Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-05-25, 14:45   #24361
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Jag hade börjat typ 22, och kört natten med pigg kropp och utan att vara trött. Sedan får värme och dagsljus ta mig genom dagen, mål kl 18 är perfekt för dusch, mat och några öl och sedan sova i kapp förlorad natt och ha rättvänt dygn igen.
Det låter inte alls dumt men kruxet är ju att det blir sex timmar mer utan sömn jämfört med att börja kl. 16. Är lite orolig för det. Men för att "optimera" natten håller jag med om att det är en bra idé.

Det kan också vara så att jag överskattar sömnen som faktor. När man väl är igång så är man ju igång, så att säga. Jag lär väl inte direkt springa och somna.

Sedan jag skrev inlägget har det hänt lite. Kl. 16 är fortfarande hetast och jag har fått min stackars mamma att lova att gå upp mitt i natten för att supporta mig. Något sorts första utkast lyder:

Kl. 16: Start
Kl. 21: Kompis 1 anländer
Kl. 23: Kompis 1 blir hämtad
Kl. 04: Mamma tittar förbi
Kl. 06: Kompis 2 anländer
Kl. 08: Kompis 2 blir hämtad
Kl. 10: Mamma tittar förbi
Kl. 12: Förhoppnings framme

Kanske löser sällskap mot slutet också. Kan säkert få kompis 1 att avsluta med mig, alternativt fixa en tredje löppolare. Men det ovan tycker jag är ett hyfsat schema. Det är viktigt att ha något att se fram emot och det får jag den morgonen/natten med morsan och polaren.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-05-25, 14:47   #24362
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Det låter inte alls dumt men kruxet är ju att det blir sex timmar mer utan sömn jämfört med att börja kl. 16. Är lite orolig för det. Men för att "optimera" natten håller jag med om att det är en bra idé.

Det kan också vara så att jag överskattar sömnen som faktor. När man väl är igång så är man ju igång, så att säga. Jag lär väl inte direkt springa och somna.

Sedan jag skrev inlägget har det hänt lite. Kl. 16 är fortfarande hetast och jag har fått min stackars mamma att lova att gå upp mitt i natten för att supporta mig. Något sorts första utkast lyder:

Kl. 16: Start
Kl. 21: Kompis 1 anländer
Kl. 23: Kompis 1 blir hämtad
Kl. 04: Mamma tittar förbi
Kl. 06: Kompis 2 anländer
Kl. 08: Kompis 2 blir hämtad
Kl. 10: Mamma tittar förbi
Kl. 12: Förhoppnings framme

Kanske löser sällskap mot slutet också. Kan säkert få kompis 1 att avsluta med mig, alternativt fixa en tredje löppolare. Men det ovan tycker jag är ett hyfsat schema. Det är viktigt att ha något att se fram emot och det får jag den morgonen/natten med morsan och polaren.
Jag lade till lite i mitt föregående svar. Men jag blir aldrig sömnig när jag anstränger mig hårt fysiskt. Jag har rätt ofta kört 24h+ på militärövningar, och man blir inte ens sömnig så länge man hela tiden är aktiv. Man sover gott efteråt dock

Jag hade startat 22. Kört ensam till gryningen, musik eller ljudbok i öronen. Sedan avlösande sällskap under dagen.

I 16 planen kör du första 5h ensam, vid 22 starten lika dant, men då det är mörker. och ingen behöver ut och supportera 04
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-25, 15:00   #24363
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Jag lade till lite i mitt föregående svar. Men jag blir aldrig sömnig när jag anstränger mig hårt fysiskt. Jag har rätt ofta kört 24h+ på militärövningar, och man blir inte ens sömnig så länge man hela tiden är aktiv. Man sover gott efteråt dock

Jag hade startat 22. Kört ensam till gryningen, musik eller ljudbok i öronen. Sedan avlösande sällskap under dagen.

I 16 planen kör du första 5h ensam, vid 22 starten lika dant, men då det är mörker. och ingen behöver ut och supportera 04
Nej, du har nog rätt med sömnen! Jag överskattar den lite.

I 16-planen har jag grovt uppskattat att km nr 70-110 blir i mörker. Underskattar jag hur tungt det är? Säkerligen. Det är dock ingen distans där jag har tänkt att vara helt slut. Men det är bra att du lyfter frågan, jag ska bolla starttiden några gånger med mig själv innan jag tar ett slutgiltigt besked.

