dravel.

Börjat läsa Sandman Slim av Richard Kadrey nu efteråt (urban fantasy bok), där kommer allt mycket mer rakt på sak utan en massa utfyllnad, så rätt stor kontrast, känns nästan "fel" på något vis
Quint är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-15, 17:33   #130
Ajsomfan
Registered User
 
Ajsomfans avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 131
Yes: Vilken Brent Weeks läste du? Gillade night angel triologn som attan. Och tyckte magisystemet i hans nya serie var annorlunda och kul. Edit: fick svar på frågan.

Annars, kolla in Lies of lock lamora, stenball heistfantasy(?). Mycket mycket bra.

Robin Hobbs alla böcker gillar jag mer eller mindre.

Patrick Rothfuss Name of the wind var helt ok.

Senast redigerad av Ajsomfan den 2013-07-15 klockan 17:42.
Ajsomfan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-15, 18:57   #131
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av PRound Visa inlägg
Stephen King's "Det mörka tornet" är verkligen något att drömma sig bort i. Bästa jag någonsin har läst. Men då är jag inte så normal heller.

Alla säger att det blir sämre efter fjärde boken, men jag tycker bara att det blir bättre.
Håller med i allt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-15, 19:25   #132
Jockefoten
Registered User
 
Jockefotens avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 442
Har ni tips på bra böcker med kvinnliga protagonister? Gärna lite starkare karaktärer som inte fyller alla kvinnoideal som fantasyböcker vanligtvis innehåller.






Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Jag har läst hela serien, 12 böcker. Lättläst och bäst inledningsvis men tycker ändå att serien är läsvärd rakt igenom.

Det är väl Robert Jordans serie du tänker på med 20+ böcker, svenska versioner i alla fall.
Wikipedia sa att det var 24 böcker.
Jockefoten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-15, 19:27   #133
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 959
Citat:
Ursprungligen postat av Jockefoten Visa inlägg
Wikipedia sa att det var 24 böcker.
24 svenska antagligen då, 12 engelska
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-15, 19:32   #134
Beholder
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av Quint Visa inlägg
Läste ut den sista boken för bara någon vecka sedan. Tyckte de var riktigt bra, även om Ericson, likt många andra fantasy-författare, har ett överdrivet behov av att beskriva meningslösa saker ner i detalj.

Jag tycker det är fullständigt ointressant med flera sidor långa beskrivningar av hur fortifikationer är konstruerade, hur insidan av en taverna ser ut, hur arméerna packar upp och ner sina tält och vad oxen som släpar på likvagnen inte tänker...

Men tyckte de flesta av de 10 böckerna i serien var riktigt bra. Var egentligen bara en av böckerna som jag inte riktigt fastnade för "huvudpersonen" i (även om alla böckerna hänger ihop så introduceras det rätt mycket nytt folk mellan de olika böckerna och han växlar vilken/vilka personer som han fokuserar på från bok till bok).
Det här med långa böcker med allt för mycket person och miljöbeskrivningar måste ju stamma från Tolkien. Det är sjukt många fantasyförfattare som hade tjänat på att i princip 50-75% av boken hade rensats bort. Ericson är en av dem. Även George R. R. Martin skulle tjäna något otroligt på detta.


Kan tipsa om Mark Lawrence Broken Empire serie. Första boken heter Prince of Thorns är ganska smutsig och en riktig antihjälte.

Senast redigerad av Beholder den 2013-07-15 klockan 19:36.
Beholder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-15, 19:39   #135
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Tolkien har inte överdrivna person- och miljöbeskrivningar alls. Det var Ohlmarks bedrövliga översättning som helt förändrade Tolkiens sparsamma texter.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)