Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-15, 12:23   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Vana koffeinanvändare får inga presationshöjande effekter av koffein

Det finns andra studier som visat samma sak, och det finns studier som visat motsatsen. Det här är en av få på styrketräning.

Citat:
Background:

The main goal of this study was to assess the acute effects of the intake of 9 and 11 mg/kg/ body mass (b.m.) of caffeine (CAF) on maximal strength and muscle endurance in athletes habituated to caffeine.

Methods:

The study included 16 healthy strength-trained male athletes (age = 24.2 ± 4.2 years, body mass = 79.5 ± 8.5 kg, body mass index (BMI) = 24.5 ± 1.9, bench press 1RM = 118.3 ± 14.5 kg). All participants were habitual caffeine consumers (4.9 ± 1.1 mg/kg/b.m., 411 ± 136 mg of caffeine per day). This study had a randomized, crossover, double-blind design, where each participant performed three experimental sessions after ingesting either a placebo (PLAC) or 9 mg/kg/b.m. (CAF-9) and 11 mg/kg/b.m. (CAF-11) of caffeine. In each experimental session, participants underwent a 1RM strength test and a muscle endurance test in the bench press exercise at 50% 1RM while power output and bar velocity were measured in each test.

Results:

A one-way repeated measures ANOVA revealed a significant difference between PLAC, CAF-9, and CAF-11 groups in peak velocity (PV) (p = 0.04). Post-hoc tests showed a significant decrease for PV (p = 0.04) in the CAF-11 compared to the PLAC group. No other changes were found in the 1RM or muscle endurance tests with the ingestion of caffeine.

Conclusion:

The results of the present study indicate that high acute doses of CAF (9 and 11 mg/kg/b.m.) did not improve muscle strength nor muscle endurance in athletes habituated to this substance.
The Effects of High Doses of Caffeine on Maximal Strength and Muscular Endurance in Athletes Habituated to Caffeine. Nutrients 2019, 11(8), 1912.

https://www.mdpi.com/2072-6643/11/8/1912
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 14:15   #2
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det finns andra studier som visat samma sak, och det finns studier som visat motsatsen. Det här är en av få på styrketräning.



The Effects of High Doses of Caffeine on Maximal Strength and Muscular Endurance in Athletes Habituated to Caffeine. Nutrients 2019, 11(8), 1912.

https://www.mdpi.com/2072-6643/11/8/1912
Och om man höjer dosen till något man inte är van vid?
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 14:38   #3
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Vilken tid på dygnet utfördes intaget/testet?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 14:44   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Vilken tid på dygnet utfördes intaget/testet?
På morgonen vid niotiden.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 14:45   #5
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Och om man höjer dosen till något man inte är van vid?
Det är ju just det man gjort i den här studien.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 14:56   #6
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Och om man höjer dosen till något man inte är van vid?
https://link.springer.com/article/10...18-0980-7#Tab1
Pickering, C. & Kiely, J. Sports Med (2019) 49: 833. https://doi.org/10.1007/s40279-018-0980-7

