Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-01-07, 07:53   #19141
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Något kul traillopp i Europa runt april-maj? Preferens är att det inte ska bli alltför saftiga kostnader för flyg och boende. Åka ned, göra min grej, ev. dega en dag, flyga hem. En weekend helt enkelt.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 08:07   #19142
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Allright, jag känner att vid 4:00 kan man kalla sig "relativt tuff"/"någorlunda badass".
Nej, den gränsen går vid 3:00.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 08:39   #19143
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Nej, den gränsen går vid 3:00.
Och återigen kommer Wain och underminerar alla prestationer som inte är på någon form av elitnivå (nu kommer du hugga på att 3:00 är långt ifrån elit - whatever. Jag menar inte Mo Farah-elit.).

Springer man på 3:00 är man ett benrangel med pappakropp som lever för sin pulsklocka. 4:00 är badass om man har något annat att leva för och någon som helst muskelmassa på kroppen.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 09:48   #19144
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 617
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Hur fort sprang du?
11-12 min, ingen ide att mäta nått särskilt noga än.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 10:21   #19145
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Och återigen kommer Wain och underminerar alla prestationer som inte är på någon form av elitnivå (nu kommer du hugga på att 3:00 är långt ifrån elit - whatever. Jag menar inte Mo Farah-elit.).

Springer man på 3:00 är man ett benrangel med pappakropp som lever för sin pulsklocka. 4:00 är badass om man har något annat att leva för och någon som helst muskelmassa på kroppen.
3:00 är där man är bra amatörlöpare, går utmärkt att göra med relativt stor muskelmassa. 4:00 är bara "badass" om man lider av någon form av handikapp.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 10:35   #19146
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
3:00 är där man är bra amatörlöpare, går utmärkt att göra med relativt stor muskelmassa. 4:00 är bara "badass" om man lider av någon form av handikapp.
Om man huvudsakligen sysslar med enbart löpning och har gjort det i ett par år. Ser man till gemene man springer du snabbare än över 50 procent av alla.

Idrottsman sen barnsben?
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 10:38   #19147
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
3:00 är där man är bra amatörlöpare, går utmärkt att göra med relativt stor muskelmassa. 4:00 är bara "badass" om man lider av någon form av handikapp.
Haha ni kommer aldrig att komma överens

Vi kan väl dock enas om att Dio inte var ute efter en objektivt bra mål-tid för en amatörlöpare? Det förstår ju du också. Han vill väl mer känna att han har gjort det "på riktigt" och då är väl 4:00 en bra gräns då det innebär att man faktiskt joggar/springer non-stop. "Relativt badass" kan man övertolka om man vill men om man är någorlunda medveten om hans nivå så fattar man ju vad han menar.

Det är lite samma sak med sub tre timmar på LL. Mina kompisar som "sprang" in på klart över tre timmar känner inte riktigt att de har "sprungit Lidingöloppet" då de fick gå så mycket.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 11:18   #19148
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Fyra timmar så kan man iaf säga att man har sprungit maran . Något som man kan vara nöjd med på ett lite småmysigt sätt.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 11:31   #19149
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Fyra timmar så kan man iaf säga att man har sprungit maran . Något som man kan vara nöjd med på ett lite småmysigt sätt.
Haha stort av dig Jag håller med!

Sen, även om man "bara" ska ta sig under fyra h, så måste man likväl lägga ned relativt sett väldigt mycket träning för att klara av att vara igång så länge. Lidingöloppet kanske är värre än en mara i det hänseendet då det finns kuperingar som dödar en, jag vet inte, men jag har likväl exempel därifrån. Inför det loppet sprang en kompis ett millopp på 43 min, "bara" 1,5 min långsammare än mitt bästa lopp, som dessutom gjordes i tacksammare former.

Snacket började att gå lite inför LL; "Macke, är du orolig över X?". Då hade X stått för denna miltid med väldigt lite träning så jag började att misstänka att löpning var något som han hade läggning för. Fatta vad pinsamt om han pressade mig på LL, jag som Svensson-mässigt sett tränar extremt mycket.

Han "sprang" in på 3:20 efter att fullkomligen ha dött någonstans halvvägs. Jag slog honom med 50 minuter trots att han snabbhetsmässigt var i mina trakter på kortare distanser. Han lade inte ned mängdjobbet och fick betala för det.

Vill mest ha sagt att man inte kommer undan det där monotona kilometer-jagandet bara för att man har ett relativt ödmjukt tidsmål.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 11:40   #19150
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag skulle säga att Wain har hyfsat rätt i maratonfrågan.
https://marastats.com/marathon/

Citat:
We have aggregated results and statistics for over 3.0 million marathon runners. Some general marathon race statistics are shown below.


Så springer man på 4-4,5h så är man den "normale maratonlöparen", dvs inget särskilt märkvärdigt (jämfört med alla andra som också sprungit ett maraton).