Jag har viss rutin då jag ganska nyligen sprang 100 km. Min insats kommer att läggas upp för att jag ska vara väldigt mycket piggare vid 100K-markeringen än sist. Jag vet då hur det kändes vid 50, 60, 70, 80 respektive 90 km och kan hela tiden jämföra med det för att säkerställa att jag tar det tillräckligt lugnt.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-05-25, 19:05   #24364
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 315
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Det låter ju som att du har gjort betydligt mer än mig vad gäller att utreda skor/fötter
Det vet jag inte, men har ändå försökt eliminera en del saker. Tack för din input! Medveten om att min problematik är orimlig att lösa över internet så uppskattar (er allas) hjälp. Ska laborera vidare och se om jag hittar något som löser utmaningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Jag pronerar, men ville ha mina neutrala skor som jag gillar, så kompromissen för mig fick bli ett par Icebug Insoles slim medium. Ger mig ett bra stöd till hälen och stöttar fotvalvet lite utan att ta för mycket plats i skon.
Jag har faktiskt ett par som jag har kört i mina Icebug för vinterlöpningen (de har bara neutrala skor) - just då var problemen som störst men det härleder jag nog mest till en för tunn sko rent generellt (samt en del asfalt då skogarna var riktigt svårlöpta under vintern). För många potentiella confounders. Blev dock sugen på att testa dem i mina vanliga skor någon vecka!

Citat:
Ursprungligen postat av Baskagge Visa inlägg
Jag har formgjutna inlägg från Löplabbet där man får fötterna undersökta och scannade av ortopedtekniker.
Inläggen är inte så mjuka som skumgummiinläggen som följer med skorna och väger dessutom lite mer. En bra kombination kan nog vara ett par väldämpade lätta Hoka till dessa inlägg.

Skillnaden mot originalinlägg är att skorna sitter betydligt tightare på foten och krafterna blir nog bättre fördelade över en större del av foten. Ger lite mer känsla av att man springer i rätt skor så att säga.

Jag köpte mina inlägg för att avhjälpa problem med benhinnorna, men det blev ingen förbättring utan jag fick lösa det på annat sätt. Svårt att säga på förhand om man blir hjälpt av inlägg med andra ord.
Tack för tipset. Frågan är ju bara om det gör någon skillnad, eller maskerar andra problem? T.ex. en för svag fot, men det skadar ju inte att testa. I värsta fall en bortkastad peng. Ska svänga förbi när jag har vägarna förbi en stad där löplabbet finns.
__________________
MP -182 cm Tyngre Classic I 2015
Athletic Fitness 180+ cm SM 2016
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-26, 10:33   #24365
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
I 16 planen kör du första 5h ensam, vid 22 starten lika dant, men då det är mörker. och ingen behöver ut och supportera 04
Som jag har velat kring detta. Först köpte jag ditt förslag och tänkte att start typ kl. 20 eller 22 kanske var bäst trots allt. Nu under morgonen har det gått upp för mig att jag gör det svårare för mig själv p.g.a. att jag är så kåt på att bli klar tidigt dagen efter. Det kommer ganska sannolikt att vara rätt jävla segt att istället för att gå och lägga sig som brukligt springa en hel natt. Jag behöver inte det handikappet.

Således har jag gjort en helomvändning Jag åker till Stockholm fredag och tar in på hotell. Försöker att sova lite(ångest för det p.g.a. har ofta väldigt svårt att somna) och börjar sedan springa vid kl. 4, absolut senast kl. 5. Det kommer att vara segt första timmen, kanske första två, men sen är det normal dygnsrytm.

Jag accepterar helt enkelt att jag blir klar under natten mellan lördag och söndag. Detta beslut har som sagt enbart att göra med att jag tror att det blir lättare fysiskt. Blir givetvis mycket lättare för supporten också.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-05-26, 10:46   #24366
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Jag klarade springa en halvmara på under 2timmar, på rent infall när jag skulle köra 15km. Det var målet för året.. Så ja. Hurra?

