Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2011-05-11, 22:56   #31
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Datum: 2011-05-11
Tid: 14:10 - 15:15
Plats: LAK

Knäböj

5x40, 5x50, 5x60, 5x67.6
5x72.5, 5x72.5, 5x72.5, 5x72.5, 5x72.5

Gristungt redan i mitten av sett tre till fem. Här var det bara vilja, vila och ryggfällning som fick upp vikterna. Inget att varken skryta eller vara nöjd över. Men jag lever vidare obesegrad i böjen, för nu. Det mest oroande var att min vänsterhand fortfarande gör ont. Under uppvärmningen så var det att hålla i stången som var jobbigast men snart så gjorde alla annat ont.

Bänkpress
5x30, 5x35, 5x40, 5x45
5x50, 5x50, 5x50, 5x50, 5x50

Uppvärmningen gick bra och skuldrorna och bryggan kändes helt ok. Men när vikterna kom upp så började vänsterhanden strejka. Jag vet inte hur mycket det egentligen påverkade men det var inte skönt. Sista setet avslutades på ren vilja och hade en fluga landat på stången så hade jag inte kunnat få tillbaka stången i racket.

Stångrodd
5x35, 5x40, 5x45, 5x50
5x55, 4x55, 4x55, 3x55, 3x55

Det enda positiva jag kan säga om roddarna är att handen inte gjorde ont. Sen så kan jag alltid ta viss glädje från att det sket sig med besked, halvmesyrer är inget för mig. Men ännu är det inte kört jag har två chanser till på mig på vikten.

Kommentarer
Ingen drömstart på träningsveckan. Man hade ju kunnat tycka att den ofrivilliga vilodagen jag tog i måndags skulle göra mig pigg och glad. Men då dagen gick till att redocisa mitt exjobb i rymdteknik så avslutades dagen med badtunna och en del öl. Klart det är kul att få träffa Kirunapolarna men satan vad det slet att bada i tunnan i tre-fyra timmar och sedan avsluta i bastun. När jag vaknade igår så var munnen torr som en öken och rummet varmt som ett krematorium. Nu har jag dessutom fått tillbaka min avsiktsförklaring och övningarna med 92. artilleribatajonen börjar i November. Ytterligare ett skäl att träna, fast kanske främst löpning och marsch. Jag ska börja fundera på om jag skall försöka få ner vikten innan dess. Måste se vad jag står på och vad som vore lämpligt.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-13, 15:18   #32
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Datum: 2011-05-12
Tid: 11:15 - 12:15
Plats: LAK

Knäböj

5x40, 5x50, 5x60, 5x65
5x72.5, 5x72.5, 5x72.5, 5x72.5, 5x72.5

Här blev det lite fel märkte jag under tredje setet. Jag skull egentligen ha höjt till 75 kg. Men i slutändan spelade det igen roll. Vänsterhanden fortsatte att djävlas men det gjorde inte lika ont som i onsdags. Dock så kände jag att lyften var väldigt knöliga och korsryggen gjorde sig påmind, igen. Antingen så är det att jag krummar i botten eftersom jag inte klarar av djupet eller så är det för att jag fäller ryggen eftersom det är för tungt. I vilket fall så anser jag det hela att vara teknik-fail vilket gör att jag tänker ta en de-load och filma mina lyft vid tillfälle. Det är dags att få till tekniken innan jag skadar mig och sabbar alla framsteg jag gjort.

Militärpress
5x20, 5x20, 5x30
5x37.5, 4x37.5, 3x37.5, 3x37.5, 3x37.5

Vilket vann även denna gång. Här handlade det dock helt och håller om bristande styrka. De-load och nya friska tag.

Marklyft
5x40, 5x50, 5x60, 5x70
5x75
Efter knäböjen så var ryggen inte i form för marklyft men med lite ur-norrbottnisk vilja så gick det bra ändå. Det var inte smärta så mycket som en gnagande oro för att det skulle ta illa som var problemet. Styrkan känns bra och det finns mycket mer att ta av när jag slutar slakta ryggen i knäböj. Avslutade i gammal god ordning med barhold tills jag blev less.

