Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-04-12, 09:19   #6721
Nano-Sekund
Registered User
 
Nano-Sekunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Piteå
Inlägg: 5 136
Detta var utlåtandet jag fick på Sports Medicine. Muskeln håller bara ihop med några enstaka fibrer.

Efter 4 månader (2,5 med rehab) kan jag knappt göra något alls, enkla saker som att diska, dammsuga, hänga tvätt, osv osv. är nog svårt. Sedan en konstant värk på det så fort jag använder armen.

Extremt ovanlig skada och helt overkligt att den skulle bli så omfattande...

Bröstmuskeln är involverad i nästan allt man gör med armen.

IMG_9774.jpg
__________________
Träningsjournal
Blogg-4klövern
Youtube kanal
Facebook
Instagram - @olaenberg / @4klovern

Senast redigerad av Nano-Sekund den 2021-04-12 klockan 09:27.
Nano-Sekund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-12, 11:21   #6722
muddler
Lekfarbror
 
muddlers avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Värmdö
Inlägg: 7 717
__________________
Triceps är en förkrümpt hästsko

Träning och grejer

Muddler läser ferdinand!
muddler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-12, 13:02   #6723
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 705
Fy fan alltså. Så himla trist att läsa.... Detta är ju något man inte vill att någon ska råka ut för.
Har ni någon aning om vad som låg bakom att detta inträffade? (Kanske dum fråga, men jag har aldrig varit med om/läst om något sånt här tidigare).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-01, 00:44   #6724
Likeapeanut
Registered User
 
Likeapeanuts avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: Umeå
Inlägg: 1 900
Min ruptur i vaden nyligen var enligt mig jävlig, men efter att ha läst om din så känns den mesig...Hur lång tror de att rehaben kommer att vara?
__________________
Likeapeanut
valar morghulis
Likeapeanut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-03, 06:55   #6725
Zelnah
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 144
Citat:
Ursprungligen postat av Nano-Sekund Visa inlägg
Kontentat av allt detta är att jag ev. kan ha haft en mindre ruptur på detta muskelfäste som nu gett med sig, har under 10 års tid haft endel värk i detta område men såklart bara fortsatt att ösa, när skadan skedde hade jag lite värk men inte i närheten av vad jag haft bakåt i tiden i olika perioder. Man kan likna det vid ett rep som legat och frasat upp och nu var tiden kommen, TYVÄRR....
Fyfan alltså, lider med dig, verkligen mardröm. Hoppas innerligt du repar dig så att armen åtminstone blir fullt funktionell och att du slipper smärta snabbt.

Det här citatet träffade mig hårt. För snart ett år sen så kändes det som jag fick en muskelbristning i övre bröstet på ett pass. Kunde inte lyfta armen över axelhöjd utan ganska mycket smärta. Det värsta gick över på ca 2 veckor, men hade fortfarande ont i lutande hantelpress eller andra övningar för övre bröst, men plan bänk gick helt bra.

Spola fram till idag, nästan ett år senare och det är i allmänhet bättre, men jag kan fortfarande få "ilningar" på samma ställe i bröstmuskeln när jag kör övre bröst och sträcker ut helt, eller typ när jag kör bicepscurls och det blir tungt så jag börjar spänna bröstmuskeln lite så kan det hugga till där.

Är det någon likhet med vad du upplevt eller hur kommer det sig att du gjort slutsatsen att du kanske haft en mindre ruptur? Känner att jag nästan vill kolla upp det här nu men känns ju svårt när jag verkligen knappt har ont alls
__________________
Journal mot 200 i Mark och 500 i totalen
Zelnah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-09, 16:09   #6726
Tomas Tryffel
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 376
Lite spinn vidare på posten ovan... Sade läkarna något om att detta kunde ha förebyggts? Fattar att det är en jobbig tanke nu såhär efteråt, men för oss som kanske har "känning" runt bröstet blir det ju genast högintressant att kolla upp.
Tomas Tryffel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-23, 09:30   #6727
Scitec
Registered User
 
Scitecs avatar
 
Reg.datum: May 2012
Ort: Ironheaven
Inlägg: 839
Lider med dig Ola, hoppas verkligen att det blir bättre för dig och att du kommer tillbaka och kan #kuggaupp.
Hälsningar från JG numera i din södra grannkomun.
__________________
250 i mark, 240 i böj.
Scitec är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-25, 14:05   #6728
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Fy satan vad elak den ser ut.

Jag har själv haft något konstigt problem med en sena i högermuskeln. Gissar pec minor ut mot fästet på scapula. Var som en gummisnodd i armvecket. Var och gjorde allt från mumbojumbo till vården. Vården var nog sämst. Jag var på någon slags röntgen där de inte kunde se något. Sjukgymnast var också sämst. Det som till slut verkligen hjälpte var någon slags stötvågsbehandling hos naprapat, wtf?