Vilat nu i 1½ vecka, lite ont i foten och snorig. Varken ung, fräsch eller hel längre så bra att låta all läkning få ta sin tid.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-26, 11:29   #24367
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Hurra för snubben!

Själv så snurrar träningen på bra för mig nu. Hittade på ett eget upplägg. Försöker träna varannan dag.

Känns motiverande än så länge. Just 10x1 km passet är riktigt skoj.

10x1 km i halvmara fart. Jag kör 90 sekunder joggvila. Brukar bli typ 20 km på det passet.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-26, 11:50   #24368
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 315
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Som jag har velat kring detta. Först köpte jag ditt förslag och tänkte att start typ kl. 20 eller 22 kanske var bäst trots allt. Nu under morgonen har det gått upp för mig att jag gör det svårare för mig själv p.g.a. att jag är så kåt på att bli klar tidigt dagen efter. Det kommer ganska sannolikt att vara rätt jävla segt att istället för att gå och lägga sig som brukligt springa en hel natt. Jag behöver inte det handikappet.

Således har jag gjort en helomvändning Jag åker till Stockholm fredag och tar in på hotell. Försöker att sova lite(ångest för det p.g.a. har ofta väldigt svårt att somna) och börjar sedan springa vid kl. 4, absolut senast kl. 5. Det kommer att vara segt första timmen, kanske första två, men sen är det normal dygnsrytm.

Jag accepterar helt enkelt att jag blir klar under natten mellan lördag och söndag. Detta beslut har som sagt enbart att göra med att jag tror att det blir lättare fysiskt. Blir givetvis mycket lättare för supporten också.
Spontant känns det rätt. Helt enkelt utifrån det faktum att om du börjar på kvällen startar du ju hela äventyret med många timmars vakenhet - och slutar med en betydligt större skuld på slutet. Även om du kanske inte känner dig trött så lär ju det knappast vara till din fördel och säkerhet.
De flesta ultramarathons börjar väl i morgonkvisten av just de anledningarna.
__________________
MP -182 cm Tyngre Classic I 2015
Athletic Fitness 180+ cm SM 2016
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-26, 12:07   #24369
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Spontant känns det rätt. Helt enkelt utifrån det faktum att om du börjar på kvällen startar du ju hela äventyret med många timmars vakenhet - och slutar med en betydligt större skuld på slutet. Även om du kanske inte känner dig trött så lär ju det knappast vara till din fördel och säkerhet.
De flesta ultramarathons börjar väl i morgonkvisten av just de anledningarna.
Exakt! Jag vill dock tillskjuta att man inte ska underskatta dygnsrytmen. Jag har sprungit ultraintervaller, det är 8x10 km med start var tredje timme. Du startar första intervallen kl. 00 och påbörjar sista kl. 21. Jag kunde inte somna mellan någon intervall så när jag var klar med den sista hade jag varit vaken i typ 35-40 h. Då kan man tänka sig att de sista var segast, det var de inte. Absolut värst var det att springa natt/tidig morgon(kl. 03 och 06). Så det är primärt därför jag har ändrat.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-06-01, 11:00   #24370
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Jag har två alternativa datum nu för 100 miles-genomförandet, den 11:e och den 19:e. Hjälp mig gärna bolla idéer.

Det jag har gjort fram tills nu är att mata på med volymveckor. Senaste tio veckorna är mitt snitt 100 km/vecka. Nu ska jag trappa ned så att jag blir fräsch.

Den 19:e är min ursprungsplan. Det är en lördag(börjar kl. 04). Då blir nedtrappningen så här:
V. 22(nu): ~80 km
V. 23: ~60 km
V. 24: 100 miles på lördagen

Den 11:e är mitt nya alternativ. Det är en fredag(börjar kl. 04). Då blir nedtrappningen så här:
V. 22: ~60 km
V. 23: 100 miles på fredagen

Anledningen till att den 11:e ens kom upp som ett alternativ är p.g.a. att den ger mig betydligt mer njutning efteråt. Jag får två helgdagar att återhämta mig på där jag kan dricka öl och frossa i vad jag gjorde dagen innan på lördagen. Veckan efter är det EM och Sverige spelar, där kan jag vara med mina kompisar och dricka öl fredagen den 18:e när de spelar mot Slovakien.

Nackdelen är att jag frångår planen och får en kortare nedtrappning. Historiskt sett har det dock räckt att minska volymen veckan innan loppdagen.