Latsdrag
5x40, 5x45, 5x50
5x55, 5x55, 5x55, 3x55, 3x55

Lite bättre än sist men under all kritik. Även här är det de-load som står på schemat.

Kommentarer
Det har inte varit en bra träningsvecka på något sätt. Nu så är det bara i bänkpress och marklyft som jag inte måste göra en de-load. Men jag prioriterar långsiktig utveckling så det får jag leva med. Jag är i alla fall rätt konsekvent och det skiter sig ungefär samtidigt. Fast med tanke på utgångsläget så är jag ändå nöjd med de en och en halv månad som jag tränat Stronglifts. Eftersom jag nu blivit antagen till 92. artilleribataljonens övning under hösten så måste jag dock se till att vikten inte skjuter i höjden och lägga in konditionsträning. Jag får väl köpa mig en badrumsvåg och sluta gissa hur det går. Dessutom så borde Mattisberget vara öppet så jag kan börja springa där.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-14, 13:44   #33
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Datum: 2011-05-14
Tid: 13:20 - 13:50
Plats: Mattisberget

Kommentarer

Inte årets men säsongens första löppass, i Japan så hade vi inte så mycket snö till skillnad från Luleå. Så det var dags att bege sig till den gamla trotjänaren Mattisbergets elljusspår. Jag trodde faktiskt att det skulle vara lite snö kvar och blött i spåret men förhållanden var i det närmaste idealiska. 2600 m spåret avverkades på cirka 15:30 vilket ger att jag gjorde 2000 m på 12 minuters Coopertestet. Det är ett helt ok resultat för att vara ett första pass. Spåret är ganska kuperat på sina ställen så just Coopertestet är inte helt rättvisande. Men det tar jag mig till 2000 km markeringen innan 12 minuter så går det sedan fort att avverka några hundra meter till då det är platt eller nedför fram till målet.

Målbilden är som följer:
Innan första övningstillfället 11/11
Milen: 60 minuter
Cooper: 2600 m

När kendoträningen upphör så ska jag försöka att springa två till tre gånger i veckan. I just det här fallet så är kontinuiteten viktigt. Hellre lite och ofta än sprida, intensiva skurar. Dessutom så börja börja lägga in lite marschträning inför fjällsäsongen som kommer att hjälpa mig under militärövningarna.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-16, 12:35   #34
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Datum: 2011-05-16
Tid: 10:55 - 10:40
Plats: LAK

Knäböj

5x20, 5x30, 5x40, 5x50
5x60, 5x60, 5x60, 5x60, 5x60

De-load enligt plan för att korrigera tekniken. Under helgen så har jag stått bredvid en spegel och studerat min rygg när jag böjer utan vikt. Det krävdes inget geni för att upptäcka att det är den gamla hederliga butt-winken som ställer till det. Efter lite experimenterade så hittade jag ett djup som om jag koncentrerar mig kan nås utan att ryggen krummas. Så på passet idag så var det bot och bättring. Istället för att sätt safety bar som en uppfångning om det skiter sig så satte jag de så att jag hade ett mer konkret mål, hit men inte längre. Då är det ingen risk att jag sjunker ner lite för djup när vikten ökar. Där efter så var det fokus på ryggen och att göra snygga vändningar precis innan stången tog i. På det stora hela så tror jag att det gick bra, ryggen känns inte sämre än den gjorde igår. Däremot så gick det tungt. Dels för att jag inte kunde sjunka till botten där jag så att säga stannar av mig själv men även eftersom lördagens löpträning gör sig påmind.

Bänkpress
5x30, 5x35, 5x40, 5x45
5x52.5, 5x52.5, 5x52.5, 5x52.5, 5x52.5

Vänsterhanden och framför allt handleden spökade lite men inte så till den grad att det påverkade resultaten. Värmningen gick mycket fint men sen blev det tungt på riktigt. De sista 7.5 kg jag lade på kände som det dubbla när jag skulle pressa. Efter första setet så blev jag tvungen att kolla så jag lastat rätt. Just den här gången så var det inte huvudet som var dumt utan musklerna som var svaga. Då var det bara att kolla så safety bars var i rätt läge och pressa för kung och fosterland. Fula sista reps genomgående men inte riktigt maxtunga. Det finns utrymme för en eller två höjningar innan det skiter sig.

