Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-02, 15:07   #31
BrunoC
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 80
Om man som pensionär är singel eller änka/änkling och inte längre har något jobb att gå till så blir det nog rätt ensamt för många även om man får lite besök då och då från barn och släktingar.

Har du varit i Frankrike, Italien osv. så lär du ju sett att det finns äldre överallt som lirar boule eller schack och vad som helst över ett par koppar kaffe. De verkar inte klaga på något socialt liv där.
Så kan väl helt enkelt testa att få ut honom på något socialt för andra pensionärer?
BrunoC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-02, 19:26   #32
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Min farsa blir mer och mer svårhanterlig med åldern. För några år sedan fick han en slags knäpp/nervöst sammanbrott och skulle skilja sig, flytta till sommarstugan i Värmland, komma bort från stan. Anledningen till skilsmässan var helt enkelt att fd svärmor satte ner foten och sa nej till hans väldigt spontana infall för stora livsförändringar. Men istället för att lyssna på henne skilde han sig. Jag tar sommarstugan, du får lägenheten struntsamma (skillnaden i värde är struntsamma sa han).

Väl i Värmland lugnade han inte ner sig utan kom på att det nog inte var så kul att komma bort från allt. Så sålde han stugan, inte till högsta bud, utan till ett ungt par som "förtjänade" den för flera hundra tusen mindre. Han gillade helt enkelt inte de som bjöd mest av någon helt annan anledning.

Nu var han bostadslös eftersom "det ordnar sig". Men det ordnade sig inte, man får inte lght i GBG på ett par dagar som svensk. Så då fick han istället bo växelvis hos mig och brorsan. Mest hos brorsan pga. utrymme (Han har hus, jag har lght). Farsan kräver konstant att bli underhållen, han vill vara med, se på serier, promenera, diskutera och får tydligt ångest om han är sysslolös. Så det är konstant "passning" som krävs.

Super gör han med. Ger man honom inte alkohol så smyger han upp på natten och stjäl alkohol. Han dricker som han är helt bottenlös. En natt hade han stulit en hel liter Ouzo och dragit i sig. Jag dricker väldigt sällan, min fru med men vi hade ändå en del alkohol. Det är kul att ha vin, sprit osv. i förråd för att ja...ha hemma men det är tomt. Helt tomt. Jag har inte en droppe alkohol kvar. Samma för brorsan som gillar whisky, han hade ett förråd med ganska dyra sorter (Jag kan inte det där) men hans hem är också helt torrlagt. Låser man in det, så lirkar han upp det på något vänster för han är rätt händig. Gömmer man det hittar han det.

Så det är alkoholfritt hem som gäller tv.

Nu har äntligen fått egen lght som han flyttat till sedan några månader tillbaks. Han är glad för det säger han. Men han ringer och vill ses, jag får sån jäkla ångest för att jag inte pallar särskilt ofta. Vi har andra problem i livet än honom. Jag har en del rätt svåra personliga saker, brorsan har helt absurda personliga problem (Värre än värsta grejerna du kan tänka dig) och är helt knäckt. Verkligen helt knäckt. Så farsan på det. Men det är ju ändå farsan. Farsan som drar från ett håll, fru som inte är särskilt glad på mig, jobb och sköta, är själv far.

Så nu skulle det här handla om åldrande föräldrar. Det är bara en del av det. Mitt liv är inte särskilt roligt fn. Alla drar mig, från alla håll. Vill att jag gör det, det, detta och det. Samtidigt har brorsan ännu värre problem som jag skall ta hänsyn till. Jag får inte ens gnälla för att den och den och den då, de har det ju värre. Jag måste ta hänsyn till alla andra. Jag lyckas inte med något av det som krävs av mig och gör alla, precis alla, besvikna istället. Ha, nu gnäller jag. Deal with it
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-02, 19:59   #33
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Tack för svar, givetvis har vi försökt prata med honom men det kommer alltid tillbaka till att han känner att han är ensam och att ingen bryr sig, aldrig hör av sig o.s.v. det känns liksom inte som ett problem som går att reda ut utan mera att han har den inställningen bara.

Han är helt frisk vad jag vet och har inga problem i övrigt, jag tror som sagt bara att det är "åldern".
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-02, 20:03   #34
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Hemskt att bli gammal. Mest vänta på att dö. Kan inte vara lätt att leva med den ångesten.

Känner själv hur ångesten ökar lite för varje år. Synd att man inte visste hur bra man hade det då och hur dåligt det skulle bli.

Snart är vi alla döda hur som helst. Gäller bara att göra det bästa av det. Minimera lidandet.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-02, 20:20   #35
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Hemskt att bli gammal. Mest vänta på att dö. Kan inte vara lätt att leva med den ångesten.

Känner själv hur ångesten ökar lite för varje år. Synd att man inte visste hur bra man hade det då och hur dåligt det skulle bli.

