Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-05-16, 14:10   #4201
zanzi
Registered User
 
zanzis avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 327
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
De flesta tävlingsskor stämmer nog in på den beskrivningen.
Citat:
Ursprungligen postat av Los Visa inlägg
Tävlingsskor som Machine Gun skriver. Annars finns det specialskor. Använder själv Newton Running, riktigt sköna att springa i.

http://www.newtonrunning.com/
Tyvärr har dom (få) tävlingsskor jag kunnat prova haft en häl till tå ratio på > 1cm. Ska väl inte behöva denna extra dämpning om man inte sätter ner foten med hälen?
Förmodligen hakar jag upp mig på detaljer. Får köpa ett par som känns rätt i butiken efter att man fått stå i dom, eller om man har tur, fått känna på att springa en meter eller två i dom. =)
zanzi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-16, 15:38   #4202
schmecker
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 106
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Vet du om du spänner nacke och axlar mycket? Eller kisar du med ögonen och "grinar" med ansiktet?

För såna detaljer kan ge huvudvärk. Det har jag erfarit från cyklandet.
ja låter som en vettig förklaring att jag spänner mig eller liknande, ska tänka på det... tack för svar
schmecker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-16, 16:38   #4203
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 315
Nu när jag försöker komma igång med löpning igen efter ett år helt borta från sporten pga överansträngda smalben/benhinnor ska jag försöka göra allting rätt.

Det här med streching, hur viktigt är det i skadeförebyggande syfte? Vet att det finns ett par studier som säger att det inte gör något, men vad upplever ni?
Vilka övningar gör ni? Före/efter löpning? Andra tillfällen? Hur länge?

Vad har ni för tips utöver att skynda långsamt har ni?
__________________
MP -182 cm Tyngre Classic I 2015
Athletic Fitness 180+ cm SM 2016
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-16, 17:10   #4204
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Jag känner av mina itb-senor om jag slarvar med stretchingen, så jag tycker att det har en förebyggande effekt i det fallet. Stretchar inte så mkt, kanske 5-10 min efter löppassen bara och då stretchar jag främst löparmusklerna, dvs säte och lår samt lite vader. Sen försöker jag iofs gå på yoga (ashtanga) relativt regelbundet också och då stretchar man ju ut det mesta.

EDIT: Rejäl uppvärmning är nog ett bra tips i förebyggande syfte. Samt att öva löpteknik (löpskolningsövningar).
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-16, 17:16   #4205
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av zanzi Visa inlägg
Tyvärr har dom (få) tävlingsskor jag kunnat prova haft en häl till tå ratio på > 1cm. Ska väl inte behöva denna extra dämpning om man inte sätter ner foten med hälen?
Förmodligen hakar jag upp mig på detaljer. Får köpa ett par som känns rätt i butiken efter att man fått stå i dom, eller om man har tur, fått känna på att springa en meter eller två i dom. =)
Racing flats brukar väl snarast vara konstruerade som en strumpa med lite gummi under? Jag tänker på skor i stil med Nike mayfly o likn. Annars finns ju alltid Vibram fivefingers om man vill vara riktigt extrem.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-16, 17:39   #4206
Linnet
Ett steg till!
 
Linnets avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Värmland
Inlägg: 1 578
Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Nu när jag försöker komma igång med löpning igen efter ett år helt borta från sporten pga överansträngda smalben/benhinnor ska jag försöka göra allting rätt.

Det här med streching, hur viktigt är det i skadeförebyggande syfte? Vet att det finns ett par studier som säger att det inte gör något, men vad upplever ni?
Vilka övningar gör ni? Före/efter löpning? Andra tillfällen? Hur länge?

Vad har ni för tips utöver att skynda långsamt har ni?
Jag är ordinerad daglig stretching samt fokus på att stärka vadmuskulaturen.
__________________
Idrottspsykolog in training.
Linnet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-16, 17:41   #4207
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 315
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Jag känner av mina itb-senor om jag slarvar med stretchingen, så jag tycker att det har en förebyggande effekt i det fallet. Stretchar inte så mkt, kanske 5-10 min efter löppassen bara och då stretchar jag främst löparmusklerna, dvs säte och lår samt lite vader. Sen försöker jag iofs gå på yoga (ashtanga) relativt regelbundet också och då stretchar man ju ut det mesta.

EDIT: Rejäl uppvärmning är nog ett bra tips i förebyggande syfte. Samt att öva löpteknik (löpskolningsövningar).
Tack för tipsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Linnet Visa inlägg
Jag är ordinerad daglig stretching samt fokus på att stärka vadmuskulaturen.
Tack. Har du några exempel på vilka strechingövningar du kör?
__________________
MP -182 cm Tyngre Classic I 2015
Athletic Fitness 180+ cm SM 2016
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-16, 18:08   #4208
Linnet
Ett steg till!
 
