Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-13, 21:06   #2701
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 738
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Jag tror dock att i en typisk Kazakstansk hook/press att bröststyrkan är rätt viktig. Men då ska man ha typ ett årtionde härdning av armbågsleden innan man ska våga sig på något sådant. Jag får ont bara av att tänka på det.
Ja, helt klart. Men tror inte bänk är optimalt för att träna bröstmusklerna att verka på det sättet som man vill. Då är nog typ flyes bättre eller nåt sånt.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-13, 21:11   #2702
Obolensky
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Varför skulle jag ljuga eller överdriva om det? Det är lika jävla irriterande varje gång när nybörjare uttalar sig tvärsäkert om saker de inte har en aning om

1. Efter att ha brutit hårt i 3 månader tappade jag mer i bänken än vad jag gjorde helt utan träning i 11 månader

2. Roine Eklund, Sveriges kanske främsta armbrytarcoach och har vunnit VM, sa att hans brytning aldrig gick så dåligt som när han la in mycket bänk i schemat

3. Vadå pectoralis i vinnande läge? För att man ser ut att vara i en pecdec-situation så är det pectoralis som är avgörande? Inte det faktum att man avslutar en top genom överpronation, folding med armbågen eller går över till en press? I en hook kanske det är lite bröst. I pressar är lustigt nog bänkpress rätt värdelöst.
1. Och?

2. Öh, jaha? Det berodde väl på 1) för mycket träning, och 2) svårare att hålla armen nära kroppen som vid slutet av en demonstrations-side pressure och 3) betydligt mer sliten vid brytningsträningen.

3. Jag tror jag nämnt tidigare att jag inte baserar fakta-påståenden på blaha-blaha, utan i det här fallet på en EMG-mätning.

Du tror inte bröstet är aktivt när man håller högerarmen mot kroppen med kraftvektorer framåt och åt höger medans man själv försöker behålla armen nära kroppen samtidigt som man förflyttar både sig och armen vänster och nedåt och bakåt?


Här är det "krog-armbrytning" som verkar användas men det säger i alla fall något:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19091596


Här är en bild från studien jag tänkte på:




PMJ är pecs.
Obolensky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-13, 21:14   #2703
Obolensky
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Ja, helt klart. Men tror inte bänk är optimalt för att träna bröstmusklerna att verka på det sättet som man vill. Då är nog typ flyes bättre eller nåt sånt.
Självklart är inte bänkpress något man tränar för att bli bättre på armbrytning. Däremot har man en skaplig fördel om man redan bänkar 200 och börjar bryta arm mot någon som bänkar 75.

Jag har också tänkt att flyes är lämpligare, men: för överarmen är det ju samma rörelse. Dessutom tränar man triceps (hur mycket triceps används vid en press i armbrytning, förresten?) och axlar i bänkpress.
Obolensky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-13, 21:22   #2704
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 738
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky Visa inlägg
Självklart är inte bänkpress något man tränar för att bli bättre på armbrytning. Däremot har man en skaplig fördel om man redan bänkar 200 och börjar bryta arm mot någon som bänkar 75.

Jag har också tänkt att flyes är lämpligare, men: för överarmen är det ju samma rörelse. Dessutom tränar man triceps (hur mycket triceps används vid en press i armbrytning, förresten?) och axlar i bänkpress.
Självklart har man en fördel om man bänkar så mycket mer än motståndaren, men den fördelen är dels inte så stor som du verkar tro, och dels helt irrelevant om den andra bara har liiite bättre hand/handled.

Kan säga att coracobrachalis däremot, där har du ett jävla powerhouse som är mycket mer relevant för sidotrycket.

Musklerna blir bra på det sättet de används, och dynamisk triceps (med motstånd längs med underarmen och inte mot) ger väldigt lite kräm på bordet och inte alls i en press faktiskt. Bra för rehab dock och allmänt sidotryck. Själva poängen med att det är dåligt är att det är som att nervsystemet omprogrammeras så att musklerna "används" fel. Typ som hur skit vanlig bänk känns direkt efter man har kört 10 set lutande bänk, fast mycket, mycket värre.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-13, 21:33   #2705
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Rikard. Han har målat in dig i ett hörn. Han länkade till en vetenskaplig studie! Allt du tidigare trodde att du visste är nu fel.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-13, 21:34   #2706
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 738
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Rikard. Han har målat in dig i ett hörn. Han länkade till en vetenskaplig studie! Allt du tidigare trodde att du visste är nu fel.
Attans. Besegrad igen
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-13, 21:54   #2707
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Ni som följer armbrytning, följer ni den där ryska kanalen "Armbets TV" eller något sådant? Det finns en del textade episoder och den är helt fantastisk inte bara för att den visar sporten, men just språket och de tarvliga miljöerna, avsaknaden av kvinnor, öststatsvemod och den totala humorlösheten gör den så jävla bra. Bekräftar alla fördomar till 110% Poetisk och vacker på något sätt. Edit: Lätt "Sjukt lokal-lokal tv vibbar"

Här är ett avsnitt:

https://www.youtube.com/watch?v=b1_MOh3bFFU

Senast redigerad av trädgårdsmöbel den 2020-02-13 klockan 21:57.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-13, 22:05   #2708
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 738
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Ni som följer armbrytning, följer ni den där ryska kanalen "Armbets TV" eller något sådant? Det finns en del textade episoder och den är helt fantastisk inte bara för att den visar sporten, men just språket och de tarvliga miljöerna, avsaknaden av kvinnor, öststatsvemod och den totala humorlösheten gör den så jävla bra. Bekräftar alla fördomar till 110% Poetisk och vacker på något sätt. Edit: Lätt "Sjukt lokal-lokal tv vibbar"

