Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-21, 15:49   #19306
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Är det normalt att vara helt slut dagen efter man slagit PB i att löpa långt? Igår joggade jag 1 timme och 47 minuter, tror det var 10 år sedan jag prövade att jogga långt över en timme. Idag (iallafall innan frukost) var jag tröttare än jag någonsin kan minnas att jag har varit.

Det kan bero på att sömnen var helt fuckad också. Somnade vid midnatt, allt frid och fröjd. Kl 4 gick jag upp och pinkade, då hade den besökande brorsonen och hans far klivit upp. Timmarna omedelbart efteråt karakteriserades av att jag var precis på vippen att somna, när jag vaknade av att min brorson sa någonting eller dunsade runt (måtte de någon gång uppfinna riktigt bra öronproppar). Jag måste ha somnat efter ett tag, för slutligen vaknade jag kl 12 av att brorsonen knackade på och sa att det var lunch.
Den sämre sömnen kan förutom det du nämner bero på förhöjd puls under natten. Det brukar jag känna av när jag är på mina skidträningsläger. Sover ofta ganska dåligt då trots utmattning...
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-22, 16:20   #19307
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Börjar bli regelrätt rädd för han som jag ska springa Laugavegur med, han ligger "lite" före mig. Hans Strava innehåller idel imponerande pass där de två sistnämnda fick mig att tappa hakan. Han sprang 40 km i söndags och 30 km igår. Inte på plan asfalt utan i backiga motionsspår, Strava visar att han har sprungit tiotals varv i flera av dessa, det är streck precis överallt i ett litet område. 30K är ett regelrätt Lidingölopp sett till höjdmeter och distans och träningssprangs på 2:24. 40K dagen innan gick i 4:24-tempo. 600 höjdmeter.

I slutet av 2017 hade vi alltså ungefär samma mil-tid. Jag förstår inte vad fan han håller på med, han har ju blivit helt galen. Nu är inte frågan om han spöar mig med en timme på Island, utan snarare om det blir två

Man ska ju inte jämföra sig med andra men visst gör det ju något med en att man kommer att bli FULLSTÄNDIGT utklassad av en polare! Skulle fan inte förvåna mig om han kom topp tio.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08

Senast redigerad av MackeJuve den 2019-01-22 klockan 16:21.
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-22, 16:32   #19308
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Hahahahahahahahahaha! Det var skid-rundor. Hahahahaha. Tyckte väl att det såg lite väl sinnessjukt ut!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-22, 18:06   #19309
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Hahahahahahahahahaha! Det var skid-rundor. Hahahahaha. Tyckte väl att det såg lite väl sinnessjukt ut!


PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-22, 19:02   #19310
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Macke bjuder på veckans skratt.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-22, 19:26   #19311
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Hahahahahahahahahaha! Det var skid-rundor. Hahahahaha. Tyckte väl att det såg lite väl sinnessjukt ut!


Haha den gick jag med på häromdagen. En bekant hade dragit av 15 km runt runt på vad som måste varit en 400-metersbana i 3:20-tempo, vad i helvete. Men visade sig vara skidor
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-23, 07:43   #19312
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Då var löpningen över för denna gången, min runstreak höll i sig i 20 dagar innan foten gav upp och vad som troligen är en slemsäck i hälen.

Nu blir det fokus på gym och kanske sätta mig på motionscykel även om det lockar ungefär lika mycket som magsjuka att börja cykla Men springa håller jag bevisligen inte för
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-23, 07:59   #19313
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av speedy83 Visa inlägg
Då var löpningen över för denna gången, min runstreak höll i sig i 20 dagar innan foten gav upp och vad som troligen är en slemsäck i hälen.

Nu blir det fokus på gym och kanske sätta mig på motionscykel även om det lockar ungefär lika mycket som magsjuka att börja cykla Men springa håller jag bevisligen inte för
Välkomen till klubben.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-23, 08:01   #19314
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Hahahahahahahahahaha! Det var skid-rundor. Hahahahaha. Tyckte väl att det såg lite väl sinnessjukt ut!
Hahaha.