Stångrodd
5x30, 5x40, 5x45, 5x50
3x55, 3x55, 2x55, 3x55, 2x55

Eftersom ryggen var lite öm så började jag tveka och då går det som det går. Sen så saknades styrka men det borde ha sett lite bättre ut i alla fall. Det positiva var att obehagen i ryggen gjorde att jag fick fundera lite över hållningen vilket gav vissa resultat. Med en mindre sänkning av vikterna och lite teknikfokus så blir det nog bra tillslut.

Kommentarer
Allt annat än legendariskt pass men jag har i alla fall bänkpressen att glädja mig över. Men det här är ingen sprint utan en maraton, bättre att ta det lugnt och hålla sig hel än att vara dumhård och skada sig. Jag blev förvånad över hur mycket helgens löppass kändes i benen, jag var inte bara stel utan rejält öm också. Men det lär ge sig med tiden. Kendoträningarna är inställda tillsvidare då bokningscentralen har bestämt sig för att ta bort alla våra träningstider utan någon som helst förklaring. Förhoppningsvis så löser det sig under dagen så vi kan träna på som vanligt. Om inte annat så är det inte hela världen då det enda som är kvar av terminen är graderingsträning och gradering. Det innebär att jag inte har något som är akut att träna på eftersom jag bara kommer vara i graderingsjuryn.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-18, 23:03   #35
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Datum: 2011-05-19
Tid: 14:05 - 14:55
Plats: LAK

Knäböj

5x30, 5x40, 5x45, 5x55
5x62.5, 5x62.5, 5x62.5, 5x62.5, 5x62.5

Här började stegringen efter min de-load. Trotts att jag fortfarande var lite öm i ryggen så känner jag tydliga förbättringar. Ryggen känns mer delaktig i brist på ett bättre ord och kraftöverföringen är helt annorlunda. Efteråt så var ryggen om något bättre. Lite problem att hitta rätt djup då jag är ovan så i bland var det lite högt och vid ett tillfälle så tog jag i safety bar:en. Trots alla justeringar så är djupet klart godkänt även i de grundaste böjarna. Jag vet inte om det är rätt tänkt men istället för att tänka på svanken så fokuserade jag på att låta bröstkorgen peka framåt istället för neråt. Det känns då som att hållningen blir bättre överlag samtidigt som svanken bevaras utan att överdrivas i början av lyftet.

Militärpress
5x20, 5x25, 5x25
5x30, 5x30, 5x30, 5x30, 5x30

En liten de-load i enlighet med planen vilket alltid känns lite tråkigt. Vilket otrolig skillnad 7.5 kg kan göra för upplevelsen. Fast se man i relation till den totala vikten så är det en ganska avsevärd sänkning. Lite vingligt i bland och ojämn höjning fast det har nog mer med hastigheten i lyftet att göra.

Marklyft
5x40, 5x50, 5x60, 5x70
5x80

Mitt enda riktiga glädjeämnen just nu. Här är det bara att lyfta verkar det som. Eftersom jag var lite nojig över ryggen så blev det lite mindre fokus på den negativa fasen. Det känns bara bättre och bättre trots att det blir tyngre och tyngre. Greppet visar inga tecken på att svika mig vilket är glädjande. Vore synd om den övning som det går bäst i skulle sabbas av en "liten" detalj. Ja just det, barhold tills jag blev less.

Latsdrag
5x30, 5x35, 5x35
5x40, 5x40, 5x40, 3x40, 3x40

Lätt och kul avslut på passet. Nu ska jag börja smyga upp vikterna igen så kanske jag kommer förbi 55 kg den här gången.

