Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-30, 13:37   #316
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av anton fräs Visa inlägg
båda finns och bör finnas även i framtiden. även om jag lyfter utan utrustning och just nu har minimalt intresse för det ser jag ändå spänningen i utrustning. De är ju trots allt förbannat svårt att träna och tävla i utrustning.

varför inte stärka sin egen favorit av dessa två "grenar" istället för att negga den andra?
+1
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 13:47   #317
Lillgrabben
Registered User
 
Lillgrabbens avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 8 824
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Varför inte stärka sin egen favorit av dessa två "grenar" istället för att negga den andra?
Detta övergår mitt förstånd också.

Många verkar tro den egna favoritgrenen blir stärkt på bästa sätt, av att "negga" den andra & dess utövare. Tyvärr är dock verkligheten en annan, det enda detta skapar är irritation & mer eller mindre fientliga känslor i en sport som redan idag är ( tämligen) liten.
Lillgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 14:04   #318
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Håller verkligen med dig Lillgrabben.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 14:22   #319
filmjölk
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Hisingen
Inlägg: 4 258
Tjusningen ligger i att det är muskler som besegrar en tung vikt, istället för muskler och material som besegrar en tung vikt. Att jämföra med höjdhopp respektiva stavhopp är klockrent. Den som hoppar högst respektive den som hoppar högst med hjälpmedel.

För mig är materiallyftning och stavhopp orelaterbart och ointressant. klassisk lyftning och höjdhopp relaterbart och helt intressant.

Då (efter vad jag tror) de allra flesta delar min åsikt, borde störst fokus läggas på att värva till och sponsra den klassiska lyftningen, den bästa klassiska lyftaren värderas* högre än den bästa materiallyftaren, den bästa klassiska bänkarens resultat borde värderas* högre än den bästa tröjbänkarens etc etc. Har man begränsade medel kan man välja bort websändningar i styrkelyft så att man ändå kan visa klassisk styrkelyft, om förbundet betalar resor för landslag får klassiska tävlingar förtur, etc etc etc.

Fortsätter ni att vurma för styrkelyft kommer sporten att förbli liten, och ointressant.

* Fritt för tolkning. sponsring, mediaexponering etcetera och så vidare.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 14:46   #320
kjell33
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 3 928
De medel som SSF förfogar över får de i sin tur från RF som baserar sina bidrag på internationella medaljer. Skulle inte bli många kronor om vi skulle vara beroende av klassisk SL och bänk.
kjell33 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 14:55   #321
the_PL_man
Gammalt flakvrak
 
the_PL_mans avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Karlstad
Inlägg: 7 013
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Tjusningen ligger i att det är muskler som besegrar en tung vikt, istället för muskler och material som besegrar en tung vikt. Att jämföra med höjdhopp respektiva stavhopp är klockrent. Den som hoppar högst respektive den som hoppar högst med hjälpmedel.

För mig är materiallyftning och stavhopp orelaterbart och ointressant. klassisk lyftning och höjdhopp relaterbart och helt intressant.

Då (efter vad jag tror) de allra flesta delar min åsikt, borde störst fokus läggas på att värva till och sponsra den klassiska lyftningen, den bästa klassiska lyftaren värderas* högre än den bästa materiallyftaren, den bästa klassiska bänkarens resultat borde värderas* högre än den bästa tröjbänkarens etc etc. Har man begränsade medel kan man välja bort websändningar i styrkelyft så att man ändå kan visa klassisk styrkelyft, om förbundet betalar resor för landslag får klassiska tävlingar förtur, etc etc etc.

Fortsätter ni att vurma för styrkelyft kommer sporten att förbli liten, och ointressant.

* Fritt för tolkning. sponsring, mediaexponering etcetera och så vidare.
Det var ett sådant här beteende som ledde fram till splittringen mellan OL och SL.

/the_PL_man
the_PL_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 15:15   #322
Stefan J
Human forklift.
 
Stefan Js avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 3 796
Citat:
Ursprungligen postat av the_PL_man Visa inlägg
Det var ett sådant här beteende som ledde fram till splittringen mellan OL och SL.

/the_PL_man
Men just det var väl knappast en nackdel då det enda gemensamma mellan dessa sporter var att en skivstång lyftes i båda fallen. OL och SL är som tennis och badminton, helt olika idrotter, även om båda är racketsporter.

Klassisk och utrustningslyftning, tja. Behövs två olika förbund för det? Jag skulle spontant säga att nej det gör det inte, men har inte tänkt igenom det så noggrannt heller.

Senast redigerad av Stefan J den 2011-08-30 klockan 15:19.
Stefan J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 15:16   #323
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Tjusningen ligger i att det är muskler som besegrar en tung vikt, istället för muskler och material som besegrar en tung vikt. Att jämföra med höjdhopp respektiva stavhopp är klockrent. Den som hoppar högst respektive den som hoppar högst med hjälpmedel.