Man kan också se en väldig peak vid just 4h. Det tolkar jag som att många hängt upp sig på den tidsgränsen och plågat sig för att nå just den tiden (det ser likadant ut vid 3h och 3,5h). Så ifall man springer under 4h har man troligen tagit sig under nåt slags skrytgräns i alla fall. Hälften av alla som tog sig i mål kommer ju ha sprungit långsammare. Dessutom har vi ju de som inte ens kom i mål, samt soffpotatisarna som inte ens försökte...

Citat:
Average male finisher: 04:10:10
Citat:
4% of male runners and 1% of female runners finish in under 3 hours
18% of male runners and 5% of female runners finish in under 3 and a half hours
43% of male runners and 21% of female runners finish in under 4 hours
64% of male runners and 43% of female runners finish in under 4 and a half hours
81% of male runners and 65% of female runners finish in under 5 hours
Springer man under 3h så tillhör man 96:e percentilen vilket motsvarar 126+ i IQ (om jag minns rätt) om vi ska anknyta till den diskussionen.

3,5h är också rätt bra. Men en femtedel av alla andra snubbar som tar sig runt kommer också placera sig här. Så superunik är man nog inte. Men som väntat är 4h inte nåt som de flesta andra maratonlöpare blir impade av. Vanliga dödliga blir det dock säkert...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 11:44   #19151
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Sen får man som sagt komma ihåg att detta är relativa mätdata och säger inget om hur svårt man som individ har att klara en viss tid.

Är man stor och muskulös och jobbar 60h i veckan kommer man ha svårare rent objektivt sett än en gänglig kenyan som sprungit 8km till skolan varje morgon i tio års tid som barn.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 11:46   #19152
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Men som väntat är 4h inte nåt som de flesta andra maratonlöpare blir impade av. Vanliga dödliga blir det dock säkert...
Jag har som grundinställning att om jag gör något som jag inte behärskar så har jag som mål att åtminstone komma på den bättre halvan. Det brukar vara görbart och då slipper jag åtminstone känna att jag var helt värdelös. Känns som att ett sådant tankesätt skulle kunna appliceras i den här frågan.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 11:48   #19153
ChrisDEFC
Registered User
 
ChrisDEFCs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 7 345
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisDEFC Visa inlägg
Fråga ang. inköp av nya löparskor.

Jag har ett par Asics nimbus 20 och ett par Hoka Clifton 4 idag. De är ungefär 1år gamla och jag har varvat dessa. Springer väl 5-20km/vecka där snittet nog ligger runt 10km och haft bra kontinuitet i detta.

Mina fötter är lite speciella (som allas) min högerfot pronerar så där har jag ett hålfotsinlägg för att inte kollapsa när jag blir trött. Vänster fot är opererad så den är neutral med lätt supination vilket gör att jag absolut inte kan köpa skor med pronationsstöd som kanske höger fot skulle önska. Dessutom är rörligheten i vänster fot begränsad vilket gör att jag saknar droppet i min Hoka som jag annars tycker är bra och känns stabila tack vare sin breda sula.
Jag är något bred över häl/hälsena så det går inte med för trång hälkappa, nimbus funkar men vissa andra Asics blir för smala.

Så finns det något vettigt att tipsa om? Eller är det onödigt att köpa ett par skor till? Tips på vettiga iläggssulor med pronationsstöd tas också emot med tacksamhet, är lite inne på icebug insole fat medium men inte bestämt mig än.

Kommer stegra distansen framöver med mål inställt på Stockholm Marathon 1juni. Aldrig sprungit längre än halvmaran i Oslo i september ifjol.
Vill inte spamma men kan väl lyft detta en gång till. Ska nog investera i ett par skor framöver så tips mottages med stor stacksamhet. Självkart vet jag att det är bra att provspringa osv men vill har lite modeller att kika extra på innan jag kommer till affären.
ChrisDEFC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 11:49   #19154
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag har som grundinställning att om jag gör något som jag inte behärskar så har jag som mål att åtminstone komma på den bättre halvan. Det brukar vara görbart och då slipper jag åtminstone känna att jag var helt värdelös. Känns som att ett sådant tankesätt skulle kunna appliceras i den här frågan.
Ja, rimligen. Det kanske inte är görbart ifall 90% av alla som springer maratonlopp är superatleter och vanliga motionärer typ väldigt sällan ens deltar. Men så ser det ju inte ut. Snarare tvärtom.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 11:51   #19155
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisDEFC Visa inlägg
Vill inte spamma men kan väl lyft detta en gång till. Ska nog investera i ett par skor framöver så tips mottages med stor stacksamhet. Självkart vet jag att det är bra att provspringa osv men vill har lite modeller att kika extra på innan jag kommer till affären.
Sorry. Jag har ingen aning om vad som kan vara vettigt. Så jag ska knipa igen för omväxlings skull...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)