Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-02-26, 16:22   #23326
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Jäklar, det där hade jag garanterat gått sönder av.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-26, 16:28   #23327
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Jäklar, det där hade jag garanterat gått sönder av.
Kanske låter mycket men jag har under tre års tid gradvis stegrat volymen och under 2020 års första sex veckor kört ~sjumilsveckor för att fr.o.m. förra veckan stegra till åtta mil. Så mängden ska inte vara några konstigheter. Faktum är att jag under sjumilsveckorna har känt mig oförskämt fräsch bortsett att det under den senaste tiden inte har gått att springa fredagströskel.

Men jag kan ha diskuterat fram lösningen med mig själv i inlägget innan Det kanske är så enkelt att jag får testa något mer flåsigt, typ 10x400 m, på fredagen om jag gör något som sliter på benen på tisdagen. Det börjar liksom bli lite döfött att jag sätter av i tröskelfart på fredagen och får avbryta fem-tio min in i passet p.g.a. att benen inte har någon power...
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-26, 16:30   #23328
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Söndag: vila
Måndag: vila
Tisdag: 15 km(hårt, intervaller)
Onsdag: 15 km
Torsdag: 10 km
Fredag: 10 km(hårt, tröskel)
Lördag: 30 km

Ovan är mitt ungefärliga schema en vanlig vecka. Under början av året var tisdagsintervallerna 10x400 m eller 4x1000 m och då fungerade det bra med tröskel på fredagen. Därefter har tisdagen de senaste veckorna istället varit i tur och ordning 5K-maxning, 5K-maxning, längre intervaller och längre intervaller. Då har det inte funkat med tröskel på fredagen, benen har varit stumma.

Jag vill ju tro att man ska kunna köra t.ex. 2x1600 m + 2x800 m + 2x400 m(exempel på längre intervaller) på tisdagen och sedan vara fräsch nog på fredagen för ett tröskelpass. Jag förstår dock att en 5K-maxning kan sitta i ett tag.

Om jag vill underlätta återhämtningen för benen från tisdagens insats men ändå få ihop mina 25 km under onsdagen och torsdagen, hur hade ni gjort då? Byta ut 15 km till 7+8? Byta ut 10 och 15 km till 8 och 8+8? Jogga 8 km måndag, 8 km på onsdag och 8 km på torsdag? Har gillat att ha två återhämtningsdagar men å andra sidan sliter ju 8 km jogg typ nada.
Många träningsprogram har ju en "easy run" för att påskynda återhämtning. Alltså typ löka runt i 6:30-tempo eller nåt. Kan ju vara värt att testa att ha på onsdagen eller torsdagen istället för dina 10-15k-pass som jag gissar ändå går i ok tempo.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-26, 16:33   #23329
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Många träningsprogram har ju en "easy run" för att påskynda återhämtning. Alltså typ löka runt i 6:30-tempo eller nåt. Kan ju vara värt att testa att ha på onsdagen eller torsdagen istället för dina 10-15k-pass som jag gissar ändå går i ok tempo.
Det ska jag testa. Nu sprang jag milpasset förra veckan i "ok tempo"(5 min/km) men tanken överlag är att både 15 och 10K är rena joggpass. Det brukar innebära ~5:30 min/km. Kan ju testa att verkligen anstränga mig för att springa långsamt så att det blir i över 6-tempo.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-26, 20:42   #23330
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Kanske låter mycket men jag har under tre års tid gradvis stegrat volymen och under 2020 års första sex veckor kört ~sjumilsveckor för att fr.o.m. förra veckan stegra till åtta mil. Så mängden ska inte vara några konstigheter. Faktum är att jag under sjumilsveckorna har känt mig oförskämt fräsch bortsett att det under den senaste tiden inte har gått att springa fredagströskel.

Men jag kan ha diskuterat fram lösningen med mig själv i inlägget innan Det kanske är så enkelt att jag får testa något mer flåsigt, typ 10x400 m, på fredagen om jag gör något som sliter på benen på tisdagen. Det börjar liksom bli lite döfött att jag sätter av i tröskelfart på fredagen och får avbryta fem-tio min in i passet p.g.a. att benen inte har någon power...
Bara så jag inte missat något. Det är ett 10km-lopp du har i fokus nu? Hur långt fram i tiden?