Kommentarer
Det tuffar vidare och ryggen har inte börjat yla så här under kvällen. Jag tror att det jag känner av snarare är en produkt av all tid framför TV och dator. När jag stod ute och grävde i trädgården under gårdagen så var jag bättre i ryggen än innan. Så mer tid borta från dator och Kolozzeum verkar vara den rätta behandlingen. Imorgon väntar whiskyprovning med föreningen vilket är bra för psyket.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-20, 13:07   #36
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Datum: 2011-05-20
Tid: 11:15 - 12:10
Plats: LAK

Knäböj

5x30, 5x40, 5x50, 5x60
5x65, 5x65, 5x65, 5x65, 5x65

Fortsatt lite trevande och oroligt för att ryggen ska börja klaga. Men det går framåt utan ökade ryggproblem. Om något så känns det bättre efter böjarna. Svårt att sätta fingret på vad det är men ryggen känns mer delaktig i lyftet och kraftöverföringen är helt annorlunda.

Bänkpress
5x20, 5x30, 5x40, 5x50
5x55, 5x55, 5x55, 5x55, 5x55

Vänsterhanden var smärtfri men kändes konstig och var märkbart svagare än högern. Smällen jag fick på kendo-NM gör sig påmind. Nu så var det tungt från rep tre i alla set. Det märkts att jag är inne i okänt territorium. Med lite vingel så gick även sista lyfter vägen med en njalts marginal. Jag var helt beredd på att få ta ner den men envishet vinner över gravitation.

Stångrodd
5x20, 5x30, 5x35, 5x40
5x45, 5x45, 5x45, 5x45, 5x45

Då jag kände att både styrkan och tekniken började tryta så blev det en lite de-load och vilken skillnad. Inför första arbetssettet så stod jag och laddade och spände upp ryggen för att sedan märka att den inte var så tungt som jag trott. Men det känns i filérna så här efteråt så nog har ryggen fått sitt.

Kommentarer
Bra pass trots att jag kvällen innan drack whisky och sedan satt och bastade i tre timmar, jag kom hem halv två. Men lite morgonkaffe och motivation rådde bot på tröttheten. Nästa vecka blir intressant då det blir sista passen innan min New York resa och därmed träningsuppehåll.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-22, 20:39   #37
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Datum: 2011-05-22
Tid: 16:00 - 18:30
Plats: Hälsans Hus

Kommentarer

Då var säsongen sista kendopass avslutat, och med stil dessutom. Alla klarade sina graderingar utan problem. Klart det fanns en hel del som kunde göras bättre men tredje och fjärde kyu är bara de första stegen. Keikon som följde var hur kul som helst. Att få träna med Gällivareborna gör att man får en ny och fräsch syn på sin egen kendo. När vi bara tränar inom klubben så blir resultatet förutsägbart, så kallad inavelskendo. Min keiko med Håkan var riktigt kul och åda fick in en hel del snygga träffar. Hans suriage-men överraskade mig totalt och var riktigt fin rent tekniskt.

Sen så fick en av våra nybörjare pröva att träna i rustning för första gången. Som alla nybörjare så var hon ganska försiktig och jag blev tvungen att jaga på lite. Men hennes andra match mot en erfaren tjej så mycket bättre ut. Mycket bättre driv och vilja att anfalla, jag blir så stolt. Hon grät några tårar efter träningen var över och adrenalin-dumpen släppte. Det var en ganska intensiv introduktion till rustningsträning och det är inte alla som klarar omställningen. Vi lockar en hel del nördar (som jag själv) men det är få som faktiskt klarar av sparringen. Det är bara att hoppas att hon blir kvar.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-23, 13:33   #38
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Datum: 2011-05-23
Tid: 11:15 - 12:10
Plats: LAK


Knäböj
5x30, 5x40, 5x50, 5x60
5x67.5, 5x67.5, 5x67.5, 5x67.5, 5x67.5

Uppvärmningen kändes lätt upp till 60 kg då det började ta emot lite. Då jag konstaterat vilket djup jag skall ha så låg fokus på farten. När jag gick hela vägen till botten så kunde jag börja ganska snabbt efter som det i princip var ett hårt stopp i botten läget. Det går av förklarliga själ inte längre. Det första seten var för snabba och det gjorde att jag inte hade tid att hålla ryggen i rätt läge. Det resulterade i lite ömhet. När jag sedan hittade rätt tempo så blev det både skönare och lättare att lyfta. Det gör en stor skillnad när det inte är både tyngdkraft och rörelseenergi som skall övervinnas i bottenläget.

