Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-12-01, 12:34   #22756
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Nytt svenskt maratonrekord av David Nilsson, 2.10.08

Sjukt
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-01, 19:38   #22757
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Nytt svenskt maratonrekord av David Nilsson, 2.10.08

Sjukt
Åh fan! Riktigt bra tid.
Vart var detta?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-01, 19:46   #22758
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Åh fan! Riktigt bra tid.
Vart var detta?
Valencia
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-01, 19:56   #22759
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Nytt svenskt maratonrekord av David Nilsson, 2.10.08

Sjukt


Bra dag för många i valencia: Moen sprang helt ok för hans del även om han missade att ta tillbaka det europeiska rekordet (som dock togs av en turk i samma lopp).

Världsrekordet för 10k landsväg slogs även, 26:38.

Men inte minst slogs det gotländska rekordet av min gamla träningskamrat Fred Grönwall med 2:20 som ledde att han som 35+ kvalificerade in sig till sitt första EM.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-02, 18:03   #22760
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Kort fråga: finns det något rekommenderat spann pulsen bör ligga under vid löpning? Tänker på 10-15km.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-02, 18:54   #22761
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Kort fråga: finns det något rekommenderat spann pulsen bör ligga under vid löpning? Tänker på 10-15km.


https://www.marathon.se/utrustning/p...en-i-pulszoner
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-02, 19:00   #22762
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Så dåligt som jag tränat behövde jag hitta på nåt. Det blev: löpning varje dag året ut. Minst 3 km vilket är kort nog för att jag inte ska behöva krångla till det med kläder, runda och när grabben ska sova och ska han sova medans jag springer, och kan han göra det i löpvagnen nu när han är för stor för infanteri Sling? Ni fattar, jag hittar anledningar att överanalysera och vips så hade jag inte ens tagit mig ut.

3 km är alltid genomförbart tidsmässigt, uthärdligt kort vid dåligt väder. Jag kan använda det som uppvärmning inför en padelmatch. Det är även nog långt för att faktiskt resultera i nåt då jag åtminstone sprungit mer än november om jag håller mig till minimum.

2/2 klarade. Nu kör vi.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-02, 19:02   #22763
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Tackar.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-02, 19:31   #22764
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Så dåligt som jag tränat behövde jag hitta på nåt. Det blev: löpning varje dag året ut. Minst 3 km vilket är kort nog för att jag inte ska behöva krångla till det med kläder, runda och när grabben ska sova och ska han sova medans jag springer, och kan han göra det i löpvagnen nu när han är för stor för infanteri Sling? Ni fattar, jag hittar anledningar att överanalysera och vips så hade jag inte ens tagit mig ut.

3 km är alltid genomförbart tidsmässigt, uthärdligt kort vid dåligt väder. Jag kan använda det som uppvärmning inför en padelmatch. Det är även nog långt för att faktiskt resultera i nåt då jag åtminstone sprungit mer än november om jag håller mig till minimum.

2/2 klarade. Nu kör vi.
Ja, jag har sett att det inte har ploppat ut alltför många aktiviteter på Strava Låter som en bra idé. Lycka till!

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-02, 21:43   #22765
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Kort fråga: finns det något rekommenderat spann pulsen bör ligga under vid löpning? Tänker på 10-15km.
"Problemet" med pulszoner är ju att du måste veta vad du faktiskt har för maxpuls om du ska kunna använda detta på ett korrekt sätt.

Maxpulsen kan du bara få reda på genom att faktiskt testa (ta ut dig maximalt enligt lite specifika riktlinjer, dvs inte för kort och inte för långt). Att använda 220 - ålder (eller någon annan uträkning) funkar inte för fem öre (ger bara medelvärdet för en hel population).

Ifall man använder sig av en sådan åldersbaserad formel så kan din faktiska maxpuls vara 10-15 slag högre eller lägre jämfört med det uträknade värdet.

Citat:
Methods
A total of 762 sedentary subjects (39% Black, 57% Females) from HERITAGE were included. HRmax was measured during maximal exercise tests using cycle ergometers. Age-based HRmax was predicted using the Fox (220-age) and Tanaka (208 – 0.7 × age) formulas.

Results
The standard error of estimate (SEE) of predicted HRmax was 12.4 and 11.4 bpm for the Fox and Tanaka formulas, respectively, indicating a wide-spread of measured-HRmax values are compared to their age-predicted values. The SEE (shown as Fox/Tanaka) was higher in Blacks (14.4/13.1 bpm) and Males (12.6/11.7 bpm) compared to Whites (11.0/10.2 bpm) and Females (12.3/11.2 bpm) for both formulas. The SEE was higher in subjects above the BMI median (12.8/11.9 bpm) and below the fitness median (13.4/12.4 bpm) when compared to those below the BMI median (12.2/11.0 bpm) and above the fitness median (11.4/10.3) for both formulas.

Conclusion
Our findings show that based on the SEE, the prevailing age-based estimated HRmax equations do not precisely predict an individual’s measured-HRmax.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3935487/


Har du tur kommer din puls vara i närheten av det uträknade värdet och pulszonerna stämmer hyfsat. Har du otur kommer dina pulszoner bli helknasiga. Så se till att göra ett maxpulstest om du ska använda zoner.