Nu är det inte lika spänt när jag skruvat ner övningarna som verkade irritera mest. Men blir ju orolig när jag läser din historia :-|

"Efter remiss från akutläkaren får jag komma till ortopenen ca 1 vecka efter olyckan"
- Hur viktig är tiden i dessa ärenden? Har du privatförsäkring?

Senast redigerad av PureWhey den 2021-05-25 klockan 14:08.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-31, 18:25   #6729
Nano-Sekund
Registered User
 
Nano-Sekunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Piteå
Inlägg: 5 136
Citat:
Ursprungligen postat av muddler Visa inlägg

Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Fy fan alltså. Så himla trist att läsa.... Detta är ju något man inte vill att någon ska råka ut för.
Har ni någon aning om vad som låg bakom att detta inträffade? (Kanske dum fråga, men jag har aldrig varit med om/läst om något sånt här tidigare).
Citat:
Ursprungligen postat av Likeapeanut Visa inlägg
Min ruptur i vaden nyligen var enligt mig jävlig, men efter att ha läst om din så känns den mesig...Hur lång tror de att rehaben kommer att vara?
Citat:
Ursprungligen postat av Zelnah Visa inlägg
Fyfan alltså, lider med dig, verkligen mardröm. Hoppas innerligt du repar dig så att armen åtminstone blir fullt funktionell och att du slipper smärta snabbt.

Det här citatet träffade mig hårt. För snart ett år sen så kändes det som jag fick en muskelbristning i övre bröstet på ett pass. Kunde inte lyfta armen över axelhöjd utan ganska mycket smärta. Det värsta gick över på ca 2 veckor, men hade fortfarande ont i lutande hantelpress eller andra övningar för övre bröst, men plan bänk gick helt bra.

Spola fram till idag, nästan ett år senare och det är i allmänhet bättre, men jag kan fortfarande få "ilningar" på samma ställe i bröstmuskeln när jag kör övre bröst och sträcker ut helt, eller typ när jag kör bicepscurls och det blir tungt så jag börjar spänna bröstmuskeln lite så kan det hugga till där.

Är det någon likhet med vad du upplevt eller hur kommer det sig att du gjort slutsatsen att du kanske haft en mindre ruptur? Känner att jag nästan vill kolla upp det här nu men känns ju svårt när jag verkligen knappt har ont alls
Citat:
Ursprungligen postat av Tomas Tryffel Visa inlägg
Lite spinn vidare på posten ovan... Sade läkarna något om att detta kunde ha förebyggts? Fattar att det är en jobbig tanke nu såhär efteråt, men för oss som kanske har "känning" runt bröstet blir det ju genast högintressant att kolla upp.
Citat:
Ursprungligen postat av Scitec Visa inlägg
Lider med dig Ola, hoppas verkligen att det blir bättre för dig och att du kommer tillbaka och kan #kuggaupp.
Hälsningar från JG numera i din södra grannkomun.
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Fy satan vad elak den ser ut.

Jag har själv haft något konstigt problem med en sena i högermuskeln. Gissar pec minor ut mot fästet på scapula. Var som en gummisnodd i armvecket. Var och gjorde allt från mumbojumbo till vården. Vården var nog sämst. Jag var på någon slags röntgen där de inte kunde se något. Sjukgymnast var också sämst. Det som till slut verkligen hjälpte var någon slags stötvågsbehandling hos naprapat, wtf?

Nu är det inte lika spänt när jag skruvat ner övningarna som verkade irritera mest. Men blir ju orolig när jag läser din historia :-|

"Efter remiss från akutläkaren får jag komma till ortopenen ca 1 vecka efter olyckan"
- Hur viktig är tiden i dessa ärenden? Har du privatförsäkring?
Jag bli oerhört rörd och glad över att så många lägger en kommentar (i dessa ökentider på KOLO). Jag har därför valt att göra en FILM som en uppdatering på hur det går för mig.

Eftersom att diagnosen jag postade i vintras/våras var TOTALT FELAKTIG (och att det är utifrån den ni ställt era frågor) blir det lite trixigt för mig att svara.

Jag har råkat ut för ett jävla hack i skivan i mitt liv under senaste 11 månaderna men nu kan jag bara glömma allt bakåt och försöka se framåt !

Kolla gärna på filmen och ställ frågor, det blir mera relevant till vad min skada egentligen var.

Filmen är lång (men hellre för mycket info än för lite). Kan va bra material i framtiden om någon annan drabbas lika illa som jag gjorde.

/ Nano
__________________
Träningsjournal
Blogg-4klövern
Youtube kanal
Facebook
Instagram - @olaenberg / @4klovern

Senast redigerad av Nano-Sekund den 2021-10-31 klockan 18:26.
Nano-Sekund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-31, 18:35   #6730
Nano-Sekund
Registered User
 
Nano-Sekunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Piteå
Inlägg: 5 136
Ett ordentligt hack i skivan !



Ca 11 månader sedan jag skadade mig. En film om att få kämpa sig tillbaka från en vidrig skada. Få fel diagnos av 6 olika läkare innan läkare #7 sa att operation var självklart...