Militärpress
5x20, 5x25, 5x25
5x32.5, 5x32.5, 5x32.5, 5x32.5, 5x32.5

Inga konstigheter egentligen, lättare känsla än förväntat. Lyckades nästan skrapa näsan mot stången under uppvärmningen. Farlig sport det här.

Marklyft
5x50, 5x60, 5x70
5x85

Då jag var lite öm i ryggen efter knäböjen så blev det bara tre uppvärmningset. Men höjningen som skulle göras blev gjord. Inte de bästa marklyften jag gjort varken teknikmässigt eller känslomässigt. det krävs så lite för att jag ska tappa förtroendet för ryggen och då blir det inte samma styrka.

Latsdrag
5x30, 5x35, 5x40
5x45, 5x45, 5x45, 5x45, 5x45

Inga problem ännu och tio kilo kvar till där jag fastnade senast. Under helgen så prövade jag att göra lite chins. Det blev bara ettor men i alla fall närmare tio ettor totalt. Det var nära att bli några tvåor. Det är ett tecken på att jag blivit lite starkare per viktenhet vilket är målet just nu.

Kommentarer
Lite irriterande att jag fick ont under knäböjen. Det blev två steg framåt och ett tillbaka. Men nu vet jag lite mer om var problemet ligger. Fast jag skall inte gnälla jag såg en match med Luleå Eskimos i helgen och deras QB fick en riktigt ful smäll på axeln, förhoppningsvis gick den bara ur led. Lite ironiskt att han hamnade hos ortopeden där han skulle påbörja sin praktik idag. Sista veckan innan jag åker till New York så nu gäller det att ta i och köra hårt. Jag får trots allt över en vecka på mig att läka ryggen och vila. Jag tvivlar på att jag kommer träna när jag är där. Det skulle bara få familjen att tycka att jag är helt efterbliven. Det gäller att inte skrämma släkten så man får träna ifred och slipper frågor om proteinpulvret.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-25, 11:55   #39
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Datum: 2011-05-25
Tid: 12:15 - 13:00
Plats: Mattisberget

Kommentarer

Ryggen mådde bra när jag vaknade men sedan så blev det värre. Jag är lite lur på att problemen är i ungefär lika stor grad beroende på min taskiga böjar i måndags som dålig hållning framför tv och dator och för mjuk säng. Det är inte första gången som ryggen beter sig och förra gången var knäböj inte inblandat. Så istället för styrketräning så blev det ett trivselpass i löpspåret. Med det menar jag humant tempo och ingen tidtagning. Totalt blev den tre komfortabla kilometrar. Det finns mycket mer att ge men jag försöker att smyga igång och sakta trappa upp distanserna innan jag börja tänka på hastigheten. Är inte ryggen bättre på fredag så fortsätter vilan fram till efter New York.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-27, 13:24   #40
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Datum: 2011-05-27
Tid: 11:15 - 12:10
Plats: LAK

Knäböj

5x30, 5x40, 5x50, 5x60
5x70, 5x70, 5x70 5x70, 5x70

Inte utan en viss fruktan genomfördes dagens böjar. Jag var rädd att ryggen skulle börja spöka som på måndag men annat 'än en viss ömhet så gick det bra. Det kändes varken mer eller mindre efter övningen var avklarad. Styrkan kändes däremot över förväntan. Det är bara 2.5 kg från mitt max och det gick inte speciellt tungt. En bra försmak av nästa vecka.

Bänkpress
5x20, 5x40, 5x40, 5x50
5x57.5, 5x57.5, 4x57.5, 3x57.5, 4x57.5

Här var det allt annat än lätt , hade en fluga landat på stången under andra set så hade jag fått lägga ner den på safety bar. Det kändes som att sista lyftet tog en halv minut. Efter det så var det bara att jobba på och försöka att inte tappa självförtroendet. Men jag blev lite feg i tredje set och vågade inte försöka mig på en femma, fyran var nog så tung.

