Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-05-18, 12:12   #12091
HerrLuta
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 540
Har Varvet nu på lördag och missade tyvärr helgens långpass pga. att jag var bortrest och upptagen med annat.

Är det värt att idag köra ett pass på 15km på cirka 75% av max (så kallat "prattempo") då det var planerat i helgen? Tänker att lägga ett lättare intevallpass samt ett pass på 5km på cirka 75% där också. Är det "för mycket" tätt inpå eller vad har ni mer vana löparrävar för tankar? Har tidigare legat på samma frekvens på passen och samma upplägg (ungefär) men med högre pulsprocent då.

Även angående kost, värt att redan idag börja plussa lite mer kolhydrater?
HerrLuta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-18, 12:37   #12092
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av HerrLuta Visa inlägg
Har Varvet nu på lördag och missade tyvärr helgens långpass pga. att jag var bortrest och upptagen med annat.

Är det värt att idag köra ett pass på 15km på cirka 75% av max (så kallat "prattempo") då det var planerat i helgen? Tänker att lägga ett lättare intevallpass samt ett pass på 5km på cirka 75% där också. Är det "för mycket" tätt inpå eller vad har ni mer vana löparrävar för tankar? Har tidigare legat på samma frekvens på passen och samma upplägg (ungefär) men med högre pulsprocent då.

Även angående kost, värt att redan idag börja plussa lite mer kolhydrater?
Mest har du att vinna på att träna på dina svaga sidor. Uthållighet är det som sitter i längst och kanske inte det viktigaste att träna sista veckan. Intervaller kan man träna i många syften, i vilket syfte och tempo hade du tänkt dig? Har du sprungit mycket i ett tempo kring det du förväntas springa på lördag? Annars kan du ju förlägga intervallerna i det tempot eller byta ut intervallpasset mot ett tempopass i det tempot.

Hur mycket du ska träna beror på hur mycket du tränar vanliga veckor och om du känner dig fräsch eller sliten. Är du ingen elitlöpare och känner du dig fräsch skulle du kunna träna som vanligt under veckan men träna lätt på torsdag och vila på fredag. Känner du dig sliten är det bra att träna mindre redan nu under veckan än vad du brukar göra.

Jag kan ju berätta hur min vecka ser ut.
Måndag: uppvärmning, 7 km i 4:23-tempo medel-hög intensivt (tog Göta älvbron 2 ggr för säkerhetsskull.. , nedjogg
Tisdag: vila
Onsdag: troligtvis 4-5 km i 4:20-tempo + uppvärmning & nedjogg
Torsdag: lätt löpning 4 km + 4-5 x 200 m fartökningar
Fredag: vila
Lördag: varvet i förhoppningsvis < 4:30-tempo

Angående kost så räcker det med att få i sig extra under torsdag em och fredag. Själv dricker jag helst juice + sportdryck så man har rätt elektrolyt och vätskebalans när man startar samt inte har massa extra i tarmarna.
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-18, 12:52   #12093
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
I torsdags var första gången jag hade fram pulsbandet i år och kollade lite mer noggrant.

4:19 min/km och 169 i puls på 7 km. Vid MAF-test samma årstid 2011 sprang jag 4:09 min/km och 153 i puls. Från 90-talet har jag inga pulsdata sparade men de är väl inte jämförbara ändå.

Undrar om man kan komma i form igen. Hmm, när man är i form igen menar jag..
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-18, 12:53   #12094
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av therunningman Visa inlägg
I torsdags var första gången jag hade fram pulsbandet i år och kollade lite mer noggrant.

4:19 min/km och 169 i puls på 7 km. Vid MAF-test samma årstid 2011 sprang jag 4:09 min/km och 153 i puls. Från 90-talet har jag inga pulsdata sparade men de är väl inte jämförbara ändå.

Undrar om man kan komma i form igen. Hmm, när man är i form igen menar jag..



...