Det finns flera mer eller mindre komplicerade varianter på hur man ska lägga upp ett sådant test, men nåt åt detta håll:
Citat:
The Test:

Warm up for 15 minutes on a flat surface. Build up to your usual training pace.

Choose a hill that will take more than two minutes to climb. Run up the hill once, building to as hard a pace as you could theoretically hold for 20 minutes. Return to the base of the hill.
Run up the hill again. Get your heart going at the best effort you could theoretically maintain for 3 kilometers. Observe your highest heart rate on the display. Your HR max is approximately 10 beats higher than the now-noted value.
Run back down the hill. Allow your heart rate to drop 30–40 beats per minute from where it was.
Run up the hill once again at a pace that you can only hold for 1 minute. Try to run halfway up the hill. Observe your highest heart rate. This brings you close to your maximum heart rate. You can use this value as your HRmax to set your training zones.
Make sure you cool-down for a minimum of 10 minutes.
https://support.myprocoach.net/hc/en...te-Field-Test-
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-02, 22:41   #22766
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Nu verkar det som om pendeln har svängt vad gäller stegfrekvens i löpning. Nu kanske man slipper höra goda råd om att man ska försöka förändra löpsteget så man når till de magiska 180 stegen per minut.

https://www.runnersworld.com/trainin...s-for-runners/
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-02, 23:13   #22767
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Jag gick in på Mitsuhiro Ueyamas Strava och gav en follow. Han ska springa tio mil om dagen i 100 dagar. Verkar vara en riktig atlet vad jag har förstått och inte en halvgalen motionär med tio aktiviteter om dagen i 15-tempo. Hittills har han hunnit med tre st och de har gått i 8-tempo. Ska bli kul att se hur länge han pallar!



Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-02, 23:46   #22768
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Lite lustigt att detta ju är exakt samma grej (1000mil på 100dagar) som den där andra snubben du skrev om häromveckan.

EDIT: Han ser ju inte ut att ha loggat en kontinuerlig ström av monsterveckor tidigare. Så frågan är om han inte tagit sig lite vatten över huvudet. Men han kanske inte loggar allt på Strava.

Ska iaf bli intressant att följa.

Senast redigerad av svenbanan den 2019-12-02 klockan 23:55.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-03, 08:57   #22769
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Lite lustigt att detta ju är exakt samma grej (1000mil på 100dagar) som den där andra snubben du skrev om häromveckan.

EDIT: Han ser ju inte ut att ha loggat en kontinuerlig ström av monsterveckor tidigare. Så frågan är om han inte tagit sig lite vatten över huvudet. Men han kanske inte loggar allt på Strava.

Ska iaf bli intressant att följa.
Ja, och nej. Det var givetvis det första jag tänkte på också men i Mistuhiros fall så har jag tolkat det som att han ska göra ett 100K-race varje dag och att han är mer avancerad än den första tjommen. Saleel heter den tjommen och han deltog i en 100 dagar lång distanstävling, att jag skrev att han skulle springa 1000 mil på 100 dagar berodde på att han hade "big dream to run 10000 km in 100 days" i sin bio på Strava. När vi sedan skärskådade honom så snittade han väl 65 km om dagen eller något sådant men han var forfarande med i tävlingen.

Mitsuhiro kanske också är med i samma distanstävling men så som jag tolkade det så är själva grejen just exakt tio mil dagligen och i en aktivitet, alltså ett 100K-lopp. Han har tidigare genomfört ett marathon om dagen i 100 dagar. Anledningen till att jag tolkade honom som mer avancerad var dels tempot på hans första 100K-aktiviteter och dels att han nämnde att han hoppades på ett par podiumplaceringar på de lopp som han ställde upp i.

Det kanske blir samma sak som för Saleel, vi får väl se Jag ska följa och se hur länge han pallar i alla fall. De andra distanssnubbarna diskvalificerar sig själva från att följas av mig p.g.a. att de har tio Strava-aktiviteter om dagen, här hoppas jag på en enda stor.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-03, 09:23   #22770
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Jag har faktiskt funderat på "liknande" utmaningar själv, givetvis inte så långt som Strava-gubbarna och heller inte under så lång tidsperiod som Per Ledin. Blir lätt uttråkad och nu under december så händer det ju verkligen ingenting i tränings-/tävlingsväg. En mil om dagen i en vecka är ju ingen utmaning och således ointressant, det som skulle vara något vore en halvmara om dagen i en vecka. Problemet är ju huruvida det är tillräckligt intressant för att dels väga upp för tidsåtgången och dels för den i mitt fall ganska extrema belastningen. Blir en vecka med nästan 15 mil löpning och sju långpass. För att göra det krävs det ju att man VERKLIGEN vill det, och det ser ni kanske att jag är lite tveksam till

Mellantinget å sin sida, 15 km, känns inte lika "sexigt" som en halvmara. Men själva idén med den här typen av grejer tycker jag har någonting.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)