Lite utdrag:
Citat:
Habituation can result in reduced caffeine ergogenesis, but this may be offset if the pre-competition caffeine dose is greater than the habitual dose
Problem?
Citat:
If caffeine-habituated individuals require greater caffeine doses to maintain ergogenic effects, this is potentially problematic for athletes. Evidence suggests there are no additional ergogenic effects of caffeine above doses of 9 mg/kg [32, 79]; if athletes habitually consume moderate-to-high doses of caffeine (~ 4–5 mg/kg), there may be a point at which further caffeine ingestion does not restore caffeine’s full ergogenic potential. Whilst such habitual intakes appear extreme, the regular intake of subjects in some research studies [80] reaches this level. Additionally, higher doses of caffeine may increase the risk of reported side effects, such as tremor, insomnia, and increased heart rate [32, 79, 81].
Ta bort koffein en period eller ej... ?
Citat:
it remains unclear whether caffeine withdrawal actually re-sensitizes subjects to the physiological effects of caffeine, or whether the reintroduction of caffeine following a period of abstinence merely reverses the many side effects associated with withdrawal [86, 87, 88]. Again, despite its relevance, only a few studies have investigated the potential association between temporary caffeine withdrawal and the restoration of caffeine’s ergogenic effects.
...
In summary, it appears short-term, pre-competition caffeine withdrawal in habitual users does not enhance caffeine’s ergogenic effects. Withdrawal is also associated with numerous negative outcomes, including headaches, fatigue [21], irritability, muscle pain, sleep disturbances, and nausea [85, 87]. Fortunately, such symptoms appear limited to a sub-set of individuals, are typically mild and temporary [24], and reverse with caffeine ingestion [88]. Nevertheless, such acute withdrawal symptoms, close to key competitions, may negatively affect athlete subjective confidence and well-being.
Själv skippade jag både kaffeintablett och kaffe någon morgon för en tid sedan av nån anledning som jag inte riktigt minns (kanske var en släng halsbränna dagen innan?). Det kändes ju helt normalt när jag stod på crosstrainern och även i början av styrketräningen. Inga av ovannämnda biverkningar i alla fall. Halvvägs in i styrketräningen började någon underlig känsla av apati uppstå. Inte direkt att jag började få slut på gas i tanken då det gick att utföra diverse övningar som vanligt rent prestationsmässigt, men mer att den mentala energin började sugas in i något slags svart hål av meningslöshet. Träningen avbröts någonstans efter det och jag irrade hemåt med mörka tankar.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 16:00   #7
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Intressant. Jag dricker 2-3 koppar om dagen. Men en 200mg koffeintablett får mig alltid upp i varv då exempelvis orken är låg eller sömnen varit sådär.

Vad tror ni om koffein+träning+blodtryck?

Leta lite efter kopplingen blodtryck och koffein och fann följande uttalande:

On caffeine day, 7 (39%) HT and 1 (8%) NT showed an excessive BP response (> 230 for systolic or > 120 for diastolic) during exercise. In conclusion, caffeine has significant hemodynamic effects on mild hypertensives at rest and during exercise. The increased rate-pressure products following caffeine during exercise place a greater workload on the heart, and abstinence from caffeine, especially before exercise, may be beneficial for persons with hypertension.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/8998252/
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 17:20   #8
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Koffein ger ingen effekt för mig, ska nog endast dricka en koppa kaffe på morgon (för att förhindra huvudvärk)

De dagarna jag tränar ska jag två koppar direkt innan, hoppas man får nån effekt då.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 07:01   #9
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
På morgonen vid niotiden.
Intressant, tack!

Var det kaffe, extrakt eller syntetiskt koffein?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 07:06   #10
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Caffeine Kick®.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 07:38   #11
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Caffeine Kick®.
Aha, den innehåller "koffein anhydrous".
Det är väll oftare folk inte får någon effekt av det jämfört med syntetiskt.

Själv tycker jag mig få effekt av bra kaffe och/eller syntetiskt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 07:40   #12
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Anhydrous betyder bara att det koffeinet är torrt, dvs inte kaffe. Syntetiskt koffein i pillerform är anhydrous. Anhydrous betyder utan vatten.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 09:40   #13
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
https://www.styrkelabbet.se/starkare...kaffedrickare/
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 09:42   #14
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Koffein ger ingen effekt för mig, ska nog endast dricka en koppa kaffe på morgon (för att förhindra huvudvärk)

De dagarna jag tränar ska jag två koppar direkt innan, hoppas man får nån effekt då.
Jag har börjat ta en kopp innan läggdags, märker ingenting. Önskar jag kunde få där kicken.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 09:52   #15
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Anhydrous betyder bara att det koffeinet är torrt, dvs inte kaffe. Syntetiskt koffein i pillerform är anhydrous. Anhydrous betyder utan vatten.
Tack för info!
Men visst kan det även vara utvunnet från kaffebönan?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)