Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-09-04, 11:53   #18091
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Man kan ju också cykla iväg och sedan springa hem. Sedan hämta cykeln med bil efteråt. Då kan man ju springa på lite mindre vägar. Typ skogsbilvägar/grusvägar, vilket är det bästa som finns.

Man kan också ta cykeln med sig i bilen, och parkera bilen på nåt lämpligt ställe i skogen och så cyklar man till därifrån man vill springa. Sedan springer man till bilen, och hämtar sedan upp cykeln på vägen hem. På detta sätt kan man förlägga hela passet till grusväg i skogen och man slipper springa på asfalt alls.


Har man ingen bil kan man cykla iväg, och sedan springa hem. Nästa pass blir att springa till cykeln och så cykla hem...
Det var ju ytterst kreativa förslag! tack för det

Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Åkte två mil utanför stan och sprang hem. Just den rundan tror jag är ovanligt bra i.o.m. att jag fick tio km i skogen varav fem av dessa på grusväg.
Ok lät ju som en väldigt bra runda med andra ord. Kikar lite på potentiella turer för mig med men svårt att hitta så bra. Blir nog att kika på Svennebanans förslag.
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-04, 12:20   #18092
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Snubblade in på lite youtubegrejer imorse då jag letade efter den där Billat-artikeln.

Ifall man vill ha tips på olika typer av träningspass för syreupptag/kondition så tycker jag denna video var rätt bra.

Han kunde kanske ha talat om hur man hittar ett vettigt tempo för de där 30/30 intervallerna och att vilan ska bestå av löpning vid c:a 50% av VO2max (lugn jogg). I nedanstående artikel har de förslag på hur man kan använda ett testlopp på 6min för att hitta vVO2max (VO2max-tempo) som man sedan kan använda till intervallerna.

http://running.competitor.com/2015/1...ts-30-30_33782

Ifall man vill ha lite tips på tröskelintervaller så har han detta.

Personligen tycker jag 2:1 (arbete:vila) låter som lite väl lång vila. 4-5:1 är det jag brukar köra med, och det jag sett de flesta rekommendera. Har tar ju upp anledningen till att man inte vil ha för lång vila också, nämligen att det man vill åt är den ackumulerade tröttheten... Men han kanske använder sig av en variant av tröskel som ligger högre än den tröskel man vanligen pratar om. Det finns ju ingen klockren definition på exakt var denna berömda tröskel ligger. Eftersom det inte riktigt ser ut på det där sättet att man hux flux når en punkt där det finns ett "tröskelvärde"...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-04, 12:22   #18093
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av speedy83 Visa inlägg
Det var ju ytterst kreativa förslag! tack för det
Jag är alldeles full av goda råd idag.

Ett annat gott råd är att man kan ställa ut några små vattenflaskor längs vägen om man har tänkt springa långt och inte vill bära på vatten.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-04, 12:27   #18094
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag är alldeles full av goda råd idag.

Ett annat gott råd är att man kan ställa ut några små vattenflaskor längs vägen om man har tänkt springa långt och inte vill bära på vatten.
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-04, 12:31   #18095
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av speedy83 Visa inlägg

Ok lät ju som en väldigt bra runda med andra ord. Kikar lite på potentiella turer för mig med men svårt att hitta så bra. Blir nog att kika på Svennebanans förslag.
Yes. Jag tycker inte att det behöver vara något fancy för att det ska vara värt det, bara det faktum att man går tillväga på ett lite annorlunda sätt gör det mer motiverande jämfört med en vanlig rundslinga. Just att planera rundor och lägga lite tid på detta upplever jag gör genomförandet mycket roligare. Sitter och knåpar på ett upplägg för lördagen nu. Lutar åt busskonceptet igen med skillnaden att jag slänger in lite östgötaled i grytan också.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-04, 13:47   #18096
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Mitt standardkoncept för långpass har de senaste åren varit att cykla (eller åka bil) 2-3km till där en riktigt bra grusväg börjar. Sedan har jag sprungit 7-17km och sedan vänt. Oftast runt 10km för att få ett långpass på 20km. Ifall jag har tänkt springa längre än 25km (eller om det varit väldigt varmt) så har jag rätt ofta kört 7km in och lämnat en eller två vattenflaskor som jag kunnat dricka under sista milen. Ifall jag lämnat två så var den ena en flaska jag plockat upp då jag sprungit dit, och sedan burit med mig denna fram till vändpunkten och tillbaka till "vätskestationen". Sedan plockat upp den fulla flaskan också.

Dessutom har jag ofta haft en vattenflaska i handen (med sådan rem som gör att det är bekvämt) och druckit ur de första kilometrarna.

Första gången jag körde på detta koncept hade jag inte riktigt tänkt igenom det hela, och hade en flaska i handen från början, och sedan de där andra två flaskorna en knapp mil in på rundan. Sista milen hade jag då tre flaskor (varav endast en med lite vätska i) som jag skulle försöka få med mig tillbaka till bilen. Dock bara två händer... Det slutade med att jag lyckades trycka ner två av flaskorna i shortsen på nåt sätt. Som tur var var det kväll/natt så det fanns ingen som såg hur jävla derpig jag såg ut med mitt flaskjonglerande...

