Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-07, 22:43   #19501
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jo, det är klart. Jag vill väl egentligen bli allmänt bättre då jag tidigare har sett min förmåga att ta backar som relativt svag. Tränar väl egentligen främst inför något som kan liknas vid en fjäll-ultra. Passen är rätt låsta, det blir 2x långbacke tills det att slalombacken är tillgänglig. Passet i slalombacken kommer att påminna om det du beskriver i det andra stycket.

Frågan grundar sig främst i att jag nojar lite över om jag vaggas in i någon sorts falsk trygghet i att mina 300 höjdmeter utan tempo-fokus är skitbra och inte behöver utökas eller pushas i snabbare i tempo. Tänker liksom att efter en viss tidsperiod så kanske höjdmeterna bör utökas för att de ska fortsätta att ge lika mycket som de gjorde i början. Samtidigt så tänker jag att enbart faktumet att jag faktiskt bedriver backträning för första gången någonsin bör ge väldigt mycket och att det här med planerad progression inte är något som jag behöver tänka jättemycket på.
Även om jag håller med om det som stod i artikeln du länkade så lär du ju ändå behöva nån slags progression nån gång. Men jag skulle ju tro att det kommer närmast naturligt. Dvs om man springer 1km i 10% lutning så kanske det känns som att man är tvungen att trippa med babysteps från början för att kunna hålla sig löpandes utan att behöva ta i fullt. Efter ett antal veckor kommer man kunna ta mer "vanligt" löpsteg (dvs man behöver inte ta så korta steg) och man kommer ändå inte få jättemycket pulspåslag. Sen efter ytterligare några veckor kommer man kunna variera tempot lite som man själv vill och då kanske man få lov att hålla uppe tempot lite för att det inte ska bli för lökigt. Så man kanske måste öka tempot lite efterhand för att hålla intensiteten någorlunda konstant. Men det ska väl i princip handla om nåt i stil med tröskelfart eller strax snabbare. Dvs tröskelfart i uppförsbacke. Det går ju inte riktigt att se detta som tröskelintervaller dock eftersom vilan bli för lång för det ändamålet.

Antalet vändor upp och ner kan man ju med fördel öka efterhand då man blir mer van och uthållig.

Senast redigerad av svenbanan den 2019-02-07 klockan 22:46.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 10:26   #19502
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Även om jag håller med om det som stod i artikeln du länkade så lär du ju ändå behöva nån slags progression nån gång. Men jag skulle ju tro att det kommer närmast naturligt.

Antalet vändor upp och ner kan man ju med fördel öka efterhand då man blir mer van och uthållig.
Jag håller med. Tempot bör ju gå upp per automatik, det finns liksom ingen anledning till att göra backträningen lättare än vad den är nu då det är rätt lagom ansträngningsnivå. Känslan av att det är skönt att få det avklarat lite snabbare om man kan trumfar lätt begäret av att göra passen slappa.

Överlag så måste jag tillstå att backträning verkligen har överraskat mig positivt. Jag trodde att det skulle vara skittråkigt och skitjobbigt. Nu har det snarare blivit en positiv krydda, det är kul att inte göra exakt samma löppass hela tiden.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 11:40   #19503
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag håller med. Tempot bör ju gå upp per automatik, det finns liksom ingen anledning till att göra backträningen lättare än vad den är nu då det är rätt lagom ansträngningsnivå. Känslan av att det är skönt att få det avklarat lite snabbare om man kan trumfar lätt begäret av att göra passen slappa.

Överlag så måste jag tillstå att backträning verkligen har överraskat mig positivt. Jag trodde att det skulle vara skittråkigt och skitjobbigt. Nu har det snarare blivit en positiv krydda, det är kul att inte göra exakt samma löppass hela tiden.
Ja backar är knepiga. Jag har tidigare alltid hatat de där långpassen jag har som inleds med kilometerlånga backar. Jag har hållit på och funderat på om det funnits nåt sätt att springa de där slingorna utan att behöva just starta med mongobacke för att det känts så drygt. Men efterhand har man vant sig och sett fram emot den där backen.

Jag tror det har att göra med att det är något av en "bedrift" och att man känner sig jävligt nöjd. Detta i kombination med att det är lätt att märka att man går framåt utan att behöva hålla koll på några tider. Första gången är man nästan död av att bara lunka uppför backen. Några månader senare kan man fundera på vilket tempo man klarar av att hålla och det är inte bara en fråga om "kliv, kliv, överlev"...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 11:51   #19504
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Förresten testade du nånsin ifall du hade några issues med inåtrotation av underbenet mot lårbenet?