9 månader med konstant smärta, en hängande ofunktionell arm och alla "experter" säger bara att man ej kan göra något.

Ja, allt summeras i (lång)FILMEN.

/ Nano
__________________
Träningsjournal
Blogg-4klövern
Youtube kanal
Facebook
Instagram - @olaenberg / @4klovern

Senast redigerad av Nano-Sekund den 2021-10-31 klockan 18:37.
Nano-Sekund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-01, 06:29   #6731
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 705
Riktigt tråkigt och jobbigt att man ska behöva få fel diagnos av så många läkare. Och med det att det ska behöva gå så lång tid innan man får den hjälp man behöver och faktiskt kunna påbörja någon typ av återhämtning...

Sjukt starkt att orka leta reta på rätt person själv efter alla dom där timmarna på nätet och även att orka stå ut. Hade nog själv blivit galen...

"Ta några ipren och vila" - kan man den frasen är man ju halvvägs genom läkarlinjen.

Hoppas nu att rehaben kommer gå bra och du kan undvika bakslag Hoppas du uppdaterar här då och då hur det går, skulle vara kul att följa vägen tillbaka!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-13, 07:50   #6732
Scitec
Registered User
 
Scitecs avatar
 
Reg.datum: May 2012
Ort: Ironheaven
Inlägg: 839
Citat:
Ursprungligen postat av Nano-Sekund Visa inlägg


Ca 11 månader sedan jag skadade mig. En film om att få kämpa sig tillbaka från en vidrig skada. Få fel diagnos av 6 olika läkare innan läkare #7 sa att operation var självklart...

9 månader med konstant smärta, en hängande ofunktionell arm och alla "experter" säger bara att man ej kan göra något.

Ja, allt summeras i (lång)FILMEN.

/ Nano
Mkt intressant att höra Ola. Jag hoppas verkligen att du får en (trots omständigheterna) så bra rehabperiod som möjligt. Du om någon vet ju hur man #kuggarupp
__________________
250 i mark, 240 i böj.
Scitec är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-21, 14:35   #6733
Nano-Sekund
Registered User
 
Nano-Sekunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Piteå
Inlägg: 5 136
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Riktigt tråkigt och jobbigt att man ska behöva få fel diagnos av så många läkare. Och med det att det ska behöva gå så lång tid innan man får den hjälp man behöver och faktiskt kunna påbörja någon typ av återhämtning...

Sjukt starkt att orka leta reta på rätt person själv efter alla dom där timmarna på nätet och även att orka stå ut. Hade nog själv blivit galen...

"Ta några ipren och vila" - kan man den frasen är man ju halvvägs genom läkarlinjen.

Hoppas nu att rehaben kommer gå bra och du kan undvika bakslag Hoppas du uppdaterar här då och då hur det går, skulle vara kul att följa vägen tillbaka!
Hej Uffe !

Jo! det är med ord svårt att beskriva hur totalt maktlös man känner sig då man vet att något VERKLIGEN INTE STÄMMER, varje "expert" man träffar (som man antar ska ha rätt/kunskap i ämnet) säger att det inte går att göra något, gilla läget ungefär... Handlar det om några dagar/veckor må väll vara men för mig +300 dagar

Jodå, det kommer lite uppdateringar under resans gång.

Citat:
Ursprungligen postat av Scitec Visa inlägg
Mkt intressant att höra Ola. Jag hoppas verkligen att du får en (trots omständigheterna) så bra rehabperiod som möjligt. Du om någon vet ju hur man #kuggarupp
Tack Jojje !

Hehe, ja det vet jag ju Men denna resa handlar mera om att smörja upp (något väldigt sönder-rostat)
__________________
Träningsjournal
Blogg-4klövern
Youtube kanal
Facebook
Instagram - @olaenberg / @4klovern
Nano-Sekund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-10, 14:18   #6734
Likeapeanut
Registered User
 
Likeapeanuts avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: Umeå
Inlägg: 1 900
Dedikerar mina kommande pass åt dig Ola!
Vill se mer vids från ditt håll angående träning, life-style & kost =)


//Dedikerad följare
__________________
Likeapeanut
valar morghulis

Senast redigerad av Likeapeanut den 2021-12-10 klockan 14:27.
Likeapeanut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-21, 22:38   #6735
Nano-Sekund
Registered User
 
Nano-Sekunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Piteå
Inlägg: 5 136
Citat:
Ursprungligen postat av Likeapeanut Visa inlägg
Dedikerar mina kommande pass åt dig Ola!
Vill se mer vids från ditt håll angående träning, life-style & kost =)


//Dedikerad följare
TACK som fan Nöten !!

Värmer som bara den att få höra

Här kommer lite info. och updates på skadan och träningen. Kosten är mest ALL IN (med en "typ av" byggare röd tråd)

Life-style är typ Jobbet, snöskottning, vägen tillbaka, haha !
__________________
Träningsjournal
Blogg-4klövern
Youtube kanal
Facebook
Instagram - @olaenberg / @4klovern
Nano-Sekund är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)