Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-06-12, 19:13   #1
Gust87
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 137
Rehab av bristning i magen?

På grund av tidspress så var jag dum och värmde inte upp min mage ordentligt innan jag gick på maghjulet igår, vilket resulterade i en liten bristning precis bredvid naveln. Då magmuskulaturen används väldigt mycket i vardagen så undrar jag hur ni hade rehabiliterat en skada här? Med tanke på detta så kanske jag bör avstå rehabträning de första 5 veckorna, ta bort alla övningar för andra muskler där den belastas och sedan kört något likt det nedan? Vad säger ni fysioterapeuter här?

Vecka 6-7 - varannan dag
• Lätt statisk träning genom att ligga på rygg och ha benen böjda vid 100°: 5x5 s
• Mycket försiktig stretch på alla fyra (katt kamel): 10 reps
• Band crunches (lätt): 3x20 (varje dag för att få in lite blod)

Vecka 8-9 - Varannan dag
• Samma som ovan fast flyttar fram till runt 110°
• Katt kamel: 10 reps
• Band crunches (lite tyngre): 3x20
• Curl-up: 3x8 (bild nedan)

Vecka 10-12 - Varannan dag
• Samma som ovan fast flyttar fram till runt 120-130°
• Katt kamel: 10 reps
• Crunches på golvet: 3x15

Efter detta sänka frekvensen till var tredje dag och byta ut crunches på golvet till på en boll för en högre excentrisk fas där jag varje pass gör små ökningar. Även försiktigt öka graderna i benlyftet tills det att jag kan ha dem raka för att sedan försiktigt börja köra med rakare och rakare ben. Är detta för lite eller för mycket? Har ni några tips på andra övningar?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg maxresdefault.jpg (28.9 KB, 0 visningar)
Gust87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-15, 08:44   #2
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 858
Hur känns det, gör det mycket ont av att bara resa sig ur sängen, smärta när du går, böjer, vrider osv? Syns det i huden att det varit en blödning på grund av bristning?

Jag tycker det låter onödigt att avstå träning 5v, men det beror på lite vad du svarar på ovanstående.. I kontrast till det du säger, om man utför öppen hjärtkirurgi, me den sternotomi där man klyver bröstbenet så rekommenderar man att inte lyfta mer än 1kg i vardera arm första 8 veckorna. Förmodligen ett mycket större trauma än det du varit med om..

Övningarna på v6-7, är dessa helt omöjliga i dagsläget?
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-15, 09:19   #3
Gust87
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 137
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Hur känns det, gör det mycket ont av att bara resa sig ur sängen, smärta när du går, böjer, vrider osv? Syns det i huden att det varit en blödning på grund av bristning?

Jag tycker det låter onödigt att avstå träning 5v, men det beror på lite vad du svarar på ovanstående.. I kontrast till det du säger, om man utför öppen hjärtkirurgi, me den sternotomi där man klyver bröstbenet så rekommenderar man att inte lyfta mer än 1kg i vardera arm första 8 veckorna. Förmodligen ett mycket större trauma än det du varit med om..

Övningarna på v6-7, är dessa helt omöjliga i dagsläget?
Inget av det, det är en väldigt liten rackare som främst känns om jag gör en crunch (svider lite) och när jag töjer försiktigt i området, då upplever jag även en stramande känsla. Inget blåmärke, jag känner dock en liten bula som gör ont vid palpation. Nope, de kan jag göra med minimal smärta.
Gust87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-15, 10:02   #4
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Citat:
Ursprungligen postat av Gust87 Visa inlägg
Inget av det, det är en väldigt liten rackare som främst känns om jag gör en crunch (svider lite) och när jag töjer försiktigt i området, då upplever jag även en stramande känsla. Inget blåmärke, jag känner dock en liten bula som gör ont vid palpation. Nope, de kan jag göra med minimal smärta.
En bula som du kan pressa tillbaka? Kommer den upp när du står upp? Låter som ett navelbråck. Är det ett bråck så kan man aldrig rehabba upp det utan det är enbart kirurgi som fixar det då bukväggen gått sönder. Väldigt litet ingrepp. Är det väldigt litet bråck så är det ofarligt men risken med bråck är att tarmen fastnar i hålet och blir ett ileus.

Så, är det ett bråck, sök VC och se vad de kan göra.
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-15, 11:25   #5
Gust87
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 137
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
En bula som du kan pressa tillbaka? Kommer den upp när du står upp? Låter som ett navelbråck. Är det ett bråck så kan man aldrig rehabba upp det utan det är enbart kirurgi som fixar det då bukväggen gått sönder. Väldigt litet ingrepp. Är det väldigt litet bråck så är det ofarligt men risken med bråck är att tarmen fastnar i hålet och blir ett ileus.

Så, är det ett bråck, sök VC och se vad de kan göra.
Inte som jag kan pressa tillbaka, eller det kanske är mer av en liten "grop". Såhär har det känts vid andra ställen som jag har fått små bristningar på förr.
Gust87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-16, 06:39   #6
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 858
Citat:
Ursprungligen postat av Gust87 Visa inlägg
Inget av det, det är en väldigt liten rackare som främst känns om jag gör en crunch (svider lite) och när jag töjer försiktigt i området, då upplever jag även en stramande känsla. Inget blåmärke, jag känner dock en liten bula som gör ont vid palpation. Nope, de kan jag göra med minimal smärta.
Om du klarar de övningarna med minimal smärta i dagsläget, och skadade dig för ett par dagar sedan, börja med övningarna ca 1v efter skadedatum och testa. 5v vila är överflödigt.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-16, 09:41   #7
Gust87
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 137
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Om du klarar de övningarna med minimal smärta i dagsläget, och skadade dig för ett par dagar sedan, börja med övningarna ca 1v efter skadedatum och testa. 5v vila är överflödigt.
Okej, tack!
Gust87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-18, 11:50   #8
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 858
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Om du klarar de övningarna med minimal smärta i dagsläget, och skadade dig för ett par dagar sedan, börja med övningarna ca 1v efter skadedatum och testa. 5v vila är överflödigt.
Med "testa" så menar jag att om du får väldigt ont, så avbryt. Helt ok att det känns lite. Vid behov, ta kontakt med rehabpersonal.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)