Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2009-04-16, 08:34   #106
AmericanDragon
Registered User
 
AmericanDragons avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 1 086
Citat:
Ursprungligen postat av CVN Visa inlägg
Kommer spy xD

ska testa imorgon med fun light istället, återkommer med svar.
Det är betydligt mildare än att pina sig med 4 dl vatten med EAA.

Nu vet jag inte om du bara har problem med smaken i början, men om det finns de som känner för att spy varje gång de tar EAA och inte kommer över smaken, är det verkligen värt då att inta EAA? Skulle vara kul att veta vad folk gör för att vara optimala
AmericanDragon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 08:36   #107
MEEP
Registered User
 
MEEPs avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 44
Citat:
Försöker sikta på att få i mig 180 gram protein perdag. Så tar jag 10 gram EAA före träning och 10 gram EAA efter träning så bör jag få i mig 140 g protein från andra källor?
- Nej, du får skilja på effekter och mängd i gram. EAA verkar mer som signalsubstans än som byggstenar, så det är fortfarande samma antal gram som ska ätas. 20 gram EAA innebär att ytterligare 160 gram protein ska ätas under dagen, enligt ditt exempel.
Jag funderar bara lite runt detta.. Är det inte så att alla aminosyror kan syntesiteras i kroppen utom just dessa EAA? Hur kommer det sig då att man inte kan ersätta en dos (säg 10g) EAA mot en dos whey/kasein/äggprot/whatever (innehållande lika mycket EAA, dvs 10g) rakt av? Om man får i sig den lilla energi-mängden som skiljer proteinerna åt från annat håll så borde ju resten av nödvändiga aminosyror som skulle behövas förutom EAA syntesiteras fram automatiskt vid behov? Hoppas ni förstår vad jag menar.
MEEP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 09:19   #108
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av AmericanDragon Visa inlägg
Det är betydligt mildare än att pina sig med 4 dl vatten med EAA.

Nu vet jag inte om du bara har problem med smaken i början, men om det finns de som känner för att spy varje gång de tar EAA och inte kommer över smaken, är det verkligen värt då att inta EAA? Skulle vara kul att veta vad folk gör för att vara optimala
Hade det varit så, ja då hade jag absolut inte försökt tvinga i mig. Det ska vara roligt och njutbart också .
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 09:32   #109
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Citat:
Ursprungligen postat av MEEP Visa inlägg
Hur kommer det sig då att man inte kan ersätta en dos (säg 10g) EAA mot en dos whey/kasein/äggprot/whatever (innehållande lika mycket EAA, dvs 10g) rakt av?
Visst kan du det. 10 gram EAA i fri form stimulerar muskeluppbyggnaden mer än 10 gram protein från valfritt intakt protein, eller även mer än 10 g EAA + X g NEAA från valfritt intakt protein.

Att ersätta vanligt matprotein helt med EAA-tillskott är dock antagligen ingen god idé, då EAA (liksom vassle) är för snabbt för att upprätthålla anabolism. Det blir en snabb och kraftig stimulans av proteinsyntesen, som dock snabbt faller tillbaka till basnivåer inom ett par timmar. Långsamt protein från mat påverkan proteinomsättningen under många timmar. Dessutom minskar varken EAA eller vassle proteinnedbrytningen, annat än vid intag under ansträngande aktivitet.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 19:01   #110
hillbilly90210
Registered User
 
hillbilly90210s avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 250
Köpt och provsmakat nu! Något så äckligt måste göra underverk. Typ som antibiotika. Även om jag nog trodde att det skulle vara ännu värre.

Nu gäller det bara att stuva om i kosten så att man inte förlorar de kalorier som brukade slinka ner mellan jobb och träning...
hillbilly90210 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 20:52   #111
CVN
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 244
Tänkte bara höra lite snabbt, det borde väll inte ha någon negativ påverkan på EAA om man tar en koffein tablett kanske en kvart innan intag av EAA före träning?
CVN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 20:54   #112
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Nejdå.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 20:57   #113
CVN
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 244
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Nejdå.
Trodde också det men ville bara vara säker, tackar för snabbt svar.
CVN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-17, 13:58   #114
stålballe
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 52
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Visst kan du det. 10 gram EAA i fri form stimulerar muskeluppbyggnaden mer än 10 gram protein från valfritt intakt protein, eller även mer än 10 g EAA + X g NEAA från valfritt intakt protein.

