Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-13, 19:12   #2686
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Det må så vara att det är ett bra sätt att mäta överkroppsstyrka på, men det är också förutsatt att båda vet hur man gör. Videon som Macke länkade till exempel, där hänger Larratt bokstavligt talat under bordet och lutar sig med hela kroppen osv. En svensson, lyftare eller gymfolk i allmänhet tror inte att armbrytning går till så. Så varför är armbrytning bäst för att mäta överkroppsstyrkan? Är världens starkaste armbrytare samtidigt "världens starkaste överkropp"?
Nja. Det må se ut så för ett otränat öga. Jag vet inte varför Larratt hängde så mycket. Det är helt uppenbart att han inte behöver göra så. Förmodligen ville han visa något för att demonstrera någon poäng om någon teknik eller nåt. Vad som också är uppenbart är att Devon är extremt försiktig för att inte skada Hafthor. Devon använder till och med något jag skulle kalla för anti-teknik. Alltså att han försätter sig själv i ett sämre läge för att guida Hafthor till en press där Hafthor med störst sannolikhet har som mest styrka.

Det som visades var ingen ”match”. Det var en lektion där Devon visar Hafthor hur man bryter arm. Om det var en match skulle Devon såklart ha kunnat panga genom Hafthor oavsett förutsättningarna. Hafthor skulle få ”hänga” med kroppen och Devon kan få vara tvingad att ”bara” använda armen. Matchen hade ändå varit över på bråkdelen av en sekund. Med stor risk att Hafthor har en bruten arm eller en avsliten biceps. Det hade förmodligen även Mindaugas vägandes 70 kg gjort mot Hafthor.

Edit - jag var idiot och trodde att du pratade om klippet där Devon och Hafthor bryter med varandra. Jag fattade inte att du menade klippet med Devon vs Matt Mask.

Senast redigerad av David_wigren den 2020-02-13 klockan 19:15.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-13, 19:13   #2687
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
IMO ja. Även om jag nog skulle ge världens starkaste överkropp till Eric Spoto, han råkar även vara vidrigt stark i armbrytning
Det kan till och med jag hålla med om.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-13, 19:16   #2688
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Nja. Det må se ut så för ett otränat öga. Jag vet inte varför Larratt hängde så mycket. Det är helt uppenbart att han inte behöver göra så. Förmodligen ville han visa något för att demonstrera någon poäng om någon teknik eller nåt. Vad som också är uppenbart är att Devon är extremt försiktig för att inte skada Hafthor. Devon använder till och med något jag skulle kalla för anti-teknik. Alltså att han försätter sig själv i ett sämre läge för att guida Hafthor till en press där Hafthor med störst sannolikhet har som mest styrka.

Det som visades var ingen ”match”. Det var en lektion där Devon visar Hafthor hur man bryter arm. Om det var en match skulle Devon såklart ha kunnat panga genom Hafthor oavsett förutsättningarna. Hafthor skulle få ”hänga” med kroppen och Devon kan få vara tvingad att ”bara” använda armen. Matchen hade ändå varit över på bråkdelen av en sekund. Med stor risk att Hafthor har en bruten arm eller en avsliten biceps. Det hade förmodligen även Mindaugas vägandes 70 kg gjort mot Hafthor.
Ja och poängen är ju att 99% har ett otränat armbrytaröga. Bryt arm med någon ute på en bar och börja hänga under bordet och kolla vad det blir för reaktioner. Sen vet jag inte vilken video du pratar om med Hafthor, jag menade videon med Larratt vs Mask.

Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
IMO ja. Även om jag nog skulle ge världens starkaste överkropp till Eric Spoto, han råkar även vara vidrigt stark i armbrytning
Han är ju också extremt stark i bänkpress. Det kanske är bänkpressen som har gjort honom till en bra armbrytare, inte armbrytningen som gjort honom till en bra bänkpressare.

Senast redigerad av ChuckTesta den 2020-02-13 klockan 19:18.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-13, 19:27   #2689
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Han är ju också extremt stark i bänkpress. Det kanske är bänkpressen som har gjort honom till en bra armbrytare, inte armbrytningen som gjort honom till en bra bänkpressare.
Tro mig när jag säger att de är ungefär lika relevanta för varann som fotboll och stocklyft
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-13, 19:33   #2690
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Ja och poängen är ju att 99% har ett otränat armbrytaröga. Bryt arm med någon ute på en bar och börja hänga under bordet och kolla vad det blir för reaktioner. Sen vet jag inte vilken video du pratar om med Hafthor, jag menade videon med Larratt vs Mask.
Jag hann inte posta min edit. Jag var trög och trodde du menade klippet där Devon bryter med Hafthor.

