Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-14, 11:24   #2716
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Bänkpress är ju inte 0% relevant för att mäta överkroppsstyrka.



Jag säger inte att det är fusk att gå med kroppen, det är säkert genomtänkt. Men dom flesta känner nog inte till reglerna för armbrytning (som alltså typ är "gör vad som helst så länge armbågen är i kudden"?) utan dom tror som sagt att man bryter just med armarna bara. Håller du med om att världens starkaste armbrytare är starkaste överkroppen också? Om Thor är starkare i allt utom armbrytning...?
Fast är Hafthor verkligen starkare i allt? Hafthors greppstyrka är ju exempelvis inte särskilt imponerande om man jämför med de starkaste i hela världen. Redan där har han förlorat över halva armarna. Både Cyplenkov och Levan bänkar en bra bit över 200 kg. Cyplenkov har dessutom världsrekordet i strikt curl och kan göra muscle ups vägandes runt 140. Levan kan visserligen inte göra muscle ups men kan höra sets med pullups på 15-20 reps vägandes ungefär samma som Hafthor. Gör Hafthor ens 5 chins? Alexei Voevoda grejade human flag och statiska en armschins vägandes runt 130 kg. Finns massor av fler exempel. Det enda som Hafthor spöar dem i är press över huvudet. Överlag så skulle jag säga att Levan är starkare i överkroppen än Hafthor i majoriteten av alla övningar man kan komma på. Och i de övningar där Hafthor vinner så vinner han med mycket mindre marginal än vad han får stryk av i andra övningar.

Senast redigerad av David_wigren den 2020-02-14 klockan 11:29.
David_wigren är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 11:28   #2717
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Gällande att gå i sida och använda kroppen osv. Det behöver man ju bara göra mot folk som faktiskt är starka. Vilken duktig probrytare som helst behöver inte ”gå med kroppen” mot icke armbrytare. Jag tror det finns ett klipp med Ion Onesco som är en medelviktare. Han bryter mot 1000 personer på raken och i majoriteten av matcherna så dunkar han dem på bråkdelen av en sekund med endast ”armen”.

Vad allmänheten tycker om hur diverse sporter ska utföras är ju föga ointressant. Folk tycker ju att brygga i bänk är fusk. Ska man ta det i hänsyn och förbjuda bryggor? Eller handlar det bara om att folk är clueless?
David_wigren är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 11:39   #2718
Obolensky
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Rikard. Han har målat in dig i ett hörn. Han länkade till en vetenskaplig studie! Allt du tidigare trodde att du visste är nu fel.
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Självklart har man en fördel om man bänkar så mycket mer än motståndaren, men den fördelen är dels inte så stor som du verkar tro, och dels helt irrelevant om den andra bara har liiite bättre hand/handled.

Kan säga att coracobrachalis däremot, där har du ett jävla powerhouse som är mycket mer relevant för sidotrycket.

Musklerna blir bra på det sättet de används, och dynamisk triceps (med motstånd längs med underarmen och inte mot) ger väldigt lite kräm på bordet och inte alls i en press faktiskt. Bra för rehab dock och allmänt sidotryck. Själva poängen med att det är dåligt är att det är som att nervsystemet omprogrammeras så att musklerna "används" fel. Typ som hur skit vanlig bänk känns direkt efter man har kört 10 set lutande bänk, fast mycket, mycket värre.

Help plz. Jag har en dålig förutsättning för armbrytning och vill göra det bästa av situationen. Nämligen genen ACTN3, som ger förutsättningar för snabbhet/kraft/explosivitet. Armbrytning verkar, åtminstone i den västerländska världscupen (WAL), avgöras på uthållighet. Jag vet inte, men det är vad jag antar efter att ha sett en massa matcher. Om inte någon vinner direkt, så vinner den med mest uthållighet, om vi tar bort skicklighet/strategi ur ekvationen.


Vilken metod (top roll, hook / side pressure, back pressure, annat?) är bäst att göra explosivt respektive med råstyrka? Jag antar hook och side pressure? Vad säger ni?