För mig är materiallyftning och stavhopp orelaterbart och ointressant. klassisk lyftning och höjdhopp relaterbart och helt intressant.

Då (efter vad jag tror) de allra flesta delar min åsikt, borde störst fokus läggas på att värva till och sponsra den klassiska lyftningen, den bästa klassiska lyftaren värderas* högre än den bästa materiallyftaren, den bästa klassiska bänkarens resultat borde värderas* högre än den bästa tröjbänkarens etc etc. Har man begränsade medel kan man välja bort websändningar i styrkelyft så att man ändå kan visa klassisk styrkelyft, om förbundet betalar resor för landslag får klassiska tävlingar förtur, etc etc etc.

Fortsätter ni att vurma för styrkelyft kommer sporten att förbli liten, och ointressant.

* Fritt för tolkning. sponsring, mediaexponering etcetera och så vidare.
bara för att du inte är intresserad betyder inte att de två grenarna kan samexistera och dra nytta av varandra.
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 15:46   #324
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan J Visa inlägg
Men just det var väl knappast en nackdel då det enda gemensamma mellan dessa sporter var att en skivstång lyftes i båda fallen. OL och SL är som tennis och badminton, helt olika idrotter, även om båda är racketsporter.
Trots det så tränar tennis och badmintonklubbar inte så sällan i samma/liknande lokaler (det känns kanske igen, dkki) och fysdelen påminner i början väldigt mycket om varandra (dkki). Tänk om de skulle låta alla nybörjare testa båda idrotterna och köra gemensam fys för att öka chansen att nybörjarna hittar sin idrott eller om de tröttar helt enkelt byta över till den andra vid ett senare skede då de har grunderna från början? Nu får få nybörjare eller aktiva den chansen då träningarna oftast är uppdelade på olika föreningar (dkki). I fallet med badminton och tennis har de t o m olika tävlingsperioder då det ena alltid är inomhus och det andra ofta är utomhus under sommaren så många kan dubblera. Det sista leder vidare in på en annan fördel.
Om SSF och STF var samma förbund eller i alla fall pratade med varandra skulle de inte skulle lägga tävlingarna exakt samma dagar och bara det skulle underlätta enormt för de föreningarna som har aktivitet i alla tre idrotterna. Både ur arrangörssynpunkt men också för att de som vill skulle kunna dubblera idrotterna.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 15:58   #325
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Citat:
Ursprungligen postat av kjell33 Visa inlägg
De medel som SSF förfogar över får de i sin tur från RF som baserar sina bidrag på internationella medaljer. Skulle inte bli många kronor om vi skulle vara beroende av klassisk SL och bänk.
En av åsikterna runt den klassiska lyftningen är ju just denna att vi inte skulle kunna hävda oss på ett bra sätt internationellt. Hirvis framförde den poängen för ett par sidor sedan och även en av våra landslagslyftare, som jag surrade under SM/RM-helgen, var av samma åsikt. Han hade det som huvudorsak till att inte vilja tävla internationellt. Troligen har de båda rätt, men man kan ju ta och vända på resonemanget också. Är det rimligt att vi, som mikroskopisk nation med mikroskopiskt underlag av aktiva tävlande(relativt sett), skall kunna hävda oss internationellt? Är det så i många andra sporter? Med utrustning kan vi det men utan utrustning och utan gigantiskt underlag kan vi möjligen inte så. Inte till en början iaf. Om man med dessa ögon blickar åter mot vår sport kan jag tycka att, med tanke på underlaget, så har vi tämligen många lyftare med god klassisk potentialt. Om man tex ponerar att Franzén och Sjögren får vara skadefri ett par år så hyser jag inga tvivel om att resultaten ytterligare kommer stegras. Minns bara hur resultatnivån höjts sedan fjolårets RM.

I ett nordiskt perspektiv kan man tycka ett par av SM-klasserna höll riktigt god standard redan i år. Om det förresten i framtiden skulle bli tal om nordiska mästerskap i Klassisk lyftning kan jag tänka mig att ett sådant skulle kunna bli tämligen prestigefyllt. Detta speciellt om differensen till den europeiska och globala elitnivån initialt skulle skjuta i höjden. Möjligen skulle det då bli mer värt att kunna titulera sig ”Starkast i Norden”, vad vet jag?

När det gäller huvudfråga, den om klassisk kontra utrustat styrkelyft, så handlar det inte om att racka ner på utrustningslyftare. Inte för min del. Utrustning är kul, jag är den förste att erkänna det men skall man sia om framtiden så tror jag den klassiska lyftningen kommer vinna mycket mark. Om det betyder att ordinär SL går i graven eller inte är ju en jättesvår fråga. Att åsikterna sedan går isär när det gäller framtiden behöver ju nödvändigtvis inte betyda någon splittring i förbundet. Att man föredrar något betyder ju inte nödvändigtvis att man önskar livet ur nått annat. Dessutom måste man ju, som någon tidigare sa, ta detta för vad det är. En diskussion på ett diskussionsforum.

