Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-02-19, 13:21   #23281
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Ungefär så ja. VO2max är då det jag kallar a4 dvs precis ovanför a3.

Sen är ju gränserna flytande, precis som vi diskuterat tidigare så tränar all löpning alla saker i viss mån. Och de som forskar hittar på modeller som passar just deras teori.
Ållrajt.
Har du sett nån forskning som jämför långpass i a1 med flera kortare pass i a1 (mängdträning) och jämför eventuella skllnader i träningseffekt? Jag känner att de påstådda träningseffekterna från dessa är i princip desamma. Detta borde ju då innebära att det kan gå att just träna till maraton utan långpass. Men det känns ju spontant som att detta rimligen inte kan funka så jättebra i praktiken. Vore kul att se en mer vetenskaplig approach till denna fråga dock.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 14:15   #23282
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag har sprungit just den typen av pass du beskriver i terrängskor. Jag har inte upplevt att sulan slitits ner nåt särskilt av detta. Jag har även sprungit uppåt 25-30km i blandat asfalt och grusväg och inte märkt nåt negativt.

Men olika skor har ju olika gummi i sulorna, så det kan ju vara svårt att säga säkert hur de påverkas. Men jag tror inte det ska vara nån fara. Om du istället springer hela ditt pass i ett par landsvägsskor så skulle jag tro att risken för slitage på ovandelen då du springer i skogen riskerar att sunka till den "mjuka mesh" som ovandelen på landsvägsskor brukar bestå av. Så det är kanske inte heller nån bra idé.

En annan aspekt är ju att terrängskor ofta är lite tunnare i dämpningen. Så det kan ju eventuellt vara lite obekvämt att springa längre sträckor på hårdare underlag i sådana. Jag hade som sagt inga större problem med detta (Salomon Speedcross) men alla terrängskor är ju inte likadana.
Uppfattat. Blir traildojorna på lördag, tycker att de är helt okej att springa på asfalt med.

Jag är medveten om att jag är sist på bollen men jag vill ändå slå ett slag för banlöpning. Det är ju(nåja) skitkul. Hade bilden av att det skulle vara skittråkigt och att man skulle få panik över att det bara är runt runt och monotont. Men grejen med varv är motiverande, det är skitskönt att springa på och det passar ju minst sagt helt perfekt för intervaller.

Vi är fyra stycken som kör på bana varje tisdag nu. Ser otroligt fjantigt ut när fyra grabbar med kapacitet runt 20 på femman kommer löpandes i led efter varandra Man känner sig lite som en inbillare. Men det är kul!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 15:23   #23283
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Verkar sjukt skoj att kunna träna med någon varje vecka också. Det måste vara en humörhöjare!

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 15:29   #23284
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Verkar sjukt skoj att kunna träna med någon varje vecka också. Det måste vara en humörhöjare!

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Det är det. Likväl som att någon alltid har en dålig dag så är det också alltid någon som har en bra dag, så man kan dra varandra.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 19:46   #23285
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 687
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Verkar sjukt skoj att kunna träna med någon varje vecka också. Det måste vara en humörhöjare!

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk


Jag hade garanterat inte sprungit lika mycket om jag inte ramlat över friidrottsklubben som tränade på banan 100m från det dåvarande jobbet. Gick från att springa för att få bort mina spritkilon från universitetetstiden till att väcka tävlingsdjävulen (både vecka för vecka då jag såg träningarna som minitävlingar och körde typ järnet men även att putsa tider) och vips 8 år senare ligger jag och nördar på ett träningsforum.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 19:49   #23286
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ållrajt.
Har du sett nån forskning som jämför långpass i a1 med flera kortare pass i a1 (mängdträning) och jämför eventuella skllnader i träningseffekt? Jag känner att de påstådda träningseffekterna från dessa är i princip desamma. Detta borde ju då innebära att det kan gå att just träna till maraton utan långpass. Men det känns ju spontant som att detta rimligen inte kan funka så jättebra i praktiken. Vore kul att se en mer vetenskaplig approach till denna fråga dock.
Hittar det inte nu, bara tillgång till internet via mobilen. Men under utbildningen så blev vi visade en bild för effekten av a1-träning såg ut som en s-kurva. Där då tiden på passet var på x-axeln och det började plana ut efter ca 1-2h. Minns dock inte om det var för att längre pass än så slet mer och orsakar längre krav på vila, eller om själva effekten började dö ut där. Dock så var det ju utifrån hur.man elittränar för 'normala' distanser. Folk som kör exv utmb och liknande kör ju betydligt längre pass..

