Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-23, 21:08   #4591
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av remindme Visa inlägg
Hur bör man klä sig när man är ute och motionerar nu på hösten? Värt att köpa nå träningsplagg på närmsta sportkedja? Bör man ha mössa och handskar när temperaturen ligger på 5-12 grader ute?
Jag vet inte vad som fungerar för dig men så här brukar jag göra på ett ungefär.

från cirka +5 grader upp till +10-+12 - knälånga tights, kortärmad funktionströja, vindjacka bara om det är riktigt busväder.

Över 0:an - upp till cirka +5 grader - långa, vanliga tights, kortärmad funktionströja, vindjacka om det blåser.

Under 0 till kanske -7 eller så långa, lite tjockare thights och en långärmad funktionströja, vindjacka om det blåser.

Mössa, handskar, buff, extra underställ e dyl, åker möjligen fram när det böjar krypa närmare -10 eller lägre.

För det mesta klär folk sig för varmt, springer man på lite håller man värmen ändå. Det är nästan bara på långpassen jag gör avsteg från ovan och har extra underställ och sånt, för då är jag ute så många timmar att jag blir nerkyld om jag inte aktar mig. Då fungerar merinoull (mulesingfri förståss!) men ett undersäll i merionull blir åt fanders för varmt om man ska springa fort å andra sidan.

Du får väl testa dig fram till vad som känns behagligt för dig, alla fryser olika lätt verkar det som.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-24, 14:32   #4592
Starlight
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 111
Om 1 månad är det coopertestet i skolan (2,4 km), vilka löprundor/intervaller är bra för att toppa formen inför det? Har en bra grundkondition från mycket långlöp i prattempo mm.
Starlight är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-24, 16:06   #4593
vasslefranmjolk
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 198
Citat:
Ursprungligen postat av Starlight Visa inlägg
Om 1 månad är det coopertestet i skolan (2,4 km), vilka löprundor/intervaller är bra för att toppa formen inför det? Har en bra grundkondition från mycket långlöp i prattempo mm.
Jag skulle sats på 70/20 och 2-minutersintervaller. Någon uthållighetsträning behövs inte enligt mig om just Coopern är träningsmålet. Dock kan ett par tröskelpass komma till sin rätt.
vasslefranmjolk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-24, 17:21   #4594
Starlight
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 111
Citat:
Ursprungligen postat av vasslefranmjolk Visa inlägg
Jag skulle sats på 70/20 och 2-minutersintervaller. Någon uthållighetsträning behövs inte enligt mig om just Coopern är träningsmålet. Dock kan ett par tröskelpass komma till sin rätt.
Okej tack! Haha, ja egentligen kör jag grundträning nu för att testa vara med i DM nästa år på medeldistans, men tänkte att det skulle va kul med en bra tid på coopertestet också nu.
Starlight är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-24, 17:28   #4595
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Jag lånar frisk nu, från en diskussion på jogg.se

Citat:
En otränad kan i stort sett förbättra VO2max med vilken form av träning som helst.

Men om man är någorlunda vältränad så är det högintensiva intervaller som ger störst effekt på syreupptaget. Med högintensiva intervaller menas arbete på en intensitet som motsvara 85-100 % av VO2max eller intervaller med en puls över 90 % av maxpuls.

Träningsformer:
15/15 intervaller innebär att du springer hårt i 15 sekunder därefter vilar i 15 sekunder. Löphastigheten ska vara 20 % snabbare än din tävlingsfart på 3000m. Under vilan ska du gå eller småjogga. Elitidrottare kan köra 30-40 min medan motionärer brukar klara 10 min.

30/30 innebär att idrottaren utför arbete på 100 % av VO2max i 30 sekunder och därefter 30 sekunder på en hastighet som motsvarar 50 % av VO2max. Eftersom dom flesta av er inte vet ert maximala syreupptag så kan det vara lättare att använda sig av löphastighet. Utför 30 sek på en hastighet som motsvarar tävlingsfart på 3000 m, därefter 30 sek på halva farten. Utför intervallerna tills du inte kan upprätthålla löphastigheten hela intervallen. Elitidrottare klarar mellan 20-30 intervaller medan motionärer kanske klarar 10 st. Intervallen kan även göras ännu hårdare för vältränade individer.