Nu är jag lätt att förlöjliga med tanke på att jag verkar sitta och teoretisera istället för att bryta, men så är inte fallet och nu när jag har den här informationen är det lika bra att använda den.
Obolensky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 14:56   #2719
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Fast är Hafthor verkligen starkare i allt? Hafthors greppstyrka är ju exempelvis inte särskilt imponerande om man jämför med de starkaste i hela världen. Redan där har han förlorat över halva armarna. Både Cyplenkov och Levan bänkar en bra bit över 200 kg. Cyplenkov har dessutom världsrekordet i strikt curl och kan göra muscle ups vägandes runt 140. Levan kan visserligen inte göra muscle ups men kan höra sets med pullups på 15-20 reps vägandes ungefär samma som Hafthor. Gör Hafthor ens 5 chins? Alexei Voevoda grejade human flag och statiska en armschins vägandes runt 130 kg. Finns massor av fler exempel. Det enda som Hafthor spöar dem i är press över huvudet. Överlag så skulle jag säga att Levan är starkare i överkroppen än Hafthor i majoriteten av alla övningar man kan komma på. Och i de övningar där Hafthor vinner så vinner han med mycket mindre marginal än vad han får stryk av i andra övningar.
Du får ju det att låta som att en armbrytare på 80 kg skulle ha en chans i WSM i överkroppsgrenar. Givetvis skulle alla armbrytarna bli fullständigt dominerade i WSM. Jag köper att dom bäst armbrytarna är starkare i armbrytning och armbrytningsövningar. Men armbrytarna är inte dom "starkaste överkropparna". Kolla t ex Hafthors nya "cyr-hantel" som väger 146 kg och hur han nästan pressar den med en arm över huvudet. Det är inte så långt ifrån Larratts max i marklyft. Gissar på att Larratt har ungefär 0% chans att lyfta den hanteln, än mindre kunna "frivända" den upp till axeln, behöver inte ens nämna hur chanslös han skulle vara i pressen.

Senast redigerad av ChuckTesta den 2020-02-14 klockan 14:58.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 15:40   #2720
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674


267 kg stöt, har svårt att se att Larratt är starkare än Lasha i överkroppen också.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 15:45   #2721
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
En seriöst ställt fråga: Hur tror ni att dessa styrkemonster kommer att må när de börjar komma upp i åldern? Kan ju inte vara jättebra för diskarna att lyfta många hundra kg eller för lederna att släpa runt på 200 kg kroppsvikt m.m. Kommer de alla ha artros och diskbuktningar och sitta i rullstol eller kommer deras hjärtan ge upp när de är 55?
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 15:57   #2722
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg


267 kg stöt, har svårt att se att Larratt är starkare än Lasha i överkroppen också.
Laratt är garanterat starkare i överkroppen. Dock betydligt svagare i stuss, lår, rygg och mage.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 15:57   #2723
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Du får ju det att låta som att en armbrytare på 80 kg skulle ha en chans i WSM i överkroppsgrenar. Givetvis skulle alla armbrytarna bli fullständigt dominerade i WSM. Jag köper att dom bäst armbrytarna är starkare i armbrytning och armbrytningsövningar. Men armbrytarna är inte dom "starkaste överkropparna". Kolla t ex Hafthors nya "cyr-hantel" som väger 146 kg och hur han nästan pressar den med en arm över huvudet. Det är inte så långt ifrån Larratts max i marklyft. Gissar på att Larratt har ungefär 0% chans att lyfta den hanteln, än mindre kunna "frivända" den upp till axeln, behöver inte ens nämna hur chanslös han skulle vara i pressen.
Men kan du vara lite mer hederlig i dina jämförelser än att peka på någon som har sönderopererade armbågar så pass att han inte ens kan räta ut sina armar? Larratt är inte den starkaste armbrytaren. Den starkaste armbrytaren är antingen Cyplenkov eller Levan. Och jag hävdar att dessa två är starkare i överkroppen än Hafthor. De är starkare än Hafthor i stort set allt förutom att pressa över huvudet. Hafthor får enligt mig också ett stort minus eftersom han är så svag i greppet. Det finns liksom 60 åriga 80 kg gubbar som skulle spöa Hafthor i en grepptävling. Det är ett stort minus för mig. Precis som det är ett minus för Larratt att han inte kan räta ut sina armar ordentligt.
David_wigren är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 15:58   #2724
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Fast är Hafthor verkligen starkare i allt? Hafthors greppstyrka är ju exempelvis inte särskilt imponerande om man jämför med de starkaste i hela världen. Redan där har han förlorat över halva armarna. Både Cyplenkov och Levan bänkar en bra bit över 200 kg. Cyplenkov har dessutom världsrekordet i strikt curl och kan göra muscle ups vägandes runt 140. Levan kan visserligen inte göra muscle ups men kan höra sets med pullups på 15-20 reps vägandes ungefär samma som Hafthor. Gör Hafthor ens 5 chins? Alexei Voevoda grejade human flag och statiska en armschins vägandes runt 130 kg. Finns massor av fler exempel. Det enda som Hafthor spöar dem i är press över huvudet. Överlag så skulle jag säga att Levan är starkare i överkroppen än Hafthor i majoriteten av alla övningar man kan komma på. Och i de övningar där Hafthor vinner så vinner han med mycket mindre marginal än vad han får stryk av i andra övningar.
Det är väl helt enkelt som så att all form av fysisk prestanda är extremt rörelsemönsterspecifik vare sig vi talar om uthållighet eller maxstyrka. Är man en elitidrottare så är rimligen det mesta som inte är av nytta i sporten bortskalat.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 16:23   #2725
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Laratt är garanterat starkare i överkroppen. Dock betydligt svagare i stuss, lår, rygg och mage.
Larratt är defintivt inte starkare än Lasha i överkroppen. Sen är han självklart otroligt mycket svagare i resten. Larratt skulle antagligen falla ihop av att hålla 267 kg på axlarna, ännu mindre kunna kasta upp det över huvudet. Det verkar också som att endast armar och framsida räknas till överkroppen enligt er.

Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Men kan du vara lite mer hederlig i dina jämförelser än att peka på någon som har sönderopererade armbågar så pass att han inte ens kan räta ut sina armar? Larratt är inte den starkaste armbrytaren. Den starkaste armbrytaren är antingen Cyplenkov eller Levan. Och jag hävdar att dessa två är starkare i överkroppen än Hafthor. De är starkare än Hafthor i stort set allt förutom att pressa över huvudet. Hafthor får enligt mig också ett stort minus eftersom han är så svag i greppet. Det finns liksom 60 åriga 80 kg gubbar som skulle spöa Hafthor i en grepptävling. Det är ett stort minus för mig. Precis som det är ett minus för Larratt att han inte kan räta ut sina armar ordentligt.
Dom där snubbarna är ju odjur själva, så klart är dom starka. Styrkan kommer ju inte endast från armbrytning heller. Men då säger du alltså att dessa armbrytare skulle göra bra ifrån sig i WSM. Jag jämförde med Larratt eftersom du säger att det finns tunna och lätta grabbar som är starkare än Hafthor i överkroppen, vilket är helt orimligt.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 16:41   #2726
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
En seriöst ställt fråga: Hur tror ni att dessa styrkemonster kommer att må när de börjar komma upp i åldern? Kan ju inte vara jättebra för diskarna att lyfta många hundra kg eller för lederna att släpa runt på 200 kg kroppsvikt m.m. Kommer de alla ha artros och diskbuktningar och sitta i rullstol eller kommer deras hjärtan ge upp när de är 55?
Deras muskler avlastar ju diskarna. Jag tycker det låter logiskt att inte deras ryggrader tar mer skada av ett 1RM-lyft än om en klen kille lyfter sitt 1RM. Den rena mängden träning och att de nog inte alltid lyfter med perfekt teknik borde iofs slita.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 16:44   #2727
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Larratt är defintivt inte starkare än Lasha i överkroppen. Sen är han självklart otroligt mycket svagare i resten. Larratt skulle antagligen falla ihop av att hålla 267 kg på axlarna, ännu mindre kunna kasta upp det över huvudet. Det verkar också som att endast armar och framsida räknas till överkroppen enligt er.



Dom där snubbarna är ju odjur själva, så klart är dom starka. Styrkan kommer ju inte endast från armbrytning heller. Men då säger du alltså att dessa armbrytare skulle göra bra ifrån sig i WSM. Jag jämförde med Larratt eftersom du säger att det finns tunna och lätta grabbar som är starkare än Hafthor i överkroppen, vilket är helt orimligt.

Det kan jag hålla med dig om. Jag var nog lite otydlig med min poäng. Visst, det finns 70 kg killar som skulle dunka Hafthor i armbrytning. Men det vore larvigt att hävda att de är starkare i överkroppen än Hafthor. Storleksskillnaden är helt enkelt för stor. Däremot kan det finnas små specifika muskelgrupper som är mer välutvecklade på de lättare killarna än på Hafthor. Jag skulle inte bli förvånad om pronatormuskeln på exempelvis Mindaugas som väger 70 kg är större och kraftigare än Hafthors. Oleg Zhohk är nog ett dåligt exempel eftersom han har en muterad arm. Men han har garanterat större brachi radialis än Hafthor, trots att han väger 80 kg (innan han var med i en allvarlig bilolycka). Om vi snackar specifik armböjarmuskulatur så är ju Oleg inte bara lite starkare än Hafthor, han är MYCKET starkare än Hafthor. Trots sina späda 80 kg. Killen kunde liksom hålla +100 kg i en hammercurl fattning med vänsterarmen. Jag skulle bli imponerad om Hafthor ens lyckas med hälften. Men det är som sagt ett lite udda exempel iom att hans arm är muterad.
David_wigren är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 18:12   #2728
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 066
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-15, 21:05   #2729
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Haftor 480kg raw med mer i tanken!
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-15, 21:11   #2730
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Haftor 480kg raw med mer i tanken!
Var ju med remmar. Bennedikts lyft är fortfarande det bättre och snyggare lyftet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)