Ifall foten roterar med utåt då man pressar ut knät i en knäböj kan det vara begränsning av rörligheten mellan tibia och femur.

svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 11:51   #19505
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ja backar är knepiga. Jag har tidigare alltid hatat de där långpassen jag har som inleds med kilometerlånga backar. Jag har hållit på och funderat på om det funnits nåt sätt att springa de där slingorna utan att behöva just starta med mongobacke för att det känts så drygt. Men efterhand har man vant sig och sett fram emot den där backen.

Jag tror det har att göra med att det är något av en "bedrift" och att man känner sig jävligt nöjd. Detta i kombination med att det är lätt att märka att man går framåt utan att behöva hålla koll på några tider. Första gången är man nästan död av att bara lunka uppför backen. Några månader senare kan man fundera på vilket tempo man klarar av att hålla och det är inte bara en fråga om "kliv, kliv, överlev"...
Håller med till 100 %. Sen passar backträning mitt psyke helt perfekt. Kör jag t.ex. två vändor i min långa backe så har jag väldigt lätt för att snarare tänka "shit, redan hälften gjort, är ju typ klar" när jag vänder på toppen första gången(trots att 3/4 återstår) än "ååååh, en jävla runda till...".

Gör du några framsteg med din löpning? Springer du något?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 11:51   #19506
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Förresten testade du nånsin ifall du hade några issues med inåtrotation av underbenet mot lårbenet?

Ifall foten roterar med utåt då man pressar ut knät i en knäböj kan det vara begränsning av rörligheten mellan tibia och femur.

Nae. Kan testa ikväll om jag kommer ihåg det.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 12:03   #19507
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Håller med till 100 %. Sen passar backträning mitt psyke helt perfekt. Kör jag t.ex. två vändor i min långa backe så har jag väldigt lätt för att snarare tänka "shit, redan hälften gjort, är ju typ klar" när jag vänder på toppen första gången(trots att 3/4 återstår) än "ååååh, en jävla runda till...".

Gör du några framsteg med din löpning? Springer du något?
Springer ingenting. Men jag har fått ordning på stora delar av mina rörlighetsbegränsningar (varav inåtrotation av tibia är en komponent) och försöker få den förbättrade rörligheten att sitta i under längre tid utan att behöva mobilisera och stretcha två timmar innan ett löppass. Dessutom jobbar jag på styrka i diverse stabilisatorer och grejer så att jag ska kunna ha ordentlig knäkontroll.

Nog för att jag sagt ungefär detta flera gånger tidigare, men jag tror jag kommer få ordning på dessa problem med nuvarande rehabprogram. Återstår bara att inte lessna.

Men orkar jag hålla i det så tror jag att jag kommer kunna löpträna rätt så ordentligt i sommar. Tänker dock lugna mig ett tag innan jag ger mig ut på nån runda. Behöver lite mer ordning på knät så det inte wobblar runt då jag försöker göra enbensböjar.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 12:07   #19508
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Nae. Kan testa ikväll om jag kommer ihåg det.

Haha, du fick med fel video, innan jag editerade.

Anledningen att jag ens nämnde det var för att du skrev nåt om att du var orolig för att knät skulle falla in. Ifall man har issues med detta så kvittar det hur stark man är i utåtrotatorerna i rumpan. Så det är väl värt att testa.

För mig räcker det att sitta på knä i en halv minut som han visar i videon så är det som natt och dag med hur lätt jag kan trycka ut knät.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 13:53   #19509
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag håller med. Tempot bör ju gå upp per automatik, det finns liksom ingen anledning till att göra backträningen lättare än vad den är nu då det är rätt lagom ansträngningsnivå. Känslan av att det är skönt att få det avklarat lite snabbare om man kan trumfar lätt begäret av att göra passen slappa.