Jag vet inte om jag orkar förklara varför reglerna i armbrytning ser ut som det gör. Men jag kan försöka förklara.

Om du kan lyfta 10 kg i en koncentrisk curl så kan du förmodligen hålla ca 15 kg statiskt och du kan kanske kontrollera 17-18 kg i en excentrisk curl. När man bryter arm och båda brytarna är helt stationära med kroppen så kommer den som håller på att förlora vara i ett statiskt eller excentriskt läge medan den som vinner är i ett koncentriskt läge. Den som förlorar har alltså en extrem fördel Eftersom man är mycket starkare excentriskt än koncentriskt. Den som vinner måste alltså vara påtagligt mycket starkare än den andre. Därför är det bättre att låta båda atleterna ”använda” kroppen för det gör så att båda är i ett statisk eller excentrisk läge. Det blir liksom mer rättvist då.

Något som kan tilläggas är att om den ena går och ”använder” kroppen så förändras inte fördelen som den andra får som fortfarande är stationär med kroppen. Eftersom den som är stationär hamnar i ett statiskt eller excentriskt läge. Faktum är att om den man möter går med kroppen och lyckas få med sin arm (pga han är starkare) så är det bästa man kan göra att INTE gå med kroppen eftersom man redan är i ett statiskt eller excentriskt läge. Att gå med kroppen då vore att ge bort matchen.

En annan anledning är såklart att det skulle vara helt omöjligt att döma en sådan match. ALLA som tror att de är helt stilla med kroppen är inte stilla med kroppen. Hur mycket rörelse ska domaren tillåta innan det är fusk? Hur ska domaren ens kunna avgöra när den ena eller andra har råkat röra sig för mycket? Den bästa lösningen som man alltid kommer tillbaka till är att låta atleterna använda kroppen hur mycket de vill med det enda kravet om att armbågen måste vara kvar på kudden. Om armbågen är kvar på kudden så måste all kraft som genereras genom armen gå via armböjarmuskulaturen. Det som då händer om man inte är stark nog att hålla sin arm böjd när man går med kroppen är att den blir uträtad och man förlorar.

Det är något som blir direkt uppenbart så fort en novis börjar bryta med en riktig armbrytare. Novisen ”går med kroppen” men handen följer inte med och armen rätas ut. När man känt det några gånger så brukar den absoluta majoriteten förstå att det inte är ”fusk” att gå med kroppen.

Senast redigerad av David_wigren den 2020-02-13 klockan 19:39.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-13, 20:19   #2691
Obolensky
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Tro mig när jag säger att de är ungefär lika relevanta för varann som fotboll och stocklyft
Fast nu överdriver du så mycket du kan och du vet det.
Obolensky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-13, 20:22   #2692
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky Visa inlägg
Fast nu överdriver du så mycket du kan och du vet det.
Jaså?
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-13, 20:30   #2693
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Det skulle vara så extremt tillfredställande att helt otränad och utan erfarenhet ge både Wigren och Jansson spö i armbrytning just nu
trädgårdsmöbel är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-13, 20:34   #2694
Obolensky
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Det må så vara att det är ett bra sätt att mäta överkroppsstyrka på, men det är också förutsatt att båda vet hur man gör. Videon som Macke länkade till exempel, där hänger Larratt bokstavligt talat under bordet och lutar sig med hela kroppen osv. En svensson, lyftare eller gymfolk i allmänhet tror inte att armbrytning går till så. Så varför är armbrytning bäst för att mäta överkroppsstyrkan? Är världens starkaste armbrytare samtidigt "världens starkaste överkropp"?
Du vet att han byggt den styrkan genom armbrytning. Nu är han inte ryss men liksom ryssarna kör de säkert väldigt mycket styrketräning, eller väldigt seriös, i alla fall.



Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Brzenk har en kronisk axelskada och Larratt kan inte räta ut sina armar. Men här är en annan armbrytare som kör like bänk för skojs skull som komplement.



För något år sedan körde Patrik Berg från sverige att köra lite bänk vid sidan av sin träning. Tror han kom upp till 170-180 kg vägandes runt 80. Visserligen med rövlyft. Men ändå helt ok för någon som inte specialtränar det.

Visst. De mäter sig inte med absoluta världseliten i styrkelyft. Men ändå helt ok med tanke på att det är en ganska främmande rörelsebana för dem.
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Eller hur! Larratts kings move var ju till och med värre än Michael Todds.

