Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2008-09-29, 22:01   #121
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av Berghallen Visa inlägg
Om man lägger av med kreatin och känner att man fått fler finnar utav det, kommer då antalet finnar till att minska. Och återgå till det normala.?
Det låter rimligt, om nu finnarna berodde på kreatinet (finns inga studier på detta vad jag vet) och inte på ett ökat intag av kalorier, ändrad träning, ändrade kostvanor eller normal pubertet då dvs
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-01, 18:03   #122
Jkbsn
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 16
En snabb fråga, kan man föra över kreatin till en påse och ha på ett annat ställe? så man har det på två olika ställen och slipper släpa med sig burken hela tiden, och funkar det också med gainer?
Jkbsn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-01, 20:35   #123
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Påse eller burk spelar ingen roll. Se till att hålla det torrt och att det inte går hål på påsen så ska det nog gå bra.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-07, 14:12   #124
Mogff3
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 45
Tjena, jag känner att jag börjar på och bli sjuk
känner mig lite hängig osv så tänkte fråga om kreatinet gör någon nytta under sjukperioden.
Alltså om det är någon ide att ta kreatin under tiden jag är sjuk om jag nu blir det eller kan jag lika gärna ta några dagars vila från kreatinet?
Tänkte på att det känns lite onödigt att slösa på det om det inte kommer göra någon nytta de dagarna, man vet ju aldrig hur länge den djävulska vad det nu är håller i sig. Mvh
Mogff3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-20, 21:11   #125
Peran
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 42
Ungefär hur lång tid tar det från det att man slutar ta kreatin tills man har gått tillbaka till sin "normalvikt"? Förutsatt att man gick upp ett par kilo när man började med kreatinet.
Peran är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 23:29   #126
planit
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 57
Funkar det bra att köra Kreatin monhydrat samtidigt som ABCDE-metoden? D.v.s bulk 2 veckor, deff 2 veckor och sedan börja om igen. Eller blir resultaten sämre?

Undrar även hur det är med kre-alkalyn då det sägs att det inte binder lika vättska i musklerna? Om jag missat hela tråden så är det väl vad som är meningen med kreatin?:s

Sista frågan, har både hört och läst om många som har fått en "svullen" mage pga av kreatinet, är det sant eller är det från något annat som de fått "svullen" mage?

Ledsen om svaren redan finns i forumet, men har sökt och läst igenom den här tråden och har inte lyckats hitta något om detta. Om fallet är så att jag har missat det så vore jag oerhört tacksam om ni kunde länka/svara på frågorna iaf. Tack i förhand!
planit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-28, 10:03   #127
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 429
Vilken mat du stoppar i dig samtidigt som du tar kreatin har ingen inverkan på dess effekt.

Det finns inga som helst bevis för något av påståendena som tillverkarna och försäljarna av kre-alkalyn kör med.

Det finns inga bevis för det heller. Internet är fullt av människor. Det är inte mer än väntat att några av dem som tar kreatin samtidigt åker på en svullen mage. Istället för att tillskriva det till slumpen så tror dem att det är kreatinet som orsakade det.
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-28, 11:57   #128
planit
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 57
Jag har som sagt läst igenom hela den här tråden och lite andra små sticky trådar på andra forum. Tycker många säger olika saker.
För att vara helt på den säkra sidan så kontrollerarar jag här.
Om jag ska köra med monohydrate så ska jag de 4 första dagarna köra en uppladdningsfas med 20g totalt per dag (5g åt gången utspritt under dagen) och efter uppladdninsfasen börja köra 5g totalt per dag, oavsätt de dagar jag tränar och inte i ca 3 månader.
Här kommer min första fråga, ska jag ta dom där 5g samtidigt eller utspritt under dagen? En del påstår att det är bättre att ta det utspritt tillsammans med mat/träning/mat. Om jag tar alla 5g tillsammans istället, då var det bäst att ta det direkt efter träning tillsammans med mycket kolhydrater? Antingen direkt efter tillsammans med en gainer/malto eller vänta tills jag kommer hem och ta det med min middag, har det någon betydelse?