Överlag så måste jag tillstå att backträning verkligen har överraskat mig positivt. Jag trodde att det skulle vara skittråkigt och skitjobbigt. Nu har det snarare blivit en positiv krydda, det är kul att inte göra exakt samma löppass hela tiden.
Har du kört ultralopp med många höjdmeter förut?
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 14:08   #19510
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Har du kört ultralopp med många höjdmeter förut?
Nope. "Bara" kört Sierre-Zinal som är 30 km med 2200 h.m. som nästan uteslutande är koncentrerade till de två första milen. Så jag vet åtminstone vad sådan terräng gör med en.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 14:54   #19511
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Nope. "Bara" kört Sierre-Zinal som är 30 km med 2200 h.m. som nästan uteslutande är koncentrerade till de två första milen. Så jag vet åtminstone vad sådan terräng gör med en.
Min upplevelse är att man klarar ultralopp rätt bra utan någon större träningsvolym. Det är mer en fråga om hur mycket och hur länge man vill lida. Efter 5-6 timmar lider alla
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 15:51   #19512
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Min upplevelse är att man klarar ultralopp rätt bra utan någon större träningsvolym. Det är mer en fråga om hur mycket och hur länge man vill lida. Efter 5-6 timmar lider alla
Säkerligen. Med det sagt så bör man ju ha volym. Jag har kollat upp vad tidigare deltagare på min nivå(i form av tider på 10, 21 och 42K) hade för volym månaderna inför loppet. Det var inget extremt, de flesta hade något sorts snitt på 50K/vecka. Den "sämsta" av dom(i form av tider på 10, 21 och 42K, inga märkvärdiga tider alls) hade högst volym, 60-80K/vecka, och fick också bäst tid av de tre-fyra som jag kontaktat som sprang sub 7 h.

Det har lett till att jag vill ha ett snitt de sista tre månaderna inför loppet som är över 50K/vecka. Om det blir 55 eller 60K återstår att se. Det tycker jag hur som helst inte är någon märkvärdig volym sett till vad man faktiskt ska ta sig för. När man är igång med regelbundna långpass på helgerna så blir det ju väldigt lätt att nå volymer kring 50K så fort långpasset är 20K eller längre.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 17:48   #19513
Lipservice
Djup Trut
 
Lipservices avatar
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 501
En kort kanske svår fråga att svara på. Kan jag fram till Augusti i år kunna springa 1mil på under 50min? Och hur skulle jag i så fall lägga upp min träning?
Jag har slagit vad med en gubbe på jobbet, om han spriger under 60min ska jag springa under 50min.
Så jag fiskar lite efter om jag är ute och cyklar med mitt mål eller om det är genomförbart.

Lite kort om vart jag är idag;
Har ok grund kondition, sprungit lite med frugan några gånger på sommarhalvåret i några år.
Har sedan November sprungit på löpband på jobbet 2-3 gånger i veckan, varierande fart, sträcka och lutning, dock aldrig längre än 5km p.g.a förbannat tråkigt. 1 av passen i veckan försöker jag mig på intervaller.
Är för lat/bekväm för att ta mig ut vid kyla och snö.. Siktar på mitten av mars för första "ute" passet.

Med 1% lutning som ska ge ungefär samma(?) som utomhus löpning, har jag sprungit 5km på 27:23.
33år
183cm
82kg

Tacksam för svar, om så går.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Pompere Visa inlägg
Bra böjt men säg till din kompis/passare att lära sig passa på riktigt. Tänkte han curla upp vikten ifall du skulle faila?..
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
I Sverige tävlar många kvinnor istället om truckflate-frisyrer, mansförakt och vildvuxen kroppsbehåring. Sen bitchas det utav helvete.
Lipservice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 17:49   #19514
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Lätt. Om du lägger upp konsekvent träning och inte famlar omkring med stenålderstänket "Snabbare är bättre."

För mer djupgående svar kan du offra ditt förstfödda barn till Svenbanan.

Senast redigerad av Rahf den 2019-02-11 klockan 17:51.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 18:04   #19515
Lipservice
Djup Trut
 
Lipservices avatar
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 501
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Lätt. Om du lägger upp konsekvent träning och inte famlar omkring med stenålderstänket "Snabbare är bättre."

För mer djupgående svar kan du offra ditt förstfödda barn till Svenbanan.
Ok, en tummen upp från dig. Härligt!

Haha Svenbanan verkar vara en hygglig kille som svarar grundligt utan barnaoffer, han kan få mina gammla tånaglar och lite utgången Whey
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Pompere Visa inlägg
Bra böjt men säg till din kompis/passare att lära sig passa på riktigt. Tänkte han curla upp vikten ifall du skulle faila?..
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
I Sverige tävlar många kvinnor istället om truckflate-frisyrer, mansförakt och vildvuxen kroppsbehåring. Sen bitchas det utav helvete.
Lipservice är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)