Att ersätta vanligt matprotein helt med EAA-tillskott är dock antagligen ingen god idé, då EAA (liksom vassle) är för snabbt för att upprätthålla anabolism. Det blir en snabb och kraftig stimulans av proteinsyntesen, som dock snabbt faller tillbaka till basnivåer inom ett par timmar. Långsamt protein från mat påverkan proteinomsättningen under många timmar. Dessutom minskar varken EAA eller vassle proteinnedbrytningen, annat än vid intag under ansträngande aktivitet.
Vad minskar proteinnedbrytning?
stålballe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-17, 13:59   #115
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...6&postcount=13
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-18, 08:52   #116
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Har försökt hitta svar men inte blivit riktigt klok så jag undrar:

Om man tar 10g EAA innan träning och sedan direkt efter träning ytterligare 10g EAA, när får man då bäst effekt av nästa proteinintag?
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-19, 16:33   #117
_slipknot1_
Registered User
 
_slipknot1_s avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 81
På Kolozzeums EAA burken står det under dosering: 7g direkt innan träning och 7g 1h efter träning. Men om man uppfattat det rätt i denna tråd ska man ta 10g direkt innan och direkt efter? Hur lång tid innan man tar EAA ska man inte äta på för bäst effekt?
_slipknot1_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-19, 16:36   #118
CVN
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 244
Citat:
Ursprungligen postat av _slipknot1_ Visa inlägg
På Kolozzeums EAA burken står det under dosering: 7g direkt innan träning och 7g 1h efter träning. Men om man uppfattat det rätt i denna tråd ska man ta 10g direkt innan och direkt efter? Hur lång tid innan man tar EAA ska man inte äta på för bäst effekt?
Är inte något proffs på EAA men, du behöver inte ta 10 g direkt efter träningen också då det är just innan som har bevisat stimulera proteinsyntesen bäst. Du ska inta EAA på tom mage, det kan vara allt från 1 timma till 4 timmar men själv brukar jag ta det cirka 2 timmar efter.

Hoppas detta gav lite svar och om något är fel, vänligen berätta.
CVN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-19, 17:34   #119
_slipknot1_
Registered User
 
_slipknot1_s avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 81
Citat:
Ursprungligen postat av CVN Visa inlägg
Är inte något proffs på EAA men, du behöver inte ta 10 g direkt efter träningen också då det är just innan som har bevisat stimulera proteinsyntesen bäst. Du ska inta EAA på tom mage, det kan vara allt från 1 timma till 4 timmar men själv brukar jag ta det cirka 2 timmar efter.

Hoppas detta gav lite svar och om något är fel, vänligen berätta.
Ah det gav väl lite mer hår på benen.
_slipknot1_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-19, 19:52   #120
Rackham
Registered User
 
Rackhams avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 70
Citat:
Ursprungligen postat av CVN Visa inlägg
Är inte något proffs på EAA men, du behöver inte ta 10 g direkt efter träningen också då det är just innan som har bevisat stimulera proteinsyntesen bäst. Du ska inta EAA på tom mage, det kan vara allt från 1 timma till 4 timmar men själv brukar jag ta det cirka 2 timmar efter.

Hoppas detta gav lite svar och om något är fel, vänligen berätta.
Från stickyn (som ni säkert sett redan):

"Hur rekommenderas det att man doserar och intar EAA?
- Man rekommenderar 10 gram direkt före träning, och samma dos igen direkt efter träning. Kom ihåg att det är dosen direkt före som har visat sig ge störst effekt. I studier har man använt 6 gram, 10 gram och 20 gram. Man såg att 6 gram gav en bra effekt, 10 gram gav ännu mer effekt, medan 20 gram inte gav mer effekt än 10 gram. Troligen ligger ett tak någonstans mellan 6 och 10 gram."

Så man behöver kanske inte ta direkt efter, men man behöver å andra sidan inte ta direkt innan heller

Tror det bästa "i verkligheten" är direkt innan, direkt efter och sen äta riktig mat så fort som möjligt.
Rackham är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)