Åsikter?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-06-01, 17:19   #24371
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Kör öl-alternativet!

Annars kommer du dricka öl med dåligt samvete och förstöra nedtrappningen. Eller så kommer du hata din nedtrapning och vara nykter. Lose-lose på det första alternativet enligt mig.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-02, 09:33   #24372
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Kör öl-alternativet!

Annars kommer du dricka öl med dåligt samvete och förstöra nedtrappningen. Eller så kommer du hata din nedtrapning och vara nykter. Lose-lose på det första alternativet enligt mig.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
Ja, har mer eller mindre bestämt mig för nästa vecka. Skickade mina funderingar till RW-podden och hoppas de tar upp det i veckans avsnitt

Det jag inte får(eller åtminstone i betydligt mindre omfattning) om jag kör nästa fredag är löpsällskap. Det är dock inget vitalt utan mer en bonus. Support går att lösa på ett sådant sätt att det duger(springer förbi en mack vid 70 km, sedan får jag första supporten efter 100 km och därefter rullar det på).

Men det räcker absolut med att RW-podden börjar ifrågasätta min uppladdning för att jag ska börja vackla i mitt beslut igen Håller tummarna.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-06-02, 09:50   #24373
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Ja, jag tycker ju inte att jag varken är orimligt tung eller för deffad för att kunna springa så pass mycket utan att bli sliten.
Ligger säkert en hel del i det du säger.
Gör du något speciellt utöver löpning/crossfit för att säkerställa att du håller? rehab/prehab, stretch, etc etc.
Jag känner min kropp så himla väl vid det här laget och behandlar alltid sånt som börjar kännas lite knarrigt direkt. Är det muskulärt blir det en omgång dry needle eller idrottsmassage. Nu senast har jag varit stel i en sena under foten som jag behandlar med stötvågor hos fysioterapeut. Detta är den enda typ av dedikerad prehab jag ägnar mig åt och blir väl typ... nåt besök varannan månad kanske.

Jag har sprungit regelbundet sen jag var 14 år gammal och jag tror helt enkelt att all ackumulerad mängd över åren har gett tålighet. Jag varierar även min löpning mycket, både typ av pass, underlag samt skor.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-04, 06:39   #24374
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 315
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag känner min kropp så himla väl vid det här laget och behandlar alltid sånt som börjar kännas lite knarrigt direkt. Är det muskulärt blir det en omgång dry needle eller idrottsmassage. Nu senast har jag varit stel i en sena under foten som jag behandlar med stötvågor hos fysioterapeut. Detta är den enda typ av dedikerad prehab jag ägnar mig åt och blir väl typ... nåt besök varannan månad kanske.

Jag har sprungit regelbundet sen jag var 14 år gammal och jag tror helt enkelt att all ackumulerad mängd över åren har gett tålighet. Jag varierar även min löpning mycket, både typ av pass, underlag samt skor.
Summa summarum så finns det ingen väg runt långsiktigt arbete och att hantera skavanker omedelbart. Tack för input! Då får jag kriga vidare och försöka höja volym allt eftersom.
__________________
MP -182 cm Tyngre Classic I 2015
Athletic Fitness 180+ cm SM 2016
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-06, 10:28   #24375
Eljest
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 303
Har funderat på två olika frågor under en längre tid. Bägge gäller traillöpning i hårt kupperad terräng med mycket rötter, stenar och plötsliga backar.



1) Tips på ryggsäck för längre pass om 20+km. Har inget emot en stor rygga, bara den är bekväm. Ska få plats med en iPad, lite förband, vatten etc.
2) Hoka eller Altra? Någon som testat något av märkena dojor och har insyn i för/nackdelar?
3) Hur tänker ni kring energiförbrukning vid trail? Löper jag 8km i hårt kupperad terräng är det frekventa plötsliga ansträngningar, och det är tufft med mycket backar och hopp. Pulsen går upp och ner i rask takt. Det passet ta upp mot en timma. RPE är högre än vanlig löpning, men snitthastigheten är betydligt långsammare. Hur påverkas energiförbruknigen av terrängen tror ni? Vanliga estimeringen om vikt x km kanske fungerar eller blir det off?
Eljest är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)