Stångrodd
5x30, 5x40, 5x40
5x47.5, 5x47.5, 5x47.5, 5x47.5, 5x47.5

Ganska seg och viss trötthet i ryggen gjorde att det inte blev något vidare explosivt men allt gick upp. Det får ses som en seger i sig.

Kommentarer
Skönt att ryggen ville vara med, frågan är om jag kommer få mitt straff imorgon istället. Men lite tur så hinner jag träna på måndag i annat fall så bli det en dryg veckas uppehåll medan jag är i New York. På den tiden så borde ryggen vara helt återställd tycker jag. Nu så ska jag ladda upp inför kvällen grillning. En kompis har just kommit hem från Afghanistan vilket måste firas.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-30, 13:09   #41
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Datum: 2011-05-30
Tid: 11:10 - 12:15
Plats: LAK

Knäböj

5x30, 5x40, 5x50, 5x60
5x72.5, 5x72.5, 5x72.5, 5x72.5, 5x72.5

Dagens böjar var ett formbesked av rang. 72.5 kg är tangerat personbästa. För bara någon vecka sedan så klarade jag 72.5 men med så mycket våld och tappad teknik att jag inte vågade fortsätta uppåt. Nu så var det bekväma lyft som inte påverkade ryggen negativt. När jag var klar kändes ryggen bättre än innan. Förra gången så var det precis på gränsen och nu kändes vikten mycket lättare än sist. Det här inger gott mod för nästa pass.

Militärpress
5x20, 5x20, 5x25, 5x30
5x35, 5x35, 5x35, 5x35, 5x35

Inte mycket att säga, långsamma men kontrollerade lyft. Lagomt tungt helt enkelt.

Marklyft
5x50, 5x60, 5x70, 5x80
5x90

Marklyften bara fortsätter att öka. Varje gång så känns det som att mitt max ligger fem kilo bort men varje gång så flyttar jag mitt max. Det är väl det som är hela tanken med programmet så något kanske jag gör rätt. Lite obehag med ryggen fast mest psykologiskt. Att det känns är naturligt men ingen smärta efteråt så allt verkar lugnt.

Latsdrag
5x30, 5x35, 5x40, 5x45
5x50, 5x50, 5x50, 5x50, 5x50

Inget att anmärka på, bara att harva vidare.

Kommentarer
Väldigt bra och kul pass. Allt har fungerat som det ska och jag börjar närma mig vikterna jag hade innan de-load. Fast den här gången så känns de mycket lättare. Nu väntar en dryg vecka i New York. Det lär väl bli en hel del mat och endast träning i form av promenader. Så det känn skönt att ha gjort ett bra pass som avslutning. Efter det så är nog ryggen helt återställd och jag kan ta mig an träning med samma frenesi som innan.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-09, 14:42   #42
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Datum: 2011-05-16
Tid: 10:55 - 10:40
Plats: LAK

Knäböj

5x30, 5x40, 5x50, 5x65
5x75, 5x75, 5x75, 5x75, 5x75

Nytt personbästa trotts mitt uppehåll känns som ett bra tecken. Det var tungt och inte så vackert. Jag märkte redan under uppvärmningen att en hel natt i en flygstol inte hade förbättrat rörligheten. Efter ganska trevande uppvärmningsset så började jag hitta tillbaka till kraften. I tredje settet så hade jag kanske lite väl mycket bottentryck och min shorts sprack, först lite i baken och sedan hela vägen från botten till midjan. Mycket målbildsmässigt med andra ord, the power of the böjröv un-pantsed. Det lovar gott inför de följande passen.

Bänkpress
5x30, 5x40, 5x45, 5x50
5x57.5, 5x57.5, 5x57.5, 4x57.5, 3x57.5

Här kändes jag ganska pigg med tanke på omständigheterna. Två fler reps än förra försöket till största delen eftersom jag vågade ta ut mig mer. Den här gången visste jag bättre var min gräns för fail låg och häll mig under den med minsta möjliga marginal.