En hel del av sånt här är ju inte studerat i studier utan snarare i: vi testar och detta verkar funka bäst.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 19:55   #23287
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 687
Svenbanan är givetvis huvudet på spiken vad gäller att skor och underlag är en glidande skala. Jag vill nog inte göra så många asfaltskilometer i mina 190 talon som är en tunn gummisula och rejäla dobbar, skulle bli svinmärkligt. Däremot inget emot att mata på i 275 trailtalon. Underlaget när man väl är till skogs spelar ju också roll och jag har knölar ned 190 i ryggan och sprungit i asfaltspjuck till en väldigt teknisk skogslinga med rötter och sten.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 20:09   #23288
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Hittar det inte nu, bara tillgång till internet via mobilen. Men under utbildningen så blev vi visade en bild för effekten av a1-träning såg ut som en s-kurva. Där då tiden på passet var på x-axeln och det började plana ut efter ca 1-2h. Minns dock inte om det var för att längre pass än så slet mer och orsakar längre krav på vila, eller om själva effekten började dö ut där. Dock så var det ju utifrån hur.man elittränar för 'normala' distanser. Folk som kör exv utmb och liknande kör ju betydligt längre pass..

En hel del av sånt här är ju inte studerat i studier utan snarare i: vi testar och detta verkar funka bäst.
Hur menar du med S-kurva? Typ expontentiell till en början, och sedan logaritmisk?

Intressant. Fast det låter ju då som om att långpass inte skulle vara särskilt effektiva om den potentiella ökningen av träningseffekten började avta på långa pass.

På ett sätt kan jag hålla med om detta. Bästa sättet att få ihop stor träningsmängd under en vecka utan att riskera att gå sönder är ju som bekant att springa varenda dag, och inte att köra långpass varannan dag och resten vila.

Men å andra sidan känns det ju som att nyttan med just långpass också börjar komma just efter 90-120min. Så fan vet om man då kan hålla med om att det ska börja plana ut efter 60min.

Det känns som att detta kanske egentligen är två olika saker.

Om du hittar diagramet så är jag nyfiken på exakt vad y-axeln står för. Är det bara allmänt "träningseffekt" eller är det mer nyanserat än så?

Det känns ju spontant som att det är en något annorlunda träningseffekt man får av långa långpass kontra en vecka med hög volym från kortare pass.

Hur som helst är det intressant.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 20:12   #23289
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Svenbanan är givetvis huvudet på spiken vad gäller att skor och underlag är en glidande skala. Jag vill nog inte göra så många asfaltskilometer i mina 190 talon som är en tunn gummisula och rejäla dobbar, skulle bli svinmärkligt. Däremot inget emot att mata på i 275 trailtalon. Underlaget när man väl är till skogs spelar ju också roll och jag har knölar ned 190 i ryggan och sprungit i asfaltspjuck till en väldigt teknisk skogslinga med rötter och sten.
De där Salomon Speedcross har inte hårda dobbar heller. Det är nåt slags "grabbigt gummi".

Jag sprang orientering i min ungdom, och de skorna man hade på den tiden (åttiotalet) var inte att leka med. Skon gjord av typ galon, och sulan plus dobbarna av hårdplast. Det var en pina att ens springa några hundra meter på grusväg minns jag. Asfalt var helt omöjligt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 20:21   #23290
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Hur menar du med S-kurva? Typ expontentiell till en början, och sedan logaritmisk?

Intressant. Fast det låter ju då som om att långpass inte skulle vara särskilt effektiva om den potentiella ökningen av träningseffekten började avta på långa pass.

På ett sätt kan jag hålla med om detta. Bästa sättet att få ihop stor träningsmängd under en vecka utan att riskera att gå sönder är ju som bekant att springa varenda dag, och inte att köra långpass varannan dag och resten vila.