Jag hade ju kunnat lämna tomflaskorna i diket och åkt och hämtat dem efteråt. Men jag var så slut både fysiskt och psykiskt efter en riktig långtur på runt 30km att jag inte riktigt tänkte så långt...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-04, 14:36   #18097
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det slutade med att jag lyckades trycka ner två av flaskorna i shortsen på nåt sätt.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-04, 15:56   #18098
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Nåt åt det hållet...

svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-04, 17:38   #18099
gohei
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 222
Citat:
Ursprungligen postat av feyin Visa inlägg
Fördelen med löpning är att det är väldigt tidseffektivt jämfört med att ta sig till gymmet. Jag springer alltid på kvällen efter att jag har nattat min dotter (1 år).
Jag är i samma sits, jag tränar i princip bara löpning nu (de senaste månaderna) och det blir alltid kvällspass när den lilla somnat.
Hon börjar dagis nu så jag lär väl se fram emot avbrott i träningen tack vare alla sjukdomar hon troligtvis kommer dra med sig hem därifrån
gohei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-04, 18:11   #18100
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag vet inte om löpning egentligen är så väldigt tidseffektivt i längden.

Får man väl blodad tand så är det lätt hänt att man vill springa 5-6 dagar i veckan, och även börjar snegla mot två pass om dagen...

Men börja för all del inte med cykel. Då är man tvungen att lägga tre gånger så mycket tid, minst.

EDIT: Iofs tar väl kanske dessa 5-6 löparpass per vecka mindre tid än en styrkelyftares 5-6 pass per vecka...

Senast redigerad av svenbanan den 2018-09-04 klockan 18:12.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-05, 05:09   #18101
tobiass
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 65
Jag har varit sjuk och inte sprungit på 3-4 veckor, och jag har ett 10km lopp på lördag. Funderar på att köra ett sista pass idag. Hur hade ni lagt upp det? Jag vill mest få in ett pass innan loppet men samtidigt inte bli för sleten.
tobiass är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-05, 10:12   #18102
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av tobiass Visa inlägg
Jag har varit sjuk och inte sprungit på 3-4 veckor, och jag har ett 10km lopp på lördag. Funderar på att köra ett sista pass idag. Hur hade ni lagt upp det? Jag vill mest få in ett pass innan loppet men samtidigt inte bli för sleten.
Fan vet. Det är en såpass unik situation att du nog får gå på känsla och känna efter vilken typ av pass som funkar för just dig.

Men jag skulle i alla fall inte springa nåt längre än 5km i högt tempo (typ maxtempo på den sträckan).

Förmodligen skulle jag inte heller springa längre än 10k över huvud taget, eftersom det generellt tar lång tid att återhämta sig från långpass, och du kanske inte hinner återhämta dig till på lördag.

Nåt slags pass som ger snabb träningseffekt är förmodligen det bästa. Nån typ av VO2max-intervaller, se diverse inlägg en liten bit upp i tråden (30/30 intervaller är nog vad jag skulle satsat på).

Men dessutom skulle jag nog försöka få plats med nån kilometers lugn jogg både i morgon och kanske även fredag (eventuellt bara en rask promenad då), för att ge kroppen mer anledning att skaka liv i den uthållighet du hade innan sjukdomen.

En hel del av den basträning du förhoppningsvis gjort innan du blev sjuk har du nog kvar lite rester av i kroppen. Träningsresultaten från den typen av träning (distanspass i olika skepnader och längre intervaller) är ju till stor del strukturella och tar lång tid innan man märker av (och även lång tid innan de försvinner). Typ mer kapillärer i musklerna, större hjärtmuskel, fler mitokondrier etc.

Så ifall du kan få kroppen att "komma ihåg" hur den ska använda dessa strukturella förbättringar så kan du nog undvika att känna dig helt under isen förhoppningsvis. Egentligen vore det bättre att få plats med ett par lugna distanspass innan loppet för att få till detta, men det är ju så nära inpå att det ju inte funkar. Men förhoppningsvis ger lite lugn jogg nånting iaf...

Tror det var allt jag kunde tänka ut.
Lycka till.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-05, 10:45   #18103
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Här är en liten artikel av den gode Jack Daniels, angående tröskelträning i form av tempodistans (dvs inte intervaller).

https://www.runnersworld.com/advance...hold-training/
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-05, 14:57   #18104
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Nu har jag suttit och snöat in vid youtube igen.

Vet inte om jag postat dessa tidigare. Men det är husguden Jack Daniels som pratar om olika typer av träning. Hur man bäst bedriver denna träning och vilka effekter den träningen får i kroppen. Han pratar om lugn basträning och långpass, tröskelträning, VO2max-intervaller, mm. Det finns fler videos på den kanalen från samma föreläsning, som alla är väl värda att tittas på.





Detta är en helt annan föreläsning (en playlist om 12-13 videos) där han går igenom alls dessa koncept (och fler) väldigt grundligt. Riktigt bra grejer!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-05, 21:52   #18105
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Greg McMillans tips på några olika pass för att träna upp sig till ett snabbare marathon.

https://www.runnersworld.com/advance...-page-lucky-7/
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)