Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-03-17, 12:15   #241
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Om man redan har ett högre fiberintag än den dagliga rekommendationen, bör man då ändå testa psylliumfrön vid IBS?
Det är väl rimligen klokt att byta ut en del av de befintliga fibrerna mot psylliumfrön genom att ändra lite på sina livsmedelsval. Rimligen mer animalier och mindre vegetabilier. Kvalitet över kvantitet. Man kan ju tex äta mer yoghurt och använda psylliumfrön som musli.

Senast redigerad av Klein den 2020-03-17 klockan 12:16.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-17, 12:26   #242
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Det är väl rimligen klokt att byta ut en del av de befintliga fibrerna mot psylliumfrön genom att ändra lite på sina livsmedelsval. Rimligen mer animalier och mindre vegetabilier. Kvalitet över kvantitet. Man kan ju tex äta mer yoghurt och använda psylliumfrön som musli.
Jag får köra en testperiod och utvärdera.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-19, 14:51   #243
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Jag får köra en testperiod och utvärdera.
Jag pular i mig 90-100 gram fibrer om dagen (inklusive den mängd som kommer från 25 gram loppfrön). Har testat att utesluta loppfrön, och märker direkt en skillnad. När jag utesluter loppfrön fungerar min mage betydligt sämre. Är gasig, uppblåst och blir lös. Ibland på helger, när rutiner inte är lika fasta, händer det att jag missar mina två dagliga intag om 12 gram loppfrön. Då blir det anarki i magen direkt, utan undantag.

Innan jag började med loppfrön var jag ofta väldigt gasig, något som försvann efter ett par veckor med konsekvent intag av loppfrön. Självklart 100% anekdotiskt, men för mig slår det aldrig fel. Jag börjar bli mer och mer övertygad om att loppfröna är nyckeln till att kunna äta mycket kål, lök, bönor och andra vanligt förekommande IBS-livsmedel utan negativ påverkan på min maghälsa. Om det är individuellt eller är inte har jag ingen aning om, men det är det säkerligen.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-20, 16:59   #244
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Har uteslutit bröd under en längre period pga att jag blivit väldigt gasig och vattnig av det. Har dock börjat inkludera det igen och svepa en munfull av loppfrön varje gång jag äter bröd nu. Inga problem alls, dessutom skitlätt att bulka nu när man kan äta bröd igen. Gainsen rullar in!
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-20, 17:20   #245
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Vad är lämpliga nivåer?

GI 100 sänks till 80 med 10 % psyllium och till under 60 med 20 % psyllium. Procent av vikten på det kolhydratlivsmedel du räknar på.
Är det totalvikt psyllium/totalvikt kolhydratslivsmedel?

Låg säga att jag äter 30g frön och 300g bröd, innebär det då enligt resonemanget 10% psyllium?

När du säger kolhydratslivsmedel så tolkar jag det dock som vikten på antal kolhydrater. Så med 300g bröd med en del protein så får jag i mig 100g kolhydrater.
Med 30g frön, innebär det då 30g/100g = 30% psyllium?

Det första exemplet låter logiskt men man vet ju inte vad andelen protein och fett är i livsmedlet, därav resonemang två?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-11, 12:12   #246
Dåren
Tuff Knutte
 
Dårens avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 449


Varför äta en raffinerad kosttillskott-variant när man får de positiva effekterna av hela frön? Dessutom ingen risk att drabbas av en (SPOILER ALERT) slempropp i magen, som stackaren i videon.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vassleproteinpulver består av sågspån och anabola steroider. Källa: mina föräldrar.
Doctors are always changins their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-12, 08:05   #247
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av Dåren Visa inlägg


Varför äta en raffinerad kosttillskott-variant när man får de positiva effekterna av hela frön? Dessutom ingen risk att drabbas av en (SPOILER ALERT) slempropp i magen, som stackaren i videon.
När jag glömmer ett glas med frön så blir det ju en slempropp av det också, säker på att det är mer safe?

Aldrig tänkt på det där
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-17, 14:30   #248
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Bryter loppfrön fasta?