Stångrodd
Utgick eftersom det var för mycket folk som var i vägen, jag hade inte tid att vänta helt enkelt. Dessutom så kan det vara bra att inte provocera kroppen för mycket efter att ha "vilat" en vecka.

Kommentarer
Veckan i New York involverad ingen som helst forma av styrketräning men åtskilliga mil under den gassande solen. Eller lite styrketräning blev det, jag gjorde några chinups medan familjen var inne på en bank. Men bristen på träning kompenserade jag med skyhögt kött-, öl och kaloriintag. Till skillnad från våra mer framstående optinojjare så hade jag inte med mig proteinpulver i väska. Amerikansk, totalt humorlös säkerhetskontroll och god tillgång på kött gjorde att det helt enkelt inte kändes värt. Dessutom så vill jag hålla mig väl med den något skeptiska familjen.

Slutresultatet blev en hel massa museer, många långa promenader, två mediokra jazzkonserter (fan vad bortskämd man är med bra jazz) och att hela min resekassa brändes på att köpa skivor på Generation Records i Greenwich Village. När metal- och punkvinyler av HiFi-kvallitet finns så är det bara att slå till. Amon Amarths nya Surtur Rising som picture disk blev kronan på verket. Dessutom så fick jag en jobbintervju på Stockholms Universitet.

Nu börja den så kallade vardagen igen. I alla fall så mycket vardag som en mestadels arbetslös sommar kan vara, bara att köra och grilla hårt.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-10, 13:14   #43
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Datum: 2011-06-10
Tid: 11:10 - 12:30
Plats: LAK

Knäböj

5x40, 5x50, 5x60, 5x70
5x77.5, 5x77.5, 5x77.5, 5x77.5, 5x77.5

Eftersom mina shorts sprack så blev det att träna i byxor. Det kändes ovanligt och stramade på fel ställen, därför blev lyften lite aviga. Det känns som att den största begränsningen är de mentala. Vikten kändes nästan övermäktig men med lite norrbottnisk tjurighet så var det bara att stånka upp stången.

Militärpress
5x20, 5x25, 5x25, 5x30
5x35, 5x35, 5x35, 5x35, 5x35

Här blev det en repris av förra veckans vikter. Föga förvånade så gick det bra, men jag fick anstränga mig mer än jag borde.

Marklyft
5x50, 5x60, 5x70, 5x80
5x95

Greppet hänger med, ryggen lika så men det känns rent allmänt tungt. Jag kommer ta hundra kilo om inte annat på ren vilja

Latsdrag
5x40
5x55, 5x55, 5x55, 5x55, 5x55

Först när jag var klar insåg jag att det var ett personbästa. Det hade jag inte trott när jag gjorde lyften. Det var inte i närheten av lika tungt som sist. Dessutom så har jag lyckats slänga in några helt OK chinups så det går åt rätt håll.

Kommentarer
Det fanns inget som antydde att det skulle vara ett bra träningspass idag. Då min jetlag inte är återställd så fick jag bara sova fyra-fem timmar med orolig, svettig sömn. Sen så spiller jag ut mitt kaffe och får inte min helt nödvändiga koffeindos. Det mest positiva är väl att jag inte fick kaffet i knät eller över datorn. Sen så är bussfärden som att sitta i en krematoriumugn. Då shortsen är trasiga måste jag träna i byxor när temperaturen ner i grottan närmar sig kokpunkten och luftcirkulation en närmar sig noll. För att toppa det hela så är jag inte i toppform efter resan och ganska öm från träningspasset i onsdags. Sammanfattningsvis så lär nog nästa veckan bjuda på en del intressanta och bra pass.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-12, 16:10   #44
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Datum: 2011-06-12
Tid: 16:00 - 16:30
Plats: Mattisberget