Kör jag på kre-alkalyn så behöver jag ingen uppladdningsfas utan kör alltid 1 kapsen innan träning och 1 kapsel efter träning i 3 månader och behöver inte tänka på nåt annat?
planit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-28, 12:06   #129
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 429
Du kan ta kreatinet precis när du vill och till vad du vill. Det viktiga är att du kommer upp till 5g/dag efter uppladdningen. Kreatin tillsammans med kolhydrater har visat visat sig arbeta lite i symbios men det är en liten effekt som man kan ignorera om man vill, det krävs en hel del kolhydrater dessutom. Kreatin tillsammans med mat är bra om man får lite ont i magen när man tar det för sig själv.

Det finns, som jag skrev innan, ingen forskning kring kre-alkalyn så det är ingen som vet hur man best ska inta det. Då det verksamma ämnet är kreatin så är det mest logiska sättet att inta det som kreatin, dvs 5g/dag och det spelar ingen roll när man intar det.

Orsaken till att så många säger olika saker är att folk lyssnar på försäljare och tillverkar.
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-28, 12:17   #130
olddustytrail
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 31
Citat:
Ursprungligen postat av Guddi Visa inlägg
Det låter rimligt, om nu finnarna berodde på kreatinet (finns inga studier på detta vad jag vet) och inte på ett ökat intag av kalorier, ändrad träning, ändrade kostvanor eller normal pubertet då dvs
När levern får mer än vad den klarar av så skapar kroppen finnar. Så om levern är väldigt upptagen med kanske tonårshormoner eller liknande och sen ska den ta hand om kreatinet också så ökar nog risken för finnar. Men att kreatin som ämne ger finnar är nog inte sant.
__________________
olddustytrail är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-28, 13:01   #131
planit
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 57
Citat:
Ursprungligen postat av Guddi Visa inlägg
Du kan ta kreatinet precis när du vill och till vad du vill. Det viktiga är att du kommer upp till 5g/dag efter uppladdningen. Kreatin tillsammans med kolhydrater har visat visat sig arbeta lite i symbios men det är en liten effekt som man kan ignorera om man vill, det krävs en hel del kolhydrater dessutom. Kreatin tillsammans med mat är bra om man får lite ont i magen när man tar det för sig själv.

Det finns, som jag skrev innan, ingen forskning kring kre-alkalyn så det är ingen som vet hur man best ska inta det. Då det verksamma ämnet är kreatin så är det mest logiska sättet att inta det som kreatin, dvs 5g/dag och det spelar ingen roll när man intar det.

Orsaken till att så många säger olika saker är att folk lyssnar på försäljare och tillverkar.
Tack för svaren!

Så det kommer alltså inte ha någon betydelse om jag tar alla 5g efter träningen tillsammans med maten eller om jag tar det t.ex innan träningen eller utspritt under dagen? Då är det klart man tar det på samma gång tillsammans med maten

Och skulle jag köra på kre-alkalyn så är det alltså 1 kapsel per dag som gäller och det spelar ingen roll när jag intar den?
planit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-28, 13:20   #132
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av olddustytrail Visa inlägg
När levern får mer än vad den klarar av så skapar kroppen finnar.
källa på det?
Låter märkligt att levern skulle vara överbelastad bara för att man är tonåring och ännu märkligare att den då skulle skapa finnar
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-28, 13:22   #133
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av planit Visa inlägg
Tack för svaren!

Så det kommer alltså inte ha någon betydelse om jag tar alla 5g efter träningen tillsammans med maten eller om jag tar det t.ex innan träningen eller utspritt under dagen? Då är det klart man tar det på samma gång tillsammans med maten

Och skulle jag köra på kre-alkalyn så är det alltså 1 kapsel per dag som gäller och det spelar ingen roll när jag intar den?

kreatin tas upp bäst runt träningen.

Kre-alkalyn är kreatin monohydrat och ska användas precis som det. med fördel några kapslar innan träning och några efter
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-28, 13:48   #134
planit
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 57
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
kreatin tas upp bäst runt träningen.

Kre-alkalyn är kreatin monohydrat och ska användas precis som det. med fördel några kapslar innan träning och några efter
Så det är alltså bättre att ta dagens kreatin(5g) innan träning än att ta det till middagen som är efter träningen för maximal effekt?

Hur många g är det i en kapsel kre-alkalyn?
planit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-28, 13:50   #135
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av planit Visa inlägg
Så det är alltså bättre att ta dagens kreatin(5g) innan träning än att ta det till middagen som är efter träningen för maximal effekt?
spelar nog mindre roll.
även om jag själv skulle välja att ta lite före och lite efter träningen
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)