Tänker att om du precis ökat till 8mil/veckan så kanske du ska låta kroppen landa i det någon månad innan du börjar pressa tröskel på fredagar igen?
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-26, 23:41   #23331
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Bara så jag inte missat något. Det är ett 10km-lopp du har i fokus nu? Hur långt fram i tiden?



Tänker att om du precis ökat till 8mil/veckan så kanske du ska låta kroppen landa i det någon månad innan du börjar pressa tröskel på fredagar igen?
Milloppet är om en dryg månad och är väl delvis i fokus, jag har också fokus på volymen p.g.a. Ultravasan.

Jag ska se hur det känns på på fredag, sprang jättelugnt idag och planerar att göra detsamma imorgon. Har förvisso ökat till 80 km men det är inte tal om någon stor ökning och problemet med sega fredagsben fanns redan innan ökningen.

Men det gick som sagt upp ett ljus något inlägg bakåt i tråden, finns samband mellan lyckade och olyckade fredagströsklar beroende på exakt vad jag gjorde på tisdagen. Får se på fredag!

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-27, 00:10   #23332
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag vill ju tro att man ska kunna köra t.ex. 2x1600 m + 2x800 m + 2x400 m(exempel på längre intervaller) på tisdagen och sedan vara fräsch nog på fredagen för ett tröskelpass. Jag förstår dock att en 5K-maxning kan sitta i ett tag.


Vad håller du för tempo på de där intervallerna, och hur mycket vila har du? Är det ett tempo du hoppas kunna ha som 10k-tempo på nån tävling framöver eller är det ditt nuvarande 5k-tempo eller vad är det egentligen för typ av pass? Ifall passet syftar till VO2max kan du ju dessutom ett av problemen vara att du inte har tillräckligt lång setvila för att du ska orka. Ifall det syftar mer till tröskelträning tyder det kanske snarare på ett för högt tempo om du inte klarar att hålla farten sista intervallerna.

Ifall själva intervallpasset i sig inte var nåt problem, men att du är seg i benen under de efterföljande dagarna, och särskilt på tröskelpasset så kanske du kan modifiera hur veckan ser ut på nåt sätt. Kanske plocka bort 4-5 kilometer från passet dagen innan tröskelpasset, och istället köra dessa kilometrar dagen innan intervallerna som ett kort och lugnt distanspass. Då kanske du kan återhämta dig bättre till tröskelpasset. Kör du förresten 10k i tröskeltempo, eller är hela passet 10k och 5-6k i tröskeltempo? Om du kör 10k i tröskeltempo så låter det riktigt jobbigt, om du inte helt plötsligt är god för milen på under 35min.

Nu har jag inte lusläst alla de senaste sidorna i tråden, men tror nån redan var inne på att totala volymen i kombination med snittempo är nåt som kan göra att återhämtningen tar längre tid än du hoppas på. Det är ju typ därför rekommendationen brukar vara att inte höja både tempo och volym samtidigt under den typen av period då man både vill pusha tempo och mängd samtidigt.

Men du ligger väl förmodligen på gränsen till vad din kropp klarar av att hantera nu. Jag skulle rekommendera att du bestämmer dig för vad som är högsta prio just nu och vad de närmaste veckorna har för syfte egentligen.

Ifall prio är att stegra volymen kanske du bör köra intervallerna lite lugnare.

Ifall prio är att boosta syreupptaget så kan du kanske ta det piano på tröskelpassen (och kanske hålla igen en aning på mängden).

Ifall prio är tröskel så kan du kanske hålla igen på tempo under intervallerna eller hålla igen på totala volymen och/eller snittempot. Annars funkar tröskel rätt bra ihop med hyfsat hög volym enligt min erfarenhet. Men det blir lurigt om man också vill ha med ännu mer fart och fläkt i form av snabbare intervaller. Men just för tröskel så behöver inte tempot vara vrålhårt eller hållas så länge att man vil kräkas. Ofta klarar man sig på lite lägre tempo än man tror.

