Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-08, 15:37   #19186
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Lite samma, men flacka banor på skateskidor så det går undan (relativt mig själv då) eller där det är nog brant för mestadels tvåans växel som verkar vara den enda jag behärskar :S

Har köpt hus där jag bokstavligt kan åka skidor från tomten till ett spår som visserligen är kort och pistas högst sporadiskt men förjävla lyx alldeles oavsett. Ett stort hinder för mig med längd har annars varit proceduren att baxa in skidorna i bilen för att ta sig till spåret.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 16:07   #19187
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Lite samma, men flacka banor på skateskidor så det går undan (relativt mig själv då) eller där det är nog brant för mestadels tvåans växel som verkar vara den enda jag behärskar :S

Har köpt hus där jag bokstavligt kan åka skidor från tomten till ett spår som visserligen är kort och pistas högst sporadiskt men förjävla lyx alldeles oavsett. Ett stort hinder för mig med längd har annars varit proceduren att baxa in skidorna i bilen för att ta sig till spåret.
Jag behöver också bara gå tvärs över gatan och sedan kan jag spänna på mig skidorna och åka till elljusspåret som är typ 4km och väl pistas hela vintern.

Tror inte jag åkt en meter på de senaste fyra-fem åren...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 16:37   #19188
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag behöver också bara gå tvärs över gatan och sedan kan jag spänna på mig skidorna och åka till elljusspåret som är typ 4km och väl pistas hela vintern.

Tror inte jag åkt en meter på de senaste fyra-fem åren...
Men herregud! Hädare! Tänk på oss dödliga som vackert måste uppdatera skidspår.se stup i kvarten för att hålla koll på pistandet och sedan kasta in skidorna i bilen och köra till spåret. Jag tycker iofs att det är lyx med ett konstsnöspår och en aktiv skidklubb bara 10 km ifrån mig, då jag tyvärr inte bor i ett helt snösäkert område nuförtiden. Ut och skida med dig!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 20:24   #19189
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Men herregud! Hädare! Tänk på oss dödliga som vackert måste uppdatera skidspår.se stup i kvarten för att hålla koll på pistandet och sedan kasta in skidorna i bilen och köra till spåret. Jag tycker iofs att det är lyx med ett konstsnöspår och en aktiv skidklubb bara 10 km ifrån mig, då jag tyvärr inte bor i ett helt snösäkert område nuförtiden. Ut och skida med dig!
Blev ju tvungen att skotta bort nån decimeter fjällmjäll från uppfarten i morse, så det borde ju finnas bra spår...

Fast det är ju runt nollgradigt. Då brukar det vara trögt och värdelöst alternativt bakhalt och värdelöst har jag för mig...

Fast jag är ju soffpotatis av rang nu när knä/fotled håller mig från löpning, så kanske lite skidåkning vore bra ändå...

Fast jag har ju även ont i en armbåge. Det kanske kommer göra ont då jag använder stavarna...

Fast jag kan ju kanske prova i alla fall...

Fast jag har ju inga bra pjäxor, och skidorna vet jag inte ens var tusan dom står längre...

Längre kommer jag inte i mitt resonemang idag. Det verkar som att det inte blev nån skidåkning. Får se om jag kommer på nåt slags förargument mot motargumenten tills imorgon.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 21:24   #19190
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Eliud Kipchoges 5K-splittar under hans vr-marathon.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 21:44   #19191
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Jämna splittar och galna tider!

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 06:55   #19192
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag gissar att första kilometern gick snabbare än nästa fyra. Så förmodligen höll han samma "låga" tempo de första 20 kilometerna (förutom första kilometern) och skruvade sedan upp tempot så att han i princip fick "negative splits" på hela loppet.

Om jag får ihop nuffrorna rätt så höll han 2:37/km de sista 2,2km (vilket för referens skulle ha blivit 13:04 ifall ha höll det tempot under 5km).

Hur fan han (eller nån annan) ska lyckas skala bort 100s från detta i princip helt perfekta lopp där det ser ut som att han sprungit efter en metronom första halvan, övergår mitt förstånd.