Men å andra sidan känns det ju som att nyttan med just långpass också börjar komma just efter 90-120min. Så fan vet om man då kan hålla med om att det ska börja plana ut efter 60min.

Det känns som att detta kanske egentligen är två olika saker.

Om du hittar diagramet så är jag nyfiken på exakt vad y-axeln står för. Är det bara allmänt "träningseffekt" eller är det mer nyanserat än så?

Det känns ju spontant som att det är en något annorlunda träningseffekt man får av långa långpass kontra en vecka med hög volym från kortare pass.

Hur som helst är det intressant.
En s-kurva:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/S-kurva_(biologi)

Igår såg jag som sagt en studie som visade att man som otränad hade stor effekt redan av 15min lågpulsträning. Kan vara så att den utplanande effekten av långpass förskjuts längre och längre beroende på hur vältränad man är.
Dvs för någon som är otränad så ger inte 4h långpass mer än 1h långpass.
Medan om man är riktigt vältränad så får man knappt effekt av 1h träning medan 3h ger optimal effekt, men ytterligare 2h kommer inte ge så mycket mer.. (men nu killgissar jag vilt)
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-20, 21:33   #23291
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Rimligt att man är 1-2 min långsammare per kilometer i ett Göteborg med piskande regn i motvind och regnställ än i ett varmt land med strålande sol och korta träningskläder?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-20, 22:13   #23292
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 687
Saker jag gjort för att förbereda mig inför Stockholm Maraton:
- köpt biljetter till en spelning i stan
- kollat upp att Stockholm Burger Festival är den helgen
- beställt gel
- köpt nya tävlingsshorts
- bokat avbokningsbart airbnb

Saker jag inte gjort
- sprungit

Vi får se hur det blir men jag känner att jag börjat i rätt ända!
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-20, 23:43   #23293
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Rimligt att man är 1-2 min långsammare per kilometer i ett Göteborg med piskande regn i motvind och regnställ än i ett varmt land med strålande sol och korta träningskläder?
Det beror nog på vilken distans det handlar om och ifall det är all-out tävling eller lugna distanspass i pratfart.

Motvind kan påverka vädigt mycket.
Regn påverkar inte så mycket, förutom ifall underlaget påverkas (halt eller lerigt och tungsprunget). Har man dåliga kläder (gjorda av bomull) i regn så kan de bli väldigt tunga, och då påverkar det också mycket.
Regnställ har jag aldrig sprungit i (i alla fall inte regnbyxor) men kläder i allmänhet har ju en tendens att fucka upp löpekonomin ganska ordentligt, så det är snarast att det ät kläderna man har på sig i det dåliga vädret som saktar ner en.

Men 1-2min/km låter definitivt som nåt man kan tjäna in ifall man byter från sämsta möjliga förhållanden till bästa möjliga.

Dock är det inte optimalt ifall det börjar bli varmare än 10-15 grader ungefär heller.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-20, 23:44   #23294
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Saker jag gjort för att förbereda mig inför Stockholm Maraton:
- köpt biljetter till en spelning i stan
- kollat upp att Stockholm Burger Festival är den helgen
- beställt gel
- köpt nya tävlingsshorts
- bokat avbokningsbart airbnb

Saker jag inte gjort
- sprungit

Vi får se hur det blir men jag känner att jag börjat i rätt ända!

Träna är överskattat. Vila sig i form är den rätta melodin.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 07:39   #23295
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Rimligt att man är 1-2 min långsammare per kilometer i ett Göteborg med piskande regn i motvind och regnställ än i ett varmt land med strålande sol och korta träningskläder?
Beror på. Motvinden är självklart en stor faktor, regnet är inte en så stor faktor och "varmt land med strålande sol" skulle jag säga är en negativ faktor. Så bägge exemplen skulle jag säga är halvdana När jag sprang i Växjö i oktober var det inte så blåsigt och kanske tio grader varmt. När du går till startlinjen i shorts och linne så är det kallt och sedan under loppet när kroppen blir varm så är det varken kallt eller varmt. Det är i min värld opti.

Lyssnade på pod med Jim Walmsley. Hans halvmaratid korrigerades upp till 63-någonting då hans lopp var för kort. På de amerikanska försöken siktar han på sub 2:10. Hans ska i år köra UTMB och Comrades.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)