Bara några tankar och detta alltså sagt av en halvmedioker, klassisk, amatör. Tidigare lite drygt halvmedioker utrustningslyftare. Således en av alla oss som personligen inte berörs av landslagsplatser eller internationella placeringar. En gräsrot, helt enkelt.


Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Varför inte stärka sin egen favorit av dessa två "grenar" istället för att negga den andra?
Absolut. Inte minst kommer detta att bli viktigt då det gäller arrangörsbiten.
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink

Senast redigerad av Börje H den 2011-08-30 klockan 16:03.
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 17:04   #326
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 409
Citat:
Ursprungligen postat av Lillgrabben Visa inlägg
Detta övergår mitt förstånd också.

Många verkar tro den egna favoritgrenen blir stärkt på bästa sätt, av att "negga" den andra & dess utövare. Tyvärr är dock verkligheten en annan, det enda detta skapar är irritation & mer eller mindre fientliga känslor i en sport som redan idag är ( tämligen) liten.
Men på något plan handlar det väl även om pengar? Jag är inte insatt i organistation överlag, men för en given summa pengar (som går till arrangemang och whatnot), så kommer båda "faktionerna" få mindre pengar än om det fanns bara styrkelyft eller bara KSL.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 17:33   #327
Lillgrabben
Registered User
 
Lillgrabbens avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 8 824
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Men på något plan handlar det väl även om pengar? Jag är inte insatt i organistation överlag, men för en given summa pengar (som går till arrangemang och whatnot), så kommer båda "faktionerna" få mindre pengar än om det fanns bara styrkelyft eller bara KSL.
Det är möligt att man kan lägga till en pengafaktor om man vill, pengar kan motivera de mest underliga saker. Den tanken har dock inte slagit mig, inte som första tanke iallafall.

Vad jag menar med mitt uttalande - det du citerade - är att det är jävligt underlig stil att verbalt / i skrift "pissa andra människor rakt i ansiktet" bara för att få fram åsikter & igenom sin vilja.

Många delar av "debatten" påminner mig om hur vissa små barn beter sig när föräldrarna leder dem förbi godishyllan i butiken...
Lillgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 18:14   #328
Ahead Of The Pack
Registered User
 
Ahead Of The Packs avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: I ett radhus
Inlägg: 573
Citat:
Ursprungligen postat av thatice Visa inlägg
Är stavhopp ens en tusendel så intressant hos gemeneman som "riktig höjdhopp".
Tycker inte det är konstigt att en massa styrkelyftsutövare klagar på nånting som de tror/tycker förstör sporten lika som höjdhoppare säkert skulle klaga om folk använde stav i "riktig höjdhopp"
Jag skulle tippa på att gemene man som tittar på friidrott tycker det är precis lika intressant med "riktigt höjdhopp" som vad det är med stavhopp. Och varför skulle höjdhopp vara mer intressant? Skulle staven och de extra 3,4 metrarna i höjd och det faktumet att höjdhopp är mycket mer tekniskt svårare göra den grenen mindre intressant?
__________________
_________________________________

Hur faan kunde jag missa hundra???

Det är alltid lika roligt när det går bra för någon annan.
Ahead Of The Pack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 18:57   #329
filmjölk
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Hisingen
Inlägg: 4 258
Citat:
Ursprungligen postat av Ahead Of The Pack Visa inlägg
Jag skulle tippa på att gemene man som tittar på friidrott tycker det är precis lika intressant med "riktigt höjdhopp" som vad det är med stavhopp. Och varför skulle höjdhopp vara mer intressant? Skulle staven och de extra 3,4 metrarna i höjd och det faktumet att höjdhopp är mycket mer tekniskt svårare göra den grenen mindre intressant?
Kör en undersökning om vad gemene man som tränar med vikter och vet vad styrkelyft är tycker om styrkelyftsutrustning. dvs er potentiella publik. Tom vissa av era egna elitlyftare dissar ju den. "Ni" gillar att tävla med den "Vi" gillar inte att titta på er när ni har den på. När den inte är på vill "vi" titta och följa sporten.

Ber om ursäkt för min hybris att tro att jag representerar en stor massa av publiken, eller det gör jag egentligen inte, jag tror att jag har rätt.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 19:03   #330
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
De flesta vet nog inte om att det är tekniskt svårt med utrustning utan ser det mer som lyftkran. Därför blir det också svårare att relatera till.
Nu är det ur ett vanligt-folk-perspektiv.

Ändring: plus ett på vad filmjölk skrev också.
Postat via en mobil enhet

Senast redigerad av mikaelj den 2011-08-30 klockan 19:05.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)