Förhållandet mellan arbete och vila kan förändras. Först förlänger du arbetstiden och kortar vilan till 35/25 sedan 40/20 och till sist i den hårdaste 45/15-formen.

Knickmax är en de allra jobbigaste intervallformerna som vi använder för att förbättra prestationen hos idrottare. Intervallerna består av 3-4 minuters arbete på (den lägsta hastighet som ger) 100 % av VO2max. Följd av en vila tills hjärtfrekvensen har gått ner till en puls som motsvarar 65 % av maxpuls. Därefter följs en ny arbetsperiod. Målet med intervallerna är att genomföra 8 intervaller på samma intensitet. I början kan du lägga in en längre blockvila efter 4 intervaller. De högintensiva intervallerna givetvis positiva effekter även på uthållighet och löpekonomi. Problemet är att det är de som ger överlägset bäst effekt på maxkapaciteten men tyvärr klarar man inte att köra mer än två eller som max 3 per vecka. Om man tänker tillbaka på steg 3 i analysen så förstår man ganska lätt att det är kapacitetspassen som ska planeras in först. Om du inte har möjlighet att köra så många pass per vecka, och vill få ut max av din träning, så är det smart se till att göra plats för de hårda passen, och dessutom se till att du är ordentligt utvilad
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-25, 11:23   #4596
Envy
Registered User
 
Envys avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 39
Av någon anledning så har jag vant mig vid att sätta i framsidan av foten först när jag joggar/springer.

Är detta något som jag bör avvänja mig ifrån?
Envy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-25, 11:28   #4597
maRRtin
Registered User
 
maRRtins avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: J-town baby
Inlägg: 1 215
Citat:
Ursprungligen postat av Envy Visa inlägg
Av någon anledning så har jag vant mig vid att sätta i framsidan av foten först när jag joggar/springer.

Är detta något som jag bör avvänja mig ifrån?
Så länge du inte får ont i vaderna så, nej det är förmodligen bara bra.
maRRtin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-25, 11:28   #4598
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av Envy Visa inlägg
Av någon anledning så har jag vant mig vid att sätta i framsidan av foten först när jag joggar/springer.

Är detta något som jag bör avvänja mig ifrån?
Nej, det tycker jag inte. En naturlig framfota isättning kan, enligt vissa åtminstone, minska skaderisken. Alla är väl inte helt sålda på idén, men så länge du lyssnar på kroppen ska det inte vara några problem. Jag känner löpare som springer ultramarathon med den fotisättningen, så tränar man upp sin kapacitet klokt kan man springa hur långt som helst med den fotisättningen.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-26, 09:10   #4599
MrPowa
Registered User
 
MrPowas avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Ort: Sala
Inlägg: 448
Tänker jag fel nu, har tänkt ihop ett program som ser ut.
Pass 1 löptid 1,5 timme sträcka spelar ingen roll håller tempo 10 km/h eller högre.
Pass 2 2x3 km på tid under 15 min per varv eller 5 km på så kort tid som möjligt.
Pass 3 45 min löpning för att komma så långt jag kan har kommit upp i ca 8 km, springer då med hunden.

Målet är att milen ska under 50 min, gör den nu under 60. Vill även köra längre sträckor som klara av en mara. Tänker jag då konstigt med mitt upplägg för ett par veckor framöver ?
MrPowa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-27, 07:01   #4600
Womsy
Registered User
 
Womsys avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Kanchanaburi, Thailand.
Inlägg: 94
Lite kunnig hjälp är på sin plats.
Det är så att jag jobbar natt på ett lager med mycket tunga lyft, så man blir rätt sliten. Kommer hem vid ca 07:30 och lägger mig då och sover fram till 15-16:00, för att sedan träna thai boxning. Nu är det så att jag gärna vill börja löpa, och enda studen jag känner att utrymme finns är direkt jag kommit hem på morgonen. Hur stor är nackdelen att jag jobbat hela natten, om nu någon?
__________________
Train hard- fight easy
Womsy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-27, 10:08   #4601
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av MrPowa Visa inlägg
Tänker jag fel nu, har tänkt ihop ett program som ser ut.
Pass 1 löptid 1,5 timme sträcka spelar ingen roll håller tempo 10 km/h eller högre.
Pass 2 2x3 km på tid under 15 min per varv eller 5 km på så kort tid som möjligt.
Pass 3 45 min löpning för att komma så långt jag kan har kommit upp i ca 8 km, springer då med hunden.