__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-18, 13:03   #12095
Pttr
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 48
Citat:
Ursprungligen postat av therunningman Visa inlägg
I torsdags var första gången jag hade fram pulsbandet i år och kollade lite mer noggrant.

4:19 min/km och 169 i puls på 7 km. Vid MAF-test samma årstid 2011 sprang jag 4:09 min/km och 153 i puls. Från 90-talet har jag inga pulsdata sparade men de är väl inte jämförbara ändå.

Undrar om man kan komma i form igen. Hmm, när man är i form igen menar jag..
Förstår inte riktigt vad du frågar efter här..Lite vimsigt. Du undrar när du är i form igen, i form för vad?
Pttr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-18, 13:07   #12096
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av Pttr Visa inlägg
Förstår inte riktigt vad du frågar efter här..Lite vimsigt. Du undrar när du är i form igen, i form för vad?
Ääh, jag har haft ett tufft årtionde, lyckades nästan resa mig en gång men fick aldrig chansen att tävla och det hade varit kul om man fick träningen att funka igen så man klarade en halvmara under 1.20 igen. Lite allmänt gnäll bara.
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-18, 13:12   #12097
HerrLuta
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 540
Citat:
Ursprungligen postat av therunningman Visa inlägg
Mest har du att vinna på att träna på dina svaga sidor. Uthållighet är det som sitter i längst och kanske inte det viktigaste att träna sista veckan. Intervaller kan man träna i många syften, i vilket syfte och tempo hade du tänkt dig? Har du sprungit mycket i ett tempo kring det du förväntas springa på lördag? Annars kan du ju förlägga intervallerna i det tempot eller byta ut intervallpasset mot ett tempopass i det tempot.

Hur mycket du ska träna beror på hur mycket du tränar vanliga veckor och om du känner dig fräsch eller sliten. Är du ingen elitlöpare och känner du dig fräsch skulle du kunna träna som vanligt under veckan men träna lätt på torsdag och vila på fredag. Känner du dig sliten är det bra att träna mindre redan nu under veckan än vad du brukar göra.

Angående kost så räcker det med att få i sig extra under torsdag em och fredag. Själv dricker jag helst juice + sportdryck så man har rätt elektrolyt och vätskebalans när man startar samt inte har massa extra i tarmarna.
Är ingen elitlöpare by no means utan fick en spontan idé att springa Varvet för några veckor sedan och satsar bara enkelt under 1:50:00, ingen monstertid med andra ord.

Intervaller har jag tidigare kört i ett tempo något snabbare än vad jag normalt löper långt i. Har då oftast kört fyra stycken 2km:ers-intervaller i 4:30 tempo med 2 min aktiv vila mellan varje.

När jag springer längre sträckor ligger mitt tempo kring 4:40-4:50 i snitt, men sen har jag ju bättre dagar än det med. Tack för tipsen iaf!
HerrLuta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-18, 13:20   #12098
Pttr
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 48
Citat:
Ursprungligen postat av therunningman Visa inlägg
Ääh, jag har haft ett tufft årtionde, lyckades nästan resa mig en gång men fick aldrig chansen att tävla och det hade varit kul om man fick träningen att funka igen så man klarade en halvmara under 1.20 igen. Lite allmänt gnäll bara.
Klart du kan få det att funka igen!
Pttr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-18, 13:30   #12099
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av stockinger Visa inlägg
Dessa icebugs har inga ståldubbar, gummisula rakt igenom
Där sa du ju nåt! Fasen vad optimalt med vassa ståldubbar, lär ju springa rätt uppför vilket plank som helst!
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-18, 13:36   #12100
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Där sa du ju nåt! Fasen vad optimalt med vassa ståldubbar, lär ju springa rätt uppför vilket plank som helst!
Tror inte du får ha sådana

Sedan så väger de mer än en vanlig sko, plaska sedan i vatten. Då blir det tungt för dina små fossingar..
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-18, 13:50   #12101
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Tror inte du får ha sådana

Sedan så väger de mer än en vanlig sko, plaska sedan i vatten. Då blir det tungt för dina små fossingar..
Tänker mig typ spikskor som sprinters har. Riktigt lätta men helt utan dämpning och säkerligen rätt obekväma.