Jag tror Levan kör över Chaffee.
Ja, hans överarm låg för guds skull på kudden. Det är inte "King's" move utan Dictator's eller Führer's move (nu har kungar också varit autokrater men jag syftar på att "King's" är ett prefix som får något att formidabelt och "bra".


Varför? Chaffee körde över Genadi, och Levan:



Chaffee:




Och båda har väldigt lika stilar: aggressivt, explosivt och en satans massa saide pressure.


Tyvärr tror jag också att Levan tar hem det. Han är helt enkelt för stor och stark. Men det baserar jag bevisligen inte på statistik/empiri utan känsla.
Obolensky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-13, 20:46   #2695
Obolensky
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Jaså?
Ja. Sluta larva dig.

Pectoralis major används väldigt mycket vid den vinnande fasen av armbrytning, men vet inte hur relevant det är.

Vad jag däremot vet är att om två otränade person möter varandra i armbrytning och använder samma och lika bra teknik, och allt annat lika, så vinner personen som bänkar 200 kg mot den som gör 75 kg.


Armbrytning är väldigt mycket teknik. Jag är nybörjare, men redan innan jag var det, och inte hade tränat seriöst överhuvudtaget, så kunde jag, liksom någon annan i tråden (ungefär), vinna mot större/starkare personer som annars skulle vunnit, genom att försök omsätta det jag lärt mig på Youtube och i artiklar till verklighet. Eller ärligt talat använde jag bara mycket back pressure och hade en så liten vinkel som möjligt i armbågsleden, tröttade ut motståndaren och toprollade sedan. Busenkelt, även om min toproll säkert skulle sett lustig ut i dina ögon.

Har jag blivit starkare genom att kolla på Youtube?


Skulle jag på samma sätt kunna bli avsevärt bättre i bänkpress eller militärpress genom att studera Youtubefilmer? .
Obolensky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-13, 20:48   #2696
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Det skulle vara så extremt tillfredställande att helt otränad och utan erfarenhet ge både Wigren och Jansson spö i armbrytning just nu
Jag hade skyllt på att du har bättre teknik än mig.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-13, 20:52   #2697
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky Visa inlägg
Busenkelt, även om min toproll säkert skulle sett lustig ut i dina ögon .
Jag är 99 % säker på att din top roll ser mindre lustig ut än Rikards.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-13, 20:54   #2698
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky Visa inlägg
bla bla bla .
Varför skulle jag ljuga eller överdriva om det? Det är lika jävla irriterande varje gång när nybörjare uttalar sig tvärsäkert om saker de inte har en aning om

1. Efter att ha brutit hårt i 3 månader tappade jag mer i bänken än vad jag gjorde helt utan träning i 11 månader

2. Roine Eklund, Sveriges kanske främsta armbrytarcoach och har vunnit VM, sa att hans brytning aldrig gick så dåligt som när han la in mycket bänk i schemat

3. Vadå pectoralis i vinnande läge? För att man ser ut att vara i en pecdec-situation så är det pectoralis som är avgörande? Inte det faktum att man avslutar en top genom överpronation, folding med armbågen eller går över till en press? I en hook kanske det är lite bröst. I pressar är lustigt nog bänkpress rätt värdelöst.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-13, 20:56   #2699
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Jag är 99 % säker på att din top roll ser mindre lustig ut än Rikards.
Vad är en top roll och går det att äta?
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-13, 21:02   #2700
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Varför skulle jag ljuga eller överdriva om det? Det är lika jävla irriterande varje gång när nybörjare uttalar sig tvärsäkert om saker de inte har en aning om

1. Efter att ha brutit hårt i 3 månader tappade jag mer i bänken än vad jag gjorde helt utan träning i 11 månader

2. Roine Eklund, Sveriges kanske främsta armbrytarcoach och har vunnit VM, sa att hans brytning aldrig gick så dåligt som när han la in mycket bänk i schemat

3. Vadå pectoralis i vinnande läge? För att man ser ut att vara i en pecdec-situation så är det pectoralis som är avgörande? Inte det faktum att man avslutar en top genom överpronation, folding med armbågen eller går över till en press? I en hook kanske det är lite bröst. I pressar är lustigt nog bänkpress rätt värdelöst.
Jag tror dock att i en typisk Kazakstansk hook/press att bröststyrkan är rätt viktig. Men då ska man ha typ ett årtionde härdning av armbågsleden innan man ska våga sig på något sådant. Jag får ont bara av att tänka på det.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)