Målet är att milen ska under 50 min, gör den nu under 60. Vill även köra längre sträckor som klara av en mara. Tänker jag då konstigt med mitt upplägg för ett par veckor framöver ?
3 pass i veckan ser lite för lite ut i förhållande till vad du vill åstadkomma. Snegla lite på hur marathon.se tänkt när de lagt upp Tjejmilenträningen på under 50 minuter och försök ignorera det faktum att det står tjejmilen. Det kunde lika gärna gällt vilken annan mil som helst.
http://www.marathon.se/news/home_tjejmilentraning.cfm

Citat:
Ursprungligen postat av Womsy Visa inlägg
Lite kunnig hjälp är på sin plats.
Det är så att jag jobbar natt på ett lager med mycket tunga lyft, så man blir rätt sliten. Kommer hem vid ca 07:30 och lägger mig då och sover fram till 15-16:00, för att sedan träna thai boxning. Nu är det så att jag gärna vill börja löpa, och enda studen jag känner att utrymme finns är direkt jag kommit hem på morgonen. Hur stor är nackdelen att jag jobbat hela natten, om nu någon?
Jag tror inte du har större nackdel än vem som helst som jobbat 8 timmar och kommer hem efter en lång arbetsperiod. Alla är nog ungefär lika slitna, om de har ett aktivt arbete.

Testa, ta en runda och jogga lite sakta efter jobbet. Känn efter hur det känns några veckor, gillar du det inte kanske det fungerar bättre med en kvällsjogg före jobbet (om det går att peta in)?
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-27, 11:54   #4602
Lillleif
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 616
Citat:
Tänker jag fel nu, har tänkt ihop ett program som ser ut.
Pass 1 löptid 1,5 timme sträcka spelar ingen roll håller tempo 10 km/h eller högre.
Pass 2 2x3 km på tid under 15 min per varv eller 5 km på så kort tid som möjligt.
Pass 3 45 min löpning för att komma så långt jag kan har kommit upp i ca 8 km, springer då med hunden.

Målet är att milen ska under 50 min, gör den nu under 60. Vill även köra längre sträckor som klara av en mara. Tänker jag då konstigt med mitt upplägg för ett par veckor framöver ?
Jag tror definitivt du kan klara både milen och längre sträckor på de där passen, även om det kanske tar längre tid än ett par veckor att nå dina mål.
Lillleif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-30, 11:07   #4603
Lars Brinkhoff
Registered User
 
Lars Brinkhoffs avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 253
4x100m är ju en välkänd stafettgren. Mindre känd är 100x4m:
http://www.recordholders.org/en/list/100x4m.html
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-30, 15:42   #4604
Ame
Friidrott
 
Ames avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 916
Anmälde mig till GBG-varvet igår men när jag kollade idag om jag var anmäld så finns jag inte med. Någon som vet ungefär hur lång tid det tar innan det dyker upp? Är bara orolig att missa en startplats då det börjar bli fullt plus att anmälningsavgiften ökar med 250kr imorgon.
Betalade med bankgiro.
Ame är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-30, 16:25   #4605
majak0vskij
Tunggung
 
majak0vskijs avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala/Timrå
Inlägg: 406
Kära löpare,
mina knän börjar nu åter krypa- förstadie till ont som jag haft förut.Jag läste på marathon.se och hittade något som kallades hopparknä. Beskrivningen verkade stämma rätt bra på mina knän.
Vad jag undrar är om någon vet om några bra knäprehab övningar så jag slipper få ont?
Jag ska dra ner lite på distanser och fart också.
majak0vskij är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)