Äh, man får se till att vara lite spänstigare helt enkelt
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-18, 13:57   #12102
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av HerrLuta Visa inlägg
Är ingen elitlöpare by no means utan fick en spontan idé att springa Varvet för några veckor sedan och satsar bara enkelt under 1:50:00, ingen monstertid med andra ord.

Intervaller har jag tidigare kört i ett tempo något snabbare än vad jag normalt löper långt i. Har då oftast kört fyra stycken 2km:ers-intervaller i 4:30 tempo med 2 min aktiv vila mellan varje.

När jag springer längre sträckor ligger mitt tempo kring 4:40-4:50 i snitt, men sen har jag ju bättre dagar än det med. Tack för tipsen iaf!
Låter som det ska vägen om du håller 4:40-4:50 på långpassen och ibland ännu bättre..!

Ett par tips om du ska springa fler lopp. Om inte kan du skippa det här biten..

Du bör lägga dig på lägre tempo på långpassen och lätta passen än vad du håller på tävling. Här spelar inte intensiteten någon roll utan träningstiden är den viktiga och att du har ett någorlunda acceptabelt löpsteg.

Träna gärna intervaller utmanade, om du kan springa så fort på långpassen så bör du nog springa betydligt fortare på dina intervaller. Variera gärna mellan långa och korta intervaller.

Spring en del i ditt tänkta tävlingstempo med minsta möjliga slitage. Det kan vara 2-4 x 2-5 km tempointervaller, 3-15 km tempopass eller ex 10x400 meter med 400 m lätt joggvila med mera. Kan du bli så effektiv som möjligt i det här tempot har du mycket att vinna. Tidigt under träningsperioden kan de korta intervallerna vara nyttiga och sedan går man över till tempointervaller och tempopass. De senare sliter mer och därför kör man dem närmre inpå tävling.
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-18, 14:49   #12103
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Tänker mig typ spikskor som sprinters har. Riktigt lätta men helt utan dämpning och säkerligen rätt obekväma.

Äh, man får se till att vara lite spänstigare helt enkelt
Hade juh visserligen varit rätt bra, sparka någon lätt på vaden om de står ivägen.

"Akta!"
"Nä!"
*spark*

__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-18, 16:57   #12104
HerrLuta
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 540
Citat:
Ursprungligen postat av therunningman Visa inlägg
Ett par tips om du ska springa fler lopp. Om inte kan du skippa det här biten..

Du bör lägga dig på lägre tempo på långpassen och lätta passen än vad du håller på tävling. Här spelar inte intensiteten någon roll utan träningstiden är den viktiga och att du har ett någorlunda acceptabelt löpsteg.

Träna gärna intervaller utmanade, om du kan springa så fort på långpassen så bör du nog springa betydligt fortare på dina intervaller. Variera gärna mellan långa och korta intervaller.

Spring en del i ditt tänkta tävlingstempo med minsta möjliga slitage. Det kan vara 2-4 x 2-5 km tempointervaller, 3-15 km tempopass eller ex 10x400 meter med 400 m lätt joggvila med mera. Kan du bli så effektiv som möjligt i det här tempot har du mycket att vinna. Tidigt under träningsperioden kan de korta intervallerna vara nyttiga och sedan går man över till tempointervaller och tempopass. De senare sliter mer och därför kör man dem närmre inpå tävling.
Oavsett om det endast är Varvet som är inplanerat nu så tackar jag för tipsen! Kan ju vara kul att bli lite snabbare framöver om lusten faller sig på! Detta tackar jag för
HerrLuta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-18, 20:17   #12105
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Så lite så..

Lycka till på lördag!
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)