Men visst det är ju bara att springa varje kilometer 2,5s snabbare så är han i hamn...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 07:20   #19193
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg

Hur fan han (eller nån annan) ska lyckas skala bort 100s från detta i princip helt perfekta lopp där det ser ut som att han sprungit efter en metronom första halvan, övergår mitt förstånd.
Om han får samma förutsättningar som i "Breaking 2" så tror jag att han kan fixa det. Citerar(typ) Kipchoge efter det projektet: "It was very hard for me to cut of all those minutes, but it will be easy for mankind to cut of a few seconds".
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 08:26   #19194
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Om han får samma förutsättningar som i "Breaking 2" så tror jag att han kan fixa det. Citerar(typ) Kipchoge efter det projektet: "It was very hard for me to cut of all those minutes, but it will be easy for mankind to cut of a few seconds".
Kanske. Fast det är ju också aningens fuskigt med harar som kliver på efter halva loppet för att kunna agera vindskydd. Jag tror jag blir mer impad av 1:59:59 ifall det också uppfyller kriterierna för världsrekord än 1:58:00 med samma förutsättningar som i breaking 2...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 08:33   #19195
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Kanske. Fast det är ju också aningens fuskigt med harar som kliver på efter halva loppet för att kunna agera vindskydd. Jag tror jag blir mer impad av 1:59:59 ifall det också uppfyller kriterierna för världsrekord än 1:58:00 med samma förutsättningar som i breaking 2...
Well, jag med. Men det ena är ju mer aktuellt än det andra.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 18:33   #19196
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Kan ett officiellt maraton anordnas på en löparbana? Om ja, varför görs det inte, måste väl ge bäst förutsättningar, eller? Platt, minimalt med vind osv. Om nej, varför är det ej tillåtet?
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 19:06   #19197
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Föreställ dig samma antal deltagare som ett stadsmaraton. Sätt sen samtliga på en bana om 400 meter
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 19:15   #19198
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Föreställ dig samma antal deltagare som ett stadsmaraton. Sätt sen samtliga på en bana om 400 meter


Ja, det förstås. Tänkte väl mer om man kan ordna ett officiellt maraton för en begränsad skara. Men det kanske är just det som är problemet, att det måste vara öppet för allmänheten för att det ska räknas? Tänker mest, vad är definitionen av en officiell tid liksom.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 19:44   #19199
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Ja, det förstås. Tänkte väl mer om man kan ordna ett officiellt maraton för en begränsad skara. Men det kanske är just det som är problemet, att det måste vara öppet för allmänheten för att det ska räknas? Tänker mest, vad är definitionen av en officiell tid liksom.
Jag kan inte se att det skulle finnas några som helst hinder för en sådan tävling, och att resultaten kan räknas som rekord.

Man får ha "officiella" maratontävlingar som har nåt slags "problem" som gör att resultat ej kan räknas som rekord. Typ Boston maraton (som ju är point-to-point och inte start och mål på samma plats).

Det är ju många tävlingar som inte är öppna för allmänheten. Typ VM och OS, eller vilket distriktsmästerskap som helst. Så det är nog inget hinder.

Ifall breaking 2 hade undvikit diverse grejer (harar som klev på halvvägs, bilen som körde framför och agerade vindskydd, dela ut vattenflaskor från cykel) så tror jag resultatet hade kunna vara giltigt som rekord. I alla fall utifrån de sportsliga parametrarna. Banan måste ju också vara kontrollmätt och förhållandena sanktionerade av vilken organisation det nu är som håller koll på rekorden (det är väl troligen IAAF). Men det borde inte vara några problem. Tävlingen som sådan är ju helt enkel en "inbjudningstävling" precis som alla diamondleaguetävlingar.


Ifall man inte är och nosar på världsrekord så är det nog inte intressant med denna typ av upplägg öht. I alla fall inte för arrangörerna. Det är liksom ingen stor dragningskraft i att få någon att kanske förbättra det svenska rekordet med 20s på en tävling för bara några få deltagare. Speciellt inte med tanke på att dagsformen ändå kommer vara en mer betydande faktor, och att det alltså är stor chans att det inte ens blir PB.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 20:34   #19200
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Och vem i hela fridens namn vill titta på ett banmaraton förutom dundernördar?
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)