Jag var på vippen att påpeka att han förmodligen var en hårsmån från överträning och stressfraktur om han ökat i såpass vansinnig takt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-23, 08:13   #19315
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Välkomen till klubben.
Tack

Någon som vill köpa en löpväst Inov-8 all terrain 0-15l helt oanvänd i strl M/L så hojta till!
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-23, 08:14   #19316
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av speedy83 Visa inlägg
Tack

Någon som vill köpa en löpväst Inov-8 all terrain 0-15l helt oanvänd i strl M/L så hojta till!
Den behöver du själv då du rehabat dig tillbaks!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-23, 08:33   #19317
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Hahaha.

Jag var på vippen att påpeka att han förmodligen var en hårsmån från överträning och stressfraktur om han ökat i såpass vansinnig takt.
Haha, jag var så jääävla imponerad Det roliga med dessa resultat är att det är resultat som han för sig säkerligen är kapabel till, så det var liksom inte TOTALT osannolikt.

Du, inför Schweiz så diskuterade vi backträning en hel del. Jag fick bl.a. förslaget långbacke och nu har jag äntligen hittat en! 1,5 km samt ca 150 höjdmeter. Varje torsdag med start imorgon ska jag således köra denna backe tillsammans med en kompis. Det känns som en bra infasning av backträning inför Laugavegur. När snön lämnar Sverige ska jag även addera intervaller i slalombacke.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-23, 10:30   #19318
gohei
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 222
Varannan vecka så har jag börjat lägga merparten av mina pass innan jobbet, cirka en halvtimme efter uppvaknande. Dock så har jag ju märkt nu vilken himla skillnad det är jämfört med ett kvällspass.
Benen känns extremt tunga och mina min/km tider brukar bli runt 15-30sek långsammare.
Pulsen och den upplevda anatröningen dock känns rätt snarlikt ett kvällspass, förutom de tunga benen då.
Kan jag förvänta mig samma "resultat" av ett sånt här pass jämfört med ett som utförs senare under dagen och som då känns mycket lättare?
gohei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-23, 10:35   #19319
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Hahahahahahahahahaha! Det var skid-rundor. Hahahahaha. Tyckte väl att det såg lite väl sinnessjukt ut!
Tack för asgarvet!
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-23, 11:20   #19320
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Tack för asgarvet!
Haha

Jag frågade ju några sidor tillbaka om min upptrappning efter knäproblemen och fick då en följdfråga om backträning. Mycket har klarnat sedan dess och jag tänkte delge er hur jag tänker mig vårens träning:

Min enkät
Jag har fått svar från tre Laugavegur-deltagare som är på min nivå löpmässigt. Två av dom hade ca 50K i medelvolym månaderna inför loppet, den tredje hade 60-80K i volym och det var även han som fick bäst tid av dessa, trots att han var den sämsta av dom på vanliga distanser(10K, 21K och 42K). Jag vill med andra ord ha en snittvolym för månaderna inför loppet på klart över 50K. 60K känns någorlunda rimligt. En av dom som hade 50K i snittvolym skrev f.ö. "I wished I'd trained more". Ännu mer bensin på elden.

Mitt absoluta största förbättringsområde är backar. Jag är tung och har aldrig tränat backlöpning specifikt, springer dessutom oftast i platta miljöer. Har inte möjlighet att förlägga merparten av de vanliga distanspassen i backiga miljöer.

Nu-april
- Långsamt stegra volymen
- Långbacke en gång/vecka(1)

April-juli(tre månader)
- Sikta på snittvolym på 60K
- Ett längre helgpass i trail-miljö
- Långbacke en gång/vecka(1)
- Slalombacke en gång/vecka(2)

1) Långbacke= ~1,5 km lång och ganska brant backe där jag övar på att springa kontinuerligt uppför.
2) Slalombacke= Svart backe uppför, familjebacke nedför, slingan är totalt 1,3 km. Här över jag på att gå uppför samt springa nedför. Jag över dessutom på att ta mig uppför när jag är riktigt trött i.o.m. att målet är att kunna nöta slingan ett par gånger om utan att pausa.

En sista tanke med 1) och 2) är att samla ihop en mils total distans på dessa pass. Då går/springer jag i slutet av backpasset till toppen och kompletterar med de km som behövs för att nå 10K. Då får jag dessutom öva på att springa efter ett tungt uppförslöp.

Har jag hittat den optimala planen?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)