Snart är vi alla döda hur som helst. Gäller bara att göra det bästa av det. Minimera lidandet.
Kanske borde prata med någon.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-02, 20:21   #36
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Hemskt att bli gammal. Mest vänta på att dö. Kan inte vara lätt att leva med den ångesten.

Känner själv hur ångesten ökar lite för varje år. Synd att man inte visste hur bra man hade det då och hur dåligt det skulle bli.

Snart är vi alla döda hur som helst. Gäller bara att göra det bästa av det. Minimera lidandet.
Kommer nog vara lite annorlunda för oss när vi blir så pass gamla, VR, AI och allting som kommer finnas då, du kommer väl kunna koppla in din hjärna på något sätt likt Matrix och kunna leva dina dagar som du vill.


Senast redigerad av skyffelmördarn den 2020-08-02 klockan 20:23.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 09:17   #37
Detflygandehuset
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2020
Ort: Linköping
Inlägg: 9
Hur man hanterar det beror väl lite på vad det handlar om. Vissa saker tycker jag att man kan acceptera medan andra grejer är oacceptabla.

En del säger något i stil med "tänk på att de snart kan vara döda". Men är det verkligen ett hållbart försvar? Det går liksom att applicera på alla. Visst, risken för att en äldre person ska dö är så klart större från många perspektiv, men vem som helst kan plötsligt avlida. Barn, partner, vänner, en själv.

Jag kan acceptera att äldre släktingar klagar på att de tycker att jag ser ovårdad ut så fort jag har lite skägg eller längre hår, samt att det ibland haglar uttalanden som inte är acceptabla idag. Det är irriterande, men inte något värt att tjafsa om.

Dock har jag andra släktingar som jag 1) handlat till och åkt ärenden åt 6 av 7 dagar sedan i mars, samt fikat hos dem på deras veranda varje dag i ca 45 minuter sedan i april. Trots det så gnälls det. "Vad bråttom du har!" Osv.

Sedan bad jag dem att göra en mer omfattande handlingslista då jag tycker att det känns onödigt att åka och handla varje dag åt dem. Då jäklar började det gnällas. "Om det är så jobbigt att handla åt oss så gör vi det själva!!"
__________________
Större än en fågel, mindre än en jumbo jet. Helt enkelt, det flygande huset.
Detflygandehuset är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 10:51   #38
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Kanske är OT men ett intressant fenomen tycker jag är att jag verkar anse att mina föräldrar är "yngre" än vad de själva ansåg om sina föräldrar då deras föräldrar var i samma ålder. Mina föräldrar är i sena femtioårsåldern, visst börjar de bli gamla men så gamla tycker jag inte att de är. Samtidigt så säger alltid farsan att han tyckte att hans föräldrar var "uråldriga" då de fyllde 50 osv.

Någon som känner igen sig? Kanske är för att deras föräldrar var biologiskt "äldre" i samma ålder?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 10:53   #39
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Kanske är OT men ett intressant fenomen tycker jag är att jag verkar anse att mina föräldrar är "yngre" än vad de själva ansåg om sina föräldrar då deras föräldrar var i samma ålder. Mina föräldrar är i sena femtioårsåldern, visst börjar de bli gamla men så gamla tycker jag inte att de är. Samtidigt så säger alltid farsan att han tyckte att hans föräldrar var "uråldriga" då de fyllde 50 osv.

Någon som känner igen sig? Kanske är för att deras föräldrar var biologiskt "äldre" i samma ålder?
50 är det nya 30.

Mina päron är 50/51 och farsan springer iron man, morsan halvmara. Jag ligger efter och är 28. 28 är det nya 65. Jag tränar mindre än mina föräldrar.

Rip.

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 10:55   #40
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
50 är det nya 30.

Mina päron är 50/51 och farsan springer iron man, morsan halvmara. Jag ligger efter och är 28. 28 är det nya 65. Jag tränar mindre än mina föräldrar.

Rip.

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET
Starkt av dina päron. Mina föräldrar kör mest vardagsmotion, men jag har nu efter många års tjatande äntligen fått dem att ge styrketräning en chans. Hoppas att det ska få dem att åldras saktare
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 10:57   #41
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Jag har inget utrymme för jobbiga släktingar eller föräldrar. Struntar i om man är familj eller inte.

Min pappa dricker massor och är ett stort ego, han pratar alltid om sig själv och bryr sig inte om andras bekymmer. Han vill bara umgås med mig och inte sina barnbarn. Lever bara för stunden och slösar pengar, han liksom min farfar (som var likadan) har båda varit miljonärer och kunnat gå i pension vid 40 om de varit lite ansvarsfulla. Brukar låna pengar av mig istället nuförtiden...
Och det blir värre med åren allting. Jag känner ingen som helst förpliktelse att umgås med honom mer än nödvändigt så vi ses max 1 gång per år. Däremot så kan vi prata i telefon en gång i veckan eller varannan i en timme ungefär. Det funkar bättre att höra hans ältande när jag är ute och promenerar eller nåt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?

Senast redigerad av shut teh face den 2020-08-12 klockan 10:58.
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)