Här är ett avsnitt:

https://www.youtube.com/watch?v=b1_MOh3bFFU
Finns så många bra så hinner inte kolla på alla
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-13, 22:23   #2709
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Sett allt typ.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 00:02   #2710
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Finns så många bra så hinner inte kolla på alla
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Sett allt typ.
Jag gillar kontrasten mellan det och Larratts kanal. Han flamsar omkring med Jujimufu och andra fitnesskändisar, det är pretentiösa tal, skratt och flams.

Så den där dystra ångestladdade ryska butterheten och seriositeten mot det.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 00:04   #2711
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Tro mig när jag säger att de är ungefär lika relevanta för varann som fotboll och stocklyft
Bänkpress är ju inte 0% relevant för att mäta överkroppsstyrka.

Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Jag hann inte posta min edit. Jag var trög och trodde du menade klippet där Devon bryter med Hafthor.

Jag vet inte om jag orkar förklara varför reglerna i armbrytning ser ut som det gör. Men jag kan försöka förklara.

Om du kan lyfta 10 kg i en koncentrisk curl så kan du förmodligen hålla ca 15 kg statiskt och du kan kanske kontrollera 17-18 kg i en excentrisk curl. När man bryter arm och båda brytarna är helt stationära med kroppen så kommer den som håller på att förlora vara i ett statiskt eller excentriskt läge medan den som vinner är i ett koncentriskt läge. Den som förlorar har alltså en extrem fördel Eftersom man är mycket starkare excentriskt än koncentriskt. Den som vinner måste alltså vara påtagligt mycket starkare än den andre. Därför är det bättre att låta båda atleterna ”använda” kroppen för det gör så att båda är i ett statisk eller excentrisk läge. Det blir liksom mer rättvist då.

Något som kan tilläggas är att om den ena går och ”använder” kroppen så förändras inte fördelen som den andra får som fortfarande är stationär med kroppen. Eftersom den som är stationär hamnar i ett statiskt eller excentriskt läge. Faktum är att om den man möter går med kroppen och lyckas få med sin arm (pga han är starkare) så är det bästa man kan göra att INTE gå med kroppen eftersom man redan är i ett statiskt eller excentriskt läge. Att gå med kroppen då vore att ge bort matchen.

En annan anledning är såklart att det skulle vara helt omöjligt att döma en sådan match. ALLA som tror att de är helt stilla med kroppen är inte stilla med kroppen. Hur mycket rörelse ska domaren tillåta innan det är fusk? Hur ska domaren ens kunna avgöra när den ena eller andra har råkat röra sig för mycket? Den bästa lösningen som man alltid kommer tillbaka till är att låta atleterna använda kroppen hur mycket de vill med det enda kravet om att armbågen måste vara kvar på kudden. Om armbågen är kvar på kudden så måste all kraft som genereras genom armen gå via armböjarmuskulaturen. Det som då händer om man inte är stark nog att hålla sin arm böjd när man går med kroppen är att den blir uträtad och man förlorar.

Det är något som blir direkt uppenbart så fort en novis börjar bryta med en riktig armbrytare. Novisen ”går med kroppen” men handen följer inte med och armen rätas ut. När man känt det några gånger så brukar den absoluta majoriteten förstå att det inte är ”fusk” att gå med kroppen.
Jag säger inte att det är fusk att gå med kroppen, det är säkert genomtänkt. Men dom flesta känner nog inte till reglerna för armbrytning (som alltså typ är "gör vad som helst så länge armbågen är i kudden"?) utan dom tror som sagt att man bryter just med armarna bara. Håller du med om att världens starkaste armbrytare är starkaste överkroppen också? Om Thor är starkare i allt utom armbrytning...?
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 07:43   #2712
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Vem tycker vi har världens starkaste överkropp? Har dålig koll på Iron Bibys bänkpressförmåga(gissar att den är god) men han träningslyfter vr-vikter i stock, "militärpressar" 220 kg och är så vitt jag förstår inte superlångt ifrån att kunna utmana om världsrekordet i striktcurl. Det som talar emot honom är att nästan alla hans resultat är från träning. Hade man hållit världsrekordet i curl samt någon pressövning samtidigt hade det enligt mig varit riktigt starka kort för att man har den starkaste överkroppen.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 07:47   #2713
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 738
Eric Spoto IMO
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 07:50   #2714
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Eric Spoto IMO
Där har du ett monster. Dock för inaktuell för att jag ska skriva under
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 08:17   #2715
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Livet Visa inlägg
https://www.instagram.com/p/B8FKO_Cpw2u/

Nytt världsrekord i marklyft på 440.5kg, dock med mjuk stång och otestad federation (vad jag vet). Klassen ska vara 110kgs. Dock verkar denna tävling ha ett fjärde försök i marklyftet som inte räknas till totalen men som verkar räknas till WR i grenen.

Var visst ett världsrekord i totalen på 990kg också, inte bara i marklyft.
Jag såg detta igår på Jujis kanal och fattade fan ingenting, helt otroligt lätt ju!? Bland det sjukare jag sett i år.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)