Jag kör periodisk fasta (16-8) och undrar hur ett intag av loppfrön mitt under fastan skulle inverka? Bryter det fastan?

I praktiken handlar det om att jag äter mellan 13-21 varje dag, är jag hemma intar jag en matsked loppfrön precis innan jag äter lunch vid 13. Om jag däremot inte är hemma tänkte jag att jag kunde dra i mig ett glas vatten med en matsked loppfrön på morgonen kring 7.30-8 och sedan ändå fortsätta fasta till 13. Eller är det dumt? Inverkar det på något sätt på fastan?

Under fastan dricker jag te, vatten och ibland lightläsk, men äter inget annat - om det inverkar på något sätt.

Tack på förhand för svar!
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-17, 17:22   #249
BridgeMountain
Registered User
 
BridgeMountains avatar
 
Reg.datum: Mar 2021
Ort: Halland
Inlägg: 28
Verkar förövrigt vara ett mindre helvete att få tag på psylliumfröskal i pulverform nuförtiden. Fan ta mig slutsålt precis överallt....
BridgeMountain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-21, 21:36   #250
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Citat:
Objective

Health-promoting dietary fibre including inulin often triggers gastrointestinal symptoms in patients with IBS, limiting their intake. Our aim was to test if coadministering psyllium with inulin would reduce gas production.

Design

A randomised, four-period, four-treatment, placebo-controlled, crossover trial in 19 patients with IBS. Subjects ingested a 500 mL test drink containing either inulin 20 g, psyllium 20 g, inulin 20 g+ psyllium 20 g or dextrose 20 g (placebo). Breath hydrogen was measured every 30 min with MRI scans hourly for 6 hours. Faecal samples from a subset of the patients with IBS were tested using an in vitro fermentation model. Primary endpoint was colonic gas assessed by MRI.

Results

Colonic gas rose steadily from 0 to 6 hours, with inulin causing the greatest rise, median (IQR) AUC(0–360 min) 3145 (848–6502) mL·min. This was significantly reduced with inulin and psyllium coadministration to 618 (62–2345) mL·min (p=0.02), not significantly different from placebo. Colonic volumes AUC(0–360 min) were significantly larger than placebo for both inulin (p=0.002) and inulin and psyllium coadministration (p=0.005). Breath hydrogen rose significantly from 120 min after inulin but not psyllium; coadministration of psyllium with inulin delayed and reduced the maximum increase, AUC(0–360 min) from 7230 (3255–17910) ppm·hour to 1035 (360–4320) ppm·hour, p=0.007.

Fermentation in vitro produced more gas with inulin than psyllium. Combining psyllium with inulin did not reduce gas production.

Conclusions

Psyllium reduced inulin-related gas production in patients with IBS but does not directly inhibit fermentation. Whether coadministration with psyllium increases the tolerability of prebiotics in IBS warrants further study.
Gut. 2021 Aug 5;gutjnl-2021-324784. Psyllium reduces inulin-induced colonic gas production in IBS: MRI and in vitro fermentation studies.

https://gut.bmj.com/content/early/20...nl-2021-324784
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-03-02, 09:16   #251
Starkeadolf79
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 31
Har i alla tider gjort nr.1 en gång om dagen och nästan alltid på morgonen. Efter jag börjat med 1 msk physilliumhusk noterar jag att jag relativt ofta behöver göra nr.1 2ggr/dag. Bajsar man mer och frekventare av physilliumintag? Är det kopplat till den ökade volymen avföring?
Starkeadolf79 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-03-02, 09:21   #252
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
är inte bajsa nr2?
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-03-02, 09:36   #253
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av dmoller Visa inlägg
är inte bajsa nr2?
Jo annars är något felkopplat
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-03-02, 09:44   #254
Starkeadolf79
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 31
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Jo annars är något felkopplat
Haha. Nr.2 ska det självklart vara.
Starkeadolf79 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-03-02, 17:45   #255
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
det är väl tämligen självklart att om du ökar volymen på avföringen så tar den mer plats och behöver tömmas ur oftare
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)