Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-11, 10:39   #23206
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Får kanske ta tillbaka allt jag skrev om benhinnor och mjukt underlag Gick till jobbet i mina asfaltsdojor idag, 1,5 km. Det lilla räckte för att jag ska känna av benhinnorna lite igen. Knyter normalt inte skorna inför så korta sträckor, ska testa att göra det när jag går och köper lunch och se om det känns bättre. Men vänsterfoten vill inte landa lika naturligt som högerfoten så det luktar återbesök på Stadium för att reda ut detta en gång till.

Har haft samma modell av sko i tre år och inte upplevt några direkta bekymmer med detta tidigare. Det som har ändrats är inlägget som är av en helt annan typ än de jag har haft tidigare. Det lustiga är att samma inlägg funkar jättebra ihop med trailskorna.

Så det är alltså så här:

- Inlägg+trailsko --> ypperligt
- Inlägg+asfaltssko --> vänsterfot vill landa lite skevt, benhinneproblematik

Det är inga problem med högerfotens nedsättning eller benhinnorna på det benet. Någon som har haft liknande problematik?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-11, 12:15   #23207
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Får kanske ta tillbaka allt jag skrev om benhinnor och mjukt underlag Gick till jobbet i mina asfaltsdojor idag, 1,5 km. Det lilla räckte för att jag ska känna av benhinnorna lite igen. Knyter normalt inte skorna inför så korta sträckor, ska testa att göra det när jag går och köper lunch och se om det känns bättre. Men vänsterfoten vill inte landa lika naturligt som högerfoten så det luktar återbesök på Stadium för att reda ut detta en gång till.

Har haft samma modell av sko i tre år och inte upplevt några direkta bekymmer med detta tidigare. Det som har ändrats är inlägget som är av en helt annan typ än de jag har haft tidigare. Det lustiga är att samma inlägg funkar jättebra ihop med trailskorna.

Så det är alltså så här:

- Inlägg+trailsko --> ypperligt
- Inlägg+asfaltssko --> vänsterfot vill landa lite skevt, benhinneproblematik

Det är inga problem med högerfotens nedsättning eller benhinnorna på det benet. Någon som har haft liknande problematik?

Ifall du inte är beredd att rådda i problemet på egen hand (läsa massor av artiklar på nätet och kolla igenom femtioelva videos om rehabövningar och testa dessa) skulle jag rekommendera att du går nån annanstans än till Stadium för att reda ut vad problemet egentligen är. Det kan ju såklart vara nåt trivialt. Men det kan ju lika gärna vara nåt som man faktiskt kan behöva lite mer bakgrund i biomekanik och fysiologi än en helgkurs för att kunna lösa. Jag skulle rekommendera att försöka hitta en ortoped eller sjukgymnast som pysslar med idrottsskador för att få hjälp.

Gå och löpkliniken finns på några orter (dock inte Norrköping). De sysslar med att göra inlägg som är avgjutna efter foten. De som gör bedömningen av exakt hur inläggen ska se ut, eller om man ens har nytta av inlägg är ortopedtekniker tror jag de kallas. Jag vet inte vad det är för skillnad på detta och ortoped. Men jag blev rekommenderad (av en helt fantastisk sjukgymnast) att gå till dem en gång för länge sedan. Du kanske kan hitta nån liknande tjänst i närheten av dig?


EDIT:

Kanske kan dessa vara nåt?
https://www.nt.se/nyheter/norrkoping...-11154748.aspx
https://vardgivarwebb.regionostergot...deenheten-MIE/
Citat:
Motions- och idrottsskadeenheten (MIE)
Skriv ut Lyssna
Information för vårdgivare

Motions- och idrottskadeenheten har gått från ett pilotprojekt under 2015 och 2016 till en permanent verksamhet inom Region Östergötland från och med 1 januari 2017. Syftet med enheten är att möta behovet från patienterna med motions- eller idrottsskador att få en tidig och effektiv hantering av sina problem på rätt vårdnivå och med rätt kompetens genom ett uppstyrt flöde.

Målgrupp
Målgruppen för enheten är personer som skadat sig under motions- eller idrottsaktivitet. Patienterna kan ta direktkontakt med mottagningen för bedömning, rådgivning och tidsbokning.

Bemanning
Enheten bemannas av fysioterapeuter med idrottsmedicinsk profil och ortopedläkare. Fysioterapeuterna som arbetar på enheten är primärvårdsfysioterapeuter med anställning inom regionen och privata fysioterapeuter med samverkansavtal med regionen.

Två mottagningar
Enheten består av två mottagningar, en i Linköping och en i Norrköping.
Mottagningen i Linköping finns på Repslagaregatan 4.
Mottagningen i Norrköping finns på Östgötaporten på Ektorpsgatan 1b.