Sen kan ju alla dessa ekvationer bli tiltade då man också bröjar vilja fokusera på specifika tävlingstempon som man tycker man borde kunna hålla. Det viktigaste att tänka på map detta tror jag är att man måste inse att det som är ett potentiellt tävlingstempo på tex 10k kanske inte alls är något man kan klara att hålla ens i några få km utan att verkligen plåga sig under tuffa träningsveckor med en massa volym i benen. Så potentiella tävlingstempon är vanskliga att blanda in tycker jag.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-27, 06:49   #23333
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Milloppet är om en dryg månad och är väl delvis i fokus, jag har också fokus på volymen p.g.a. Ultravasan.

Jag ska se hur det känns på på fredag, sprang jättelugnt idag och planerar att göra detsamma imorgon. Har förvisso ökat till 80 km men det är inte tal om någon stor ökning och problemet med sega fredagsben fanns redan innan ökningen.

Men det gick som sagt upp ett ljus något inlägg bakåt i tråden, finns samband mellan lyckade och olyckade fredagströsklar beroende på exakt vad jag gjorde på tisdagen. Får se på fredag!

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Med ca 4v kvar till ett millopp jag satsat på så skulle jag antingen valt att vara köra på volymen, i syfte att öka den aeroba kapaciteten. Eller dra ner volymen, köra hårt på vo2max+tröskel i 3 v och sen släppa på sista veckan somnformtoppning.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-27, 09:57   #23334
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ifall du har tänkt dricka vid vätskestationerna (vilket väl brukar vara sladdriga platsglas med 2dl vätska) så kommer du antingen behöva stanna då du dricker eller så kommer du få i dig c:a 10% av innehållet och resten av vätskan kommer hamna i ögon, näsa, öron, hår, mobiltelefon. Eventuellt kan det gå att träna sig till en bättre teknik, men om de kör med samma gamla värdelösa plastglas som har använts sedan tidernas begynnelse så är det svårt att dricka i farten. För det första klämmer man åt alldeles för hårt med handen och spiller ut hälften direkt eftersom man har noll motorik då man springer. För det andra så är allt skumpande som överskrider prommenad ohanterbart.

Jag skulle rekomendera att du ger dig själv tillstånd att gå vid vätskestationerna. Å andra sidan är det ju också möjligt att springa två timmar utan att dricka, i alla fall om det är någorlunda svalt ute. Så du kan ju också välja den approachen om du vill.
Har inte ens tänkt på vätskan faktiskt, har alltid sprungit på helt fastande mage på morgonen, även utan att dricka innan, för jag har en så kass kista att minsta intag kan leda till en skogsskitning.
Testade lägga in en vätskekontroll i lördags och gjorde 15km med en kall redbull efter 10km.
Jag behöver träna på drickandet, och jag lärde mig att kolsyra + anfådd + löpsteg = hostning, andnöd och spill
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-27, 10:05   #23335
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Text
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Med ca 4v kvar till ett millopp jag satsat på så skulle jag antingen valt att vara köra på volymen, i syfte att öka den aeroba kapaciteten. Eller dra ner volymen, köra hårt på vo2max+tröskel i 3 v och sen släppa på sista veckan somnformtoppning.
Passen är ungefärliga totalvolymer den dagen, inte längden på tröskel- eller intervallpass. Vad jag gör på intervallerna varierar, vi har testat allt möjligt som verkar någorlunda vettigt inför ett millopp

Men som jag tror att jag skrev: det är generöst att kalla det jag gör för en milsatsning. Hade jag på riktigt satsat på loppet hade jag gjort mycket annorlunda. Nu hägrar Ultravasan i augusti och det är årets största mål med en milsvidd(höhö) marginal. Nästa vecka ska jag t.ex. köra högst moderat volym i veckan för att på lördagen testa att springa sex mil. Det tror jag inte ingår i många milsatsningar

Däremot vill jag göra det absolut bästa på milloppet utifrån mina förutsättningar. Man kan se det som att miltiden blir vad den blir med hänsyn till ultraträningen. Veckan innan loppet kör jag lite snällare volym och veckan för loppet så kör jag knappt någon volym alls för att vara fräsch till starten.

Så min fråga från början var egentligen hur jag kan ha samma volym men optimera chanserna för att kunna prestera på två snabba pass varje vecka. Det var inte hur jag korrigerar volymen för att optimera milloppet.