Kommentarer

Planen var egentligen att ta ett löppass under gårdagen men då det helt enkelt var för varmt så sket jag i det. Syftet är trots allt först och främst att träna konditionen och i andra hand pannbenet. Det blev total tre kilometer i ett ganska komfortabelt tempo. Flåset var inte det stora problemet utan att benen kände som stockar, det fanns inget driv att tala om. Till nästa gång så ska jag försöka att smyga upp distansen till 3.6 km vilket är cirka ett och ett halvt varv. Enda problemet är att det halva varvet inkluderar de två värsta backarna på spåret. Målet är att innan 11/11 komma upp i en mil på acceptabel tid. Det känns inte orimligt men inte helt lätt heller. Det börjar bli läge att köpa nya löpskor (och typ alla andra skor också) då de i det närmaste är "slicks". Jag gjorde ett försök i New York men personalen var så värdelös att jag gav upp.

Får se om jag lägger om träning en nästa vecka då gymmet bara är öppet måndag till torsdag. Att träna två dagar i rad kan bli lite tungt för benen. Ett alternativ är att i knäböj bara köra en steg upp till förra arbetsvikten och sedan blåsa på som vanligt. Då håller man sig mjuk och fin utan att misshandla benen till den grad att jag inte kan springa efter.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-13, 14:06   #45
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Datum: 2011-06-13
Tid: 11:00 - 12:00
Plats: LAK

Knäböj

5x40, 5x50, 5x60, 5x70
5x80, 5x80, 5x80, 5x80, 5x80

Plötsligt händer det. Efter en hel del besvär med ryggen i just knäböj så verkar jag ha hittat rätt. Under de första två arbetssetten så var ryggen solid som en stålbalk. Det krävdes inget jobb för att den skulle vara i rätt läge, allt gick så naturligt. Det var en ack så lite förändring i hållningen som gjorde hela skillnaden, lite smalare fotställning, lite mindre svank och lite mer framåtlutad. Efter det så började vikterna bli tunga och formen svek lite. Men det var inte alls som tidigare utan jag tappade den supersolida känslan men fick aldrig obehag. Knäna kräver lite mer jobb då de ville vika sig inåt då det gick som tyngst.

Bänkpress
5x30, 5x40, 5x45, 5x50
5x57.5, 5x57.5, 5x57.5, 5x57.5, 5x57.5

Sista försöket på 57.5 och jag hade gett mig den på att vikterna skulle upp. Då onsdagens bänkar gick rätt bra trots jetlag och allmän slakhet så gick jag in med gott mod. Explosiviteten och styrkan var genomgående sämre än i onsdags men repståligheten satt där den skulle. Naturlig vis blev det tyngre och tyngre men inte alls lika markant som senast. Att jag inte ville vika mig och få sänka var säkert en bidragande orsak så pannbenet kunde kopplas in. Jag laborerade lite med hur jag gjorde min setup och resultatet kändes i alla fall mycket bra, framför allt kändes axlarna mycket stabila.

Stångrodd
5x30, 5x35, 5x40
5x50, 5x50, 5x50, 5x50, 5x50

Segt, ovant och väldigt ospektakulärt. Jag kom, jag gnällde lite, jag lyfte.

Kommentarer
Kul att mina känningar från förra veckan besannades, det fanns mer att få ut ur kroppen. Lite vila, grillat och mer humana temperaturer var allt som krävdes. Nu har jag så smått börjat tänka på det med att fixa till formen lite. Jag har i princip ätit efter behag i en och en halv månad vilket börjar märkas på fel ställen. Efter träningpasset var jag och letade efter en badrumsvåg då det saknas här hemma så jag kan börja hålla koll på vikten. Clas Ohlsson hade en till man kunde pröva men efter att ha konstaterat att den visade minst 5 kilo mindre än vad som var realistiskt och dessutom diffade 10 kilo beroende på var den stod och hur jag stod så fick det vara. Först och främst gäller det att se hur den utvecklas och sedan efter det antingen hålla kaloribalans eller ett litet underskott. Det är inte en sen beach 2011 insats utan för mina militära aktivteter samt en tidig start på beach 2013. Det blir bara skit när man stressar.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)