Ingen remiss krävs
Patienterna kan ta direktkontakt med enheten via telefon som är bemannad av fysioterapeuter varje vardag, och där kan man få rådgivningen eller tid för bedömning. Bedömningen sker i de allra flesta fall hos sjukgymnast som första instans och patienten kan sedan bokas in till ortopedläkare för vidare bedömning om behov finns. Telefonnummer som patienter kan ringa för bedömning och rådgivning är 010-105 9400.

Patientinformation om verksamheten finns på 1177.se

Senast redigerad av svenbanan den 2020-02-11 klockan 12:19.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-11, 13:21   #23208
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ifall du inte är beredd att rådda i problemet på egen hand (läsa massor av artiklar på nätet och kolla igenom femtioelva videos om rehabövningar och testa dessa) skulle jag rekommendera att du går nån annanstans än till Stadium för att reda ut vad problemet egentligen är. Det kan ju såklart vara nåt trivialt. Men det kan ju lika gärna vara nåt som man faktiskt kan behöva lite mer bakgrund i biomekanik och fysiologi än en helgkurs för att kunna lösa. Jag skulle rekommendera att försöka hitta en ortoped eller sjukgymnast som pysslar med idrottsskador för att få hjälp.
Hej, detta är inte aktuellt då det är rätt uppenbart att det är skorna eller skorna i kombination med inlägget som är problemet. Jag springer inte och träffar marken konstigt med vänsterfoten i andra skor. Det måste vara en materialfråga. Men inlägg gjutna utefter mina fötter kan absolut vara något, tänker dock att jag testar med Stadium först igen och berättar vad som sker. Jag tror att det är samma sak som sist, att yttersidan av vänsterfoten faller ner och gör att fotnedsättningen blir i lite vinkel.

Kan det ha något att göra med pronation måntro? Kan man pronera på en fot och inte på den andra? Kruxet då är ju varför detta inte är något problem i trailskorna. Jag har liksom sprungit över marathondistanser i trailskorna med inläggen utan benhinneproblematik.

Mina tidigare inlägg var ju för pronation och då hade jag inte detta problem. Sedan konstaterades det att jag hade höga fotvalv och då fick jag inlägg för det istället.

Ajja, jag testar Stadium först eftersom att jag har två min promenadväg till dom från jobbet. Beroende på vad de kan göra så kanske jag får uppsöka lite mer expertis. I värsta fall bränna till Linköping och Löpkliniken.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 10:26   #23209
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Vilken bana är snabbast när man springer 200 m? Ska tävla mot en kompis inom en åskådlig framtid och vill optimera mina förutsättningar
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 10:43   #23210
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Artikel om Walmsley: https://www.nytimes.com/2020/02/11/m...gtype=Homepage

"In January 2019, Walmsley entered the Houston Half Marathon and finished in 64 minutes, the exact time needed to qualify for the United States Olympic marathon trials. On Feb. 29, he’ll toe the starting line in Atlanta with the country’s best marathoners, fighting for a spot on the Olympic team. If the singularly dominant force in his niche sport — in January, Ultra*running Magazine named him Ultra*runner of the Year for the fourth consecutive time — can so much as compete with these elite distance runners over 26.2 flat, paved miles, he’ll force the running world to reassess his community of misfits. If Walmsley finishes in the top three, he’ll automatically secure a ticket to the 2020 Tokyo Games."
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 11:01   #23211
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Artikel om Walmsley: https://www.nytimes.com/2020/02/11/m...gtype=Homepage

"In January 2019, Walmsley entered the Houston Half Marathon and finished in 64 minutes, the exact time needed to qualify for the United States Olympic marathon trials. On Feb. 29, he’ll toe the starting line in Atlanta with the country’s best marathoners, fighting for a spot on the Olympic team. If the singularly dominant force in his niche sport — in January, Ultra*running Magazine named him Ultra*runner of the Year for the fourth consecutive time — can so much as compete with these elite distance runners over 26.2 flat, paved miles, he’ll force the running world to reassess his community of misfits. If Walmsley finishes in the top three, he’ll automatically secure a ticket to the 2020 Tokyo Games."
Lite hypad blev man allt av det citatet... Hur gick det för Sage, lyckades han klara tidsgränsen också eller sket det sig för honom?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 11:01   #23212
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Vilken bana är snabbast när man springer 200 m? Ska tävla mot en kompis inom en åskådlig framtid och vill optimera mina förutsättningar


Vad menar du?
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 11:04   #23213
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Lite hypad blev man allt av det citatet... Hur gick det för Sage, lyckades han klara tidsgränsen också eller sket det sig för honom?
Han ställde in sitt försök och gav drömmen om OT.

Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Vad menar du?
Tänker att det finns en bana som tävlande föredrar. Typ att man inte vill ha inner- eller ytterbana men att bana tre eller fyra är de som historiskt har gett bäst resultat.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 11:07   #23214
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Vilken bana är snabbast när man springer 200 m? Ska tävla mot en kompis inom en åskådlig framtid och vill optimera mina förutsättningar
Tveksamt om det spelar nån roll. Ifall man är riktigt snabb och accelererar som fan genom kurvan så kan det ju vara svårt att hålla sig i innerkant av sin bana (pga tröghetskrafter) om man springer med snäv kurva, och då kan det bli några centimeter längre löpsträcka (alternativt att det går åt lite extra energi för att "trycka sig inåt").

Men jag tror att man kanske måste ha mer kräm i benen än vad jag dristar mig till att tro att du kanske har. Nu vet jag ju inte hur snabb du är på 200m, men med tanke på att du ens ställer frågan så gissar jag att du kommer vara närmare 30s än 20s och då tänker jag mig att detta kanske blir en icke-faktor.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 11:12   #23215
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Han ställde in sitt försök och gav drömmen om OT.



Tänker att det finns en bana som tävlande föredrar. Typ att man inte vill ha inner- eller ytterbana men att bana tre eller fyra är de som historiskt har gett bäst resultat.
Okej. Trist för honom.

Jag tror olika löpare har lite olika preferenser också när det gäller favoritbanor. Dvs det handlar inte enbart om vilken bana som är snabbast rent fysiskt. Jag har för mig att Johan Wissman hade en förkärlek för innerbanor (även inomhus) trots att mittenbanorna kanske borde varit snabbare. Tror det finns löpare som också föredrar ytterbanorna. Det kan ju eventuellt ha att göra med skillnader i löpteknik (eventuellt delvis beroende på hur lång man är och liknande faktorer). Men det har nog framförallt att göra med psykologi, dvs hur man reagerar på att se motståndarna framför sig eller att inte se motståndarna förrän mot slutet av loppet.

EDIT: Ifall man föredrar att inte se motståndarna så kanske ytterbanorna är att föredra.
Ifall man föredrar attha koll på motståndarna så väljer man kanske hellre en bana så motståndarna är utanför (och alltså startar lite längre fram).
Men ifall detta leder till att man måste starta på innern, så kanske man måste prioritera att slippa den snäva kurvan (om man är snabb nog att få en nackdel av detta).

Senast redigerad av svenbanan den 2020-02-12 klockan 11:17.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 11:13   #23216
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Tveksamt om det spelar nån roll. Ifall man är riktigt snabb och accelererar som fan genom kurvan så kan det ju vara svårt att hålla sig i innerkant av sin bana (pga tröghetskrafter) om man springer med snäv kurva, och då kan det bli några centimeter längre löpsträcka (alternativt att det går åt lite extra energi för att "trycka sig inåt").

Men jag tror att man kanske måste ha mer kräm i benen än vad jag dristar mig till att tro att du kanske har. Nu vet jag ju inte hur snabb du är på 200m, men med tanke på att du ens ställer frågan så gissar jag att du kommer vara närmare 30s än 20s och då tänker jag mig att detta kanske blir en icke-faktor.
Haha jo jag är nog ingen blixt. Då får det bli valfri bana
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 11:20   #23217
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Haha jo jag är nog ingen blixt. Då får det bli valfri bana


Vet inte om jag borde påpeka detta då du borde lärt dig din läxa men endast innerkurvan ger ju 200m om ni inte har en bana med justerade startpositioner.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 11:21   #23218
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Haha jo jag är nog ingen blixt. Då får det bli valfri bana
Förmodligen tjänar du på att se honom. Dvs det bästa för dig vore om du hade honom en bana utanför dig.

Om du inte vill försöka komma på ett sätt att styra det (mygla lite ) så du får så optimala förutsättningar som möjligt så skulle jag rekomendera att ni springer på bana 3 och 4 och drar lott om vem som får välja bana först.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 11:22   #23219
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Vet inte om jag borde påpeka detta då du borde lärt dig din läxa men endast innerkurvan ger ju 200m om ni inte har en bana med justerade startpositioner.
Haha rimlig påpekan med tanke på min historia. Men ja, jag vet det och har funderat på om det är lätt att fixa/hitta dessa justerade startpositioner. Skulle väl kunna vara så att det är utritat på banan?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 11:23   #23220
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Vet inte om jag borde påpeka detta då du borde lärt dig din läxa men endast innerkurvan ger ju 200m om ni inte har en bana med justerade startpositioner.
Ja, justerar man inte startpositionerna så är ju innern givet bäst. Men det borde ju vara lätt fixat eftersom startpositionerna ju finns utmärkta på de flesta banor.



https://www.trackinfo.org/csunmarks.html

Senast redigerad av svenbanan den 2020-02-12 klockan 11:26.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)