Jag har fått en del bra svar och insett lite saker själv så det vill jag testa först innan jag dömer ut möjligheterna för snabb träning i kombo med 80 km/vecka. Jag har också insett att det inte är konstigt att jag har varit seg i benen på fredagen de senaste tre veckorna. Har gjort saker som gör detta fullt förståeligt som jag inte gjorde de veckorna som två snabba pass fungerade.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-27, 10:07   #23336
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Har inte ens tänkt på vätskan faktiskt, har alltid sprungit på helt fastande mage på morgonen, även utan att dricka innan, för jag har en så kass kista att minsta intag kan leda till en skogsskitning.
Testade lägga in en vätskekontroll i lördags och gjorde 15km med en kall redbull efter 10km.
Jag behöver träna på drickandet, och jag lärde mig att kolsyra + anfådd + löpsteg = hostning, andnöd och spill
Du gör standardproceduren inför dina pass antar jag? D.v.s. skita två gånger De gånger jag bara har lyckats med ett besök så känns det som att det är 50/50 huruvida jag kommer att tvingas skita i skogen. Har gjort det fler gånger än vad jag kan räkna till och har alltid med mig toapapper i min löpväst
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-27, 13:12   #23337
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Jag orkade inte vänta tills imorgon. Lååångsam miljogg igår i 6:30-tempo. Idag, istället för tröskel, så fick det bli flås-fokus istället. 8x400 m gick hur bra som helst! När vi kör 10x400 m brukar vi försöka snitta 3:40-3:45-tempo, idag snittade jag 3:27-tempo. Så jag tror att jag har knäckt koden för hur jag ska göra Tack för hjälpen!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-27, 18:01   #23338
Dax
Registered User
 
Daxs avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Sydväst
Inlägg: 43
Hej!
Har satt upp som mål att fixa 5k på under 20minuter iår. Tränar lite rugby och BJJ så får en del kondis av det, så utöver det och gymmet har jag bara en dag i veckan att springa på. Hur hade ni lagt upp det passet? Ska sägas jag sprungit på ca 19:55 för 3 år sedan utan någon större ansträngning eller utan tränignsupplägg. Sprang i somras en gång och gjorde då det på strax under 25.
Dax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-27, 19:43   #23339
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av Dax Visa inlägg
Hej!
Har satt upp som mål att fixa 5k på under 20minuter iår. Tränar lite rugby och BJJ så får en del kondis av det, så utöver det och gymmet har jag bara en dag i veckan att springa på. Hur hade ni lagt upp det passet? Ska sägas jag sprungit på ca 19:55 för 3 år sedan utan någon större ansträngning eller utan tränignsupplägg. Sprang i somras en gång och gjorde då det på strax under 25.
Hur mycket är 'lite rugby och bjj'?

För lite information för att kunna ge.dig ett riktigt vettigt svar. Men steg 1 är att se vad du springer 5km på i nuläget.
Sen får man analysera om det är mängd eller fart du behöver få till först. Med bara ett pass så är det svårarbetat.
Har du bra gener och en hygglig löpteknik kanske det går med ett pass i v men många skulle inte klara det.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-27, 19:52   #23340
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Så min fråga från början var egentligen hur jag kan ha samma volym men optimera chanserna för att kunna prestera på två snabba pass varje vecka. Det var inte hur jag korrigerar volymen för att optimera milloppet.
Nu verkar det som att du redan klurat ut detta men sänka tempot på "utfyllnadspassen" och pussla runt dem lite för att få så mycket återhämtning som möjligt mellan de tuffare passen. Om inte det räcker så gör de tuffare passen mindre jobbiga.

Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag orkade inte vänta tills imorgon. Lååångsam miljogg igår i 6:30-tempo. Idag, istället för tröskel, så fick det bli flås-fokus istället. 8x400 m gick hur bra som helst! När vi kör 10x400 m brukar vi försöka snitta 3:40-3:45-tempo, idag snittade jag 3:27-tempo. Så jag tror att jag har knäckt koden för hur jag ska göra Tack för hjälpen!
Så, vad gjorde du för att få till det då? Räckte det med att ta det lugnare på distanspassen?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)