Linnets avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Värmland
Inlägg: 1 578
Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg



Tack. Har du några exempel på vilka strechingövningar du kör?
Gastro och soleus samt tibialis anterior.

Vaderna med sträckt och böjt knä. Tibialis kör jag antingen genom att lägga benet över det andra sittandes på en stol och sedan drar jag ut muskeln genom att dra med handen. Alternativt sätter jag mig på underbenen och lutar mig bakåt en bit. http://walking.about.com/gi/o.htm?zi...ior/Lying.html
__________________
Idrottspsykolog in training.
Linnet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-16, 18:13   #4209
Denniss
Workoholic
 
Dennisss avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 962
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Grattis!
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Tjusigt
Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Bra tid Denniss!
Jätte mycket tack!
Denniss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-17, 13:21   #4210
jakke
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Kungsholmen
Inlägg: 3 009
Mitt knä
Har tagit det lugnt sen i tisdags och käkat Voltaren sen i torsdags. Det kändes inte så mycket alls längre. Åter på jobbet efter långhelgen har jag suttit på min skrivbordsstol hela dagen och nu känns det helt plötsligt mycket i knät igen, lika mycket som dagen efter senaste rundan. Tog några(max10 löpsteg i morse på gymmet och det kändes inte heller 100 då). Back på ruta 1.

Suck, börjar bli riktigt orolig. Vad gör jag nu? Tips på bra sjukgymnast i Sthlm?
jakke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-17, 13:51   #4211
Los
Registered User
 
Loss avatar
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 663
Citat:
Tyvärr har dom (få) tävlingsskor jag kunnat prova haft en häl till tå ratio på > 1cm. Ska väl inte behöva denna extra dämpning om man inte sätter ner foten med hälen?
Newton är annorlunda, de är gjorda enbart för framfotalöpning. De är uppbyggda i framfoten istället i hälen.
__________________
Träningsdagbok. | Löpning: 10K @ 35:54 min, 21,1K @ 1:21:52, Marathon @ 2:59:21 | Cykling: Vätternrundan: 8:55, solo
Los är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-17, 15:28   #4212
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 315
Citat:
Ursprungligen postat av Linnet Visa inlägg
Gastro och soleus samt tibialis anterior.

Vaderna med sträckt och böjt knä. Tibialis kör jag antingen genom att lägga benet över det andra sittandes på en stol och sedan drar jag ut muskeln genom att dra med handen. Alternativt sätter jag mig på underbenen och lutar mig bakåt en bit. http://walking.about.com/gi/o.htm?zi...ior/Lying.html
Man tackar för hjälpen!
__________________
MP -182 cm Tyngre Classic I 2015
Athletic Fitness 180+ cm SM 2016
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-17, 18:12   #4213
zanzi
Registered User
 
zanzis avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 327
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Racing flats brukar väl snarast vara konstruerade som en strumpa med lite gummi under? Jag tänker på skor i stil med Nike mayfly o likn. Annars finns ju alltid Vibram fivefingers om man vill vara riktigt extrem.
Citat:
Ursprungligen postat av Los Visa inlägg
Newton är annorlunda, de är gjorda enbart för framfotalöpning. De är uppbyggda i framfoten istället i hälen.
Tack för tipsen! Ska se om jag kan lyckas få klämma på nån av skorna.
zanzi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-17, 19:34   #4214
Bendermannen
Registered User
 
Bendermannens avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 3 360
halloj!

börjar bli dags för mig att införskaffa nya löparskor. tänkte bara höra mig för i tråden, innan jag sticker till löplabbet och provar ut ett par, om det finns några speciella skor att rekommendera.

min "löparsituation" ser ut enligt följande:

- ska springa broloppet den 12:e juni.
- jag överpronerar.
- springer för det mesta på hårt underlag (bor i malmö, så det enda mjuka underlaget blir vissa parkstigar och när jag springer nere vid stranden).
- jag springer ca 35 - 41 km i veckan.
- har 1500:- i presentkort på löplabbet som jag kan använda till inköpet.

går det göra någon rekommendation utifrån detta, eller ska jag bara ge mig i kast med utbudet och tokprova?

tack på förhand!
Bendermannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-18, 20:48   #4215
Johan86
Registered User
 
Johan86s avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 880
Hej gott folk. Jag tänkte prova ett värmande knäskydd mot lättare knäbesvär. Ska jag använda värmeskydd med eller utan hål på fram och baksidan? Vad är hålen bra för?
Johan86 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)